Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 13-11-2025, Gemeenteraad
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - Maarten Poorter
  • Femke Lammerts - VVD
  • Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
  • Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
  • Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
  • Jan van der Starre - 50PLUS
  • Jasper John - CDA
  • Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Karin van der Vliet-de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Anja Grim - D66
  • Joris Koning - ChristenUnie (CU)
  • Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
  • Sander Csurka - VVD
  • Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
  • Daniëlle Barhorst - GroenLinks (GL)
  • Robert Vermeulen - VVD
  • Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
  • Mike Walter - CDA
  • Véronique Wanst - VVD
  • Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
  • Hudson Louis - PvdA
  • Nicky Stammis - VVD
  • Rutger Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
  • Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)

Parkeerbeleid Dijk en Waard: Tijd voor Verandering?


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Dijk en Waard debatteerde over het voorstel om het huidige parkeerbeleid tijdelijk stop te zetten en samen met inwoners, ondernemers en de raad een nieuw beleid te ontwikkelen. Het huidige beleid leidt tot ongelijkheid, hoge kosten en onvrede onder bewoners.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van 13 november werd het parkeerbeleid van Dijk en Waard uitvoerig besproken. Het voorstel om het huidige beleid tijdelijk stop te zetten en een nieuw beleid te ontwikkelen met meer participatie van inwoners en ondernemers, zorgde voor een levendig debat.

De VVD, bij monde van Femke Lammerts, uitte stevige kritiek op het huidige parkeerbeleid. "Erken dat het een fout is geweest om dit parkeerbeleid in te voeren. Laten we dat samen oplossen," stelde Lammerts. De partij diende een motie in om het vergunningsgebied te verkleinen en meer maatwerk toe te passen. "Inwoners snappen het niet. Ondernemers worden er gek van," voegde ze toe.

Beter voor Dijk en Waard (BvDW) sloot zich hierbij aan en diende een motie in om het huidige parkeerbeleid te stoppen en eerst een evaluatie uit te voeren. "Het beleid heeft geleid tot ongelijkheid, onvrede en verlies aan draagvlak," aldus Dennis Koopman van BvDW.

Wethouder Nils Langedijk reageerde op de moties door te benadrukken dat het college al bezig is met het monitoren en evalueren van het parkeerbeleid. "We zijn continu aan het monitoren en evalueren omdat we ook met die uitvoering bezig zijn," zei Langedijk. Hij gaf aan dat een evaluatie in 2029 te laat zou zijn en dat volgend jaar een logischer moment zou zijn.

De moties van de VVD en BvDW werden uiteindelijk verworpen, maar het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan verandering. De wethouder gaf aan dat er al gesprekken zijn gevoerd met scholen zoals de Boomladder om tot tijdelijke oplossingen te komen. "We hebben afgesproken dat er twee parkeervakken rondom de Boomladder tussen 12 en 7 uur gebruikt kunnen worden voor vrij parkeren," aldus Langedijk.

De discussie over het parkeerbeleid in Dijk en Waard is nog lang niet voorbij. De gemeenteraad lijkt verdeeld, maar de roep om verandering en meer participatie klinkt steeds luider. Het is nu aan het college om de volgende stappen te zetten en te zorgen voor een parkeerbeleid dat recht doet aan de wensen en behoeften van alle betrokkenen.

Samenvatting van het voorstel


Er ligt een voorstel voor de gemeenteraad om het huidige parkeerbeleid tijdelijk te stoppen en samen met inwoners, ondernemers en de raad een nieuw beleid te ontwikkelen. Het huidige beleid leidt tot ongelijkheid, hoge kosten en onvrede onder bewoners. Er is onvoldoende participatie geweest bij de invoering en de communicatie was gebrekkig. Het voorstel vraagt om een evaluatie van de effecten van het huidige beleid en benadrukt dat nieuw beleid samen met de gemeenschap moet worden gemaakt. Het doel is om tot een eerlijk en betaalbaar parkeerbeleid te komen. De raad wordt gevraagd om uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 geïnformeerd te worden over de voortgang.

Documenten