- Maarten Poorter - Burgemeester
- Perry Stet - D66
- Jan van der Starre - 50PLUS
- Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
- Nicky Stammis - VVD
- Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
- Jasper John - CDA
- Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
- Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
- Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
- Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
- Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
- Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gemeenteraad Dijk en Waard Debatteert over Nieuw Parkeerbeleid
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 8 november 2023 gedebatteerd over het concept integraal parkeerbeleid. Het voorstel richt zich op het creëren van een balans in ruimtegebruik voor huidige en toekomstige autobezitters, met oog voor mobiliteitstransitie, verstedelijking, energietransitie en klimaatadaptatie. Het beleid omvat maatregelen zoals betaald parkeren, vergunninghoudersparkeren en de ontwikkeling van parkeerclusters.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het concept integraal parkeerbeleid van de gemeente Dijk en Waard besproken. Het voorstel, dat op 8 november 2023 aan de gemeenteraad werd voorgelegd, heeft als doel een balans te creëren in het ruimtegebruik voor zowel huidige als toekomstige autobezitters. Dit is noodzakelijk vanwege de mobiliteitstransitie, verstedelijkingsopgave, energietransitie en klimaatadaptatie.D66 Ziet Uitdagingen
D66, vertegenwoordigd door de heer Stet, herkende zich in de grote lijnen van het conceptbeleid, maar uitte zorgen over de concrete invulling. "We moeten voorkomen dat inwoners vanwege bureaucratische redenen geen aanspraak kunnen maken op een redelijke parkeerfaciliteit," aldus Stet. D66 diende een motie in om te voorkomen dat een specifieke groep inwoners tussen wal en schip valt.
VVD en CDA Kritisch over Tarieven
De VVD en het CDA uitten hun zorgen over de voorgestelde parkeertarieven. Mevrouw Stammes van de VVD stelde voor om de tarieven te verlagen naar €2 per uur en maximaal €6 per dag. "Het huidige voorstel is een te grote stap en absoluut geen goed nieuws voor de inwoners en ondernemers in onze centrumgebieden," aldus Stammes. Het CDA sloot zich hierbij aan en benadrukte dat het belangrijk is om een beleid te hebben waar de raad achter kan staan voordat het ter inzage wordt gelegd.
Participatie en Wereldhaven
Een belangrijk punt van discussie was de participatie van belanghebbenden, met name de rol van Wereldhaven, de eigenaar van een groot deel van de parkeergarages in het centrum. De heer van der Staaij van 50PLUS benadrukte het belang van goede communicatie met Wereldhaven. "Ik vind het bijna minachting tegenover Wereldhaven, een hele belangrijke partner met 1300 parkeerplekken," zei hij.
Wethouder Langendijk Reageert
Wethouder Langendijk benadrukte dat het huidige voorstel een concept is en dat er nog ruimte is voor inspraak. "We hebben de uitdaging om er met elkaar uit te komen," zei hij. De wethouder gaf aan dat er al gesprekken zijn gevoerd met Wereldhaven en dat deze zullen worden voortgezet.
Conclusie en Vervolg
Na een uitvoerig debat besloot de raad het concept integraal parkeerbeleid ter inzage te leggen. De wethouder heeft toegezegd de inbreng van de fracties mee te nemen en scenario's voor te leggen bij het vervolgbesluit. Het uiteindelijke doel is om het nieuwe parkeerregime per 1 januari 2025 in te voeren, met monitoring en evaluatie van de effecten na implementatie.
Samenvatting van het voorstel
Het concept integraal parkeerbeleid van de gemeente Dijk en Waard, dat op 8 november 2023 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, richt zich op het creëren van een balans in ruimtegebruik voor zowel huidige als toekomstige autobezitters. Het beleid is noodzakelijk vanwege de mobiliteitstransitie, verstedelijkingsopgave, energietransitie en klimaatadaptatie. Belangrijke speerpunten zijn het aanpakken van huidige en toekomstige parkeerproblemen, veiligheid, toegankelijkheid, klimaatdoelstellingen en het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen. Het beleid omvat maatregelen zoals betaald parkeren, vergunninghoudersparkeren en de ontwikkeling van parkeerclusters. Het conceptbeleid wordt zes weken ter inzage gelegd voor inspraak van inwoners, ondernemers en organisaties. Daarnaast wordt een voorbereidingskrediet van €160.000 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van een parkeercluster in het Stationskwartier. Het uiteindelijke doel is om het nieuwe parkeerregime per 1 januari 2025 in te voeren, met monitoring en evaluatie van de effecten na implementatie.