04-10-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.b Raadsvoorstel Vaststellen Verordening op het onderzoeksrecht van de raad
Gemeenteraad Dijk en Waard Stemt in met Nieuwe Onderzoeksverordening
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft ingestemd met een nieuwe verordening op het onderzoeksrecht, waarmee de raad onderzoek kan instellen naar het bestuur van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. Deze verordening is noodzakelijk na de bestuurlijke samenvoeging van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 oktober 2022 werd het voorstel voor de nieuwe verordening op het onderzoeksrecht besproken en uiteindelijk als hamerstuk vastgesteld. De verordening, gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), biedt een formele basis en procedurele duidelijkheid voor het gebruik van het enquêterecht. "Het onderzoeksrecht is een krachtig middel dat niet lichtvaardig moet worden ingezet, maar het is belangrijk dat de regels en bevoegdheden duidelijk zijn vastgelegd," aldus een raadslid.De verordening heeft geen directe financiële gevolgen, tenzij de raad besluit een onderzoek in te stellen, waarvoor dan een budget nodig is. De verordening zal worden gepubliceerd op de raadswebsite en www.overheid.nl.
Tijdens de vergadering werden ook andere onderwerpen besproken, waaronder de subsidiëring van culturele jongerenplatforms en de opvang van asielzoekers in de gemeente. Wethouder Does benadrukte het belang van het ondersteunen van initiatieven zoals Artquake, dat jongeren een platform biedt voor talentontwikkeling. "Het is een prachtig mooi initiatief. En het zou zonde zijn als dat zou moeten stoppen," zei hij.
Daarnaast werd er gesproken over de opvang van asielzoekers in Hotel Heer Hugo. Wethouder Rep verduidelijkte dat de gemeente niet financieel bijdraagt aan de opvang en dat de kosten rechtstreeks door het COA worden gedragen. "De gemeente betaalt daar helemaal niets aan," bevestigde hij.
De vergadering verliep verder zonder grote verrassingen, en de nieuwe fractievertegenwoordigers van DOP en Authentiek Dijk en Waard werden benoemd en beëdigd. De avond werd afgesloten met de uitreiking van een gemeentepin aan de raadsleden, als symbool van trots voor de gemeente Dijk en Waard.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard overweegt het vaststellen van een nieuwe verordening op het onderzoeksrecht, waarmee de raad onderzoek kan instellen naar het bestuur van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. Deze verordening is noodzakelijk omdat de bestaande verordeningen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard zijn ingetrokken na hun bestuurlijke samenvoeging. De nieuwe verordening, gebaseerd op de modelverordening van de VNG, biedt een formele basis en procedurele duidelijkheid voor het gebruik van het enquêterecht. Hoewel het onderzoeksrecht een krachtig middel is dat niet lichtvaardig moet worden ingezet, is het belangrijk dat de regels en bevoegdheden duidelijk zijn vastgelegd. De verordening heeft geen directe financiële gevolgen, tenzij de raad besluit een onderzoek in te stellen, waarvoor dan een budget nodig is. De verordening zal worden gepubliceerd op de raadswebsite en www.overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op het onderzoeksrecht". Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuwe verordening voor de gemeente Dijk en Waard, die het recht van enquête reguleert. Dit recht stelt de gemeenteraad in staat om onderzoek te doen naar het bestuur van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. De verordening is noodzakelijk omdat de bestaande verordeningen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard zijn ingetrokken. Het doel is om de raad te voorzien van een actueel en duidelijk kader voor het uitvoeren van zijn onderzoeksrecht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, het wettelijke kader en de procedurele aspecten van de verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt een helder overzicht van de achtergrond en de reden voor de nieuwe verordening.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de verordening vast te stellen, waarmee zij zichzelf de mogelijkheid geeft om het onderzoeksrecht effectief uit te oefenen wanneer dat nodig is.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad de verordening nu wil vaststellen of pas wanneer er een concreet onderzoeksvoorstel is. Het voorstel adviseert om de verordening nu vast te stellen voor duidelijkheid en gereedheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden in termen van het vaststellen van de verordening. Het is relevant en haalbaar binnen de context van de gemeentelijke wetgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Verordening op het onderzoeksrecht van de gemeenteraad van Dijk en Waard 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van externe partijen, aangezien het een interne verordening betreft die de werkzaamheden van de gemeenteraad reguleert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de juridische en procedurele aspecten van het onderzoeksrecht.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. Echter, als de raad besluit een onderzoek in te stellen, zal er een budget moeten worden vrijgemaakt voor de uitvoering daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Onderzoeksrecht Enquêterecht Gemeentewet Modelverordening VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Bestuurlijke samenvoeging Instrumenten Dwangmiddelen ProceduregangVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:16:39 - 00:16:39 - 00:22:25 - 00:22:25 - 00:23:54 - 00:23:54 - 00:24:52 - 00:24:52 - 00:25:27 - 00:25:27 - 00:25:54 - 00:25:54 - 00:26:32 - 00:26:32 - 00:26:33 - 00:26:33 - 00:27:13 - 00:28:52 - 00:28:52 - 00:30:46 - 00:30:46 - 00:30:57 - 00:30:57 - 00:31:49 - 00:31:49 - 00:39:46 - 00:39:46 - 00:40:26 - 00:40:26 - 00:40:30 - 00:40:30 - 00:40:33 - 00:40:33 - 00:42:50 - 00:42:50 - 00:42:54 - 00:42:54 - 00:43:07 - 00:45:46 - 00:45:46 - 00:47:59 - 00:47:59 - 00:49:50 - 00:49:50 - 00:49:51 - 00:49:51 - 00:51:17 - 00:51:17 - 00:51:26 - 00:51:55 - 00:52:35 - 00:52:35 - 00:52:42 - 00:52:42 - 00:53:04
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 2.a Benoemen en beëdigen nieuwe fractievertegenwoordigers DOP en ADW respectievelijk R. (Ruben) Philippo en C.E.P. (Petra) Pekema
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 3 Kwartiertje Dijk en Waard (actualiteiten)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 4 Vaststellen notulen Politieke Avond(tafels)06 sept en besluitenlijst raadsvergadering 13 september 2022
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 5 Voorstel voorzitter m.b.t. afdoening ingekomen stukken, w.o. mededelingen van het college aan de raad
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Hamerstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel 5e wijziging GR GGD HN
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de 5e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden (GGD HN). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de nieuwe gemeente Dijk en Waard, en de toevoeging van de taak crisisdienst jeugd aan de GGD HN. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het college toestemming te verlenen om deze wijziging goed te keuren. De wijziging zorgt ervoor dat de GR aansluit bij de nieuwe gemeentelijke structuur en dat de Integrale Crisisdienst Jeugd (ICD) wordt geïntegreerd in de GGD, wat leidt tot een 24/7 bereikbare en beschikbare crisisdienst. Hoewel de wijziging zelf geen directe financiële gevolgen heeft, zijn er wel financiële implicaties verbonden aan de integratie van de ICD, waarover later een besluit wordt genomen. De raad is geïnformeerd over de ontwikkelingen en het voorstel wordt na goedkeuring door de raad en het college gecommuniceerd aan de GGD.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze 5e wijziging GR GGD HN
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de 5e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de gemeente Dijk en Waard. Daarnaast wordt de taak van de crisisdienst jeugd toegevoegd aan de GGD HN. Dit zorgt voor een geïntegreerde crisisdienst die 24/7 beschikbaar is voor crisissituaties rond jeugd en geweld in afhankelijkheidsrelaties. De gemeenteraad moet toestemming geven voor deze wijziging, waarna het college de wijziging kan vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is over het algemeen volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van de integratie van de crisisdienst jeugd. Deze informatie wordt pas in november 2022 verwacht.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming geven voor de wijziging van de GR. Dit is een formele stap die nodig is voordat het college de wijziging kan vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de GR, ondanks dat de financiële consequenties nog niet volledig in beeld zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheid is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen om de 5e wijziging van de GR GGD HN goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat GGD HN en ICD Jeugd betrokken zijn geweest bij de opstelling van de businesscase en positief staan tegenover de integratie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van een duurzame crisisdienst met kwalitatieve interventies, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de integratie van de crisisdienst jeugd zal financiële gevolgen hebben. Deze zijn nog niet volledig in kaart gebracht en worden later door het Algemeen Bestuur behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden (GGD HN) Integrale Crisisdienst Jeugd (ICD) Veilig Thuis Crisisfunctie Jeugd Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fusie Langedijk en Heerhugowaard Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Crisisdienst Financiële gevolgen Samenwerking en participatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze 5e wijziging GR GGD HN". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden (GGD HN) naar aanleiding van de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de gemeente Dijk en Waard. Daarnaast wordt de taak van de crisisdienst jeugd toegevoegd aan de GGD HN. Deze wijziging zorgt ervoor dat de GGD HN een 24/7 bereikbare en beschikbare crisisdienst biedt voor jeugd en situaties van geweld in afhankelijkheidsrelaties. De gemeenteraad moet toestemming geven voor deze wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële informatie over de gevolgen van de integratie van de crisisdienst jeugd, aangezien deze pas in november 2022 door het Algemeen Bestuur worden vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de 5e wijziging van de GR GGD HN goed te keuren. De raad kan een zienswijze indienen op het ontwerp van de regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de GR, rekening houdend met de incomplete financiële informatie en de strategische voordelen van de integratie van de crisisdienst jeugd.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheid is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor de goedkeuring van de 5e wijziging van de GR GGD HN.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat GGD HN en ICD Jeugd betrokken zijn geweest bij de opstelling van de businesscase en positief staan tegenover de integratie. Er is geen verdere participatie van andere belanghebbenden genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van een duurzame crisisdienst met kwalitatieve interventies, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de integratie van de crisisdienst jeugd zal financiële gevolgen hebben. Deze worden later vastgesteld door het Algemeen Bestuur, aangezien nog niet alle financiële aspecten duidelijk zijn vanwege een lopend inkooptraject.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden (GGD HN) Integrale Crisisdienst Jeugd (ICD) Veilig Thuis Gemeenschappelijke Regeling (GR) Crisisfunctie Jeugd Fusie Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Financiële gevolgen 24/7 bereikbaarheid GemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.c Raadsvoorstel Bestemmingsplan Nauertogt 22, Broek op Langedijk
Gemeenteraad Broek op Langedijk stemt in met bouwplan Nauertogt 22
De gemeenteraad van Broek op Langedijk heeft groen licht gegeven voor de bouw van vijf vrijstaande woningen aan de Nauertogt 22. Ondanks bezwaren is het plan ongewijzigd vastgesteld en sluit het aan bij het bestemmingsplan Westerdel.
Samenvatting
Het bestemmingsplan voor Nauertogt 22 in Broek op Langedijk betreft de bouw van vijf vrijstaande woningen en een ontsluitingsweg. De gemeenteraad heeft het plan ongewijzigd vastgesteld, ondanks een ingediende zienswijze die ongegrond werd verklaard. Het plan sluit aan bij het bestemmingsplan Westerdel en is economisch en financieel uitvoerbaar. Diverse onderzoeken, zoals naar geluid, industrielawaai, water, flora en fauna, stikstof en bodem, ondersteunen de uitvoerbaarheid van het plan. Er is geen exploitatieplan nodig, en een Milieueffectrapportage is niet vereist. Het plan wordt zes weken ter inzage gelegd, waarbij belanghebbenden hoger beroep kunnen instellen bij de Raad van State. De ontsluiting van het perceel wordt verplaatst naar de Bijloort, en er is voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Het project draagt bij aan de woningbehoefte in de regio.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit hogere waarden Wet geluidhinder bestemmingsplan Nauertogt 22, Broek op Langedijk
Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard heeft een besluit genomen om hogere geluidswaarden vast te stellen voor twee woningen in het bestemmingsplan Nauertogt 22, Broek op Langedijk. Dit besluit is genomen na een akoestisch onderzoek dat de geluidsbelasting van wegverkeerslawaai heeft beoordeeld. Ondanks maatregelen zoals het gebruik van stiller wegdek en het verlagen van de maximumsnelheid, bleek het niet mogelijk om aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te voldoen. Daarom is een hogere waarde van 54 dB vastgesteld. Het besluit ligt ter inzage en belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de situatie, de maatregelen die zijn overwogen, en de redenen waarom een hogere geluidswaarde noodzakelijk is. Het voorstel mist echter een diepgaande analyse van alternatieve oplossingen of een uitgebreide participatie van de gemeenschap voorafgaand aan het besluit.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het ontwerpbestemmingsplan te beoordelen en vast te stellen. De raad moet ook de zienswijzen van belanghebbenden in overweging nemen voordat het bestemmingsplan definitief wordt goedgekeurd.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het acceptabel is om af te wijken van de voorkeursgrenswaarde voor geluidsoverlast en of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de impact op de leefomgeving te minimaliseren. Er moet ook worden overwogen of de belangen van toekomstige bewoners voldoende worden beschermd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde geluidswaarde (54 dB). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de implementatie van maatregelen en de evaluatie van hun effectiviteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de tijdgebonden aspecten.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere geluidswaarde en het bijbehorende bestemmingsplan goedkeuren, rekening houdend met eventuele zienswijzen van belanghebbenden.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zienswijzen in te dienen gedurende een inzageperiode van zes weken. Er is echter geen informatie over eerdere participatie of consultatie van de gemeenschap voorafgaand aan het besluit.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel maatregelen zoals stiller wegdek en snelheidsverlaging omvat, die bijdragen aan een betere leefomgeving. Echter, duurzaamheid wordt niet expliciet als een kernonderwerp behandeld.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden kort genoemd, zoals de kosten van een geluidscherm (€258.000), die als niet doelmatig worden beschouwd. Het voorstel geeft echter geen gedetailleerde dekking van deze kosten of alternatieve financieringsopties. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Nauertogt 22, Broek op Langedijk". Het plan omvat de bouw van vijf vrijstaande woningen en een ontsluitingsweg nabij Nauertogt 22, Broek op Langedijk. Het bestemmingsplan wordt ongewijzigd vastgesteld, ondanks een ingediende zienswijze die ongegrond is verklaard. Het plan is onderdeel van het bestemmingsplan Westerdel en sluit aan bij het uitwerkingsplan Westerdel 2017. Diverse onderzoeken, waaronder geluid, water, flora en fauna, en bodem, zijn uitgevoerd om de haalbaarheid en impact van het plan te beoordelen. De kosten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het omvat alle noodzakelijke onderzoeken en overwegingen, zoals geluid, water, flora en fauna, en bodemonderzoek. De financiële dekking is verzekerd, en er is een duidelijke juridische basis voor het plan.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de ingediende zienswijze beoordelen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de stedenbouwkundige inpassing en het besluit om geen exploitatieplan op te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de beoordeling van de zienswijze. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de vaststelling van hogere geluidswaarden en de stedenbouwkundige inpassing.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, de zienswijze ongegrond te verklaren, en in te stemmen met de stedenbouwkundige inpassing en de vormvrije m.e.r-beoordeling.
Participatie:
Er is participatie geweest met omwonenden, wat heeft geleid tot één zienswijze. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de onderzoeken naar geluid, water, flora en fauna, en stikstof. Er zijn maatregelen genomen om de impact op het milieu te minimaliseren.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, omdat de kosten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Hierdoor is een exploitatieplan niet nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nauertogt 22 Vrijstaande woningen Ontsluitingsweg Geluidsonderzoek Industrielawaai Watertoets Flora en Faunaonderzoek Stikstof Bodemonderzoek Verkeer en parkerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Nauertogt 22, Broek op Langedijk". Het plan omvat de bouw van vijf vrijstaande woningen en een ontsluitingsweg nabij Nauertogt 22. De bestaande woning blijft behouden, maar de huidige ontsluiting wordt verplaatst naar de Bijloort. Het bestemmingsplan is ongewijzigd vastgesteld en zal opnieuw worden gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie hoger beroep instellen bij de Raad van State. Het plan is onderdeel van het bestemmingsplan Westerdel en vereist een partiële herziening vanwege de uitbreiding van twee naar vijf woningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met uitgebreide onderzoeken naar geluid, industrielawaai, water, flora en fauna, stikstof, bodem, verkeer en parkeren. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, de zienswijzen beoordelen en besluiten over de stedenbouwkundige inpassing en de noodzaak van een exploitatieplan en milieueffectrapportage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan, het al dan niet aanpassen van het plan op basis van zienswijzen, en de acceptatie van hogere geluidswaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, de zienswijzen ongegrond te verklaren, en instemmen met de stedenbouwkundige inpassing en de vormvrije m.e.r-beoordeling.
Participatie:
Er is participatie geweest met omwonenden, wat heeft geleid tot één zienswijze. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de onderzoeken naar geluid, stikstof en watercompensatie. Er is echter geen expliciete focus op duurzame bouwmethoden of energievoorziening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, omdat een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer is gesloten die de kosten dekt. Hierdoor is een exploitatieplan niet nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nauertogt 22 Vrijstaande woningen Ontsluitingsweg Westerdel Geluidsonderzoek Industrielawaai Watertoets Flora en Faunaonderzoek Stikstofdepositie BodemonderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.d Raadsvoorstel Beleidsplan gladheidsbestrijding Dijk en Waard 2022 en verder
Gemeente Dijk en Waard Harmoniseert Gladheidsbestrijding: Focus op Fietsers en Flexibiliteit
De gemeenteraad van Dijk en Waard debatteerde over een nieuw beleidsplan voor gladheidsbestrijding, dat de plannen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard samenvoegt. Het plan belooft een toekomstbestendige aanpak met speciale aandacht voor fietsers en duidelijke communicatie met inwoners.
Samenvatting
Het beleidsplan voor gladheidsbestrijding in de gemeente Dijk en Waard is een harmonisatie en actualisatie van de eerdere plannen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. Het nieuwe beleid, dat door de gemeenteraad moet worden vastgesteld, biedt toekomstbestendige kaders voor effectieve gladheidsbestrijding. De bestaande plannen van Langedijk (2016-2020) en Heerhugowaard (2011-2016) worden ingetrokken. Het beleid is gericht op het behouden van de meeste strooiroutes, met minimale veranderingen die vooral ten goede komen aan fietsers. Het plan benadrukt het belang van heldere communicatie met inwoners over strooiroutes en biedt flexibiliteit om in te spelen op veranderende situaties. De financiële middelen en budgetten blijven gebaseerd op de bestaande infrastructuur, met aanpassingen indien het wegennetwerk uitbreidt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan gladheidsbestrijding Dijk en Waard". Het plan harmoniseert en actualiseert de gladheidsbestrijdingsstrategieën van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot één beleid voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Het doel is om de gladheidsbestrijding effectief en duurzaam uit te voeren, met minimale veranderingen in strooiroutes, voornamelijk ten voordele van fietsers. Het voorstel omvat het intrekken van de oude beleidsplannen en het vaststellen van nieuwe kaders die flexibel genoeg zijn om toekomstige veranderingen te accommoderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de harmonisatie als de actualisatie van de bestaande beleidsplannen behandelt. Het biedt duidelijke kaders en houdt rekening met toekomstige uitbreidingen van het wegennetwerk.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het nieuwe beleidsplan vast te stellen en de oude plannen in te trekken. Dit geeft de raad de mogelijkheid om toekomstbestendige kaders voor gladheidsbestrijding vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van de beleidsplannen en de vaststelling van nieuwe kaders. Er moet ook worden overwogen hoe flexibel de kaders moeten zijn om toekomstige veranderingen te accommoderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en kaders stelt voor de gladheidsbestrijding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe beleidsplan vast te stellen en de oude plannen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van participatie door het gebruik van meldingen van inwoners en evaluaties van medewerkers om flexibel in te spelen op nieuwe situaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel streeft naar een duurzame uitvoering van de gladheidsbestrijding.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt binnen de bestaande budgetten, mensen en middelen. Eventuele uitbreidingen van het wegennetwerk zullen via de reguliere P&C-cyclus worden gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan gladheidsbestrijding Harmonisatie Actualisatie Strooiauto Regionaal (Door)fietsnetwerk Weggebruiker Fietsers Kaders Flexibiliteit CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan gladheidsbestrijding Dijk en Waard". Het plan harmoniseert en actualiseert de gladheidsbestrijdingsstrategieën van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot een uniform beleid voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Het doel is om de gladheidsbestrijding effectief en duurzaam uit te voeren, met minimale veranderingen in strooiroutes, voornamelijk ten voordele van fietsers. Het voorstel omvat het vaststellen van het nieuwe beleid en het intrekken van de oude beleidsplannen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de harmonisatie als de actualisatie van de bestaande beleidsplannen omvat. Het biedt duidelijke kaders en houdt rekening met de ervaringen en tevredenheid van inwoners.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het nieuwe beleidsplan en het intrekken van de oude plannen. Hiermee geeft de raad de kaders waarbinnen de uitvoering plaatsvindt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van de beleidsplannen en de vaststelling van nieuwe kaders. Dit omvat keuzes over prioriteiten in strooiroutes en de mate van flexibiliteit in het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en kaders stelt voor de gladheidsbestrijding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het nieuwe beleidsplan vast te stellen en de oude plannen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van participatie door inwoners via meldingen en evaluaties, wat bijdraagt aan de flexibiliteit en effectiviteit van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het beleid gericht is op een duurzame uitvoering van gladheidsbestrijding.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het binnen de bestaande budgetten en middelen blijft. Eventuele uitbreidingen van het wegennetwerk zullen via de reguliere P&C-cyclus worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gladheidsbestrijding Harmonisatie Beleidsplan Langedijk Heerhugowaard Strooiauto Fietsers Kaders Strooiroutes WeggebruikersVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.e Raadsvoorstel Voorbereidingsbesluit De Vaandel Noord
Gemeente Dijk en Waard Overweegt Uitbreiding Bedrijventerrein: "Dringend Nodig"
De gemeente Dijk en Waard onderzoekt de uitbreiding van bedrijventerrein De Vaandel met een nieuw gebied, De Vaandel Noord. Dit initiatief komt voort uit een nijpend tekort aan werklocaties in de regio. Om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen, heeft de gemeenteraad een voorbereidingsbesluit genomen.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard onderzoekt de uitbreiding van bedrijventerrein De Vaandel met De Vaandel Noord vanwege een tekort aan werklocaties in de regio. Het gebied is een logische uitbreidingslocatie en er is dringend behoefte aan nieuwe kavels voor bedrijven. Om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen, heeft de gemeenteraad een voorbereidingsbesluit genomen. Dit besluit houdt in dat er geen wijzigingen in het gebruik van gronden en bouwwerken mogen plaatsvinden totdat een nieuw bestemmingsplan is opgesteld. Het voorbereidingsbesluit treedt in werking de dag na bekendmaking en geldt voor een jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en wordt gecommuniceerd via publicaties in het Stadsnieuws en het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorbereidingsbesluit De Vaandel Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingsbesluit De Vaandel Noord". De gemeente Dijk en Waard onderzoekt de uitbreiding van bedrijventerrein De Vaandel met De Vaandel Noord, vanwege een dringende behoefte aan werklocaties. Het voorbereidingsbesluit voorkomt ongewenste ontwikkelingen in het gebied totdat een nieuw bestemmingsplan is vastgesteld. Dit besluit creëert een aanhoudingsplicht voor initiatieven in het gebied, met als doel de toekomstige ontwikkelingsrichting te bepalen en juridisch te borgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, het doel en de juridische kaders van het voorbereidingsbesluit beschrijft. Het bevat ook de stappen die genomen moeten worden om de gebiedsvisie en het bestemmingsplan te realiseren.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het voorbereidingsbesluit te nemen, waarmee zij de juridische bescherming van het gebied waarborgt totdat een nieuw bestemmingsplan is vastgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorbereidingsbesluit, wat betekent dat zij de uitbreiding van het bedrijventerrein ondersteunt en ongewenste ontwikkelingen in het gebied wil voorkomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke planning voor de gebiedsvisie en het bestemmingsplan. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het succes afhankelijk is van de tijdige ontwikkeling van het bestemmingsplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingsbesluit aan te nemen, wat unaniem is gebeurd.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven voor het voorbereidingsbesluit, omdat dit juridisch niet vereist is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van de gebiedsvisie en het bestemmingsplan.
Financiële Gevolgen:
Het voorbereidingsbesluit zelf heeft geen financiële consequenties. Eventuele kosten voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan Vaandel Noord Bedrijventerrein Gebiedsvisie Uitbreiding Werklocaties Aanhoudingsplicht Omgevingsvergunning Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorbereidingsbesluit De Vaandel Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingsbesluit De Vaandel Noord". De gemeente Dijk en Waard onderzoekt de uitbreiding van bedrijventerrein De Vaandel met De Vaandel Noord, vanwege een tekort aan werklocaties. Het voorbereidingsbesluit voorkomt ongewenste ontwikkelingen in het gebied totdat een nieuw bestemmingsplan is vastgesteld. Dit besluit creëert een aanhoudingsplicht voor bouwinitiatieven, met uitzondering van normaal onderhoud en reeds vergunde werkzaamheden. De gebiedsvisie wordt eind 2022 aan de gemeenteraad voorgelegd, waarna het bestemmingsplanproces start.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke besluitpunten en juridische onderbouwing. Het bevat een tijdlijn voor de gebiedsvisie en bestemmingsplan.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorbereidingsbesluit goedkeuren, wat de basis legt voor verdere planologische ontwikkeling en bescherming van het gebied.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de noodzaak en urgentie van het voorbereidingsbesluit en de uitbreiding van het bedrijventerrein, rekening houdend met regionale economische behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van toekomstige ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het voorbereidingsbesluit goed te keuren, waarmee de voorbereidingsbescherming van kracht wordt.
Participatie:
Er is geen participatieproces voor het voorbereidingsbesluit, wat gebruikelijk is voor dergelijke besluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de verdere ontwikkeling van het gebied.
Financiële Gevolgen:
Het voorbereidingsbesluit heeft geen directe financiële consequenties. Eventuele kosten voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan Vaandel Noord Bedrijventerrein Gebiedsvisie Aanhoudingsplicht Omgevingsvergunning Uitbreiding Werklocaties Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7 Bespreekstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.a Raadsvoorstel Advies over licentie lokale omroep
Gemeenteraad Dijk en Waard kiest voor Stichting Media Platform Alkmaar als lokale omroep
In een debat dat verrassend snel tot een besluit kwam, heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard besloten om Stichting Media Platform Alkmaar aan te bevelen als de nieuwe lokale omroep. Het voorstel werd met een ruime meerderheid aangenomen, ondanks enige kritiek van Forum voor Democratie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard moet een advies uitbrengen aan het Commissariaat voor de Media over welke lokale omroep de licentie voor de komende vijf jaar moet krijgen, vanwege de fusie van Langedijk en Heerhugowaard. Drie stichtingen hebben een aanvraag ingediend: Stichting Media Platform Alkmaar, RTV Dijk en Waard, en Stichting Regio072. Na een zorgvuldig proces en beoordeling door externe deskundigen, wordt geadviseerd om de licentie te verlenen aan Stichting Media Platform Alkmaar. Deze stichting wordt gezien als de meest geschikte kandidaat vanwege hun aandacht voor journalistieke waarden en de mix van professionele krachten en vrijwilligers. De gemeenteraad wordt voorgesteld dit advies over te nemen en het Commissariaat voor de Media hierover te informeren. Er zijn enkele aanbevelingen gedaan, zoals het borgen van de lokale identiteit en aandacht voor diversiteit. Het advies heeft geen directe financiële gevolgen, maar er is een extra bijdrage van €55.000,- voorgesteld om de omroep te versterken. Het besluit van de raad wordt naar het Commissariaat gestuurd, waarna zij een definitief besluit nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Advies lokale omroep 2022-2026
Samenvatting: Vanwege de fusie van Langedijk en Heerhugowaard moet de gemeenteraad van Dijk en Waard een advies uitbrengen aan het Commissariaat voor de Media over de aanwijzing van een lokale omroep. Drie stichtingen hebben een aanvraag ingediend: Stichting Media Platform Alkmaar, RTV Dijk en Waard, en Stichting Regio072. Na toetsing en beoordeling door externe deskundigen wordt geadviseerd de licentie te verlenen aan Stichting Media Platform Alkmaar. De gemeenteraad wordt gevraagd dit advies over te nemen en het Commissariaat te informeren. De licentie geldt voor vijf jaar en de raad van zowel Dijk en Waard als Alkmaar moet hierover besluiten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide beschrijving van het proces, de criteria voor beoordeling, en de aanbevelingen van de externe deskundigen. Het biedt ook inzicht in de mogelijke risico's en alternatieven.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de taak om een advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media over welke stichting de licentie voor de lokale omroep moet krijgen. Dit advies is gebaseerd op de beoordeling van de aanvragen door externe deskundigen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij het advies van de externe deskundigen volgt en de licentie aan Stichting Media Platform Alkmaar verleent, of dat zij een andere keuze maakt. Daarnaast moet de raad overwegen of zij de extra financiële bijdrage van €55.000,- aan de lokale omroep wil honoreren.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt welke stappen zijn genomen en wat de uitkomst moet zijn. Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie van de extra financiële bijdrage. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het Commissariaat voor de Media te adviseren de licentie aan Stichting Media Platform Alkmaar te verlenen voor de komende vijf jaar.
Participatie in het voorstel:
Het voorstel vermeldt dat er een algemene oproep is gedaan voor aanmeldingen en dat de drie stichtingen betrokken zijn geweest in het proces. Na het besluit is het aan Stichting Media Platform Alkmaar om de samenwerking met andere partners voort te zetten.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen van het voorstel en dekking:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar er is een wens voor een extra structurele bijdrage van €55.000,- om de omroep te professionaliseren. Dit wordt meegenomen in de komende begroting. Als deze bijdrage niet wordt gehonoreerd, kan dat gevolgen hebben voor de activiteiten en ambities van de omroep.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mediawet Stichting Media Platform Alkmaar Licentie Commissariaat voor de Media Externe deskundigen Toetsingskader Fusie Langedijk en Heerhugowaard Lokale omroep Advies Journalistieke waardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie: Advies lokale omroep 2022-2026
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Advies lokale omroep 2022-2026" voor de gemeenten Dijk en Waard en Alkmaar. Vanwege de fusie van Langedijk en Heerhugowaard moet de gemeenteraad een advies uitbrengen aan het Commissariaat voor de Media over de aanwijzing van een lokale omroep. Drie stichtingen hebben een aanvraag ingediend: Stichting Media Platform Alkmaar, RTV Dijk en Waard, en Stichting Regio072. Na beoordeling door externe deskundigen wordt geadviseerd de licentie te verlenen aan Stichting Media Platform Alkmaar. De raad wordt gevraagd dit advies over te nemen en het Commissariaat te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op het proces, de criteria voor beoordeling, en de aanbevelingen van de deskundigen.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om een advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media over welke stichting de licentie voor de lokale omroep moet krijgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het advies van de externe deskundigen volgt en de licentie aan Stichting Media Platform Alkmaar verleent, of een andere keuze maakt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te verlenen licentieperiode (vijf jaar) en de criteria voor beoordeling. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Commissariaat voor de Media te adviseren de licentie aan Stichting Media Platform Alkmaar te verlenen.
Participatie:
Er is een oproep gedaan voor aanmeldingen, en de betrokken stichtingen zijn in het proces betrokken voor zorgvuldige besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het advies zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar er is een wens voor een extra bijdrage van €55.000,- voor de omroep. Dit wordt meegenomen in de begrotingsbehandeling. Het subsidiebedrag zal stijgen door de groei van de gemeente.
In conclusie, het voorstel is zorgvuldig opgesteld en biedt een duidelijk kader voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen over de lokale omroeplicentie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Media Platform Alkmaar Mediawet Lokale omroep Licentie Externe deskundigen Toetsingskader Fusie Commissariaat voor de Media Journalistieke waarden Gemeentelijk mediabeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.b Raadsvoorstel Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022
Gemeenteraad Dijk en Waard: Harmonisatie Welstandsbeleid Stuit op Discussie
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft ingestemd met de Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022, die het welstandsbeleid harmoniseert na de fusie van Langedijk en Heerhugowaard. Het debat over dakopbouwen zorgde echter voor de nodige discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Dijk en Waard werd de Nota ruimtelijke kwaliteit 2022 besproken, een document dat de welstandscriteria voor bouwwerken in de nieuwe gemeente harmoniseert. De nota vervangt de eerdere welstandseisen van Heerhugowaard (2016) en Langedijk (2013) zonder nieuwe eisen toe te voegen. Dit moet zorgen voor duidelijkheid en rechtsgelijkheid. De nota treedt in werking na publicatie in het Gemeenteblad en op overheid.nl.Het debat spitste zich toe op de regels rondom dakopbouwen. De fractie van Lokaal Dijk en Waard diende een amendement in om de regels voor dakopbouwen te verruimen. "We willen een servicegerichte gemeente zijn," aldus fractievoorzitter Kloosterboer. Het amendement stelt voor om niet per blok, maar per wijk te kijken naar de mogelijkheden voor dakopbouwen, zodat bewoners sneller een vergunning kunnen krijgen.
De discussie werd verder aangezwengeld door de VVD, die pleitte voor meer flexibiliteit in de regels. "Waarom kijken we niet gewoon per gemeente en laten we het los of het al wel of niet geplaatst is?" vroeg VVD-raadslid Hoeijenbos zich af. Hij stelde voor om alle mooie dakopbouwen in Dijk en Waard mogelijk te maken, mits ze voldoen aan bepaalde esthetische criteria.
Wethouder Langedijk legde uit dat de huidige nota een snelle vergunning mogelijk maakt voor één type dakopbouw. "Wil je daarvan afwijken, dan kan dat, maar dan moet je een ruimere procedure doorlopen," aldus de wethouder. Het amendement van Lokaal Dijk en Waard werd uiteindelijk aangenomen met 19 stemmen voor en 14 tegen.
De discussie over de harmonisatie van het welstandsbeleid toont aan dat er binnen de gemeenteraad verschillende visies bestaan over hoe de ruimtelijke kwaliteit van Dijk en Waard het beste kan worden gewaarborgd. Het aangenomen amendement biedt bewoners in bepaalde wijken nu meer mogelijkheden om hun woningen uit te breiden, wat volgens de voorstanders bijdraagt aan een servicegerichte gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022 vastgesteld als gevolg van de fusie tussen de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. Deze nota harmoniseert het welstandsbeleid, waardoor gelijke welstandscriteria gelden voor bouwwerken in de nieuwe gemeente. De bestaande welstandseisen van beide voormalige gemeenten zijn samengevoegd zonder nieuwe eisen toe te voegen, wat zorgt voor duidelijkheid en rechtsgelijkheid. De eerdere nota's van Heerhugowaard (2016) en Langedijk (2013) worden ingetrokken. Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen of risico's verbonden aan deze harmonisatie, en er is geen actieve communicatie of participatie met inwoners geweest, aangezien er geen nieuw beleid is voorgesteld. De nota treedt in werking na publicatie in het Gemeenteblad en op overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022". Het voorstel betreft de harmonisatie van het welstandsbeleid na de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De nieuwe nota combineert de bestaande welstandseisen van beide gemeenten zonder nieuwe eisen toe te voegen. Dit zorgt voor uniforme welstandscriteria binnen de nieuwe gemeente Dijk en Waard, wat rechtsgelijkheid en duidelijkheid biedt voor inwoners en ondernemers. De oude nota's van beide gemeenten worden ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de gevolgen van de harmonisatie van het welstandsbeleid beschrijft. Het bevat alle relevante informatie en besluitpunten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de nieuwe nota en de intrekking van de oude nota's.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de harmonisatie van het welstandsbeleid zonder nieuwe eisen toe te voegen. Dit kan invloed hebben op de mate van regulering en esthetische controle binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling en intrekking van nota's. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de fusie en de noodzaak voor harmonisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022 vast te stellen en de oude nota's in te trekken.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak met inwoners geweest, omdat er geen nieuw beleid wordt voorgesteld. Wel is er overleg geweest met de bedrijfskring Dijk en Waard en de commissie ruimtelijke kwaliteit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Welstandsbeleid Fusie Welstandscriteria Nota ruimtelijke kwaliteit Welstandsnota Omgevingswet Toetsingskader Beeldkwaliteitsplannen RechtszekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 2022-10-04 A LDW Raadsvoorstel nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Raadsvoorstel nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022". Het amendement richt zich op de regels voor dakopbouwen op rijtjeswoningen in de voormalige gemeente Langedijk. Het stelt voor om de bestaande regels te wijzigen zodat afwijkingen mogelijk zijn in wijken waar al dakopbouwen tegen de nokrichting zijn gerealiseerd. Dit is bedoeld om tegemoet te komen aan de verwachtingen van eigenaren in deze wijken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt specifiek en gericht op een duidelijk omschreven probleem. Het biedt een concrete wijziging aan de bestaande nota, maar mist mogelijk bredere context of overwegingen over de impact op de ruimtelijke kwaliteit als geheel.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit wordt aangenomen. Dit vereist een afweging van de belangen van individuele huiseigenaren tegen de bredere ruimtelijke en esthetische doelen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige regels of het toestaan van meer flexibiliteit voor dakopbouwen in bepaalde wijken. Dit kan invloed hebben op de esthetiek van de wijken en de tevredenheid van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die het voorstelt. Het is echter niet volledig SMART omdat het geen tijdsgebonden elementen bevat en de haalbaarheid en relevantie niet volledig worden besproken. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de bredere impact op de ruimtelijke kwaliteit wordt niet behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde wijziging in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit doorvoeren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of bewoners of andere belanghebbenden zijn geraadpleegd bij het opstellen van dit amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het is onduidelijk of de voorgestelde wijzigingen enige impact hebben op duurzame bouwpraktijken of energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het richt zich voornamelijk op de beleidsmatige wijziging zonder financiële context.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Ruimtelijke Kwaliteit Dakopbouwen Rijtjeswoningen Trendsetters Wijken Langedijk Eigenaren Woonblokken Infographic Fractie(s) Lokaal Dijk en WaardVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Raadsvoorstel nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022". Het amendement richt zich op de regels voor dakopbouwen op rijtjeswoningen in de voormalige gemeente Langedijk. Het stelt voor om de bestaande regels te wijzigen zodat afwijkingen mogelijk zijn in wijken waar al dakopbouwen tegen de nokrichting zijn gerealiseerd. Dit is bedoeld om tegemoet te komen aan de verwachtingen van eigenaren in deze wijken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt specifiek en gericht op een duidelijk omschreven probleem. Het biedt een concrete wijziging aan de bestaande nota, maar mist mogelijk bredere context of overwegingen over de impact op de ruimtelijke kwaliteit als geheel.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit wordt aangenomen. Dit vereist een afweging van de belangen van individuele huiseigenaren tegen de bredere ruimtelijke en esthetische doelen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige regels of het toestaan van meer flexibiliteit voor dakopbouwen in bepaalde wijken. Dit kan invloed hebben op de esthetiek van de wijken en de tevredenheid van bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die het voorstelt. Het is echter niet volledig SMART omdat het geen tijdsgebonden elementen bevat en de haalbaarheid en relevantie niet volledig worden besproken. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de bredere impact op de ruimtelijke kwaliteit wordt niet behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde wijziging in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit doorvoeren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of bewoners of andere belanghebbenden zijn geraadpleegd bij het opstellen van dit amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het is onduidelijk of de voorgestelde wijzigingen enige impact hebben op duurzame bouwpraktijken of energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het richt zich voornamelijk op de beleidsmatige wijziging zonder financiële context.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Ruimtelijke Kwaliteit Dakopbouwen Rijtjeswoningen Trendsetters Wijken Langedijk Eigenaren Woonblokken Infographic Fractie(s) Lokaal Dijk en WaardVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022". Het voorstel betreft de harmonisatie van het welstandsbeleid na de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De nieuwe nota combineert de bestaande welstandseisen van beide gemeenten zonder nieuwe eisen toe te voegen. Dit zorgt voor uniforme welstandscriteria binnen de nieuwe gemeente Dijk en Waard, wat rechtsgelijkheid en duidelijkheid biedt voor inwoners en ondernemers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de gevolgen van de harmonisatie van het welstandsbeleid beschrijft. Het bevat alle relevante informatie en besluitpunten die nodig zijn voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe Nota ruimtelijke kwaliteit vast te stellen en de oude nota's van de voormalige gemeenten in te trekken. Dit is een formele stap in het harmonisatieproces na de gemeentelijke fusie.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet vaststellen van de nieuwe geharmoniseerde nota. Er is ook de keuze om eventueel nieuw welstandsbeleid te ontwikkelen, hoewel dit niet wordt aanbevolen in het voorstel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de stappen en het tijdpad voor de implementatie van de nieuwe nota beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022 vast te stellen en de oude nota's van Heerhugowaard en Langedijk in te trekken.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak met inwoners geweest, omdat er geen nieuw beleid wordt voorgesteld. Wel zijn de toetsingscriteria voor reclame op bedrijventerreinen besproken met de bedrijfskring Dijk en Waard.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de harmonisatie van welstandscriteria.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Welstandsbeleid Fusie Welstandscriteria Omgevingswet Welstandstoezicht Ruimtelijke kwaliteit Beeldkwaliteitsplannen Toetsingskader OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:57:41 - 01:00:19 - 01:02:25 - 01:02:27 - 01:02:41 - 01:03:10 - 01:03:11 - 01:04:18 - 01:04:40 - 01:05:17 - 01:05:48 - 01:05:49 - 01:06:44 - 01:06:45 - 01:08:08 - 01:08:10 - 01:08:31 - 01:08:35 - 01:08:53 - 01:09:02 - 01:09:17 - 01:10:48 - 01:12:08 - 01:12:39 - 01:14:52 - 01:16:29 - 01:16:55 - 01:23:13 - 01:23:28 - 01:24:24 - 01:25:29 - 01:26:09 - 01:27:53 - 01:28:03 - 01:28:06 - 01:29:09