Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 21-06-2022, Gesprekstafel De Binding
Met elkaar in debat zijn
  • Jan van der Starre - 50PLUS
  • Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
  • Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Erik Wegman - CDA

"Parkeernormen in Dijk en Waard: Balanceren tussen ruimte en regelgeving"


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

Inleiding:

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een recent debat over de parkeernormen in Dijk en Waard werd duidelijk dat de gemeente voor grote uitdagingen staat. Met de ambitie om 10.000 woningen te bouwen, moet er een balans worden gevonden tussen voldoende parkeergelegenheid en andere ruimtelijke opgaven zoals klimaatadaptatie en energietransitie.

Tijdens het debat werd een presentatie gegeven over de huidige parkeernormen en de noodzaak om deze te herzien. De gemeente Dijk en Waard wil duidelijkheid en transparantie bieden met een nieuwe nota parkeernormen, gebaseerd op de CROW-systematiek. Deze systematiek helpt gemeenten bij het bepalen van de benodigde parkeercapaciteit voor verschillende functies zoals woningen, supermarkten en kantoren.

Een van de sprekers benadrukte dat in stedelijke gebieden het autobezit lager is dan in landelijke gebieden. "In het centrumgebied zien we dat het autobezit gemiddeld lager is," werd er opgemerkt. Dit betekent dat er in deze gebieden minder parkeerplaatsen nodig zijn, wat ruimte biedt voor andere stedelijke functies.

De discussie ging verder over de noodzaak van een integrale benadering. Naast de parkeernormen moeten ook andere ruimtelijke opgaven worden meegenomen. "Ruimte is schaars," werd er gezegd, en dat vraagt om slimme keuzes. Er werd gesproken over het compacter bouwen van woningen en het stimuleren van andere vervoerswijzen zoals deelauto's en fietsen.

De Raad werd gevraagd om na te denken over de knoppen waaraan gedraaid kan worden om de verschillende opgaven te realiseren. Er werd gepleit voor meer participatie van inwoners in het proces. "We moeten vanaf het begin de samenwerking met inwoners zoeken," klonk het.

De wethouder gaf aan dat de parkeernormen formeel een collegebevoegdheid zijn, maar dat de Raad er veel mee te maken zal krijgen. "Het is belangrijk dat we met elkaar een gedragen parkeernormen nota hebben," aldus de wethouder.

De Raadleden gaven aan dat ze de samenhang tussen de parkeernormen en andere ruimtelijke opgaven belangrijk vinden. "Hoe gaan we zorgen dat we de woningen bouwen die we nodig hebben, maar dat er ook plek is voor parkeren?" vroeg een van de raadsleden.

Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn en dat er behoefte is aan een integrale visie op parkeren en ruimtelijke ordening. Na de zomer zal de nota parkeernormen opnieuw worden besproken, waarbij de input van de Raad en inwoners wordt meegenomen.