Gemeente Dijk en Waard zet in op betere dienstverlening
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft unaniem een motie aangenomen om de dienstverlening te verbeteren. De focus ligt op betrouwbare communicatie en het verkleinen van de kloof tussen politiek en gemeenschap. Tijdens een recente bijeenkomst werden de plannen en uitdagingen besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendige bijeenkomst op het gemeentehuis van Dijk en Waard presenteerden wethouder Ruiter en zijn team hun visie op de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening. De bijeenkomst volgde op een unaniem aangenomen motie uit 2022, waarin de raad het belang van een minimale score van 8 voor de dienstverlening benadrukte. "Dienstverlening is eigenlijk allesomvattend voor de gemeente," aldus wethouder Ruiter. "Het gaat erom hoe we omgaan met onze inwoners en ondernemers."Focus op digitalisering en toegankelijkheid
Marielle de Boer en Jennifer van Diepen, die de presentatie verzorgden, legden uit dat de gemeente zich richt op digitalisering en toegankelijkheid. "We willen waardevolle, mensgerichte dienstverlening bieden," zei De Boer. De gemeente heeft al stappen gezet door 25 producten van burgerzaken digitaal beschikbaar te maken, waaronder de aangifte van geboorte en overlijden. "Meer dan 60% van onze klantcontacten wordt nu digitaal afgehandeld," voegde Van Diepen toe.
Uitdagingen en toekomstplannen
Een van de uitdagingen die de gemeente te wachten staat, is de verwachte piek in aanvragen voor reisdocumenten volgend jaar. "We bereiden ons voor op een hoos aan klanten," aldus Van Diepen. De gemeente overweegt ook om de vrije inloop bij burgerzaken weer mogelijk te maken, vooral voor spoedgevallen.
Tijdens de bijeenkomst werden ook vragen gesteld over de diversiteit onder de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babsen) en de kosten van het thuisbezorgen van reisdocumenten. "We hopen in de toekomst meer culturele diversiteit te kunnen bieden," reageerde Van Diepen op de vraag over de babsen. Wat betreft het thuisbezorgen van documenten, gaf ze aan dat er nog een evaluatie moet plaatsvinden om de kosten en baten in kaart te brengen.
Klanttevredenheid en communicatie
De gemeente heeft nog geen structureel systeem voor het meten van klanttevredenheid, maar dit staat wel op de agenda. "We willen meer inzetten op onderzoek en data-analyse," zei De Boer. Ook de begrijpelijkheid van schriftelijke communicatie wordt aangepakt, met projecten zoals 'Direct Duidelijk Dijk en Waard'.
De bijeenkomst werd afgesloten door wethouder Ruiter, die zijn enthousiasme deelde: "Ik hoop dat u er net zo van genoten heeft als ik. Het is altijd leuk om te zien hoe enthousiast onze medewerkers zijn." De gemeente blijft werken aan het verbeteren van de dienstverlening en zal de raad op de hoogte houden van de voortgang.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 8 november 2022 unaniem een motie aangenomen om de dienstverlening te verbeteren. De motie constateert dat inwoners en ondernemers vaak lang moeten wachten op antwoorden bij klachten en dat de gemeente in het coalitieakkoord streeft naar een minimale score van 8 voor dienstverlening. Er is echter geen integraal plan van aanpak benoemd. De raad benadrukt het belang van betrouwbare en toegankelijke communicatie en goede dienstverlening om de kloof tussen de politiek en de gemeenschap te verkleinen. Het college is opgedragen om de raad te informeren over de visie en het integrale plan van aanpak voor zowel digitale als fysieke dienstverlening, en over de status van de gemeentelijke app, met een presentatie hiervan voor de voorjaarsnota.