15-02-2022 Discussietafel digitaal
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a Zienswijze Kadernota 2023 GR Recreatieschap Geestmerambacht
Gemeente Dijk en Waard in debat over stijgende kosten Recreatieschap Geestmerambacht
De gemeenteraad van Dijk en Waard boog zich deze week over de Kadernota 2023 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente moet haar bijdrage aan het schap fors verhogen, wat leidde tot een levendig debat over de financiële risico's en de noodzaak van duidelijke besluitmomenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Dijk en Waard werd uitgebreid gediscussieerd over de financiële toekomst van het Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente moet haar bijdrage aan het schap verhogen van €100.000 in 2023 naar €400.000 in 2026. Dit leidde tot vragen en zorgen bij verschillende raadsleden.
De heer Rutte Louis opende het debat met vragen over de projecten die mogelijk in gevaar komen als de begroting niet wordt goedgekeurd. "Welke projecten lopen dan in gevaar?" vroeg hij zich af. Hij benadrukte dat de verdubbeling van de bijdrage in verhouding moet staan tot de opbrengsten.
Mevrouw Barhorst van GroenLinks noemde de zienswijze "terecht" en vroeg om meer inhoudelijke verdieping in de projecten. De heer Walters van het CDA sloot zich hierbij aan en pleitte voor strakker geformuleerde besluitmomenten: "Geef die no go projecten momenten aan."
Mevrouw Lammert van de VVD uitte haar zorgen over de commerciële exploitatie en de noodzaak om de participantenbijdrage laag te houden. Ze stelde voor dat de gemeente ondernemers ondersteunt bij het ontwikkelen van kavels. "De gemeente moet het voortouw nemen," aldus Lammert.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door Joris Koning, benadrukte het belang van een balans tussen commerciële activiteiten en natuurbehoud. Hij vroeg zich af hoe de raad betrokken blijft bij de uitvoering van het plan.
De discussie werd verder aangevuld door vragen over de rol van de provincie en de mogelijkheden om aanspraak te maken op middelen voor natuurbeheer. Ook de noodzaak van een onderzoek naar extra inkomsten werd besproken, waarbij meerdere raadsleden zich afvroegen waarom dit pas in 2025 zou plaatsvinden.
De wethouder reageerde op de vragen en stelde voor om technische vragen schriftelijk te beantwoorden. Hij benadrukte dat de go/no go-momenten al in de projecten zijn ingebouwd en dat er continu naar kansen wordt gekeken.
Het debat eindigde met een oproep van de wethouder om vertrouwen te hebben in de toezeggingen over de besluitmomenten. "Die momenten zitten er gewoon al in," verzekerde hij de raad. Het voorstel zal verder worden besproken in een volgende vergadering, waarbij de wethouder toezegde dat de go/no go-momenten duidelijker geformuleerd zullen worden.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft een zienswijze opgesteld over de Kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente is deelnemer in deze regeling en moet ruimte vinden in haar begroting voor een verhoging van de participantenbijdrage in 2023. Voor de jaren daarna moet deze ruimte nog worden gevonden. De gemeente vraagt om meer inzicht in de financiële risico's en mogelijkheden om deze te mitigeren, evenals de gevolgen van het niet kunnen verwerven van gronden. De gemeenteraad heeft besloten deze zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap en de verhoging van de bijdrage in de gemeentelijke Kadernota 2023 op te nemen. Het doel is om de financiële en beleidsmatige kaders van het Recreatieschap duidelijk te maken en bij te dragen aan een evenwichtige financiële situatie. De participantenbijdrage zal jaarlijks toenemen van €100.000 in 2023 tot €400.000 in 2026.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2023 GR Recreatieschap Geestmerambacht". Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Dijk en Waard op de kadernota 2023 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente moet ruimte vinden in haar begroting voor een verhoging van de participantenbijdrage in 2023 en zoekt meer inzicht voor de jaren daarna. Er wordt gevraagd om verduidelijking van de go/no-go momenten voor projecten, risicobeheersing en de gevolgen van niet-verwerving van gronden. De verhoging van de bijdrage moet worden verwerkt in de gemeentelijke Kadernota 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en investeringen die de verhoging van de bijdrage rechtvaardigen. Ook is er geen gedetailleerde risicoanalyse beschikbaar.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze afgeven over de kadernota en besluiten over de verwerking van de verhoging van de participantenbijdrage in de gemeentelijke begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verhoging van de participantenbijdrage en of zij voldoende vertrouwen heeft in de voorgestelde plannen en risicobeheersing.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met name door het ontbreken van specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de risicobeheersing. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is wel behoefte aan meer gedetailleerde informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze af te geven en de verhoging van de participantenbijdrage in de gemeentelijke Kadernota 2023 te verwerken.
Participatie:
Er is geen recente participatie of inspraak over dit specifieke voorstel, maar bij de opstelling van de Visie 2030 was er wel een participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de ontwikkeling van recreatie- en natuurgebieden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, met een verhoging van de participantenbijdrage van € 46.225 voor 2023, oplopend tot € 185.063 in 2026. De dekking voor 2023 is voorzien, maar voor de jaren daarna is meer inzicht nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2023 GR Recreatieschap Geestmerambacht Participantenverhoging Begroting Risico's Visie 2030 Uitvoeringsprogramma Financiële kaders Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
Jan Kramer
Hudson Louis - PvdA
Jan Kramer
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Jan Kramer
Mike Walter - CDA
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Jan Kramer
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jan Kramer
Jan Kramer
Jan Kramer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Jolanda Van Ling
Jan Kramer
Jolanda Van Ling
Jan Kramer
Jolanda Van Ling
Jan Kramer
Mieke Hageman
Jan Kramer
Henk Corbee - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan Kramer
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Annette Groot - Wethouder
Jan Kramer
Annette Groot - Wethouder
Jan Kramer
Annette Groot - Wethouder
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Annette Groot - Wethouder
Jan Kramer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Annette Groot - Wethouder
Jan Kramer
Mike Walter - CDA
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Annette Groot - Wethouder
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Hudson Louis - PvdA
Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Mieke Hageman -
Henk Corbee - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Agendapunt 2.b Zienswijze Kadernota GGD Hollands Noorden
Gemeenteraad Dijk en Waard: Geen Zienswijze op GGD Kadernota 2023
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen over de Kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. Ondanks enkele zorgen over de lange termijn effecten van corona en de financiële implicaties, stemde de raad in met de voorgestelde speerpunten en financiële bijdrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Dijk en Waard werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de Kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden besproken. De kadernota biedt de mogelijkheid om beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting te beïnvloeden. De raad stemde in met de nota, die zich richt op de doorontwikkeling van de Jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging en privacy, en de preventie en bestrijding van infectieziekten.
Femke Lammerts uitte haar zorgen over de lange termijn effecten van corona. "We moeten proactief kijken naar de impact van corona op de lange termijn," stelde ze. Ze wees ook op de mogelijke extra kosten die hiermee gepaard kunnen gaan, evenals de status van het elektronische patiëntendossier, dat volgens haar ontbreekt in de kadernota.
Raadslid Van der Sloot sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van het behouden van aanvullende GGZ-diensten. "Juist in het kader van corona moeten we niet kiezen voor afname van deze diensten," aldus Van der Sloot.
Wethouder reageerde op de zorgen door te benadrukken dat de lange termijn effecten van corona een apart hoofdstuk vormen binnen de GGD. "Deze effecten worden meegenomen zodra ze invloed hebben op reguliere werkzaamheden," legde hij uit. Wat betreft het elektronische patiëntendossier, gaf hij aan dat de GGD wacht op de resultaten van een pilot in Twente voordat verdere stappen worden ondernomen.
Ondanks de zorgen, complimenteerde raadslid Walter de GGD voor hun inzet en vroeg naar de financiële risico's als de subsidie van het rijk uitblijft. De wethouder verzekerde dat de GGD verwacht dat de subsidie zal komen en dat er geen sprake is van afwenteling op de deelnemers.
De vergadering eindigde zonder dat er een zienswijze werd ingediend, maar met de toezegging dat de lange termijn effecten van corona in de toekomstige begroting zullen worden meegenomen. "We houden dit onderwerp scherp in de gaten," concludeerde de wethouder.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen over de Kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. De kadernota, die op 14 december 2021 door het dagelijks bestuur van de GGD werd aangeboden, biedt de raad de mogelijkheid om beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting te beïnvloeden. De raad stemt in met de kadernota en heeft geen opmerkingen. De speerpunten voor 2023 zijn onder andere de doorontwikkeling van de Jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging en privacy, en de preventie en bestrijding van infectieziekten. De financiële bijdrage van Dijk en Waard aan de GGD stijgt met €207.000, wat binnen de begroting kan worden gedekt. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het besluit, en er heeft geen participatie plaatsgevonden over het voorstel. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GGD, dat een bestuurlijke reactie zal voorbereiden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota GGD Hollands Noorden". De gemeenteraad van Dijk en Waard besluit geen zienswijze in te dienen over de Kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. De kadernota biedt beleidsmatige en financiële kaders voor de begroting van de GGD. De raad heeft de mogelijkheid om hierop te reageren, maar kiest ervoor dit niet te doen, omdat de nota aansluit bij de beleidslijnen van 2022 en de financiële uitgangspunten in lijn zijn met de afspraken van de FUGR. Het college wordt gevraagd dit besluit aan de GGD mede te delen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen aangeeft waarom er geen zienswijze wordt ingediend. Het biedt voldoende context over de beleidsmatige en financiële overwegingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beoordelen of zij een zienswijze willen indienen op de kadernota van de GGD. In dit geval besluit de raad geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze is om al dan niet een zienswijze in te dienen. De raad kiest ervoor om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat zij akkoord gaan met de huidige beleids- en financiële kaders van de GGD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft dat er geen zienswijze wordt ingediend. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en het college te verzoeken dit aan de GGD mede te delen.
Participatie:
Er is geen participatie geweest over dit voorstel. Het Algemeen Bestuur van de GGD is een vorm van bestuurlijke samenwerking, en er is input van ambtelijk overleg en een financiële klankbordgroep meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een hogere bijdrage van €207.000 voor Dijk en Waard, gedekt binnen Programma 7 Volksgezondheid en milieu. De verhoging bestaat uit indexatie en een bijdrage per inwoner, conform eerdere besluiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2023 GGD Hollands Noorden Zienswijze Informatiebeveiliging Privacybescherming Volksgezondheid Preventie Infectieziekten Begroting Financiële uitgangspuntenVerfijning van de zoekopdracht:
Jan Kramer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Mike Walter - CDA
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jan Kramer
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts - VVD
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Femke Lammerts - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jan Kramer
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan Kramer
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan Kramer
Joke Visser-Bet - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 2.c VRNHN - zienswijzen Kadernota 2023, Regionaal Risicoprofiel en Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio's
Veiligheidsregio moet zich wapenen tegen nieuwe crisistypen
Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 4 maart 2022 werd een voorstel besproken om de veiligheidsregio beter voor te bereiden op nieuwe crisistypen. Het voorstel vraagt om een uitbreiding van de formatie met 2 fte per 2023, waarvoor 190.000 euro nodig is. Dit moet de regio helpen om zich aan te passen aan dreigingen zoals klimaatverandering en digitale ontwrichting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur werd er stevig gedebatteerd over de noodzaak en de invulling van het voorstel. Annelies Kloosterboer opende het debat met vragen over de rol van de veiligheidsregio in de communicatie en handhaving van rookmelders in oudere woningen. "We missen echt een duidelijke rol van de veiligheidsregio in de kadernota," stelde Kloosterboer. Ze benadrukte het belang van goede communicatie en vroeg zich af wanneer Dijk en Waard aan de beurt is voor het 'Veilig Leven'-project.
Nick Hendriks van de DLP gaf aan dat zijn partij het raadsvoorstel steunt, maar hij vroeg zich af of de uitbreiding van de formatie wel de juiste oplossing is. "In deze tijden van digitalisering heeft iedere organisatie te maken met een groei van het aantal taken. We moeten eerst kijken naar innovatie en ontwikkeling binnen de bedrijfsvoering voordat we extra personeel aannemen," aldus Hendriks.
Portefeuillehouder Reewinkel reageerde op de vragen en benadrukte dat de uitbreiding van de formatie nodig is om mee te kunnen doen aan landelijke pilots en om competentieontwikkeling te bevorderen. "Het is belangrijk dat we goed voorbereid zijn op nieuwe crisistypen, zoals we hebben geleerd van de coronacrisis," zei Reewinkel.
Kloosterboer bleef echter kritisch en riep het college op om meer te doen aan de communicatie over rookmelders. "Veel mensen weten niet dat rookmelders verplicht worden, en voor sommigen is het financieel lastig om deze aan te schaffen," benadrukte ze. Ze overweegt een motie in te dienen om hier meer aandacht voor te vragen.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk doorgestuurd naar de raad, maar niet zonder dat de zorgen en vragen van de raadsleden duidelijk werden geuit. Het debat toonde aan dat er nog veel werk aan de winkel is om de veiligheidsregio klaar te stomen voor de uitdagingen van de toekomst.
Samenvatting
Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 4 maart 2022 werd besproken hoe de veiligheidsregio kan inspelen op nieuwe crisistypen. Het bestuur wordt gevraagd om kennis te nemen van de uitdagingen die deze nieuwe crisistypen met zich meebrengen en om in te stemmen met een uitbreiding van de formatie met 2 fte per 2023. Dit is nodig om de wettelijke taken op het gebied van crisisbeheersing te vervullen, waarvoor een bedrag van 190.000 euro beschikbaar moet worden gesteld. De veiligheidsregio moet zich aanpassen aan nieuwe dreigingen zoals klimaatverandering, nieuwe energiebronnen en digitale ontwrichting. De coronacrisis heeft aangetoond dat intensievere samenwerking met partners en een flexibele crisisorganisatie noodzakelijk zijn. Er wordt gepleit voor een versterking van de netwerkrol van de veiligheidsregio en een intensivering van de samenwerking met zeventig gedefinieerde partners. De afdeling Risico- en Crisisbeheersing, die momenteel uit 15 fte bestaat, staat onder druk door de focus op nieuwe crisistypen. Een uitbreiding van de formatie is noodzakelijk om aan de vraag te voldoen en de crisisbeheersing toekomstbestendig te maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "VRNHN - Zienswijzen Kadernota 2023, Regionaal Risicoprofiel en Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio's". De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten een zienswijze in te dienen op de Kadernota 2023 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) vanwege een onvoldoende onderbouwd voorstel voor een formatie-uitbreiding met 2 fte, wat € 190.000 zou kosten. De raad vraagt om nadere onderbouwing. Er worden geen zienswijzen ingediend op het Regionaal Risicoprofiel en het besluit tot oprichting van de Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist een gedetailleerde onderbouwing voor de formatie-uitbreiding met 2 fte. Dit is ook de reden waarom de raad een zienswijze indient.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om zienswijzen in te dienen op de Kadernota en andere voorstellen van de VRNHN. Ze moeten beoordelen of de voorstellen voldoende onderbouwd zijn en in lijn met de belangen van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde formatie-uitbreiding en de financiële implicaties daarvan, of dat ze meer onderbouwing nodig achten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de onderbouwing voor de formatie-uitbreiding ontbreekt. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten gepresenteerd voor de uitbreiding.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen voor nadere onderbouwing van de formatie-uitbreiding en geen zienswijzen voor de andere onderdelen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit specifieke voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente Dijk en Waard. Echter, als de formatie-uitbreiding doorgaat, kan dit leiden tot een kostenstijging van ongeveer € 21.000 voor de gemeente, die vanuit de algemene reserve gedekt zou worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Kadernota 2023 Formatie-uitbreiding Regionaal Risicoprofiel Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s Nieuwe crisistypen Omgevingswet Bezuinigingen Risico- en crisisbeheersing Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Invullen rol veiligheidsregio nieuwe crisistypen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invullen rol veiligheidsregio nieuwe crisistypen". Het voorstel vraagt het algemeen bestuur om kennis te nemen van de uitdagingen die nieuwe crisistypen met zich meebrengen voor de veiligheidsregio. Er wordt voorgesteld om de formatie met 2 fte uit te breiden vanaf 2023, waarvoor een bedrag van 190.000 euro nodig is. Daarnaast wordt gevraagd om een verdere verkenning uit te voeren naar wat nog meer nodig is voor een goede voorbereiding op nieuwe en ongekende crisistypen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de context en de noodzaak voor uitbreiding. Het biedt echter beperkte details over de specifieke taken van de nieuwe fte's en hoe de verdere verkenning zal worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de formatie-uitbreiding en de bijbehorende financiële middelen beschikbaar te stellen. Daarnaast speelt de raad een rol in het ondersteunen van de verdere verkenning naar de behoeften voor crisisvoorbereiding.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de uitbreiding van de veiligheidsregio en de noodzaak van verdere verkenning. Dit omvat het afwegen van de kosten tegen de potentiële voordelen van verbeterde crisisbeheersing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en tijdgebonden is met betrekking tot de uitbreiding van 2 fte in 2023, ontbreken meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor de verdere verkenning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde formatie-uitbreiding en de financiële toewijzing van 190.000 euro.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de noodzaak van intensievere samenwerking en netwerksamenwerking, maar geeft geen specifieke details over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de voorbereiding op klimaatgerelateerde crises indirect verband houdt met duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijkse financiële toewijzing van 190.000 euro voor de uitbreiding van de formatie. Het dekt niet hoe deze kosten precies worden gedekt, behalve dat het via een verdeelsleutel wordt voorgesteld. Verdere details over de financiering zouden nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Nieuwe crisistypen Crisisbeheersing Samenwerking Veerkracht Netwerkrol Risicoprofiel Formatie-uitbreiding Digitale ontwrichting KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht: