Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 15-03-2022, Discussietafel Parelhof
Met elkaar in debat zijn
  • Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
  • Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
  • Jan van der Starre - 50PLUS
  • Hudson Louis - PvdA
  • Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
  • Jasper John - CDA
  • Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
  • Perry Stet - D66

Parkeerbeleid Dijk en Waard: Gemeenteraad in Spagaat


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om een tarief van € 55,- in te voeren voor parkeervergunningen en -ontheffingen. Dit besluit, dat al eind 2021 was genomen, werd uitgesteld tot de nieuwe raad hierover zou beslissen voor 1 april. Het doel van het tarief is om de parkeerregulering in het Stadshart en Stationsgebied te verbeteren en bewoners en ondernemers bewuster te laten kiezen voor het aanvragen van vergunningen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Dijk en Waard bleek dat het voorstel om parkeervergunningen te belasten met een tarief van € 55,- per jaar, de gemoederen flink bezighoudt. Het voorstel, dat onderdeel is van een bredere strategie om de parkeerdruk te reguleren, stuit op weerstand van zowel bewoners als raadsleden.

Mevrouw Boscher van Forum voor Democratie benadrukte dat de maatregel, die volgens haar de omwonenden als "melkkoe" gebruikt, niet goed is onderbouwd. "De effecten van deze maatregel zijn nog steeds niet onderzocht," aldus Boscher. Ze pleitte voor uitstel van de invoering totdat er een breed gedragen totaalaanpak is uitgewerkt.

De DOP, vertegenwoordigd door de heer Tesla, diende een amendement en motie in om de uitvoering van het besluit uit te stellen. "We willen participatie van inwoners serieus nemen," verklaarde Tesla. Hij kreeg bijval van meerdere partijen, waaronder de VVD, CDA, D66, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie, die gezamenlijk opriepen tot een integrale aanpak van het parkeerbeleid.

De discussie werd verder aangezwengeld door de heer Van der Starre van Authentiek Dijk en Waard, die vragen stelde over de toewijzing van parkeervergunningen aan gemeentepersoneel en de gevolgen voor bewoners van nieuwbouwprojecten zoals La Pazouli. "Hoe gaan we dit oplossen?" vroeg Van der Starre zich af.

De wethouder erkende dat er veel vragen leven en benadrukte dat het voorstel voortkomt uit een financiële noodzaak, de zogenaamde "Miljoenenjacht". Hij gaf aan dat er een plan van aanpak komt voor een integraal parkeerbeleid, waarbij participatie van inwoners een belangrijke rol zal spelen.

De ChristenUnie, bij monde van mevrouw Visser, benadrukte het belang van handhaving en participatie. "Niets is frustrerender voor bewoners dan anderen zonder vergunning te zien parkeren," stelde Visser.

Hoewel het debat soms fel was, lijkt er een consensus te ontstaan over de noodzaak van een breder parkeerbeleid. De gemeenteraad zal vanavond stemmen over de ingediende amendementen en moties, waarbij de uitkomst bepalend zal zijn voor de toekomst van het parkeerbeleid in Dijk en Waard.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om voor 2022 een tarief van € 55,- in te voeren voor parkeervergunningen en -ontheffingen. Dit besluit, dat al eind 2021 was genomen, werd uitgesteld tot de nieuwe raad hierover zou beslissen voor 1 april. Het doel van het tarief is om de parkeerregulering in het Stadshart en Stationsgebied te verbeteren en bewoners en ondernemers bewuster te laten kiezen voor het aanvragen van vergunningen. De invoering van het tarief maakt deel uit van een bredere strategie om de parkeerdruk te reguleren. Er zijn reacties ontvangen van bewoners en instellingen die het niet eens zijn met het tarief. Alternatieven, zoals een staffel in tarieven, zijn overwogen, maar bleken niet haalbaar binnen het financiële kader. De gemeente zal de betrokkenen informeren over het besluit via brieven en andere communicatiekanalen.

Documenten