15-02-2022 Gemeenteraad digitaal
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Peter Rehwinkel
Naima Ajouaau
Peter Rehwinkel
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Henk Corbee - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Ben Hoejenbos
Peter Rehwinkel
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Jasper John - CDA
Peter Rehwinkel
Gea Klercq
Peter Rehwinkel
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Jan Kramer
Peter Rehwinkel
Femke Lammerts - VVD
Peter Rehwinkel
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Jasper Nieuwenhuizen
Peter Rehwinkel
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Francis de Nijs–van Marle - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Peter Rehwinkel
Nicky Stammis - VVD
Peter Rehwinkel
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Sebastian Visser
Peter Rehwinkel
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Karin van der Vliet-de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst - VVD
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Annette Groot - Wethouder
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
00:01:52 - 00:02:58 - 00:03:03 - 00:03:07 - 00:03:11 - 00:03:13 - 00:03:16 - 00:03:21 - 00:03:26 - 00:03:30 - 00:03:37 - 00:03:42 - 00:03:45 - 00:03:49 - 00:03:52 - 00:03:55 - 00:04:00 - 00:04:03 - 00:04:08 - 00:04:12 - 00:04:15 - 00:04:21 - 00:04:25 - 00:04:27 - 00:04:32 - 00:04:36 - 00:04:39 - 00:04:42 - 00:04:46 - 00:04:49 - 00:04:53 - 00:04:56 - 00:04:59 - 00:05:04 - 00:05:07 - 00:05:11 - 00:05:16 - 00:06:07
Naima Ajouaau -
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Henk Corbee - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Onbekende spreker -
Ben Hoejenbos -
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jasper John - CDA
Gea Klercq -
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jan Kramer -
Femke Lammerts - VVD
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Jasper Nieuwenhuizen -
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Francis de Nijs–van Marle - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Carola Van 't Schip-Nieuwboer -
Nicky Stammis - VVD
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Sebastian Visser -
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Karin van der Vliet-de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Véronique Wanst - VVD
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annette Groot - Wethouder
Agendapunt 2 Beëdiging M. Goseling (fractievertegenwoordider FvD)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 3 Vaststellen agenda
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Femke Lammerts - VVD
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Jasper John - CDA
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Femke Lammerts - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Agendapunt 4 Kwartiertje Dijken Waard (politieke vragen/actualiteiten)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijsten raadsvergadering 18 januari 2022
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 6 Voorstel voorzitter m.b.t. afdoening ingekomen stukken, w.o. mededelingen van het college aan de raad
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 7.a Benoemen vertegenwoordigers in diverse GR-en
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van vertegenwoordigers in de algemene besturen van diverse gemeenschappelijke regelingen, die zijn overgenomen door de nieuwe gemeente Dijk en Waard na de fusie van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het voorstel beoogt een soepele transitie in de bestuurssamenstelling van deze regelingen, zodat de samenwerking onverminderd kan doorgaan. A.M. Groot en N. Langedijk worden voorgedragen als leden, met R.H. Schoemaker en F. Hoekstra als plaatsvervangende leden in het bestuur van het Recreatieschap Geestmerambacht. A.M. Groot wordt ook benoemd als lid, en N. Langedijk als plaatsvervangend lid in het bestuur van het Openbaar lichaam vuilverbranding Alkmaar en omstreken. Er zijn geen alternatieven voor deze benoemingen, en er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel. De gemeenschappelijke regelingen worden schriftelijk geïnformeerd over de benoemingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Benoemen van vertegenwoordigers in diverse gemeenschappelijke regelingen
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van vertegenwoordigers in de algemene besturen van gemeenschappelijke regelingen waarin de nieuwe gemeente Dijk en Waard participeert. Dit is noodzakelijk vanwege de fusie van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het voorstel benoemt A.M. Groot en N. Langedijk als leden, en R.H. Schoemaker en F. Hoekstra als plaatsvervangende leden in de besturen van het Openbaar lichaam vuilverbranding Alkmaar en het Recreatieschap Geestmerambacht. Het doel is een soepele transitie en continuïteit in de samenwerking binnen deze regelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de context van de gemeenschappelijke regelingen beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de benoemingsprocedure en de betrokken personen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoemingen van de vertegenwoordigers in de gemeenschappelijke regelingen goed te keuren. Dit is een formele stap die vereist is door de regelingen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoemingen voornamelijk een administratieve formaliteit zijn. De keuze om leden van het college te benoemen in plaats van raadsleden kan als een politieke keuze worden gezien, gericht op continuïteit en doelmatigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een administratieve benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde personen te benoemen in de besturen van de genoemde gemeenschappelijke regelingen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke benoemingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, anders dan de bestaande deelname aan de gemeenschappelijke regelingen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat er geen extra kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regelingen Vertegenwoordigers Benoeming Heerhugowaard Langedijk Openbaar lichaam vuilverbranding Alkmaar Recreatieschap Geestmerambacht College van burgemeester en wethouders Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) FusieVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 7.b Zienswijze VVI
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). De kadernota biedt een duidelijk overzicht van de verwachte beleidsmatige ontwikkelingen en er zijn geen veranderingen voorzien die het financiële perspectief van de GR VVI beïnvloeden. De invloed van de GR VVI op financiële stromen is beperkt, aangezien de organisatie geen eigen personeel of gebouwen heeft en geen vrij te besteden middelen of algemene reserve bezit. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen bij dit besluit en het heeft geen financiële gevolgen. Het college wordt verzocht de GR VVI te informeren over het besluit van de gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afvalinzameling: Zienswijze kadernota 2023 GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI)". De gemeenteraad besluit geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2023 van de GR VVI. De kadernota biedt een duidelijk overzicht van de verwachte beleidsontwikkelingen binnen de GR, zonder dat er veranderingen in het financiële perspectief worden voorzien. De GR VVI heeft beperkte invloed op financiële stromen en geen eigen personeel of gebouwen, waardoor beleidsmatige keuzes die invloed hebben op de geldstromen ontbreken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en biedt een helder overzicht van de situatie en de redenen waarom geen zienswijze wordt ingediend. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel benadrukt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te besluiten geen zienswijze in te dienen en het college te verzoeken dit mede te delen aan de GR VVI.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel geen beleidsmatige veranderingen of financiële implicaties bevat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijk en specifiek is over het besluit om geen zienswijze in te dienen. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2023 van de GR VVI en het college te verzoeken dit mede te delen aan de GR VVI.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel, wat logisch is gezien de aard van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel afvalverwerking in bredere zin vaak met duurzaamheid in verband wordt gebracht.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien er geen veranderingen in het financiële perspectief binnen de GR worden voorzien. Er zijn geen kosten of dekkingsmaatregelen nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalinzameling Kadernota 2023 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Gemeenschappelijke regeling (GR) Financieel perspectief Beleidsmatige ontwikkelingen Zienswijze Regietafel Noord-Holland Noord HVC Wet MilieubeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 8 Overige zienswijzen hamer/debat stuk afhankelijk van uitkomsten tafel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 8.a Zienswijze RHCA
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen over de kadernota 2023 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA). Dit besluit is genomen tijdens de raadsvergadering op 15 februari 2022. De kadernota 2023 vertoont weinig veranderingen ten opzichte van voorgaande jaren, en er zijn geen specifieke punten die een zienswijze vereisen. Het college is verzocht om het besluit aan de GR-RHCA door te geven. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel. De financiële gevolgen van de kadernota betreffen een indexatie van 2,3%, wat voor de gemeente Dijk en Waard neerkomt op een verhoging van € 9.651. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GR-RHCA, dat een bestuurlijke reactie zal voorbereiden voor de vergadering op 13 juli 2022, waarin de begroting en jaarstukken definitief worden vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "zienswijze kadernota 2023 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA)." De gemeenteraad van Dijk en Waard besluit geen zienswijze in te dienen over de kadernota 2023 van de GR-RHCA. Het college wordt verzocht dit besluit aan de GR-RHCA mede te delen. De kadernota bevat financiële en beleidskaders voor 2023, waarbij de beleidslijn grotendeels wordt voortgezet. Er wordt verwacht dat een wijziging van de Archiefwet in de toekomst extra inzet kan vereisen. De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt tot een indexatie van 2,3%, wat neerkomt op € 9.651.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de beslissing en de redenen daarvoor uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, wat suggereert dat het voorstel als afdoende wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te besluiten of er een zienswijze wordt ingediend over de kadernota. In dit geval besluit de raad geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze over de kadernota. De raad kiest ervoor geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat zij akkoord gaat met de voorgestelde beleids- en financiële kaders.
SMART en Inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beslissing om geen zienswijze in te dienen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor communicatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen en het college verzoeken dit aan de GR-RHCA mede te delen.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel, wat aangeeft dat het een interne besluitvorming betreft zonder directe betrokkenheid van externe partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een indexatie van 2,3%, wat neerkomt op € 9.651 voor de gemeente Dijk en Waard. Dit bedrag kan variëren afhankelijk van het aantal inwoners. De indexatie is al verwerkt in de begroting van 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2023 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) Archiefwet Overbrengingstermijn Financiële gevolgen Indexatie Gemeenschappelijke regelingen Auditcommissie TariefsverhogingVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 8.b Zienswijze Cocensus
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen over de kadernota 2023 van Cocensus. Cocensus heeft aangegeven te zoeken naar kostenbesparingen, maar vraagt ook om een verhoging van de bijdrage vanwege indexatie. De raad heeft geen opmerkingen over de kadernota en ziet geen aanleiding voor een alternatieve zienswijze. Cocensus onderzoekt mogelijkheden voor besparingen, zoals thuiswerken en gegevensbeheer. De indexatie voor Dijk en Waard bedraagt € 27.060, waarvoor geen ruimte is binnen de huidige budgetten. Het besluit wordt gecommuniceerd aan Cocensus, die een bestuurlijke reactie zal formuleren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze Kadernota 2023 Cocensus
Samenvatting: Het voorstel betreft de kadernota 2023 van Cocensus, waarin wordt aangegeven dat Cocensus actief zoekt naar kostenbesparingen, maar ook een verhoging van de bijdrage vraagt vanwege indexatie. De gemeenteraad van Dijk en Waard besluit geen zienswijze in te dienen over deze kadernota en verzoekt het college om Cocensus hierover te informeren. Cocensus onderzoekt mogelijkheden voor besparingen op gebieden zoals thuiswerken, gegevensbeheer en handhaving. De kadernota is onderdeel van een jaarlijkse procedure waarbij gemeenschappelijke regelingen hun financiële en beleidskaders presenteren aan de deelnemende gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de besluitpunten van de gemeenteraad weergeeft. Het biedt voldoende context over de achtergrond en de financiële implicaties van de kadernota.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te besluiten of zij een zienswijze willen indienen over de kadernota 2023 van Cocensus. In dit geval besluit de raad geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze over de kadernota. De raad kiest ervoor om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat zij instemmen met de voorgestelde indexatie en de huidige koers van Cocensus.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de kostenbesparingen die Cocensus onderzoekt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen over de kadernota 2023 van Cocensus en het college te verzoeken Cocensus hierover te informeren.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak over dit voorstel geweest, wat betekent dat de betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden beperkt is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen een indexatie van €27.060 voor de gemeente Dijk en Waard. Er is geen ruimte binnen de huidige budgetten, en daarom wordt voorgesteld dit op te nemen in de kadernota 2023 van de gemeente. Het voorstel geeft aan dat Cocensus zoekt naar verdere besparingen, maar deze zijn nog niet concreet uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Kadernota 2023 Zienswijze Kostenbesparingen Indexatie Gemeenschappelijke Regeling Thuiswerken Gegevensbeheer Handhaving BedrijfsvoeringslastenVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 8.c Zienswijze OD NHN
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft deelgenomen aan de bespreking van de Kadernota 2023 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De gemeente heeft besloten niet akkoord te gaan met de voorgestelde verhogingen van de jaarlijkse bijdragen voor Omgevingsadviseurs en de behandeling van verzoeken inzake de Wet open overheid (Wob), omdat de noodzaak voor deze verhogingen onvoldoende is onderbouwd. Daarnaast heeft de gemeente verzocht om inzicht in het huidige weerstandsvermogen van de OD NHN. De gemeenteraad heeft het college gevraagd om deze zienswijze aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN kenbaar te maken. Er zijn geen alternatieven overwogen en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel. De financiële gevolgen van de kadernota kunnen leiden tot een structureel nadeel in de begroting van Dijk en Waard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Kadernota 2023 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Samenvatting: De gemeente Dijk en Waard heeft deelgenomen aan de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) en kan haar zienswijze geven over de plannen en financiële kaders voor 2023. De OD NHN stelt een structurele verhoging voor van de bijdrage voor Omgevingsadviseurs en de afhandeling van Wob-verzoeken. De gemeenteraad stemt hier niet mee in, omdat de noodzaak voor meer Omgevingsadviseurs niet wordt herkend en de toename van Wob-verzoeken onvoldoende is onderbouwd. De raad vraagt ook om inzicht in het huidige weerstandsvermogen van de OD NHN.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde onderbouwing voor de voorgestelde financiële verhogingen, met name voor de Wob-verzoeken en de noodzaak voor extra Omgevingsadviseurs.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven over de voorgestelde financiële en beleidsmatige kaders van de OD NHN en besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde verhogingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde verhogingen van de bijdragen en of ze voldoende onderbouwing hebben ontvangen om deze verhogingen te rechtvaardigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het ontbreekt aan specifieke en meetbare gegevens om de noodzaak van de verhogingen te onderbouwen. Er zijn inconsistenties in de onderbouwing van de financiële behoeften.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om niet akkoord te gaan met de voorgestelde verhogingen en om meer inzicht te vragen in het weerstandsvermogen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er is een structureel nadeel van €5.000 door indexatie. Als de kadernota ongewijzigd wordt vastgesteld, ontstaat er een jaarlijks nadeel van €26.196 in de begroting van Dijk en Waard. Er is geen duidelijke dekking voor deze extra kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Kadernota 2023 Zienswijze Omgevingsadviseurs Wet open overheid (Wob) Weerstandsvermogen Omgevingswet Financiële kaders Begroting BodemtakenVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Agendapunt 8.d Zienswijze GGD NHN
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen over de Kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. De Kadernota, aangeboden door het dagelijks bestuur van de GGD op 14 december 2021, biedt de raad de mogelijkheid om beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting te beïnvloeden. De raad stemt in met de Kadernota 2023 en heeft geen opmerkingen. De speerpunten voor 2023 zijn onder andere de doorontwikkeling van de Jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging en privacy, en preventie van infectieziekten. De financiële bijdrage van Dijk en Waard aan de GGD stijgt met €207.000, wat binnen de begroting kan worden gedekt. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het besluit, en er heeft geen participatie plaatsgevonden. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GGD, dat een bestuurlijke reactie zal voorbereiden voor het algemeen bestuur op 9 maart 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota GGD Hollands Noorden". De gemeenteraad van Dijk en Waard besluit geen zienswijze in te dienen over de Kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. De kadernota biedt beleidsmatige en financiële kaders voor de begroting van de GGD. De raad heeft de mogelijkheid om hierop te reageren, maar kiest ervoor dit niet te doen, omdat de nota aansluit bij de beleidslijnen van 2022 en de financiële uitgangspunten overeenkomen met de afspraken van de FUGR. Het college wordt gevraagd dit besluit aan de GGD mede te delen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen aangeeft waarom er geen zienswijze wordt ingediend. Het biedt voldoende context over de beleidsmatige en financiële overwegingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de kadernota van de GGD, waarmee ze invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze is om al dan niet een zienswijze in te dienen. De raad kiest ervoor om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat ze akkoord gaan met de huidige beleids- en financiële kaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar het is wel duidelijk en consistent. Er zijn geen tegenstrijdigheden in de argumentatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen en het college te verzoeken dit aan de GGD mede te delen.
Participatie:
Er is geen participatie geweest over dit voorstel. De samenwerking vindt plaats binnen de bestuurlijke structuren van de GGD en de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een hogere bijdrage van €207.000 voor Dijk en Waard, die gedekt kan worden binnen de begroting van Programma 7 Volksgezondheid en milieu. De verhoging is deels te wijten aan indexatie en een aanpassing in de deelnemersbijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2023 GGD Hollands Noorden Zienswijze Informatiebeveiliging en privacy Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Preventie en bestrijding infectieziekten Financiële uitgangspunten Gezondheid en veiligheid Deelnemersbijdrage Financieel herstelplanVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Agendapunt 8.e Veiligheidsregio NHN
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten een zienswijze in te dienen op de Kadernota 2023 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) met betrekking tot een voorgestelde formatie-uitbreiding van 2 fte, omdat het voorstel onvoldoende onderbouwd is. De Veiligheidsregio wordt verzocht om meer duidelijkheid te geven over de noodzaak en de specifieke taken van deze uitbreiding. Er worden geen zienswijzen ingediend op het Regionaal Risicoprofiel en het voorgenomen besluit tot oprichting van en deelname aan de Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s, omdat deze als adequaat worden beschouwd. Het college wordt gevraagd deze zienswijzen kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de VRNHN. De raad benadrukt dat de financiële uitdagingen van de gemeenten en de impact van bezuinigingen op de VRNHN belangrijke overwegingen zijn in hun besluitvorming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Titel: VRNHN - Zienswijzen Kadernota 2023, Regionaal Risicoprofiel en Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio's.
Samenvatting: De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten een zienswijze in te dienen op de Kadernota 2023 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) met betrekking tot een voorgestelde formatie-uitbreiding van 2 fte, omdat het voorstel onvoldoende onderbouwd is. Er worden geen zienswijzen ingediend op het Regionaal Risicoprofiel en het voorgenomen besluit tot oprichting van de Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s. Het college wordt verzocht deze zienswijzen kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de VRNHN.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is over het algemeen volledig, maar de onderbouwing voor de formatie-uitbreiding met 2 fte wordt als onvoldoende beschouwd. Dit is de reden voor de zienswijze.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om zienswijzen in te dienen op de Kadernota en andere relevante documenten van de VRNHN. De raad beoordeelt de voorstellen en kan wensen en bedenkingen kenbaar maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde formatie-uitbreiding en de andere onderdelen van de Kadernota. Er moet een afweging worden gemaakt tussen de noodzaak van de uitbreiding en de financiële implicaties voor de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, met name door de onvoldoende onderbouwing van de formatie-uitbreiding. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onderbouwing van de uitbreiding is een punt van zorg.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen op de Kadernota 2023 met betrekking tot de formatie-uitbreiding en geen zienswijzen in te dienen op het Regionaal Risicoprofiel en de oprichting van de Stichting Risicobeheer.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak over dit voorstel geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een mogelijke stijging van de gemeentelijke bijdrage met ongeveer € 112.000 door indexatie en een extra € 21.000 voor de capaciteitsuitbreiding. De dekking van deze kosten is afhankelijk van de uiteindelijke besluitvorming en begroting van de VRNHN.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Kadernota 2023 Formatie-uitbreiding Regionaal Risicoprofiel Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s Nieuwe crisistypen Omgevingswet Bezuinigingen Risico- en crisisbeheersing Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 8.f Zienswijze Recreatieschap Geestmerambacht
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft een zienswijze opgesteld over de Kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente is deelnemer in deze regeling en kan haar mening geven over de voorgenomen plannen en financiële kaders. Voor 2023 heeft de gemeente ruimte gereserveerd in haar begroting voor de gevraagde verhoging van de participantenbijdrage, maar voor 2024 en daarna moet deze ruimte nog gevonden worden. De gemeente vraagt om meer inzicht in de go/no-go momenten van projecten, de mogelijkheden om risico's te mitigeren, de gevolgen van geschetste risico's en de risico's als gronden niet verworven kunnen worden. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap, dat hierop een bestuurlijke reactie zal formuleren. De financiële bijdrage van Dijk en Waard aan het Recreatieschap stijgt van €178.000 in 2023 naar €362.000 in 2026. Er zijn geen alternatieve zienswijzen overwogen en er heeft geen participatie of inspraak over dit voorstel plaatsgevonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2023 GR Recreatieschap Geestmerambacht". Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Dijk en Waard op de kadernota 2023 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente moet ruimte vinden in haar begroting voor een verhoging van de participantenbijdrage in 2023 en zoekt meer inzicht in de financiële en projectmatige risico's voor de jaren daarna. De zienswijze vraagt om verduidelijking van go/no-go momenten, risicobeheersing en de gevolgen van mogelijke risico's, zoals het niet kunnen verwerven van gronden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe de gemeente de financiële ruimte voor 2024 en daarna denkt te vinden. Er is ook geen alternatieve zienswijze overwogen.
Rol van de raad:
De raad moet de zienswijze goedkeuren en deze kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap Geestmerambacht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde verhoging van de participantenbijdrage en of ze voldoende vertrouwen heeft in de voorgestelde risicobeheersing en financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete oplossingen biedt voor de financiële uitdagingen na 2023. Er zijn geen duidelijke tijdslijnen of meetbare doelen voor de risicobeheersing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze goed te keuren en deze door te sturen naar het dagelijks bestuur van het Recreatieschap Geestmerambacht.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit specifieke voorstel, maar bij de opstelling van de Visie 2030 was er wel participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een stijging van de participantenbijdrage van €46.225 in 2023 tot €185.063 in 2026 voor Dijk en Waard. Er is geen duidelijke dekking voor de verhogingen na 2023, wat een punt van zorg is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2023 Recreatieschap Geestmerambacht Participantenverhoging Begroting Risico's Visie 2030 Uitvoeringsprogramma Financiële kaders Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Femke Lammerts - VVD
Peter Rehwinkel
Jasper John - CDA
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Annette Groot - Wethouder
Peter Rehwinkel
Femke Lammerts - VVD
Jasper John - CDA
Fred Ruiten - Wethouder
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Annette Groot - Wethouder
Agendapunt 9 Verordening Winkeltijden Dijk en Waard 2022 (o.v.b. uitkomst tafel)
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 15 februari 2022 besloten om de Verordening Winkeltijden Dijk en Waard 2022 vast te stellen. Dit besluit harmoniseert de winkeltijdenverordeningen van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk tot één uniforme verordening. De oude verordeningen van Heerhugowaard (2013) en Langedijk (2014) worden ingetrokken. De nieuwe verordening specificeert de openingstijden op zon- en feestdagen, laat het maximum aantal avondwinkels los, verkort de beslistermijn voor ontheffingen en bevat kleine tekstuele wijzigingen. Ook worden de regels expliciet van toepassing op standplaatshouders, wat voor meer duidelijkheid voor ondernemers zorgt. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden. De verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Winkeltijden Dijk en Waard 2022". Het voorstel beoogt de harmonisatie van de winkeltijdenverordeningen van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk tot één uniforme verordening voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard. De nieuwe verordening specificeert de openingstijden op zon- en feestdagen, laat het maximum aantal avondwinkels los, verkort de beslistermijn voor ontheffingen en maakt de regels expliciet van toepassing op standplaatshouders. Dit biedt duidelijkheid voor ondernemers binnen de nieuwe gemeentegrenzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de noodzaak voor harmonisatie na de fusie duidelijk uiteenzet. Echter, er is een gebrek aan participatie en inspraak van belanghebbenden in het huidige voorstelproces.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de nieuwe verordening en de intrekking van de oude verordeningen van Heerhugowaard en Langedijk.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde harmonisatie en de specifieke wijzigingen in de verordening, zoals de vrijstelling van winkeltijden op zon- en feestdagen en de regels voor standplaatshouders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die het beoogt door te voeren. Er zijn echter inconsistenties in de huidige verordeningen die nog moeten worden opgelost, zoals de tegenstrijdigheid tussen artikel 2 en 3.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Winkeltijden Dijk en Waard 2022 vast te stellen en de oude verordeningen van Heerhugowaard en Langedijk in te trekken.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest in het huidige voorstelproces. Eerdere peilingen in Heerhugowaard hebben echter de wenselijkheid van de voorgestelde wijzigingen aangetoond.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals aangegeven in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Winkeltijden Verordening Ondernemers Openingstijden Ontheffing Fusie Standplaatshouders Vrijstelling WinkeliersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement Winkeltijden 4 mei". Het stelt voor om de winkeltijdenverordening van de gemeente Dijk en Waard aan te passen, zodat er op 4 mei, tijdens de Nationale Dodenherdenking, geen ontheffing verleend kan worden voor winkels om open te zijn tussen 19.00 en 6.00 uur. Dit is bedoeld om respect te tonen voor de historische en emotionele betekenis van deze dag, en om winkelpersoneel de gelegenheid te geven de dag op hun eigen manier te beleven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van het probleem, overwegingen waarom de wijziging nodig is, en een specifiek besluit over hoe de verordening moet worden aangepast. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en handhaving van de nieuwe regels.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te bespreken, te overwegen en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging van de winkeltijdenverordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de historische en emotionele betekenis van 4 mei zwaarder laten wegen dan de economische belangen van winkeliers. Ze moeten ook overwegen hoe deze wijziging past binnen bredere gemeentelijke beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals hoe de naleving wordt gecontroleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan vragen oproepen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen en de winkeltijdenverordening aanpassen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals winkeliers en personeel, is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op culturele en historische overwegingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Er kan een economische impact zijn voor winkeliers die op 4 mei eerder moeten sluiten, maar dit wordt niet geadresseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening 4 mei Historische en emotionele lading Tweede Wereldoorlog Nationale Dodenherdenking Vrijstelling Initiatieven Nieuwe generaties Winkelpersoneel OntheffingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Beslistermijn verkorten" en stelt voor om de beslistermijn voor aanvragen om ontheffing in de Verordening Winkeltijdenwet Dijk en Waard 2022 te verkorten van 8 weken naar 6 weken. Dit is bedoeld om de dienstverlening naar inwoners en ondernemers te verbeteren door een snellere besluitvorming. Het amendement constateert dat er momenteel verschillende beslistermijnen zijn binnen de gemeente, wat voor verwarring zorgt. Door een uniforme termijn van 6 weken aan te houden, wordt deze onduidelijkheid weggenomen en wordt de dienstverlening efficiënter.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de huidige situatie, de voorgestelde verandering en de reden voor deze verandering beschrijft. Het biedt echter geen gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen van de verkorting van de beslistermijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de beslistermijn moet worden aangenomen. De raad moet overwegen of de verkorting van de termijn in het belang is van de gemeente en haar inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verkorten van de beslistermijn van 8 naar 6 weken de juiste balans biedt tussen snelheid van dienstverlening en zorgvuldigheid van besluitvorming. Ze moeten ook overwegen of deze wijziging consistent is met andere gemeentelijke procedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verkorting van de termijn van 8 naar 6 weken), maar het mist specifieke informatie over de haalbaarheid en eventuele risico's van deze wijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de werkdruk van ambtenaren wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de beslistermijn verkorten naar 6 weken, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming, hoewel het wel aangeeft dat de wijziging ten goede komt aan deze groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve efficiëntie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen van de verkorting van de beslistermijn. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn om de kortere termijn te realiseren of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Winkeltijdenwet Beslistermijn Harmonisatie Algemene Wet Bestuursrecht Dienstverlening Inwoners Ondernemers Ontheffing Termijnen Uniforme termijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement Winkeltijden 4 mei". Het stelt voor om de winkeltijdenverordening van de gemeente Dijk en Waard aan te passen, zodat er op 4 mei, de dag van de Nationale Dodenherdenking, een beperking wordt ingesteld op de algemene vrijstelling van winkeltijden. Het amendement beoogt dat winkels op deze dag niet open mogen zijn tussen 19.00 en 6.00 uur, uit respect voor de historische en emotionele betekenis van de dag en om winkelpersoneel de gelegenheid te geven de herdenking op hun eigen manier te beleven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat de wijziging inhoudt en waarom deze wordt voorgesteld. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de implementatie of de gevolgen voor winkeliers en personeel.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te bespreken, te overwegen en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging van de winkeltijdenverordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de historische en emotionele betekenis van 4 mei voldoende belangrijk vinden om de winkeltijden te beperken. Dit kan botsen met economische belangen van winkeliers die mogelijk omzet verliezen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals de impact op de lokale economie of de tevredenheid van het winkelpersoneel. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de praktische uitvoering en handhaving worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijziging van de winkeltijdenverordening voor 4 mei.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals winkeliers en personeel, is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om respect en herdenking.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen voor winkeliers of hoe eventuele verliezen worden gedekt. Dit kan een belangrijk punt van overweging zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenverordening 4 mei Nationale Dodenherdenking Vrijstelling Historische en emotionele lading Tweede Wereldoorlog Vredesoperaties Initiatieven Nieuwe generaties WinkelpersoneelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Beslistermijn verkorten" en betreft een wijziging in de Verordening Winkeltijdenwet Dijk en Waard 2022. Het voorstel beoogt de beslistermijn voor aanvragen om ontheffing te verkorten van 8 weken naar 6 weken. Dit is bedoeld om de dienstverlening naar inwoners en ondernemers te verbeteren en om consistentie te creëren binnen de gemeente, aangezien er momenteel verschillende termijnen worden gehanteerd. Het amendement stelt voor om de passage in het raadsbesluit te wijzigen zodat de burgemeester en wethouders binnen 6 weken op een aanvraag moeten beschikken, met een mogelijke verlenging van nog eens 6 weken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de noodzaak voor verandering onderbouwt en een duidelijke wijziging voorstelt. Echter, het zou vollediger zijn als het ook de impact van de wijziging op de gemeentelijke organisatie en eventuele risico's zou bespreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijziging in de verordening wordt aangenomen. De raad moet de belangen van de inwoners en ondernemers afwegen en bepalen of de verkorting van de beslistermijn wenselijk en haalbaar is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige termijn van 8 weken of het verkorten naar 6 weken. Dit vraagt om een afweging tussen snelheid van dienstverlening en de haalbaarheid voor de gemeentelijke organisatie om binnen de kortere termijn te beslissen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging in de termijn voorstelt. Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en de middelen die nodig zijn om de kortere termijn te realiseren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het amendement om de beslistermijn te verkorten van 8 naar 6 weken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming. Het richt zich voornamelijk op het verbeteren van de dienstverlening aan deze groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve termijnen en niet op milieugerelateerde kwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Het zou nuttig zijn om te weten of de verkorting van de termijn extra middelen of personeel vereist en hoe dit gefinancierd wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Winkeltijdenwet Beslistermijn Harmonisatie Algemene Wet Bestuursrecht Dienstverlening Inwoners Ondernemers Ontheffing Termijnen VergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Beslistermijn verkorten" en stelt voor om de beslistermijn voor aanvragen om ontheffing in de Verordening Winkeltijdenwet Dijk en Waard 2022 te verkorten van 8 weken naar 6 weken. Dit is bedoeld om de dienstverlening naar inwoners en ondernemers te verbeteren door een snellere besluitvorming. Het amendement constateert dat er momenteel verschillende beslistermijnen zijn binnen de gemeente, wat voor verwarring zorgt. Door een uniforme termijn van 6 weken aan te houden, wordt deze onduidelijkheid weggenomen en wordt de dienstverlening efficiënter.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de huidige situatie, de voorgestelde verandering en de reden voor deze verandering beschrijft. Het biedt echter geen gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen van de verkorting van de beslistermijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de beslistermijn moet worden aangenomen. De raad moet overwegen of de verkorting van de termijn in het belang is van de gemeente en haar inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verkorten van de beslistermijn van 8 naar 6 weken de juiste balans biedt tussen snelheid van dienstverlening en zorgvuldigheid van besluitvorming. Ze moeten ook overwegen of deze wijziging consistent is met andere gemeentelijke procedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verkorting van de termijn van 8 naar 6 weken), maar het mist specifieke informatie over de haalbaarheid en eventuele risico's van deze wijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de werkdruk van ambtenaren wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de beslistermijn verkorten naar 6 weken, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming, hoewel het wel aangeeft dat de wijziging ten goede komt aan deze groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve efficiëntie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen van de verkorting van de beslistermijn. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn om de kortere termijn te realiseren of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Winkeltijdenwet Beslistermijn Harmonisatie Algemene Wet Bestuursrecht Dienstverlening Inwoners Ondernemers Ontheffing Termijnen Uniforme termijnVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst - VVD
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Jasper John - CDA
Peter Rehwinkel
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Naima Ajouaau
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Nicky Stammis - VVD
Peter Rehwinkel
Jan van der Starre - 50PLUS
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Sebastian Visser
Peter Rehwinkel
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Karin van der Vliet-de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Naima Ajouaau
Peter Rehwinkel
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Henk Corbee - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Ben Hoejenbos
Peter Rehwinkel
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Gea Klercq
Peter Rehwinkel
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Jan Kramer
Peter Rehwinkel
Femke Lammerts - VVD
Peter Rehwinkel
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Jasper Nieuwenhuizen
Peter Rehwinkel
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Francis de Nijs–van Marle - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst - VVD
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Fred Ruiten - Wethouder
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Onbekende spreker
Peter Rehwinkel
Ben Hoejenbos
Peter Rehwinkel
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Jasper John - CDA
Peter Rehwinkel
Gea Klercq
Peter Rehwinkel
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Jan Kramer
Peter Rehwinkel
Femke Lammerts - VVD
Peter Rehwinkel
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Jasper Nieuwenhuizen
Peter Rehwinkel
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Francis de Nijs–van Marle - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Fred Ruiten - Wethouder
Peter Rehwinkel
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Peter Rehwinkel
Jan van der Starre - 50PLUS
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Sebastian Visser
Peter Rehwinkel
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Karin van der Vliet-de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst - VVD
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Naima Ajouaau
Peter Rehwinkel
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Henk Corbee - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
00:26:23 - 00:28:09 - 00:28:30 - 00:28:38 - 00:31:18 - 00:33:29 - 00:34:32 - 00:35:08 - 00:36:26 - 00:37:43 - 00:38:25 - 00:39:27 - 00:39:46 - 00:40:22 - 00:40:38 - 00:40:42 - 00:40:49 - 00:40:55 - 00:41:00 - 00:41:07 - 00:41:21 - 00:41:37 - 00:41:43 - 00:41:49 - 00:41:54 - 00:42:01 - 00:42:06 - 00:42:11 - 00:42:18 - 00:42:24 - 00:42:29 - 00:42:34 - 00:42:39 - 00:42:44 - 00:42:49 - 00:42:59 - 00:43:04 - 00:43:10 - 00:43:14 - 00:43:19 - 00:43:25 - 00:43:30 - 00:43:34 - 00:43:40 - 00:43:45 - 00:43:51 - 00:43:58 - 00:44:04 - 00:44:16 - 00:44:47 - 00:45:16 - 00:50:57 - 00:56:01 - 00:56:48 - 00:57:08 - 00:57:20 - 00:57:24 - 00:57:36 - 00:57:43 - 00:57:47 - 00:57:52 - 00:57:59 - 00:58:05 - 00:58:10 - 00:58:15 - 00:58:19 - 00:58:27 - 00:58:32 - 00:58:36 - 00:58:41 - 00:58:46 - 00:58:54 - 00:59:01 - 00:59:09 - 00:59:14 - 00:59:17 - 00:59:21 - 00:59:25 - 00:59:29 - 00:59:34 - 00:59:38 - 00:59:42 - 00:59:47 - 00:59:51 - 00:59:56 - 01:00:00 - 01:00:05 - 01:00:41 - 01:00:57 - 01:01:03 - 01:01:09
Nicky Stammis - VVD
Agendapunt 10 Moties vreemd aan de orde van de dag
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een motie besproken over het niet handhaven van coronamaatregelen bij de volledige opening van het midden- en kleinbedrijf (MKB) in Langedijk en Heerhugowaard. De motie stelt dat de maatregelen van de staat ondernemers financieel en moreel hebben benadeeld, terwijl de besmettingen die aan het MKB te herleiden zijn, minimaal zijn. De QR-code zorgt voor uitsluiting en tweedeling in de gemeente, en andere landen hebben deze al afgeschaft. De motie roept op om solidair te zijn met ondernemers en niet te handhaven op coronatoegangsbewijzen of gerelateerde sluitingstijden. De indiener van de motie is T.M.J. Groot van de FvD-fractie in Dijk en Waard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Het niet handhaven van de Corona maatregelen bij volledige opening van het MKB.
Samenvatting: De motie verzoekt de gemeenteraad van Dijk en Waard om te stoppen met het handhaven van coronamaatregelen bij de volledige opening van het midden- en kleinbedrijf (MKB). De indiener stelt dat de maatregelen disproportioneel zijn en ondernemers financieel en moreel schaden. De motie wijst op de marginale rol van het MKB in de verspreiding van het virus en de negatieve sociale impact van de QR-code. Er wordt opgeroepen om solidair te zijn met ondernemers en geen landelijke coronamaatregelen meer te handhaven.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van argumentatie en context. Het bevat constateringen, overwegingen en een duidelijk verzoek aan het college. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de juridische en praktische implicaties van het niet-handhaven van landelijke maatregelen.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om een politieke keuze te maken over het al dan niet handhaven van landelijke coronamaatregelen binnen de gemeente. De raad moet beslissen of zij het college verzoekt om de handhaving te stoppen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van landelijke richtlijnen of het steunen van lokale ondernemers door af te zien van handhaving. Dit is een keuze tussen solidariteit met ondernemers en het naleven van landelijke volksgezondheidsmaatregelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel voor de indieners, maar niet meetbaar of tijdgebonden. Er zijn inconsistenties met landelijke wetgeving en mogelijke juridische gevolgen worden niet besproken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt om te stoppen met de handhaving van coronamaatregelen, zoals voorgesteld in de motie.
Participatie
De motie zegt weinig over participatie van burgers of ondernemers in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de belangen van ondernemers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Er wordt wel gerefereerd aan landelijke investeringen in de corona check app, maar lokale financiële implicaties worden niet behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Corona maatregelen MKB (Midden- en Kleinbedrijf) QR-code Ondernemers Vrijheidsbeperkende maatregelen Handhaving Veiligheidsregio Zuid-Limburg Decentralisatie Corona check app 2G en 3G systemenVerfijning van de zoekopdracht: