- Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
- Joris Koning - ChristenUnie (CU)
- Perry Stet - D66
- Robert Vermeulen - VVD
- Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
- Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
- Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
- Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Stationsgebied Dijk en Waard: Gemeenteraad worstelt met miljoeneninvestering
De gemeenteraad van Dijk en Waard debatteert over een voorstel om extra krediet vrij te maken voor de ontwikkeling van het Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1. Het project, dat cruciaal is voor de verbetering van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid, vraagt om een herziening van de investeringsomvang naar €46,8 miljoen, met een extra krediet van €8,7 miljoen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Dijk en Waard werd het voorstel om extra krediet beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van het Stationsgebied Fase 1 uitvoerig besproken. Het voorstel is noodzakelijk vanwege recente aanbestedingsresultaten en de noodzaak om een financiële buffer te creëren voor mogelijke tegenvallers. De extra afschrijvingslasten van €108.000 zullen vanaf 2027 in de gemeentelijke exploitatie worden opgenomen.Wethouder Langedijk benadrukte de urgentie van het project: "We moeten dit nu doen, want door de jaren heen zie je het alleen maar duurder worden. Het perspectief is niet dat het goedkoper gaat worden." Hij wees op de noodzaak om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren en de woningbouwontwikkelingen in het stationsgebied te stimuleren.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Koning, erkende de teleurstelling over de gestegen kosten, maar zag weinig alternatieven: "Als je daar kijkt en doorheen fietst, dan kan de conclusie wat ons betreft eigenlijk niet anders zijn. Daar moet wel iets gebeuren." De partij vroeg zich echter af of andere partners in het project ook een hogere bijdrage zouden kunnen leveren.
D66, bij monde van de heer Stet, vroeg zich af wat de gevolgen zouden zijn als de raad niet op tijd tot een besluit zou komen. "Gaat het hele stationsgebied fase één de prullenbak in, of gaat het in de ijskast voor een paar weken?" vroeg hij zich af.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Vermeulen, vroeg om geruststellende woorden van de wethouder over de financiële dekking van het project. "Mag ik er nu vanuit gaan dat dit bedrag echt voldoende is om alle nog niet gedefinieerde tegenvallers te dekken?" vroeg hij.
Forum voor Democratie en de DOP benadrukten het belang van het project voor de toekomst van Dijk en Waard. De heer Luther van Forum voor Democratie stelde: "Dit is natuurlijk wel een heel belangrijk project en wil ook heel graag zien dat het doorgaat."
BVNL en Seniorendijk en Waard uitten hun zorgen over de financiële lasten en de impact op de gemeentelijke begroting. Mevrouw Boscher van BVNL vroeg zich af of de kosten in theorie zouden kunnen oplopen tot €55,5 miljoen.
Wethouder Langedijk gaf aan dat het project niet zonder risico's is, maar benadrukte dat het grootste risico, de aanbesteding, inmiddels is afgedekt. "We verwachten met dit bedrag totaal uit te kunnen," aldus de wethouder.
De gemeenteraad zal volgende week verder debatteren over het voorstel. Het besluit zal bepalend zijn voor de toekomst van het stationsgebied en de verdere ontwikkeling van Dijk en Waard.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Dijk en Waard bespreekt een voorstel om extra krediet beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van het Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1. Dit is nodig vanwege de recente aanbestedingsresultaten voor de spooronderdoorgang en de noodzaak om een financiële buffer te creëren voor mogelijke tegenvallers in het project. Het voorstel omvat een herziening van de investeringsomvang naar €46,8 miljoen, met een extra krediet van €8,7 miljoen. Dit krediet is bedoeld om de aanbesteding door ProRail te kunnen gunnen en om risico's op te vangen. De extra afschrijvingslasten van €108.000 zullen vanaf 2027 in de gemeentelijke exploitatie worden opgenomen. Het project is essentieel voor de verbetering van de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van het gebied en maakt deel uit van een groter masterplan. Er zijn risico's verbonden aan prijsstijgingen, marktwerking en stikstofmaatregelen, en er is een nieuwe subsidieaanvraag ingediend na een eerdere afwijzing. De samenwerking met verschillende overheidsinstanties en de Europese Unie is cruciaal voor de financiering van het project.