11-06-2025 Commissie de Binding
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.1 Erfgoedbeleid Dijk en Waard 2025 (portefeuillehouder Leibbrand) - 19:15
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft een nieuw erfgoedbeleid opgesteld, genaamd "Erfgoed voor onze toekomst", dat gericht is op het beschermen, behouden en beleefbaar maken van zowel materieel als immaterieel erfgoed. Dit beleid is noodzakelijk vanwege veranderingen in landelijke wetgeving, zoals de Erfgoedwet 2016 en de Omgevingswet 2024, en het ontbreken van recent beleid sinds de fusie van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het beleid is ontwikkeld na een uitgebreid participatietraject met inwoners, erfgoedorganisaties en andere belanghebbenden. Het doel is om erfgoed een structurele plaats te geven binnen de fysieke leefomgeving en de samenleving, en om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Het beleid kan grotendeels binnen bestaande budgetten worden uitgevoerd, hoewel voor enkele projecten nog financiering moet worden gevonden. Het erfgoedbeleid zal openbaar worden gemaakt en er is een beleidscyclus van acht jaar vastgesteld, met een evaluatie na vijf jaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Erfgoedbeleid Dijk en Waard 2025, ‘Erfgoed voor onze toekomst’
Samenvatting: Het erfgoedbeleid van de gemeente Dijk en Waard richt zich op het beschermen, behouden en beleefbaar maken van zowel materieel als immaterieel erfgoed. Het beleid is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de Erfgoedwet 2016 en de Omgevingswet 2024. Door erfgoed een structurele plaats te geven binnen de fysieke leefomgeving en de samenleving, wil de gemeente bijdragen aan een gevoel van verbondenheid en de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren. Het beleid is opgesteld na een uitgebreid participatietraject en biedt kaders voor de omgang met erfgoed binnen de gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke verwijzingen naar wettelijke kaders en participatieprocessen. Het bevat een uitvoeringsparagraaf en een financiële paragraaf, hoewel sommige financiële aspecten nog nader uitgewerkt moeten worden.
Rol van de Raad
De raad moet het erfgoedbeleid vaststellen en heeft de taak om te zorgen dat het beleid voldoet aan de wettelijke verplichtingen. De raad moet ook beslissingen nemen over toekomstige financiële voorstellen die voortkomen uit het beleid.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen hoe zij het erfgoedbeleid willen implementeren, rekening houdend met de wettelijke verplichtingen en de wensen van de inwoners. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van projecten en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele financiële onzekerheden die nog moeten worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering hangt af van toekomstige financiële beslissingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het erfgoedbeleid vast te stellen en akkoord gaan met de voorgestelde kaders en richtlijnen.
Participatie
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatietraject met diverse stakeholders, waaronder inwoners, erfgoedorganisaties en monumenteneigenaren. De input uit deze trajecten is verwerkt in het beleid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een integraal onderdeel van de Omgevingswet, maar het voorstel legt hier niet expliciet de nadruk op. Het is echter relevant in de context van het behoud van erfgoed.
Financiële Gevolgen
Het beleid kan grotendeels binnen de bestaande budgetten worden uitgevoerd, maar er zijn twee projecten waarvoor nog geen budget is vastgesteld. Deze zullen later aan de raad worden voorgelegd met een begrotingsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedbeleid Erfgoedwet Omgevingswet Participatie Monumenten Bescherming Behoud Beleefbaarheid Leefomgeving Gemeente Dijk en WaardVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.2 Zienswijze Jaarrekening 2024 en Programmabegroting 2026 GR GAB (portefeuillehouder Leibbrand) - 20:15
Samenvatting
De Gemeenschappelijke Regeling Geestmerambacht heeft de concept jaarrekening 2024, de begrotingswijziging 2025 en de concept begroting 2026 aan de deelnemende gemeenten, waaronder Dijk en Waard, voorgelegd. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor om geen zienswijzen af te geven op deze stukken. De jaarrekening 2024 toont een lichte afwijking van de begroting met een onttrekking van € 956.844 uit de reserves. De begrotingswijziging 2025 resulteert in een lagere onttrekking dan verwacht, dankzij diverse financiële voordelen. De programmabegroting 2026 laat een stijging in kosten zien, voornamelijk door indexering en hogere financieringslasten, maar ook een toename in baten door hogere participantenbijdragen en btw-teruggaven. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft eerder zienswijzen afgegeven op de kadernota 2025, met aandacht voor kostenbesparing en financieringsvoorstellen. Het Recreatieschap werkt aan een voorstel voor de financiering van het uitvoeringsprogramma, dat in juli 2025 besproken zal worden. De raad van Dijk en Waard besluit geen zienswijzen af te geven, mede omdat de stukken een goed beeld geven van de financiële situatie en er rekening is gehouden met eerdere zienswijzen. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het Recreatieschap, dat de stukken definitief zal vaststellen in juli 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze jaarrekening 2024 en programmabegroting 2026 GR Geestmerambacht". Het college van Burgemeester en Wethouders stelt de gemeenteraad voor om geen zienswijzen af te geven op de financiële stukken van het Recreatieschap Geestmerambacht, waaronder de jaarrekening 2024, de begrotingswijziging 2025 en de programmabegroting 2026. De jaarrekening 2024 toont een lichte afwijking van de begrote onttrekking uit de reserves, terwijl de begrotingswijziging 2025 en de programmabegroting 2026 verschillende financiële aanpassingen en indexeringen bevatten. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het voorstel om geen zienswijzen af te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het gedetailleerde financiële informatie en argumenten biedt voor het niet afgeven van zienswijzen. Het bevat ook een samenvatting van de financiële prestaties en verwachtingen, evenals de reactie op eerdere zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te beslissen of zij instemt met het advies om geen zienswijzen af te geven. De raad kan ook overwegen om aanvullende opmerkingen of bezwaren te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijzen af te geven, wat impliceert dat zij instemt met de financiële stukken zoals gepresenteerd. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verschillen zijn met de zienswijzen van de andere deelnemende gemeente, Alkmaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en verwachtingen. Het is echter niet volledig SMART, omdat het niet specifiek ingaat op tijdsgebonden doelen of specifieke acties die moeten worden ondernomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen zienswijzen af te geven op de jaarrekening 2024, de begrotingswijziging 2025 en de programmabegroting 2026.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van het publiek in dit proces. Er is wel afstemming geweest op ambtelijk niveau met de gemeente Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor onttrekkingen uit de reserves en de participantenbijdrage. De stijging van de participantenbijdrage is opgenomen in de gemeentelijke begroting. Er wordt aangegeven dat er een apart financieringsverzoek zal komen voor de uitvoering van het Uitvoeringsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Geestmerambacht Jaarrekening 2024 Programmabegroting 2026 Begrotingswijziging 2025 Uitvoeringsprogramma Participantenbijdrage Financieringskosten Zienswijze Reserves IndexeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.3 Zienswijze jaarstukken 2024 en ontwerpbegroting 2026 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (portefeuillehouder Poorter) - 20:45
Samenvatting
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft de conceptjaarrekening 2024 en de ontwerpbegroting 2026 naar de deelnemende gemeenten gestuurd, waaronder Dijk en Waard. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze af te geven op beide documenten. De begroting 2026-2029 richt zich op het voorkomen en beperken van leed en schade, met uitdagingen door verminderde rijksbijdragen en een bezuinigingsscenario van 4%. Belangrijke programma's zijn ambulancezorg, brandweer, GHOR, meldkamer, crisisbeheersing en het Zorg- en Veiligheidshuis. In 2024 lag de focus op brandweer versterking, grootschalige oefeningen en nieuwbouwprojecten. Er was een negatief rekeningresultaat van € 208.000, dat uit de algemene reserve wordt gedekt. De begroting omvat een indexatie van 7,4% en een bezuiniging van 4%, wat voor Dijk en Waard een totale verhoging van de bijdrage betekent. Er is geen actieve communicatie over het raadsbesluit en de zienswijze wordt aan het Dagelijks Bestuur van de VRNHN kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Conceptjaarstukken 2024 en ontwerpbegroting 2026 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het document biedt een overzicht van de financiële resultaten van 2024 en de geplande begroting voor 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op zowel de conceptjaarrekening 2024 als de conceptbegroting 2026. De begroting houdt rekening met een bezuiniging van 4% en een indexatie van 7,4%. Er zijn geen alternatieven overwogen, en er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de financiële gegevens en de context waarin de begroting en jaarrekening zijn opgesteld. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de geplande maatregelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de conceptjaarrekening en de conceptbegroting. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijze af te geven. Dit impliceert een akkoord met de voorgestelde financiële plannen en bezuinigingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en acties. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met het voorstel om geen zienswijze af te geven op de conceptjaarrekening 2024 en de conceptbegroting 2026.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een negatief rekeningresultaat van €208.000, dat wordt onttrokken aan de algemene reserve. De begroting omvat een bezuiniging van 4% en een indexatie van 7,4%, wat resulteert in een totale verhoging van de bijdrage voor de gemeente Dijk en Waard met €264.183. De financiële gevolgen worden gedekt door de algemene reserve en de indexatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Begroting 2026 Jaarrekening 2024 Bezuinigingen Brandweer Ambulancezorg Crisisbeheersing Zorg- en Veiligheidshuis GHOR MeldkamerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.4 Zienswijze jaarstukken 2024 en begroting 2026 GGD HN (portefeuillehouder Rep) - 21:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft zijn zienswijze gegeven op de conceptjaarrekening 2024 en de conceptbegroting 2026 van de GGD Hollands Noorden. Voor de jaarrekening 2024 is besloten geen zienswijze af te geven en het positieve resultaat van €75.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Veilig Thuis. Voor de begroting 2026 stemt de raad niet in met de bezuinigingsmaatregel om te stoppen met het opvoedspreekuur, omdat dit een belangrijk preventief instrument is voor ouders en kinderen. De raad benadrukt het belang van het opvoedspreekuur voor de sociale basis en preventie van problemen bij de jeugd. Er is geen alternatief beschikbaar in Dijk en Waard, en het wegvallen ervan zou een groot gemis zijn volgens professionals en ouders. De raad stelt voor dat de gemeente zelf investeert in het opvoedspreekuur als de GGD de bezuiniging doorzet. De zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de GGD HN.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze jaarstukken 2024 en begroting 2026 GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Dijk en Waard op de jaarstukken 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden. De raad besluit geen zienswijze af te geven op de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024, waarbij €75.000 wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Veilig Thuis. Daarnaast geeft de raad een zienswijze af op de conceptbegroting 2026, waarin zij niet instemt met de bezuinigingsmaatregel om te stoppen met het opvoedspreekuur. De raad benadrukt het belang van het opvoedspreekuur voor preventie en ondersteuning van ouders en kinderen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de zienswijzen en een overzicht van de financiële situatie. Er zijn echter geen uitgebreide details over alternatieve financieringsopties voor het opvoedspreekuur als de bezuiniging doorgaat.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om zienswijzen te geven op de jaarstukken en begroting van de GGD, waarmee zij invloed uitoefenen op de besluitvorming binnen de GGD.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemmen met de voorgestelde bezuinigingen, met name het stoppen van het opvoedspreekuur, en hoe zij de financiële middelen willen inzetten voor de GGD-diensten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen voor de effecten van de zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor het behoud van het opvoedspreekuur is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen willen goedkeuren en indienen bij het dagelijks bestuur van de GGD HN.
Participatie
Er heeft geen participatie plaatsgevonden bij het opstellen van het voorstel, wat een gemiste kans is voor bredere betrokkenheid van stakeholders.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel het behoud van preventieve zorg zoals het opvoedspreekuur indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een positief jaarresultaat van €75.000 voor 2024 en een bezuinigingsvoorstel voor 2026. De dekking voor het opvoedspreekuur als de bezuiniging doorgaat, is niet volledig uitgewerkt, maar er wordt gedacht aan een gemeentelijke investering van ongeveer €180.000.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Begroting 2026 Jaarrekening 2024 Bezuinigingsmaatregelen Opvoedspreekuur Veilig Thuis GGD Hollands Noorden Bestemmingsreserve Overhead Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.5 Jaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 - GR Zaffier (portefeuillehouder Rep) - 21:45
Samenvatting
De tekst betreft de bespreking van de conceptjaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de gemeenschappelijke regeling Zaffier. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt voorgesteld geen zienswijze af te geven op de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024, maar wel op de conceptbegroting 2026. De raad wordt gevraagd Zaffier te verzoeken om maatregelen die de individuele inkomenstoeslag betreffen, niet op te nemen in de begroting 2026. Dit is in lijn met het beleid van de gemeente om de bestaanszekerheid van inwoners met een laag inkomen te versterken. Het college stelt voor om een besparingsscenario van 3% te hanteren, wat een besparing van € 546.000 oplevert, zonder impact op minimahuishoudens. Alternatieve scenario's met hogere besparingen worden afgeraden vanwege de negatieve impact op inwoners. De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats in het Algemeen Bestuur van Zaffier.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Jaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 - GR Zaffier". Het voorstel betreft de jaarlijkse conceptjaarrekening en conceptbegroting van de gemeenschappelijke regeling Zaffier. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024, maar wel een zienswijze af te geven op de conceptbegroting 2026. De raad wordt verzocht om Zaffier te vragen de maatregelen met betrekking tot de individuele inkomenstoeslag niet op te nemen in de begroting 2026, om zo de bestaanszekerheid van inwoners met een laag inkomen te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de financiële en beleidsmatige overwegingen. Het bevat specifieke scenario's en alternatieven, evenals de financiële implicaties van elk scenario.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de conceptbegroting 2026 van Zaffier. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen en de impact daarvan op de inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen, met name die betrekking hebben op de individuele inkomenstoeslag, willen ondersteunen of afwijzen. Dit vereist een afweging tussen financiële besparingen en de impact op kwetsbare inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële besparingen. Echter, de haalbaarheid en tijdgebondenheid zijn afhankelijk van de besluitvorming binnen Zaffier en de deelnemende gemeenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de variatie in zienswijzen tussen gemeenten kan harmonisatie bemoeilijken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 en wel een zienswijze af te geven op de conceptbegroting 2026, waarbij zij Zaffier verzoeken bepaalde bezuinigingsmaatregelen niet op te nemen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. De besluitvorming lijkt voornamelijk op bestuurlijk niveau plaats te vinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft verschillende bezuinigingsscenario's met bijbehorende financiële gevolgen. Voor Dijk en Waard betekent het 3%-scenario een besparing van €546.000. De dekking van deze besparingen wordt deels gerealiseerd door aanpassingen in de bevoorschotting en hypotheekaflossing. Echter, de raad moet mogelijk elders in de gemeentelijke begroting besparingen vinden om het begrotingstekort te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Conceptbegroting 2026 Individuele inkomenstoeslag Bezuinigingsscenario's Collectieve zorgverzekering minima (CZM) Bevoorschotting Hypotheekaflossing Sociaal domein Besparingsdoel ArmoedebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1 Begroting 2026, Jaarstukken 2024 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) (portefeuillehouder Ruiten) - 22:15
Samenvatting
De tekst betreft de begroting voor 2026 en de jaarstukken voor 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA). Het dagelijks bestuur heeft de conceptstukken op 14 april 2025 aan de gemeenteraad aangeboden. De raad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze af te geven op zowel de jaarrekening 2024 als de begroting 2026. Het boekjaar 2024 sluit met een positief resultaat van € 40.815, waarvan een deel wordt toegevoegd aan de algemene reserve en de rest aan een nieuwe reserve voor innovatie en achterstanden. De begroting 2026 is gebaseerd op een kadernota en houdt rekening met een bezuiniging van 3%, ondanks een eerder beoogd doel van 5%. De bijdrage voor 2026 stijgt door indexatie en bevolkingsgroei, maar blijft lager door de bezuiniging. Er zijn inspanningen om energiekosten te verlagen en eigen inkomsten te verhogen. De stukken worden definitief vastgesteld door het Algemeen Bestuur op 2 juli 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2026 en Jaarstukken 2024 Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA)." Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Dijk en Waard geen zienswijze afgeeft op de resultaatbestemming van de concept jaarrekening 2024 en de concept begroting 2026 van de GR-RHCA. Het boekjaar 2024 sluit met een positief resultaat van € 40.815, waarvan een deel wordt toegevoegd aan de algemene reserve en het restant aan een nieuwe reserve voor innovatie en achterstanden. De begroting 2026 is opgesteld met een bezuiniging van 3%, ondanks een eerder gestelde doelstelling van 5%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële gegevens en context biedt, inclusief de redenen voor het niet afgeven van een zienswijze. Het bevat ook informatie over de financiële risico's en de controleverklaring van de accountant.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept jaarrekening en begroting. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven, wat betekent dat de raad instemt met de voorgestelde financiële stukken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet afgeven van een zienswijze en het accepteren van een lagere bezuiniging van 3% in plaats van de eerder gestelde 5%. Dit kan invloed hebben op de financiële ruimte en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de keuze voor een lagere bezuiniging kan als een afwijking van eerdere doelstellingen worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 en de begroting 2026.
Participatie:
Er is geen participatie van burgers of andere belanghebbenden bij dit voorstel. Het is een intern bestuurlijk proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de geplande renovatie en verduurzaming van de klimaatinstallatie, wat moet leiden tot lagere energiekosten en een verminderde energievraag.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van een stijging van de bijdrage in 2026 en de instelling van een nieuwe reserve voor innovatie en achterstanden. De stijging wordt deels gedekt door prijsindexatie en bevolkingsgroei. De verduurzaming van de klimaatinstallatie moet leiden tot lagere energiekosten, hoewel de exacte besparingen afhankelijk zijn van de energiemarkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2026 Jaarstukken 2024 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Zienswijze Bezuinigingsdoel Algemene reserve Innovatie & Achterstanden Financiële risico’s Energiekosten MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken - Jaarstukken 2024 en begroting 2026 (portefeuillehouder Leibbrand) - 22:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze af te geven op de concept jaarrekening 2024 en de concept begroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). De VVI, die geen wettelijke taken vervult en geen eigen vermogen opbouwt, heeft als doel de verwerking van afvalstoffen en het verevenen van transportkosten voor deelnemende gemeenten. De begroting 2026 is in lijn met de kadernota en er zijn geen beleidsmatige keuzes die invloed hebben op de geldstromen binnen de VVI. De financiële bijdrage voor de bedrijfskosten blijft beperkt. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien eventuele afwijkingen binnen de gemeentelijke begroting worden verwerkt. Er is geen actieve communicatie over dit besluit en de zienswijze wordt via het raadsbesluit aan het dagelijks bestuur van de VVI kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze jaarrekening 2024 en conceptbegroting 2026 GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI)." Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Dijk en Waard besluit geen zienswijze af te geven op zowel de concept jaarrekening 2024 als de concept begroting 2026 van de GR VVI. De VVI heeft als doel de verwerking van afvalstoffen van deelnemende gemeenten te behartigen en fungeert als aandeelhouder van de Huisvuilcentrale (HVC). De financiële resultaten van de VVI zijn neutraal, en er zijn geen beleidsmatige keuzes die invloed hebben op de geldstromen binnen de VVI.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom er geen zienswijze wordt afgegeven. Het biedt voldoende context over de rol en doelstellingen van de VVI en de financiële neutraliteit van de jaarrekening en begroting.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen of er een zienswijze wordt afgegeven op de jaarrekening en begroting van de VVI. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel geen beleidswijzigingen of financiële implicaties met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beslissing om geen zienswijze af te geven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de jaarrekening 2024 en de begroting 2026 van de VVI.
Participatie:
Er heeft geen participatie plaatsgevonden in het kader van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien de financiële effecten binnen de bestaande gemeentelijke begrotingen vallen. Eventuele afwijkingen worden direct verwerkt in de P&C-cyclus van de afzonderlijke gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Jaarrekening 2024 Conceptbegroting 2026 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Gemeenschappelijke Regeling (GR) Huisvuilcentrale (HVC) Financiële Uitgangspunten Algemeen Bestuur (AB) Wet Gemeenschappelijke Regeling (Wgr) Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Dijk en Waard 2022 (portefeuillehouder Poorter) - 22:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt voorgesteld om de Algemene plaatselijke verordening (Apv) 2022 te wijzigen. Deze wijzigingen zijn voornamelijk bedoeld om de Apv beter te laten aansluiten op de Omgevingswet. De voorgestelde aanpassingen zijn juridisch-technisch van aard en omvatten onder andere wijzigingen in definities zoals 'bouwen' en 'gebouwen'. Het doel van de wijzigingen is om een actuele en correcte Apv te hebben die helpt bij het aanpakken van overlast en onveilige situaties, en het beschermen van het algemeen belang in de gemeente. Het voorstel is afgestemd met de politie en heeft geen directe financiële gevolgen. Na vaststelling wordt het besluit gepubliceerd en de gewijzigde regelingen worden beschikbaar gesteld op de gemeentelijke website en www.overheid.nl. Horeca- en terraseigenaren in Langedijk worden apart geïnformeerd over de sluitingstijden. De Apv zal naar behoefte geëvalueerd en aangepast worden op basis van wetswijzigingen, jurisprudentie, praktijkervaringen en aanbevelingen van de VNG.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard 2022". Het voorstel beoogt de Algemene plaatselijke verordening (Apv) van Dijk en Waard te actualiseren, voornamelijk om beter aan te sluiten op de Omgevingswet. De wijzigingen zijn juridisch-technisch van aard en richten zich op het aanpakken van overlast en het waarborgen van de openbare orde en veiligheid. Het voorstel omvat aanpassingen in definities en regelgeving, en is afgestemd met de politie. Er zijn geen directe financiële gevolgen, en de wijzigingen worden gecommuniceerd via het Elektronisch Gemeenteblad en de gemeentelijke website.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke toelichting op de wijzigingen en de redenen daarvoor. De bijlagen bieden aanvullende informatie en context.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de Apv vast te stellen, gebruikmakend van hun autonome verordenende bevoegdheid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen willen doorvoeren om de Apv in lijn te brengen met de Omgevingswet, of dat zij de huidige verordening willen behouden, met het risico van onjuistheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn impact van de wijzigingen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Vierde verordening tot wijziging van de Apv Dijk en Waard 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel is afgestemd met de politie, maar er is geen verdere participatie van andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van het voorstel. Eventuele leges voor vergunningen en ontheffingen worden geregeld in de Legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Omgevingswet Wijzigingen Openbare orde Overlast Veiligheid Gemeentewet Handhaving VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht: