- Maarten Poorter - Burgemeester
- Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
- Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
- Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
- Jan van der Starre - 50PLUS
- Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
- Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
- Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
- Jasper John - CDA
Groen Licht voor Spooronderdoorgang: Gemeente Dijk en Waard Zet Volgende Stap in Stationsgebied
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de financiering van de spooronderdoorgang en herinrichting van de Zuidtangent. Dit project, onderdeel van 'Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1', markeert een belangrijke stap in de transformatie van het stationsgebied. De gemeente vraagt om €3,3 miljoen aan financiële reserveringen en €4,91 miljoen om recente prijsstijgingen en risico's te dekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 27 oktober werd het voorstel om de spooronderdoorgang en herinrichting van de Zuidtangent te financieren, uitgebreid besproken. Het project, dat al sinds 2013 in de maak is, heeft als doel de verkeersveiligheid en functionaliteit van het stationsgebied te verbeteren. De uitvoering start in 2023 en moet in 2025 gereed zijn.Mevrouw Bankras van DOP benadrukte de lange weg die al is afgelegd: "We mogen best trots zijn dat we zo'n groot project in Dijk en Waard voor elkaar hebben gekregen." Ook mevrouw Van Ruitenbeek van Senioren Dijk en Waard sprak haar steun uit: "Een goede aansluiting op het openbaar vervoer is een belangrijke bouwsteen voor de toekomst van onze gemeente."
De heer Rutte van de ChristenUnie prees de inspanningen van het college en de ambtenaren: "Het binnenhalen van Europese subsidies gaat echt over forse bedragen. Het is goed om iemand een compliment te geven als dat royaal verdiend is."
Toch waren er ook kritische noten. De heer Van der Starre van Authentiek Dijk en Waard uitte zijn zorgen over de aangescherpte scope van het project: "Ik mis belangrijke zaken zoals de groene strook en het fietsplan. Ik heb het gevoel dat er geschoven wordt met geld."
De wethouder reageerde hierop door te benadrukken dat de provincie akkoord is met de scope en dat het project nog steeds de oorspronkelijke doelstellingen nastreeft. "Het is een zeer complex proces, maar we zijn vastberaden om de leefbaarheid, veiligheid en kwaliteit te verbeteren," aldus de wethouder.
Ondanks de zorgen stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Alleen Authentiek Dijk en Waard en BVNL stemden tegen. Met deze goedkeuring kan de gemeente nu de aanbesteding starten en een subsidieaanvraag bij de EU indienen, waarmee het project een stap dichter bij realisatie komt.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Dijk en Waard is klaar om de aanbesteding te starten voor de spooronderdoorgang en herinrichting van de Zuidtangent, onderdeel van het project 'Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1'. Dit volgt op een uitgebreid participatieproces en voorbereidingen met ProRail. De gemeenteraad wordt gevraagd om financiële reserveringen van € 3,3 miljoen beschikbaar te stellen en om recente prijsstijgingen en risico's van € 4,91 miljoen te dekken door extra kapitaalslasten in de exploitatie op te nemen. Daarnaast wordt een subsidieaanvraag bij de EU ingediend voor de spooronderdoorgangen Zuidtangent en Stationsweg. Het project is een belangrijke stap in de transformatie van het stationsgebied en draagt bij aan de Europese doelstellingen voor betere spoorbenutting. De uitvoering start in 2023 en moet in 2025 gereed zijn. Er zijn risico's door bouwkostenstijgingen en mogelijke stikstofuitstootbeperkingen, maar deze zijn meegenomen in de ramingen. Het project is mede gefinancierd door de provincie, het Rijk en de EU.