Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 05-03-2024, Tafel Parelhof
Met elkaar in debat zijn
  • Anja Grim - D66
  • Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
  • Hudson Louis - PvdA
  • Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
  • Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
  • Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
  • Nicky Stammis - VVD
  • Perry Stet - D66

Gemeente Dijk en Waard Presenteert Nieuw Parkeerbeleid: "Balans in Ruimtegebruik Nodig"


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

Het concept integraal parkeerbeleid van de gemeente Dijk en Waard, dat op 8 november 2023 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, richt zich op het creëren van een balans in ruimtegebruik voor zowel huidige als toekomstige autobezitters. Het beleid is noodzakelijk vanwege de mobiliteitstransitie, verstedelijkingsopgave, energietransitie en klimaatadaptatie. Belangrijke speerpunten zijn het aanpakken van huidige en toekomstige parkeerproblemen, veiligheid, toegankelijkheid, klimaatdoelstellingen en het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat over het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Dijk en Waard, dat op 8 november 2023 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, kwamen diverse zorgen en vragen naar voren. Het beleid, dat zes weken ter inzage heeft gelegen, heeft veel zienswijzen opgeleverd, vooral over de tarieven. Het uiteindelijke doel is om het nieuwe parkeerregime per 1 januari 2025 in te voeren, met monitoring en evaluatie van de effecten na implementatie.

Meneer Bakelaar, die de presentatie leidde, benadrukte de noodzaak van het beleid: "We willen een balans in ruimtegebruik creëren. Alles vraagt veel ruimte, ook parkeren." Het beleid omvat maatregelen zoals betaald parkeren, vergunninghoudersparkeren en de ontwikkeling van parkeerclusters. Een voorbereidingskrediet van €160.000 is beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van een parkeercluster in het Stationskwartier.

Tijdens het debat werden verschillende scenario's voor parkeervergunningen besproken. De eerste vergunning zou gratis kunnen zijn, terwijl de tweede en volgende vergunningen €200 zouden kosten. Alternatieve scenario's werden ook gepresenteerd, zoals het invoeren van een administratieve kost van €25 voor de eerste vergunning en een lager tarief voor de tweede vergunning.

De fracties van D66 en Senioren Dijk en Waard stelden vragen over de praktische uitwerking van het beleid. D66 vroeg zich af of het nachtabonnement ook in het weekend zou gelden, terwijl Senioren Dijk en Waard pleitte voor een onderzoek naar digitale oplossingen voor de blauwe parkeerschijf.

Er was ook discussie over de kosten en de kostendekkendheid van het beleid. Mevrouw Boscher van BVNL uitte haar zorgen: "Wanneer is iets kostendekkend? Hoe groter je het gebied maakt, hoe meer je de kostendekkendheid moet bereiken."

Het debat zal op 16 april opnieuw worden gevoerd, waarbij de gemeenteraad de kans krijgt om verder te discussiëren over de tarieven en andere aspecten van het parkeerbeleid. Het is duidelijk dat er nog veel vragen en zorgen zijn die moeten worden aangepakt voordat het beleid definitief kan worden ingevoerd.

Samenvatting van het voorstel


Het concept integraal parkeerbeleid van de gemeente Dijk en Waard, dat op 8 november 2023 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, richt zich op het creëren van een balans in ruimtegebruik voor zowel huidige als toekomstige autobezitters. Het beleid is noodzakelijk vanwege de mobiliteitstransitie, verstedelijkingsopgave, energietransitie en klimaatadaptatie. Belangrijke speerpunten zijn het aanpakken van huidige en toekomstige parkeerproblemen, veiligheid, toegankelijkheid, klimaatdoelstellingen en het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen. Het beleid omvat maatregelen zoals betaald parkeren, vergunninghoudersparkeren en de ontwikkeling van parkeerclusters. Het conceptbeleid wordt zes weken ter inzage gelegd voor inspraak van inwoners, ondernemers en organisaties. Daarnaast wordt een voorbereidingskrediet van €160.000 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van een parkeercluster in het Stationskwartier. Het uiteindelijke doel is om het nieuwe parkeerregime per 1 januari 2025 in te voeren, met monitoring en evaluatie van de effecten na implementatie.

Documenten