Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 28-01-2025, Gemeenteraad
Met elkaar in debat zijn
  • Maarten Poorter - Burgemeester
  • Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Jan van der Starre - 50PLUS
  • Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)

Alkmaar en Dijk en Waard in Verkeersstrijd: "It Takes Two to Tango"


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Alkmaar heeft een proef gestart om autoverkeer vanuit de wijk De Nollen over de Bovenweg in Sint Pancras toe te laten. Dit besluit heeft geleid tot een verhitte discussie in de gemeenteraad van Dijk en Waard, die zich zorgen maakt over de impact op verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In de openbare vergadering van 28 januari 2025 uitte de gemeenteraad van Dijk en Waard haar zorgen over de proef van Alkmaar. De proef, die autoverkeer vanuit De Nollen over de Bovenweg in Sint Pancras toestaat, zou volgens de raad kunnen leiden tot een toename van verkeersbewegingen, wat de leefbaarheid en verkeersveiligheid in gevaar brengt. De gemeente heeft een limiet van 6.000 verkeersbewegingen per dag vastgesteld, maar vreest dat deze grens overschreden zal worden.

Mevrouw Kloosterboer benadrukte de noodzaak van maatregelen: "De wegen in Sint Pancras staan al in de top 10 van verkeersonveilige wegen. Dit zou echt de druppel kunnen zijn." Ze riep het college op om de verkeersdrukte te beperken en hierover in het eerste kwartaal van 2025 te rapporteren.

De discussie werd verder aangewakkerd door de heer Van der Starre van 50PLUS, die de noodzaak van de maatregelen in twijfel trok: "Ik begrijp eigenlijk het probleem niet helemaal. Is het probleem die 5.000 verkeersbewegingen door Sint Pancras heen of is het verkeersprobleem de andere kant op?"

De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Lammerts, pleitte voor een constructieve dialoog met Alkmaar. "Waarom gaat u niet de verbinding aan met Alkmaar? It takes two to tango," stelde ze voor. De VVD diende samen met D66 een motie in om in gesprek te blijven met Alkmaar en te onderzoeken of inwoners van Sint Pancras ook in aanmerking kunnen komen voor een ontheffing.

Wethouder Langendijk van Dijk en Waard benadrukte het belang van metingen om de situatie goed te kunnen beoordelen. "We moeten eerst de resultaten van de pilot afwachten voordat we maatregelen kunnen treffen," aldus de wethouder. Hij gaf aan dat de relatie met Alkmaar goed is, maar dat er op dit dossier nog geen overeenstemming is bereikt.

Na een schorsing van de vergadering besloot mevrouw Kloosterboer de motie aan te houden. "We wachten de metingen af en hopen op betere communicatie en bebording," verklaarde ze. De gemeenteraad blijft alert en zal indien nodig opnieuw actie ondernemen.

De discussie over de verkeersproef in Sint Pancras laat zien dat samenwerking tussen gemeenten cruciaal is voor het oplossen van regionale verkeersproblemen. Zoals mevrouw Lammerts treffend zei: "It takes two to tango."

Samenvatting van het voorstel


In de tekst wordt beschreven dat de gemeente Alkmaar een proef is gestart om autoverkeer vanuit de wijk De Nollen over de Bovenweg in Sint Pancras toe te laten, wat leidt tot veranderingen in verkeersstromen. Er is een limiet van 6.000 autoverkeersbewegingen per dag vastgesteld in het Verkeers- en vervoersplan Langedijk, wat als belangrijk uitgangspunt wordt gezien. De gemeente Dijk en Waard maakt zich zorgen over de mogelijke toename van verkeer in Sint Pancras en de gevolgen voor leefbaarheid, verkeersveiligheid en milieukwaliteit. Er wordt benadrukt dat Dijk en Waard zelf effectieve maatregelen moet kunnen treffen en dat inwoners van Sint Pancras niet onevenredig belast mogen worden zonder overleg. De gemeenteraad van Dijk en Waard wil een krachtig signaal afgeven aan Alkmaar en vraagt het college om maatregelen te treffen om de verkeersbewegingen te beperken en hierover in Q1 van 2025 te rapporteren. Dit besluit is genomen in de openbare vergadering van 28 januari 2025.

Documenten