Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 20-12-2022, Gemeenteraad
Met elkaar in debat zijn
  • Maarten Poorter - Burgemeester
  • Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
  • Joris Koning - ChristenUnie (CU)
  • Jasper John - CDA
  • Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
  • Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)

Nieuwe Parkeernormen Dijk en Waard: Een Stap naar de Toekomst of Risico op Parkeerproblemen?


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Dijk en Waard heeft de "Nota Parkeernormen 2022" gepresenteerd, een beleidsregel die nieuwe parkeernormen vaststelt voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. Het doel is om parkeertekorten te voorkomen en een goed woon- en leefklimaat te waarborgen. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden echter zorgen geuit over de onderbouwing van deze normen en de mogelijke gevolgen voor de inwoners.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens het debat over de "Nota Parkeernormen 2022" van de gemeente Dijk en Waard, die de parkeernormen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard harmoniseert, kwamen verschillende zorgen en meningen naar voren. De nota introduceert onder andere reductiefactoren om duurzame vervoerswijzen te stimuleren, zoals deelfietsen en deelauto's, en stelt voorwaarden voor het benutten van parkeerplaatsen buiten het plangebied.

De VVD, vertegenwoordigd door de heer Nieuwenhuizen, uitte zijn bezorgdheid over de onderbouwing van de reductiefactoren. "Zonder onderbouwing is dat een opeenstapeling van onzekerheidsfactoren, waardoor het zeer goed denkbaar is dat parkeerproblemen zich gaan voordoen," aldus Nieuwenhuizen. Hij riep het college op om bij het toekomstige integrale parkeerbeleid met concrete cijfers te komen, bij voorkeur specifiek voor Dijk en Waard.

Mevrouw Van het Schip van de DOP benadrukte het belang van het vaststellen van parkeernormen om vertraging in woningbouw te voorkomen. "De vertraging van realisatie van de zo nodige betaalbare woningen, dat risico kunnen we niet nemen," stelde zij. Ze erkende de risico's van de reductiefactoren, maar zag ook kansen: "Wij kiezen echt wel voor dit voorstel en denken dat een dak boven het hoofd misschien wel tot die omslag komt bij inwoners om die auto wat meer te laten staan."

De ChristenUnie, bij monde van de heer Koning, steunde het voorstel en zag het als een stap richting een toekomst met meer ruimte voor betaalbare woningen en groen. "Wij zijn achter de ingeslagen weg in het voorstel met een voorzichtige beweging van auto naar meer fietsen en OV," aldus Koning.

Lokaal Dijk en Waard en D66 deelden de zorgen over de reductiefactoren, maar zagen ook de noodzaak van verandering. De heer De Boer van Lokaal Dijk en Waard benadrukte het belang van deelauto's en deelfietsen als onderdeel van een cultuurverandering in mobiliteit.

Aan de andere kant van het spectrum uitte het CDA, vertegenwoordigd door de heer John, zijn steun voor de amendementen van de VVD. Hij wees op de noodzaak van realistisch beleid dat rekening houdt met de dagelijkse realiteit van veel inwoners die afhankelijk zijn van een auto voor hun werk.

Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de praktische uitvoering van de nieuwe parkeernormen. De wethouder zal de komende tijd met antwoorden moeten komen, vooral over de termijn van reductiefactoren en de betrokkenheid van inwoners bij het parkeerbeleid. De discussie over de balans tussen voldoende parkeergelegenheid en de stimulering van duurzame vervoerswijzen zal ongetwijfeld worden voortgezet.

Samenvatting van het voorstel


De "Nota Parkeernormen 2022" van de gemeente Dijk en Waard stelt nieuwe parkeernormen vast voor ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, om te zorgen voor voldoende parkeerplaatsen en fietsenstallingen. De nota harmoniseert de parkeernormen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard en vervangt de Nota Parkeernormen 2016 van Langedijk. Belangrijke onderdelen zijn onder andere het vaststellen van parkeernormen per ruimtelijke functie, het toevoegen van normen voor studio's en sociale huur, en het introduceren van reductiefactoren om duurzame vervoerswijzen te stimuleren. Ook worden voorwaarden gesteld voor het benutten van parkeerplaatsen buiten het plangebied en is er een bijdrageregeling voor de aanleg en instandhouding van openbare parkeerplaatsen. De nota biedt een stappenplan voor het bepalen van een passende parkeerbalans en hanteert een overgangsregeling voor bestaande projecten met andere parkeernormen. Het doel is om parkeertekorten te voorkomen en een goed woon- en leefklimaat te waarborgen. De nota wordt gepubliceerd als beleidsregel en vormt het toetsingskader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.

Documenten