- Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
- Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
- Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
- Jasper John - CDA
- Sander Csurka - VVD
- Joris Koning - ChristenUnie (CU)
- Perry Stet - D66
- Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
- Jan van der Starre - 50PLUS
Nieuwe Parkeerverordening Dijk en Waard 2025: Gemeenteraad Verdeeld over Uitbreiding Vergunningsgebied
De gemeenteraad van Dijk en Waard debatteerde op 22 oktober 2024 over de nieuwe Parkeerverordening 2025. Het voorstel, dat deel uitmaakt van het Integraal Parkeerbeleid 2024-2030, stuitte op gemengde reacties. De verordening beoogt duidelijke parkeerregels te stellen in het Stadshart en Stationskwartier, maar de uitbreiding van het vergunningsgebied roept vragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de nieuwe parkeerverordening niet zonder slag of stoot wordt aangenomen. Meerdere raadsleden uitten hun zorgen over de uitbreiding van het vergunningsgebied en de communicatie naar de inwoners. Mevrouw Boscher van BVNL vroeg zich af hoe het maximale aantal parkeervergunningen wordt bepaald en uitte haar zorgen over het uitsluiten van adressen met een eigen oprit van vergunningen. "Hoe ga je controleren hoe mensen hun oprit gebruiken?" vroeg ze zich af.Mevrouw Bankras van de DOP stelde voor om de gratis parkeeruren in de bezoekersapp te verhogen van 200 naar 300 uur en de tijden voor vergunningparkeren aan te passen van 9 tot 9 uur naar 9 tot 7 uur 's avonds. "Dit doet meer recht aan de reële winkeltijden," aldus Bankras. De DOP overweegt een motie in te dienen om deze aanpassingen door te voeren.
De heer Koning van de ChristenUnie sloot zich aan bij de DOP en stelde voor om op zondagochtend het vergunningparkeren pas om 12 uur te laten ingaan, aangezien de winkels dan gesloten zijn. "Waarom zou je dan zondagochtend meteen vergunningparkeren?" vroeg hij.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Surka, uitte zijn onvrede over de communicatie rondom het parkeerbeleid. "Er is onduidelijk gecommuniceerd en er is veel ontevredenheid," zei hij. De partij vroeg om meer duidelijkheid over de publieke communicatie en de invoering van een blauwe zone op de Middenweg.
De wethouder, de heer Langedijk, benadrukte dat de communicatie een belangrijk aandachtspunt is en dat er gefaseerd wordt gewerkt aan de invoering van het nieuwe beleid. "We werken van grof naar fijn en proberen binnen de kaders uitvoering te geven aan de noodzakelijke stappen," aldus Langedijk. Hij gaf aan dat het college positief staat tegenover de voorgestelde aanpassingen van de DOP, maar benadrukte dat de uitbreiding van het vergunningsgebied noodzakelijk is vanwege de verwachte toename van parkeerdruk.
De discussie over de parkeerverordening wordt voortgezet in de volgende raadsvergadering, waarbij moties en mogelijke amendementen zullen worden besproken. Het is duidelijk dat de gemeenteraad nog niet unaniem is over de voorgestelde wijzigingen en dat er nog werk aan de winkel is om tot een breed gedragen besluit te komen.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Dijk en Waard heeft een nieuwe parkeerverordening opgesteld, de Parkeerverordening Dijk en Waard 2025, die op 22 oktober 2024 door de gemeenteraad wordt besproken. Deze verordening is nodig vanwege de groei van de gemeente en de toenemende drukte op straat. Het doel is om duidelijke parkeerregels vast te stellen voor een veilige en aangename leefomgeving. De nieuwe verordening vervangt de Parkeerverordening 2023 en maakt deel uit van het Integraal Parkeerbeleid 2024-2030. De wijzigingen betreffen onder andere nieuwe parkeervergunningen en parkeerregulering in het Stadshart en Stationskwartier. De invoering van de nieuwe regels is gepland voor 1 januari 2025. Er zijn geen directe financiële gevolgen van het voorstel, aangezien de financiële aspecten al zijn meegenomen in het Integraal Parkeerbeleid. De communicatie over de nieuwe regels zal via het Elektronisch Gemeenteblad en overheid.nl verlopen.