21-11-2023 Tafel de Binding
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.1 Integraal beleidsplan Openbare Ruimte Dijk en Waard - wethouder Groot - beeldvorming - 20:10
Samenvatting
Het "Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2024-2033" van de gemeente Dijk en Waard is opgesteld om de inrichting, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte te harmoniseren na de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. Het plan stelt kaders, ambities en budgetten vast om de openbare ruimte te verbeteren en aan te passen aan maatschappelijke opgaven zoals gezondheid, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Het beleid is uitgewerkt in twee documenten: het beleidsplan zelf en een uitvoeringsplan. De gemeenteraad heeft besloten het beleidsplan vast te stellen en extra middelen te reserveren voor de harmonisatie van het onderhoudsniveau en zelfbeheer van groen. Het gewenste onderhoudsniveau is gemiddeld op CROW B-niveau, met hogere niveaus voor winkelgebieden. Het plan benadrukt participatie van inwoners en stelt dat de kwaliteit van de openbare ruimte grotendeels als voldoende wordt ervaren. Er zijn structurele en incidentele financiële middelen nodig om de doelen te realiseren, waarbij de eerste vier jaar zoveel mogelijk uit bestaande budgetten wordt geput. Het beleidsplan vervangt eerdere beleidsdocumenten en vormt de basis voor verdere uitvoering en communicatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2024-2033
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte 2024-2033" voor de gemeente Dijk en Waard. Dit plan harmoniseert het beleid van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard en stelt kaders voor de inrichting, beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Het doel is om de openbare ruimte actiever bij te laten dragen aan maatschappelijke opgaven zoals gezondheid, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Het plan omvat ambities en beleidsuitgangspunten en stelt een gemiddeld onderhoudsniveau voor op CROW B-niveau, met hogere niveaus voor specifieke gebieden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke kaders en ambities. Het biedt een integrale benadering en vervangt verouderde beleidsdocumenten. Echter, het laat enkele specifieke onderwerpen zoals riolering en afval buiten beschouwing, waarvoor aparte beleidsdocumenten bestaan.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de taak om het beleidsplan vast te stellen, wat de basis vormt voor verdere uitvoering door het college. De raad moet ook beslissen over de toewijzing van extra middelen in de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de toewijzing van structurele en incidentele middelen en het gewenste onderhoudsniveau. Er is ook een keuze om al dan niet vast te houden aan het huidige kwaliteitsniveau zoals vastgelegd in het coalitieakkoord.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en tijdspaden. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van meevallers voor financiering kan onzekerheid creëren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen, de benodigde middelen in de begroting op te nemen en verouderde beleidsdocumenten in te trekken.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het plan. Inwoners zijn betrokken via enquêtes en participatie blijft relevant bij de uitvoering van specifieke acties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met ambities gericht op een energieneutrale en klimaatbestendige leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het plan vraagt om €122.000 aan structurele middelen en €180.000 aan incidentele middelen. De dekking van incidentele middelen wordt gezocht in meevallers binnen bestaande budgetten. Structurele middelen worden meegenomen in de kadernota en begroting 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal beleidsplan Openbare ruimte Harmonisatie Onderhoudsniveau Uitvoeringsplan Participatie Klimaatbestendig Duurzaamheid Mobiliteit BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 8d2 Rust/Wandelbankjes
Samenvatting: De motie stelt voor om in de voormalige gemeente Heerhugowaard een netwerk van rust- en wandelbankjes te realiseren, vergelijkbaar met een eerder initiatief in de voormalige gemeente Langedijk. Dit initiatief, dat voortkwam uit een campagne in 2021, werd destijds door veel inwoners gesteund. De motie vraagt het college om onderzoek te doen naar geschikte locaties voor deze bankjes en om de plaatsing ervan in 2024 te realiseren, mits het budget dit toelaat. Indien niet, moet het worden opgenomen in de begroting voor 2025.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de achtergrond, het doel en de stappen die moeten worden ondernomen beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de kosten en de exacte criteria voor de locatiekeuze.
Rol van de Raad
De raad moet de motie goedkeuren en het college opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de plaatsing van de bankjes te realiseren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het plaatsen van wandelbankjes prioriteit heeft binnen de huidige budgettaire beperkingen en of het past binnen de bredere Woonzorgvisie.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek (bankjes plaatsen), Meetbaar (aantal bankjes), en Tijdsgebonden (2024 of 2025). Het is minder specifiek over de haalbaarheid (budget) en de exacte locaties (Acceptabel en Realistisch).
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het onderzoek en de plaatsing van de bankjes te starten, afhankelijk van de budgettaire mogelijkheden.
Participatie
De motie refereert aan eerdere participatie van inwoners bij het initiatief in Langedijk, maar er is geen specifieke nieuwe participatie gepland voor Heerhugowaard.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het initiatief kan bijdragen aan een groenere en toegankelijkere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om plaatsing binnen het huidige budget of opname in de begroting voor 2025, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wandelbankjes Woonzorgvisie Initiatiefcampagne Langedijk Heerhugowaard Rustplekken Ouderen Toegankelijke woonomgeving Inwoners LocatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.1 Ontwerpbesluit Dijk en Waard Sport bv - wethouder Does - oordeelsvorming - 21:10
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om geen wensen of bedenkingen te hebben over het ontwerpbesluit van het college om Heerhugowaard Sport N.V. om te zetten naar Dijk en Waard Sport B.V. per 1 januari 2024. Dit nieuwe sportbedrijf, waarvan de gemeente Dijk en Waard de enige aandeelhouder wordt, zal verantwoordelijk zijn voor het beheer, onderhoud en de exploitatie van gemeentelijke sportaccommodaties en sportstimulering. Het besluit is een stap naar harmonisatie van sportbeheer in de regio, zoals aanbevolen in een adviesrapport van BMC. De omzetting van een N.V. naar een B.V. is gekozen vanwege praktische voordelen, zoals het behoud van de bestaande structuur en activa. De nieuwe B.V. krijgt een eigen begroting en een Raad van Commissarissen voor toezicht. De omzetting heeft geen gevolgen voor de arbeidsvoorwaarden van medewerkers. Het college benadrukt dat de omzetting in het openbaar belang is en dat het een efficiënte en uniforme organisatie van sportbeheer en -stimulering mogelijk maakt. Eventuele vertraging in het proces kan leiden tot extra administratieve werkzaamheden, maar is niet onoverkomelijk. Alternatieven zoals een stichting of joint venture zijn overwogen, maar een overheids-B.V. bleek de beste optie. De ondernemingsraad heeft positief geadviseerd over het ontwerpbesluit. Na goedkeuring door de raad kan het college het besluit bekrachtigen en de formele stappen richting de omzetting zetten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
- Titel: Ontwerpbesluit nieuw sportbedrijf Dijk en Waard Sport B.V.
- Samenvatting: Het voorstel betreft de omzetting van Heerhugowaard Sport N.V. naar Dijk en Waard Sport B.V. per 1 januari 2024. De gemeente Dijk en Waard wordt de enige aandeelhouder van deze nieuwe B.V., die verantwoordelijk zal zijn voor het beheer, onderhoud en exploitatie van gemeentelijke sportaccommodaties en sportstimulering. De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te hebben over dit ontwerpbesluit, dat is gebaseerd op een adviesrapport dat harmonisatie van sportbeheer in de regio aanbeveelt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke verwijzingen naar relevante wetgeving, financiële implicaties, en de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Het bevat ook een juridische en financiële toetsing, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en wordt gevraagd om zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken over het ontwerpbesluit. Hoewel de oprichting van een vennootschap een collegebevoegdheid is, is de raad betrokken om democratische legitimiteit te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de omzetting van de N.V. naar een B.V. en of zij vertrouwen heeft in de voorgestelde structuur en governance van het nieuwe sportbedrijf. Er moet ook worden overwogen of de gekozen vorm van een overheids-B.V. de beste optie is voor de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de omzetting en de verantwoordelijkheden van de nieuwe B.V. Het is tijdgebonden met een streefdatum van 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar er zijn wel risico's en kanttekeningen benoemd, zoals de mogelijkheid van een gebroken boekjaar.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij geen wensen en bedenkingen heeft ten aanzien van het ontwerpbesluit voor de omzetting naar Dijk en Waard Sport B.V.
Participatie:
Er is participatie geweest met de Ondernemingsraad en het personeel via werksessies. De OR heeft een positief advies uitgebracht, wat wijst op interne steun voor het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op organisatorische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen in de vorm van een incidenteel en structureel budget voor het sportbedrijf. Het incidentele budget is voor frictiekosten in 2024, en het structurele budget betreft een verhoging van 10% op de meerjarenbegroting. De dekking wordt deels gevonden in de gemeentelijke begroting en verdere details worden verantwoord in kwartaalrapportages en de jaarrekening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dijk en Waard Sport B.V. Heerhugowaard Sport N.V. Sportaccommodaties Sportstimulering Harmonisatie Overheids-B.V. Beheer en exploitatie Adviesrapport BMC Raad van Commissarissen Gemeentewet artikel 160Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.2 Verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Woodstone - wethouder Langedijk - oordeelsvorming - 21:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Heerhugowaard bespreekt op 28 november 2023 het woningbouwproject Woodstone, dat 204 appartementen omvat op de Tangentlocatie. Voor de realisatie is een omgevingsvergunning nodig, waarvoor een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de raad vereist is vanwege strijdigheid met het bestemmingsplan Stadshart 2013. Eerder zijn twee zienswijzen ingediend, maar deze leiden niet tot een ander oordeel over het project. Het college stelt voor de zienswijzen niet over te nemen en de vvgb af te geven, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend. Het project voldoet aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening en er zijn geen stedenbouwkundige of milieutechnische bezwaren. De ontwikkeling is in lijn met eerdere afspraken tussen de gemeente en ontwikkelaar De Nijs. Het plan is getoetst op diverse aspecten zoals parkeren, geluid en milieu, en voldoet aan de gestelde normen. Als de raad geen vvgb afgeeft, kan het project niet doorgaan. Er zijn geen reële alternatieven voor het plan. Na goedkeuring wordt de omgevingsvergunning verleend en kan beroep worden aangetekend binnen zes weken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Woningbouwproject Woodstone in Heerhugowaard
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Definitieve verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Woodstone in Heerhugowaard". Het project beoogt de bouw van 204 appartementen op de Tangentlocatie, waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd. De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven om af te wijken van het bestemmingsplan Stadshart 2013. Twee zienswijzen zijn ingediend, maar deze veranderen het oordeel over het project niet. Het college stelt voor de zienswijzen niet over te nemen en de vvgb af te geven, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief een ruimtelijke onderbouwing, zienswijzen, en een Nota zienswijzen. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de procedure en de afwegingen die zijn gemaakt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van de vvgb, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning. Zonder deze verklaring kan het project niet doorgaan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het afgeven van de vvgb, waarmee het project kan doorgaan, of het weigeren ervan, wat het project zou stoppen. Dit besluit vereist een afweging van de belangen van de initiatiefnemer en de omwonenden.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzen te beantwoorden conform de Nota zienswijzen en de vvgb af te geven, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Participatie:
Er zijn informatiebijeenkomsten gehouden voor omwonenden, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, de zienswijzen geven aan dat er nog zorgen zijn bij sommige omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, hoewel milieuonderzoeken zijn uitgevoerd als onderdeel van de ruimtelijke onderbouwing.
Financiële Gevolgen:
De financiële aspecten worden verwerkt in de grondexploitatie Stadshart. Leges worden geheven volgens de legesverordening. Er zijn geen specifieke details over de dekking van eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouwproject Woodstone Omgevingsvergunning Tangentlocatie Zienswijzen Bestemmingsplan Stadshart 2013 De Nijs Ruimtelijke ordening Parkeervoorzieningen Milieuonderzoeken InformatieavondVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1 Raadsvoorstel beleidsregels verstrekken gemeentegaranties en geldleningen - wethouder Ruiten - 22:25
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft nieuwe beleidsregels vastgesteld voor het verstrekken van gemeentegaranties en geldleningen, die op 1 januari 2024 ingaan. Deze regels vervangen de oude beleidsregels van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard, als onderdeel van een harmonisatieproces na de fusie. Het doel is om op een eenduidige en transparante manier om te gaan met verzoeken voor gemeentegaranties of leningen, en om de risico's voor de gemeente te beperken. De nieuwe regels bieden het College de keuze tussen het verstrekken van een garantie of een lening, waarbij het risico voor de gemeente gelijk blijft. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel, en na vaststelling worden de regels gepubliceerd op de voorgeschreven platforms.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsregels verstrekken gemeentegaranties en geldleningen gemeente Dijk en Waard 2024". Het voorstel beoogt de harmonisatie van beleidsregels voor het verstrekken van gemeentegaranties en geldleningen binnen de gemeente Dijk en Waard. Dit is noodzakelijk na de fusie van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De nieuwe beleidsregels bieden een eenduidig en transparant kader voor het behandelen van verzoeken van derden voor gemeentegaranties of geldleningen, met als doel de risico's voor de gemeente te beperken en de publieke taak te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de harmonisatie van de beleidsregels, de juridische kaders en de argumenten voor de voorgestelde besluiten. Het biedt een duidelijk overzicht van de veranderingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de nieuwe beleidsregels vast te stellen en de oude regels in te trekken. Dit is een formele stap die nodig is om de harmonisatie van het beleid te voltooien.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de beslissing om het College de mogelijkheid te geven om te kiezen tussen het verstrekken van een gemeentegarantie of een geldlening. Dit kan invloed hebben op hoe de gemeente haar financiële risico's beheert en haar publieke taak vervult.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het biedt een helder kader voor de uitvoering van de beleidsregels.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe beleidsregels vast te stellen en de oude regels in te trekken, met ingang van 1 januari 2024.
Participatie:
Er is geen sprake geweest van participatie met derden, aangezien het een technische harmonisatie betreft van bestaand beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en juridische harmonisatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat er geen extra kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsregels Gemeentegaranties Geldleningen Harmonisatie Fusiedatum Risico's Transparantie Wet Arhi Langedijk HeerhugowaardVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Harmonisatie beleid en regelgeving speelautomaten - wethouder Ruiten - 22:25
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard moet voor 1 januari 2024 nieuwe regelgeving vaststellen voor speelautomatenhallen vanwege de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De voormalige gemeente Langedijk had geen specifieke verordening, terwijl Heerhugowaard wel beleid had dat één speelautomatenhal toestaat. Het college stelt voor om de bestaande verordening en beleidsnota van Heerhugowaard technisch te harmoniseren voor de gehele nieuwe gemeente. Dit betekent dat er voorlopig één speelautomatenhal blijft toegestaan. In 2024/2025 zal het beleid geëvalueerd worden, wat kan leiden tot inhoudelijke wijzigingen. De huidige vergunning voor Jack’s Casino in Heerhugowaard loopt tot april 2024, en de voorbereiding voor een nieuwe vergunningsprocedure moet in 2023 beginnen. Het raadsvoorstel heeft geen financiële gevolgen en de huidige exploitant wordt geïnformeerd over de harmonisatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Harmonisatie beleid en regelgeving speelautomatenhal" voor de gemeente Dijk en Waard. Vanwege de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard moeten de verordeningen en het beleid voor speelautomatenhallen geharmoniseerd worden. Het voorstel is om de bestaande verordening en beleidsnota van Heerhugowaard te laten gelden voor de gehele nieuwe gemeente. Dit betekent dat er slechts één speelautomatenhal toegestaan blijft. Het beleid zal in 2024/2025 geëvalueerd worden voor mogelijke inhoudelijke wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de huidige situatie, en de voorgestelde stappen beschrijft. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de juridische en procedurele context en de redenen voor de technische harmonisatie.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten over de technische harmonisatie van de verordening en het beleid, de intrekking van de oude verordeningen, en de vaststelling van de nieuwe verordeningen. Daarnaast moet de raad het college opdragen om een beleidsevaluatie te agenderen voor 2024/2025.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de technische harmonisatie zonder inhoudelijke wijzigingen op dit moment, en of zij akkoord gaat met de evaluatie van het beleid in 2024/2025.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie op lange termijn, gezien de technische aard. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de technische harmonisatie goed te keuren, de oude verordeningen in te trekken, de nieuwe vast te stellen, en het college op te dragen een evaluatie te plannen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel, gezien de technische aard van de harmonisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en beleidsmatige harmonisatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals aangegeven in het raadsvoorstel. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Speelautomatenhal Vergunningverlening Beleidsnota Evaluatie Technische harmonisatie Wet Arhi Schaarse vergunning JVH Gaming & Entertainment CoolpleinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan Rembrandt Erf - wethouder Groot - 22:25
Samenvatting
Het bestemmingsplan Rembrandt Erf in Heerhugowaard maakt de herontwikkeling van de voormalige locatie 'Hugo Oord' mogelijk, met de bouw van 117 woningen: 44 zorgappartementen, 34 sociale huurappartementen en 39 vrije sector appartementen. De omgevingsvergunningen voor de zorg- en sociale huurappartementen zijn al verleend, en de bouw van de zorgappartementen is gestart. Het bestemmingsplan wordt nu ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden, waarna de omgevingsvergunning voor de vrije sector appartementen kan worden verleend. Het plan draagt bij aan de woonvisie 2018-2050 door duurzame, gasloze woningen te realiseren en binnenstedelijk bouwen te bevorderen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode. De kosten zijn gedekt door een overeenkomst met de ontwikkelaars, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. Na vaststelling volgt een beroepstermijn van zes weken bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Rembrandt Erf" in Heerhugowaard. Het plan maakt de herontwikkeling van de voormalige locatie 'Hugo Oord' mogelijk, met de bouw van 117 woningen: 44 zorgappartementen, 34 sociale huurappartementen en 39 vrije sector appartementen. De omgevingsvergunningen voor de zorg- en sociale huurappartementen zijn al verleend. Het bestemmingsplan moet nu worden vastgesteld om de omgevingsvergunning voor de vrije sector appartementen te kunnen verlenen. Het plan is een gezamenlijk initiatief van De Pieter Raat Stichting, Woningcorporatie Woonwaard en AIG care & living.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het omvat alle noodzakelijke informatie over de planning, vergunningen, en juridische aspecten. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een cruciale stap om de verdere ontwikkeling van het project mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan zonder exploitatieplan, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd. Dit vereist vertrouwen in de anterieure overeenkomst met de ontwikkelaars.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties. Het plan is specifiek in zijn doelen en tijdlijnen, en de financiële en juridische aspecten zijn goed gedekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.
Participatie:
Er is een inloopavond georganiseerd en inspraak en bestuurlijk vooroverleg hebben plaatsgevonden. Er zijn geen inspraakreacties of zienswijzen ingediend, wat wijst op een goed participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. De woningen worden gasloos en duurzaam gebouwd volgens de BENG-eisen. Dit sluit aan bij de gemeentelijke en provinciale duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, omdat de kosten door de ontwikkelaars worden gedragen. Er is een overeenkomst die de financiële uitvoerbaarheid waarborgt, waardoor een exploitatieplan niet nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Rembrandt Erf Herontwikkeling Hugo Oord Zorgappartementen Sociale huurappartementen Vrije sector appartementen Omgevingsvergunning Woningcorporatie Woonwaard De Pieter Raat Stichting AIG care & livingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.4 Havenverordening Dijk en Waard 2023 -wethouder Groot - 22:25
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om de Havenverordening Dijk en Waard 2023 vast te stellen en de oude Havenverordening van de voormalige gemeente Langedijk in te trekken. Dit besluit is genomen om de regels voor het gebruik en beheer van de Passantenhaven in Broek op Langedijk te harmoniseren en te behouden na de gemeentelijke fusie. De nieuwe verordening bevat voornamelijk technische wijzigingen ten opzichte van de oude regels, waaronder het schrappen van de jachthaven De Roskam uit de verordening. Het besluit voorkomt dat er een periode zonder regels of met dubbele regels ontstaat. De verordening wordt bekendgemaakt in het Elektronisch Gemeenteblad en blijft beschikbaar op overheid.nl. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. De verordening zal naar behoefte geëvalueerd en aangepast worden, waarbij toekomstige wijzigingen gebaseerd zullen zijn op een nieuw model van de VNG, wetswijzigingen, jurisprudentie en praktijkervaringen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Havenverordening Dijk en Waard 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Havenverordening Dijk en Waard 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe havenverordening voor de gemeente Dijk en Waard, die de bestaande verordening van de voormalige gemeente Langedijk vervangt. De nieuwe verordening bevat voornamelijk technische en juridische aanpassingen, zoals het schrappen van de jachthaven De Roskam uit de verordening. Het doel is om regels te stellen voor het gebruik en beheer van de Passantenhaven in Broek op Langedijk, om zo overlast en onveilige situaties te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische en technische aanpassingen behandelt en de intrekking van de oude verordening regelt. Er is een was-wordt-tabel bijgevoegd die de wijzigingen verduidelijkt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de nieuwe havenverordening vast te stellen en de oude in te trekken. Dit is een raadsbevoegdheid op basis van artikel 149 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nieuwe verordening willen vaststellen en de oude willen intrekken. Dit omvat de keuze om de regels van de voormalige gemeente Langedijk te harmoniseren met de huidige situatie in Dijk en Waard.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de vaststelling van de verordening voor 1 januari 2024 beoogt. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een participatietraject kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Havenverordening Dijk en Waard 2023 vast te stellen en de oude verordening van Langedijk in te trekken.
Participatie:
Er is geen uitgebreid participatietraject gevolgd, omdat het een technisch-juridische wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Havenverordening Passantenhaven Langedijk Broek op Langedijk Technische wijzigingen Jachthaven De Roskam Gemeentewet Fusie Harmonisatie BroekhornVerfijning van de zoekopdracht: