- Voorzitter - Anja Grim
- Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
- Karin van der Vliet-de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
- Hudson Louis - PvdA
- Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
- Theresia Prud'homme de Lodder - D66
- Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
- Perry Stet - D66
- Joris Koning - ChristenUnie (CU)
- Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Verkeersveiligheid in Dijk en Waard onder de loep: "We moeten klein en concreet beginnen"
De Rekenkamer van Dijk en Waard presenteerde een kritisch rapport over de verkeersveiligheid in de gemeente. Ondanks de inspanningen van het college, blijft het aantal verkeersongevallen hoog. Het rapport roept op tot concrete actie en betere samenwerking met inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een drukbezocht debat in de gemeenteraad van Dijk en Waard presenteerde de Rekenkamer haar bevindingen over de verkeersveiligheid in de gemeente. Het rapport, dat op 27 oktober werd gedeeld, toont aan dat Dijk en Waard meer verkeersongevallen kent dan vergelijkbare gemeenten. "We zien dat de gemeente groeit en dat heeft impact op de verkeersveiligheid," aldus Dylan Donia van de Rekenkamer.
Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Antea, richtte zich op verschillende aspecten van verkeersveiligheid, waaronder ongevallencijfers, bestaand beleid en de betrokkenheid van inwoners. Michiel Evers van Antea benadrukte dat 50% van de ongevallen plaatsvindt op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u, met name op rotondes. "Er is behoefte aan een diepere analyse van deze locaties," stelde Evers.
De Rekenkamer deed meerdere aanbevelingen aan zowel het college als de raad. Een van de belangrijkste adviezen is om naast lange termijndoelen ook korte termijn doelen te stellen. "Probeer concrete jaarplannen te organiseren, zodat het makkelijker te monitoren is of maatregelen werken," aldus Donia. Ook werd geadviseerd om inwoners meer te betrekken bij het maken van keuzes en hen te informeren over de genomen maatregelen.
Tijdens het debat werden er veel vragen gesteld door raadsleden. Annelies Kloosterboer van Lokaal Dijk en Waard vroeg zich af waar de focus moet liggen: "Waar moeten we beginnen? Bij de punten uit het provincierapport of die uit uw onderzoek?" De Rekenkamer adviseerde om klein en concreet te beginnen en vooral concrete situaties aan te pakken.
Een ander punt van discussie was de rol van de infrastructuur. "Er is een toenemende verkeersdrukte in Dijk en Waard, wat invloed heeft op de verkeersveiligheid," merkte Evers op. De raad werd aangemoedigd om te kijken naar nieuwe ontwikkelingen zoals gebiedsontsluitingswegen van 30 km/u, die veiliger kunnen zijn.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. De Rekenkamer benadrukte dat verkeersveiligheid een complex onderwerp is met veel facetten. "Uiteindelijk gaat het om het menselijk leed dat achter elk ongeluk plaatsvindt. Laten we ons daar niet bij neerleggen," besloot Donia.
Het rapport zal verder worden besproken in de commissie van 25 november en de raad van 9 december, waar de aanbevelingen ter besluitvorming voorliggen. De Rekenkamer hoopt dat de gemeente met concrete stappen het aantal verkeersongevallen kan verminderen en de verkeersveiligheid kan verbeteren.