28-05-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 8.3 Motie DOP - Alleenstaande ouders met thuiswonende kinderen
Samenvatting
In de openbare vergadering van 28 mei 2024 hebben verschillende partijen een motie ingediend met betrekking tot alleenstaande ouders met thuiswonende kinderen. De motie vraagt het College om een plan van aanpak te ontwikkelen voor het bieden van passende hulp aan deze doelgroep via een integrale benadering. Dit plan moet gefinancierd worden met het budget van de pilot armoedebeleid, die momenteel onderbenut is. Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat huishoudens met een inkomen tussen 120% en 150% van het sociaal minimum nauwelijks bereikt worden, en dat de integrale benadering effectief is voor het bieden van duurzame ondersteuning. Er is voldoende geld beschikbaar om alleenstaande ouders te helpen, en de motie benadrukt het belang van persoonlijke benadering en samenwerking met maatschappelijke organisaties en het onderwijs. Het doel is om alleenstaande ouders te ondersteunen bij het opbouwen van bestaanszekerheid en hen niet aan hun lot over te laten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de orde van de dag: Alleenstaande ouders met thuiswonende kinderen
Samenvatting: De motie vraagt de gemeenteraad om het college op te dragen een plan van aanpak te ontwikkelen voor het bieden van passende hulp aan alleenstaande ouders met thuiswonende kinderen. Dit moet gebeuren via een integrale benadering, gebruikmakend van het budget van de pilot armoedebeleid. De motie benadrukt dat de huidige pilot niet effectief is in het bereiken van huishoudens met een inkomen tussen 120% en 150% van het sociaal minimum. Er is sprake van onderbenutting van middelen, die nu ingezet kunnen worden voor alleenstaande ouders die kampen met bestaansonzekerheid en multiproblematiek.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe het plan van aanpak eruit zal zien en welke concrete stappen genomen zullen worden. Het biedt echter wel een duidelijke richting en maakt gebruik van bestaande middelen.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om het college op te dragen een plan van aanpak te ontwikkelen en het budget van de pilot armoedebeleid hiervoor beschikbaar te stellen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan alleenstaande ouders met thuiswonende kinderen binnen het armoedebeleid en of ze bereid zijn om de beschikbare middelen van de pilot hiervoor in te zetten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid van de voorgestelde acties zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om een plan van aanpak te ontwikkelen en het budget van de pilot armoedebeleid hiervoor beschikbaar te stellen.
Participatie
Het voorstel suggereert participatie door alleenstaande ouders persoonlijk te benaderen en maatschappelijke organisaties en het onderwijs te betrekken bij de uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden beperkt door het gebruik van het bestaande budget van de pilot armoedebeleid. Er wordt aangegeven dat er voldoende middelen beschikbaar zijn door onderbenutting van de huidige pilot. Het voorstel suggereert dat deze middelen ook na 2024 beschikbaar blijven voor de doelgroep.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alleenstaande ouders Thuiswonende kinderen Integrale benadering Plan van aanpak Pilot armoedebeleid Bestaansonzekerheid Multiproblematiek Onderbenutting Financiële middelen Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Alleenstaande Ouders met Thuiswonende Kinderen
Titel en Samenvatting:
De motie "Alleenstaande Ouders met Thuiswonende Kinderen" vraagt de raad om het college op te dragen een plan van aanpak te ontwikkelen voor passende hulp aan alleenstaande ouders met thuiswonende kinderen. Dit plan moet gebruikmaken van de integrale benadering en het budget van de pilot armoedebeleid, dat momenteel onderbenut is, inzetten voor deze doelgroep.
Oordeel over de Volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de tekortkomingen van de huidige pilot en biedt een duidelijke richting voor verbetering.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om een plan van aanpak te ontwikkelen en het beschikbare budget van de pilot armoedebeleid hiervoor in te zetten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan alleenstaande ouders binnen het armoedebeleid en of zij het budget van de pilot willen herbestemmen voor deze specifieke doelgroep.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het opstellen van een plan van aanpak. Echter, het is minder duidelijk over de tijdsgebonden aspecten, zoals de exacte termijn voor de ontwikkeling en uitvoering van het plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de gestelde tijd kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om het voorgestelde plan van aanpak te ontwikkelen en het budget van de pilot armoedebeleid hiervoor te gebruiken.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door alleenstaande ouders persoonlijk te benaderen en maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen te betrekken bij de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien de motie streeft naar duurzame ondersteuning voor alleenstaande ouders door middel van een integrale benadering.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor om het onderbenutte budget van de pilot armoedebeleid in te zetten voor het plan van aanpak. Er wordt aangegeven dat er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn binnen de pilot om dit te bekostigen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alleenstaande ouders Thuiswonende kinderen Plan van aanpak Integrale benadering Pilot armoedebeleid Bestaansonzekerheid Multiproblematiek Onderbenutting Financiële middelen DoelgroepenbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen agenda gemeenteraadsvergadering
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jasper John - CDA
Robert Vermeulen - VVD
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Agendapunt 3 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 23 april
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 4 Vragenkwartier Dijk en Waard
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Agendapunt 5 Lijst ingekomen stukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Bespreekstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.1 Transitievisie Warmte 2024
Gemeente Dijk en Waard zet stappen naar aardgasvrije toekomst
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een belangrijke stap gezet richting een aardgasvrije toekomst. Met de goedkeuring van de Transitievisie Warmte, die per 1 januari 2024 van kracht wordt, worden inwoners, bedrijven en samenwerkingspartners aangemoedigd om over te schakelen naar duurzame warmtebronnen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden zorgen geuit over de toegankelijkheid en kosten van energiebesparende maatregelen voor inwoners. Ook de afhankelijkheid van HVC als leverancier van het warmtenet kwam ter sprake. Ondanks deze zorgen werd het voorstel aangenomen, met alleen de fracties van Forum voor Democratie en BVNL die tegenstemden.GroenLinks, samen met andere partijen, diende een motie in om het college op te roepen om binnen een half jaar met een verdiepingsslag te komen. "Het is belangrijk voor inwoners om helderheid te krijgen over onze ambities," aldus mevrouw Van Eijk van GroenLinks. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen.
Wethouder Schoenmaker reageerde positief op de motie en benadrukte het belang van samenwerking met de raad: "We staan aan het begin van een lange reis om in 2050 van het gas af te zijn. Wat is er mooier dan die reis gezamenlijk te starten?"
De discussie over de rol van HVC en de betaalbaarheid van het warmtenet blijft echter een punt van aandacht. De wethouder verzekerde dat er gesprekken gaande zijn met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om de kosten voor inwoners zo laag mogelijk te houden.
De gemeenteraad heeft ook aandacht gevraagd voor duidelijke communicatie naar de inwoners. "Het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn, vooral als het gaat om het vervangen van hun cv-ketel," aldus de heer John van het CDA.
Met de goedkeuring van de Transitievisie Warmte zet Dijk en Waard een belangrijke stap richting een duurzame toekomst. De komende jaren zullen in het teken staan van samenwerking en participatie met inwoners om de ambitieuze doelen te bereiken.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft een Transitievisie Warmte opgesteld om te voldoen aan de nationale verplichting om aardgasvrij te worden tegen 2050. Deze visie, die per 1 januari 2024 van kracht is, harmoniseert de eerdere visies van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De visie biedt richtlijnen en ondersteuning aan inwoners, bedrijven en samenwerkingspartners zoals woningcorporaties en netbeheerder Liander, om stapsgewijs over te schakelen naar duurzame warmtebronnen. De gemeenteraad heeft besloten om jaarlijks €80.000 uit de reserve duurzaamheid beschikbaar te stellen voor de wijkgerichte uitvoering van de visie tot en met 2028. De uitvoering omvat intensieve wijkuitvoeringsplannen die samen met bewoners en betrokken partijen worden ontwikkeld. De visie wordt minstens elke vijf jaar geactualiseerd om in te spelen op technische en maatschappelijke ontwikkelingen. Samenwerking en participatie met inwoners zijn cruciaal, en er wordt ingezet op goede informatievoorziening en ontzorging. De gemeente blijft ook campagnes voeren over energie besparen en aardgasvrij wonen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Warm in Dijk en Waard" en is ingediend bij agendapunt 6.1, Transitievisie Warmte 2024. De motie benadrukt het belang van de warmtetransitie om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 49% te verminderen, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. Gemeente Dijk en Waard moet gebieden aanwijzen waar de levering van aardgas stopt en onderzoeken welk alternatief het meest kansrijk is. De motie vraagt het college om in Q4 2024 met een voorstel te komen voor de eerste wijkuitvoeringsplannen en de voortgang van relevante wetgeving en stakeholderafstemming te rapporteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de exacte wijken en tijdlijnen voor de uitvoering. Er is ook geen financiële dekking of budgettering opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft een medeverantwoordelijkheid om regie te nemen over de warmtetransitie en kaders te stellen voor de wijkuitvoeringsplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van wijken, de keuze van alternatieven voor aardgas, en de mate van betrokkenheid van stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te vragen om in Q4 2024 met een gedetailleerd voorstel te komen voor de wijkuitvoeringsplannen en de voortgang van de wetgeving.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van afstemming met belangrijke stakeholders, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie van inwoners wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op CO2-reductie en de transitie naar aardgasvrije wijken.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warmtetransitie Klimaatakkoord CO2-uitstoot Aardgasvrij Gebiedsgerichte aanpak Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) Wijkuitvoeringsplan Alternatief voor aardgas UitvoeringsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Transitievisie Warmte
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transitievisie Warmte". Het voorstel beschrijft de strategie van de gemeente Dijk en Waard om alle gebouwen uiterlijk in 2050 aardgasvrij te maken. Dit document harmoniseert de eerdere visies van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard en biedt een kader voor de wijkgerichte aanpak. Het bevat richtlijnen voor inwoners, bedrijven en samenwerkingspartners om de overgang naar duurzame warmtebronnen te faciliteren. De visie benadrukt de noodzaak van participatie en samenwerking met diverse stakeholders en stelt een jaarlijks budget voor om de uitvoering te ondersteunen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke visie en strategie, inclusief financiële dekking en participatieplannen. Echter, de details over specifieke technologieën of methoden voor de transitie zijn beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het benodigde budget vaststellen. Ze spelen een cruciale rol in het waarborgen van de uitvoering en monitoring van de visie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de Transitievisie en de toewijzing van financiële middelen. Ze moeten ook overwegen hoe ze de participatie van inwoners en andere stakeholders willen vormgeven.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn tot 2028, maar mist gedetailleerde meetbare resultaten en concrete technologiekeuzes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige wetgeving kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Transitievisie Warmte vast te stellen en het jaarlijkse exploitatiebudget van €80.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met inwoners en stakeholders als cruciaal voor succes. Er zijn plannen voor samenwerking en communicatie met betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op CO2-reductie en de overgang naar duurzame warmtebronnen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijks budget van €80.000 tot en met 2028, gedekt uit de reserve duurzaamheid. Dit budget is bedoeld voor de wijkgerichte uitvoering van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Aardgasvrij Wijkuitvoeringsplannen Klimaatakkoord Duurzaamheid Warmtenetten Netbeheerder Liander CO2-neutraal Woningisolatie Elektrische warmtepompenVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
00:20:37 - 00:24:23 - 00:24:59 - 00:25:42 - 00:25:43 - 00:25:45 - 00:26:13 - 00:26:35 - 00:26:48 - 00:27:02 - 00:28:20 - 00:30:57 - 00:31:14 - 00:31:38 - 00:32:07 - 00:32:22 - 00:32:35 - 00:32:41 - 00:32:42 - 00:32:53 - 00:33:10 - 00:33:16 - 00:34:06 - 00:34:30 - 00:34:31 - 00:38:28 - 00:38:28 - 00:40:21 - 00:40:21 - 00:40:22 - 00:40:22 - 00:42:00 - 00:42:00 - 00:44:27 - 00:44:27 - 00:44:43 - 00:44:43 - 00:44:58 - 00:44:58 - 00:45:36 - 00:45:36 - 00:46:03 - 00:46:03 - 00:46:13 - 00:46:13 - 00:47:00 - 00:47:00 - 00:47:34 - 00:47:34 - 00:47:36 - 00:47:36 - 00:47:44 - 00:47:44 - 00:48:16 - 00:48:16 - 00:49:25
Agendapunt 7.1 Regio Alkmaar Focusagenda 2.0
Regio Alkmaar zet koers met Focusagenda 2024-2028
De Regio Alkmaar, bestaande uit de gemeenten Dijk en Waard, Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar, heeft de Focusagenda 2024-2028 gepresenteerd. Deze agenda, een vervolg op de eerste editie van 2019-2022, richt zich op wonen, energie-innovatie en duurzame bereikbaarheid. Het doel is om de regio te versterken en verder te ontwikkelen. De financiële bijdrage van €3,05 per inwoner blijft ongewijzigd voor 2024 en 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over de Focusagenda 2024-2028 werd duidelijk dat de samenwerking tussen de gemeenten essentieel blijft. Het budget voor 2024 is vastgesteld op €925.000, voornamelijk gefinancierd door de bijdragen van de deelnemende gemeenten. De voortgang van de agenda wordt gecommuniceerd via de website van Regio Alkmaar en regionale bijeenkomsten.De heer Koopman van BVNL uitte zijn zorgen over de betaalbaarheid van de plannen, vooral met betrekking tot de transitievisie warmte. "Wij zijn van mening dat dit raadsvoorstel de inwoners economisch hard zal raken," aldus Koopman. Hij benadrukte dat de financiële voordelen niet terugvloeien naar de inwoners, maar naar steeds groter wordende projecten.
Mevrouw Nieuwland van Lokaal Dijk en Waard sprak haar steun uit voor de motie van GroenLinks, die de ambities van de transitievisie warmte verscherpt. "We vragen de wethouder ook de kansen die zich in deze veranderende maatschappij voordoen te pakken en zich ambitieus op te stellen," zei Nieuwland.
Wethouder Schoenmaker reageerde op de zorgen door te benadrukken dat HVC, de betrokken energiepartner, zich inzet om de kosten zo laag mogelijk te houden. "Het is een afweging, maar HVC maakt zich daar zelf ook zorgen over en is in gesprek met het ministerie van EZK," aldus Schoenmaker.
De heer Luther van Forum voor Democratie stelde voor om de beslissing uit te stellen tot 2025, wanneer er mogelijk meer duidelijkheid is over de energievoorziening. Wethouder Schoenmaker antwoordde: "Als ik de heer Luther in 2025 tevreden wil stellen, dan zal ik nu aan het werk moeten gaan."
Uiteindelijk stemden de meeste fracties in met de Focusagenda, hoewel er enkele tegenstemmen waren van Forum voor Democratie en BVNL. De motie van GroenLinks werd eveneens aangenomen. De regio zet hiermee een stap richting een duurzame toekomst, met de belofte van verdere evaluatie en betrokkenheid van de inwoners.
Samenvatting
De Regio Alkmaar, bestaande uit de gemeenten Dijk en Waard, Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar, heeft de Focusagenda 2024-2028 opgesteld als vervolg op de eerste agenda van 2019-2022. Deze agenda richt zich op de thema's wonen, energie-innovatie en duurzame bereikbaarheid, met als doel de regio te versterken en te ontwikkelen. De financiële bijdrage van € 3,05 per inwoner blijft ongewijzigd voor 2024 en 2025. De agenda is bedoeld als een strategisch plan dat positieve effecten heeft op de regio en andere gerelateerde thema's. De samenwerking tussen de gemeenten blijft essentieel, en de huidige structuur wordt gehandhaafd. Het budget voor 2024 is vastgesteld op € 925.000, voornamelijk gefinancierd door de bijdragen van de deelnemende gemeenten. De focusagenda en de voortgang worden gecommuniceerd via de website van Regio Alkmaar en regionale bijeenkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Regio Alkmaar Focusagenda 2.0
Samenvatting: De Regio Alkmaar Focusagenda 2024-2028 is een strategisch document dat voortbouwt op de eerste Focusagenda 2019-2022. Het richt zich op de thema's wonen, energie-innovatie en duurzame bereikbaarheid. De agenda bevat doelen en strategieën om deze te bereiken, met als doel de regio Alkmaar te versterken. De financiële bijdrage van € 3,05 per inwoner blijft ongewijzigd voor 2024 en 2025. De agenda is ontwikkeld in samenwerking met de betrokken gemeenten en is bedoeld om als vliegwiel te dienen voor verdere regionale ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en strategieën voor de komende jaren. Het bevat financiële details en een evaluatie van de vorige agenda. Echter, er is weinig detail over specifieke projecten of meetbare resultaten.
Rol van de Raad
De raad moet de Focusagenda 2024-2028 vaststellen en de financiële bijdrage per inwoner goedkeuren. De raad speelt een rol in het monitoren van de voortgang en het evalueren van de resultaten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde focuspunten (wonen, energie, duurzame bereikbaarheid) de juiste prioriteiten zijn. Er is ook een keuze om de financiële bijdrage te continueren zonder verhoging.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail zou helpen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Focusagenda 2024-2028 vast te stellen en de financiële bijdrage van € 3,05 per inwoner te continueren voor 2024 en 2025.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het in samenwerking met de betrokken gemeenten is ontwikkeld, maar er is weinig detail over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderwerp, vooral binnen de thema's energie-innovatie en duurzame bereikbaarheid.
Financiële Gevolgen
De financiële bijdrage blijft € 3,05 per inwoner, wat voldoende blijkt te zijn voor de huidige behoeften. Het budget wordt voornamelijk besteed aan personeelskosten, en eventuele overschotten worden terugbetaald aan de gemeenten. De dekking is gebaseerd op de inwoneraantallen van de betrokken gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Focusagenda 2024-2028 Regio Alkmaar Wonen Energie-innovatie Duurzame bereikbaarheid Financiële bijdrage Regio-organisatie Evaluatie Samenwerking Noord-Holland-NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:38:28 - 00:38:28 - 00:40:21 - 00:40:21 - 00:40:22 - 00:40:22 - 00:42:00 - 00:42:00 - 00:44:27 - 00:44:27 - 00:44:43 - 00:44:43 - 00:44:58 - 00:44:58 - 00:45:36 - 00:45:36 - 00:46:03 - 00:46:03 - 00:46:13 - 00:46:13 - 00:47:00 - 00:47:00 - 00:47:34 - 00:47:34 - 00:47:36 - 00:47:36 - 00:47:44 - 00:47:44 - 00:48:16 - 00:48:16 - 00:49:25 - 00:51:26 - 00:51:26 - 00:52:53 - 00:52:53 - 00:54:13 - 00:54:13 - 00:54:14 - 00:54:14 - 00:55:21 - 00:55:21 - 00:55:22 - 00:55:22 - 00:57:22 - 00:57:22 - 00:58:13 - 00:58:13 - 00:58:31 - 00:58:31 - 00:58:44 - 00:58:44 - 00:59:23 - 00:59:23 - 00:59:24 - 00:59:24 - 01:14:33 - 01:14:33 - 01:14:41 - 01:15:52 - 01:15:52 - 01:16:17 - 01:16:31
Agendapunt 6.2 Ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van 13 appartementen Loopakker, Zuid-Scharwoude
Zuid-Scharwoude overweegt bouw van 13 appartementen ondanks bezwaren
De gemeenteraad van Zuid-Scharwoude staat voor een belangrijke beslissing: het al dan niet afgeven van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de bouw van 13 koopappartementen aan de Loopakker 3. Het project, dat zowel sociale als vrije sector appartementen omvat, stuit op gemengde reacties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de politieke avond op 21 mei werd het voorstel voor de bouw van 13 appartementen aan de Loopakker 3 uitgebreid besproken. Het project, ontwikkeld door BBV Development, omvat vier sociale koopappartementen en negen vrije sector appartementen. Hoewel het plan in strijd is met het huidige bestemmingsplan en de toegestane bouwhoogte overschrijdt, zijn er geen stedenbouwkundige of milieutechnische bezwaren. Het doel is om doorstroming te bevorderen door oudere bewoners een gelijkvloerse woonoptie te bieden.De fractie van 50 Plus, vertegenwoordigd door de heer Van der Starre, uitte duidelijke bezwaren tegen het project. "Wij hebben wel degelijk bedenkingen tegen dit bouwproject," verklaarde Van der Starre. Hij wees op een petitie met 107 handtekeningen die tijdens de politieke avond werd overhandigd, en vroeg de wethouder of deze meegenomen zou worden in de zienswijze.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Hooijenbos, erkende de bezorgdheid van de buurt over de hoogte van de appartementen. "Wij begrijpen dat de voorkeur uitgaat naar de huidige kleinschalige bebouwing," zei Hooijenbos. Toch koos de VVD voor het voorliggende ontwerp, omdat het bouwvolume noodzakelijk is voor een financieel haalbaar plan.
Het CDA, bij monde van de heer Walter, steunde het voorstel. "Wat ons betreft is het raadsvoorstel akkoord," aldus Walter. Hij benadrukte dat goedkeuring van het ontwerpbesluit de volgende stap in het proces mogelijk maakt, waarna zienswijzen kunnen worden ingediend.
Forum voor Democratie, vertegenwoordigd door de heer Luther, was kritisch. "Wij zijn geen groot voorstander van het bouwen boven de bestaande hoogte in de wijk," zei Luther. Hij gaf aan tegen het voorstel te stemmen, tenzij de buurt serieus wordt betrokken en overtuigd kan worden dat zij geen last hebben van de grotere hoogte.
Wethouder Langendijk bevestigde dat de petitie als zienswijze zal worden meegenomen en dat er al tweemaal met de buurt is geparticipeerd. "Het plan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening," aldus Langendijk.
Bij de stemming bleek dat de meerderheid van de gemeenteraad voor het voorstel was, ondanks de tegenstemmen van 50 Plus, Forum voor Democratie en enkele leden van Senioren Dijkenwaard. Het raadsvoorstel werd aangenomen, maar gezien de ingediende zienswijzen is de verwachting dat het onderwerp opnieuw op de agenda zal komen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Zuid-Scharwoude overweegt een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor de bouw van 13 koopappartementen aan de Loopakker 3. Dit project, ontwikkeld door BBV Development, omvat vier sociale koopappartementen en negen vrije sector appartementen. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat de locatie als 'Dienstverlening' classificeert, en overschrijdt de toegestane bouwhoogte. Desondanks zijn er geen stedenbouwkundige of milieutechnische bezwaren. Het project beoogt doorstroming te bevorderen door oudere bewoners een gelijkvloerse woonoptie te bieden. De gemeenteraad moet een vvgb afgeven om de omgevingsvergunning te verlenen. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt het ontwerpbesluit automatisch definitief, wat de procedure versnelt. Er zijn zorgen over de hoogte van het gebouw, maar de meeste omwonenden reageren positief. Het project voldoet aan de duurzaamheidseisen en parkeernormen. Bij afwijzing van de vvgb kan het project niet doorgaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een "ontwerp verklaring van geen bedenkingen" voor de bouw van 13 appartementen aan de Loopakker in Zuid-Scharwoude. Het college wil een omgevingsvergunning verlenen voor de bouw van deze appartementen, die in strijd zijn met het huidige bestemmingsplan. Het project omvat vier sociale koopappartementen en negen vrije sector koopappartementen. De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven om de vergunning te kunnen verlenen. Het project beoogt doorstroming te bevorderen door oudere bewoners een gelijkvloerse woonoptie te bieden. Er zijn geen stedenbouwkundige of milieutechnische bezwaren tegen het project.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen, de betrokkenheid van de gemeenteraad, en de communicatie met de omgeving. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële cijfers of een uitgebreide risicoanalyse opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen afgeven. Zonder deze verklaring kan het college geen omgevingsvergunning verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het afwijkende gebruik van het bestemmingsplan toestaat en of zij het belang van woningbouw zwaarder laat wegen dan de huidige bestemmingsplanregels.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde financiële informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt het ontwerpbesluit als definitief beschouwd.
Participatie:
Er is participatie geweest met de omgeving via inloopavonden. De reacties waren overwegend positief, hoewel er zorgen waren over de hoogte van het gebouw.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Het project voldoet aan de wettelijke duurzaamheidseisen, zoals BENG, en de exploitant verplicht zich aan de Maatlat Klimaatbestendige Bouw.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven voor de vergunningaanvraag. Er is een anterieure overeenkomst met BBV Development om de financiële uitvoerbaarheid te verzekeren. Gedetailleerde financiële cijfers worden echter niet verstrekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Woningbouwproject Loopakker Zuid-Scharwoude BBV Development Bestemmingsplan Sociale koopwoningen Ruimtelijke ordening Parkeernormen KlimaatadaptatieVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke Visser
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
00:49:25 - 00:51:26 - 00:51:26 - 00:52:53 - 00:52:53 - 00:54:13 - 00:54:13 - 00:54:14 - 00:54:14 - 00:55:21 - 00:55:21 - 00:55:22 - 00:55:22 - 00:57:22 - 00:57:22 - 00:58:13 - 00:58:13 - 00:58:31 - 00:58:31 - 00:58:44 - 00:58:44 - 00:59:23 - 00:59:23 - 00:59:24 - 00:59:24 - 01:14:33 - 01:14:33 - 01:14:41
Agendapunt 7 Hamerstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 7.2 Verordening commissie sociaal domein Dijk en Waard 2024
Gemeenteraad Dijk en Waard richt commissie sociaal domein op
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten een aparte commissie voor het sociaal domein op te richten. Dit besluit volgt op een unaniem aangenomen motie van 11 juli 2023. De commissie zal de raad beter informeren over onderwerpen binnen het sociaal domein, wat op termijn moet leiden tot meer expertise en controle.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten een aparte commissie voor het sociaal domein op te richten om meer grip en sturing te krijgen op dit gebied. Dit besluit volgt op een unaniem aangenomen motie van 11 juli 2023. De commissie zal de raad beter informeren over onderwerpen binnen het sociaal domein, wat op termijn moet leiden tot meer expertise en controle. De verordening voor de oprichting van deze commissie wordt nu ter besluitvorming aangeboden. De commissie zal zich richten op technisch-inhoudelijke zaken en niet op politieke debatten, die aan de politieke tafel en in raadsvergaderingen blijven plaatsvinden. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. De bijeenkomsten van de commissie zijn openbaar en de agenda en stukken worden via de gemeentelijke website gepubliceerd. Een jaar na de oprichting zal een evaluatie plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Oprichting Commissie Sociaal Domein". Het voorstel roept de gemeenteraad op om een commissie op te richten die zich specifiek richt op het sociaal domein. Dit is ingegeven door de stijgende uitgaven en de complexiteit van het domein, dat een aanzienlijk deel van de gemeentelijke begroting opslokt. De motie benadrukt de noodzaak van meer inzicht en sturing, mede door de druk op de kwaliteit van zorg en de veranderingen binnen de WMO en jeugdzorg. De commissie zou de raad moeten helpen om zich beter te verdiepen in deze belangrijke onderwerpen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor een commissie. Het benoemt de uitdagingen en de context, zoals de hervormingsagenda jeugd en de rol van gemeenschappelijke regelingen. Echter, het mist specifieke details over de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de voorgestelde commissie.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de motie aan te nemen en daarmee de oprichting van de commissie te ondersteunen. Het is een oproep aan de raad om meer betrokkenheid en sturing te realiseren binnen het sociaal domein.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de oprichting van een commissie als de juiste oplossing ziet voor de geschetste problemen. Dit impliceert keuzes over prioritering van middelen en aandacht binnen de gemeentelijke organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdspad, en concrete stappen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking is beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee de oprichting van de commissie ondersteunt.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de commissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie benoemt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich op de noodzaak van meer inzicht en sturing, zonder financiële details te geven. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Commissie Sociaal Domein Dijk en Waard 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening op de commissie sociaal domein Dijk en Waard 2024". De gemeenteraad wil meer grip en sturing op het sociaal domein en stelt daarom voor een aparte commissie op te richten. Deze commissie zal de raad beter informeren over sociaal-domeinonderwerpen, wat leidt tot meer expertise en controle. De verordening voor deze commissie wordt nu ter besluitvorming aangeboden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, doelstellingen, en de juridische basis (Artikel 82 Gemeentewet) duidelijk uiteenzet. Het bevat ook argumenten voor de oprichting en bespreekt mogelijke risico's en alternatieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening formeel vast te stellen. Daarnaast zal de raad de commissie gebruiken om beter geïnformeerd te worden en zo meer grip te krijgen op het sociaal domein.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het instellen van een formele commissie of het alternatief van een informele werkgroep. De voorkeur gaat uit naar een formele commissie vanwege de sterkere adviesrol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de oprichting en evaluatie van de commissie. Het is haalbaar en relevant gezien de unanieme steun en de behoefte aan meer grip op het sociaal domein. De tijdsgebondenheid is duidelijk met een evaluatie na een jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de commissie sociaal domein vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door afstemming met een afvaardiging van de raad en bijeenkomsten met fracties. De commissie zal ook met externe partijen en op locatie kunnen vergaderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie sociaal domein Verordening Motie Informatie Evaluatie Bijeenkomsten Expertise Adviesrol Gemeentewet ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Agendapunt 6.3 Bestemmingslaan Taxuslaan 34
Nieuw Appartementencomplex Taxuslaan 34: Gemeenteraad Verdeeld over Parkeerbeleid
De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor de ontwikkeling van een nieuw appartementencomplex aan de Taxuslaan 34. Het plan, dat voorziet in de bouw van 28 appartementen, waaronder 9 sociale huurwoningen, stuitte echter op verdeeldheid binnen de raad, met name over het parkeerbeleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de sloop van het huidige, verouderde kantoorgebouw en de bouw van het nieuwe appartementencomplex besproken. Het plan, dat aansluit bij de gemeentelijke woningbouwambities, werd zonder zienswijzen of milieueffectrapportage goedgekeurd. Toch was niet iedereen tevreden.De discussie spitste zich toe op het parkeerbeleid. "Wederom moeten wij constateren dat het parkeren op eigen grond moet worden losgelaten en openbaar groen wordt opgeofferd voor parkeerplaatsen," aldus een raadslid dat tegen het voorstel stemde. De fractie van 50Plus sloot zich hierbij aan en stemde eveneens tegen.
Aan de andere kant van het debat stond de heer Koopman van BVNL, die het belang van extra parkeermogelijkheden benadrukte. "Op dit moment zijn er al wat parkeerproblemen op die locatie. Wij zien ook graag dat daar wat meer parkeermogelijkheden worden gemaakt in het openbaar terrein," verklaarde hij, waarna hij zijn steun voor het plan uitsprak.
Ondanks de verdeeldheid over het parkeerbeleid, werd het bestemmingsplan uiteindelijk aangenomen. De financiële uitvoerbaarheid is gewaarborgd, aangezien de kosten door de ontwikkelaar, Grid-vastgoed, worden gedragen. Na de vaststelling van het plan volgt een beroepstermijn van zes weken voordat het in werking treedt.
De vergadering ging verder met andere agendapunten, waaronder moties over jongerenbeleid en de naamgeving van bruggen in Zuid-Scharwoude. De discussie over het parkeerbeleid bij de Taxuslaan 34 laat echter zien dat de balans tussen woningbouw en behoud van openbaar groen een blijvend punt van aandacht is voor de gemeenteraad van Heerhugowaard.
Samenvatting
Het bestemmingsplan voor Taxuslaan 34 in Heerhugowaard betreft de ontwikkeling van een nieuw appartementengebouw door Grid-vastgoed. Het huidige gebouw, dat in slechte staat verkeert en voorheen diverse kantoorfuncties had, zal worden gesloopt om plaats te maken voor maximaal 28 appartementen, waarvan 9 sociale huurwoningen en 19 vrije sector huurwoningen. Dit plan sluit aan bij de gemeentelijke woningbouwambities en is in lijn met het bestaande ruimtelijke beleid. De gemeenteraad heeft besloten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen zonder milieueffectrapportage of exploitatieplan, aangezien de kosten door de ontwikkelaar worden gedragen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode, en de financiële uitvoerbaarheid is gewaarborgd. Na vaststelling volgt een beroepstermijn van zes weken voordat het plan in werking treedt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Taxuslaan 34 Heerhugowaard". Grid-vastgoed wil een appartementengebouw met maximaal 28 appartementen realiseren op de locatie Taxuslaan 34 in Heerhugowaard. De bestaande bebouwing wordt gesloopt. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze woningbouw planologisch mogelijk. Het plan omvat 9 sociale huurwoningen en 19 vrije sector huurwoningen. Er is geen milieueffectrapportage of exploitatieplan nodig. De ontwikkeling sluit aan bij gemeentelijke beleidsplannen en draagt bij aan de woningbouwambitie van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de locatie, het aantal woningen, de verdeling tussen sociale en vrije sector huurwoningen, en de aansluiting op gemeentelijk beleid. Ook zijn de juridische en milieutechnische aspecten goed gedocumenteerd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen. Dit is een cruciale stap om de voorgenomen woningbouw juridisch mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde woningbouwontwikkeling, inclusief de verdeling tussen sociale en vrije sector huurwoningen. Ook moet de raad overwegen of het ontbreken van een milieueffectrapportage en exploitatieplan acceptabel is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal en type woningen. Het is acceptabel en realistisch binnen het huidige beleid. De tijdlijn is impliciet, afhankelijk van de goedkeuring van het bestemmingsplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, geen milieueffectrapportage op te stellen, en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie; belanghebbenden zijn geïnformeerd en er is een informatieavond gehouden. Het ontwerpbestemmingsplan is ter inzage gelegd, maar er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de initiële overweging om het bestaande gebouw te transformeren. Echter, vanwege de slechte staat van het pand en de energie- en klimaateisen, is nieuwbouw gekozen.
Financiële gevolgen:
De ontwikkelaar draagt de kosten voor het bouwplan en eventuele planschade. De gemeente heeft een overeenkomst met de ontwikkelaar om de ambtelijke kosten te dekken, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. De financiële uitvoerbaarheid is gewaarborgd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Taxuslaan 34 Appartementengebouw Grid-vastgoed Sociale huurwoningen Vrije sector huurwoningen Woningbouwambitie Ruimtelijk beleid Milieueffectrapportage ParkeernormenVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 8 Moties vreemd aan de orde van de dag
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 8.2 Motie 50Plus - Naamgeving bruggen in Zuid-Scharwoude
Bruggen in Zuid-Scharwoude: Eerbetoon aan Burgemeesters of Open voor Suggesties?
Tijdens een levendig debat op 28 mei 2024, besprak de gemeenteraad van Dijk en Waard het voorstel om bruggen in Zuid-Scharwoude te vernoemen naar burgemeesters die hebben bijgedragen aan de doorvaarbaarheid van de regio. Het voorstel, dat aanvankelijk veel steun leek te hebben, stuitte op diverse meningen en leidde uiteindelijk tot het intrekken van de motie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Het idee om bruggen te vernoemen naar burgemeesters kwam van de heer Van der Starre van 50PLUS. Hij benadrukte dat het een eerbetoon zou zijn aan de burgemeesters die een belangrijke rol hebben gespeeld in de regio. "Het is een mooie manier om hun bijdrage te erkennen," aldus Van der Starre. De kosten zouden minimaal zijn, aangezien het alleen om het maken van vier bordjes gaat.Echter, niet iedereen was het eens met dit voorstel. De heer Goeijenbos stelde voor om de inwoners te betrekken bij de naamgeving en eventueel te kiezen voor namen van andere belangrijke lokale figuren. "Waarom niet de bruggen vernoemen naar Langedijkers die veel voor het dorp hebben betekend?" vroeg hij zich af.
De discussie nam een wending toen de portefeuillehouder aangaf dat er binnenkort een Commissie Naamgeving Openbare Ruimte wordt ingesteld. Deze commissie, bestaande uit maatschappelijke leden, zou voorstellen doen voor de naamgeving van straten, pleinen en bruggen. "Laat die commissie daar nou gewoon op broeden," adviseerde de portefeuillehouder.
Mevrouw Van Ruitenbeek van Seniorendijk en Waard uitte haar zorgen over het eindeloze aantal objecten dat een naam zou kunnen krijgen. "Hoeveel bruggen, rotondes en pleinen hebben er geen naam? Het einde is zoek," stelde ze.
De heer Tesselaar van DOP maakte een humoristische opmerking over de mogelijkheid van een toekomstige tunnel die wellicht ook een naam zou kunnen krijgen. "Ik voelde de Maarten Poorter-tunnel al aankomen," grapte hij.
Uiteindelijk besloot Van der Starre, na de feedback van de raad en de portefeuillehouder, om de motie in te trekken. "Gezien de tendens in de raad lijkt het mij verstandig om de motie op dit moment niet in te dienen," concludeerde hij.
Het debat maakte duidelijk dat de naamgeving van bruggen een onderwerp is dat leeft binnen de gemeenschap, en dat er behoefte is aan een zorgvuldige afweging waarbij de mening van de inwoners en de nieuwe commissie een belangrijke rol zullen spelen.
Samenvatting
De motie betreft het voorstel om bruggen in Zuid-Scharwoude te vernoemen naar burgemeesters die hebben bijgedragen aan het verbeteren van de doorvaarbaarheid in de regio. Dit initiatief werd besproken tijdens een vergadering op 6 februari 2024, waarbij een burger pleitte voor het eren van de burgemeesters. De kosten zijn minimaal, aangezien het alleen om het maken van vier bordjes gaat. Er zijn gesprekken gevoerd met omwonenden en het bestuur van Langedijk Waterrijk. De motie stelt dat er geen richtlijnen zijn binnen de gemeente Dijk en Waard die vereisen dat iemand overleden moet zijn om geëerd te worden. Het college wordt gevraagd om te onderzoeken of de bruggen naar de burgemeesters vernoemd kunnen worden en de raad hierover voor het zomerreces te informeren. De motie werd aangenomen tijdens de openbare vergadering van 28 mei 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Naamgeving bruggen in Zuid-Scharwoude". Het voorstel beoogt de vernoeming van nieuwe bruggen in Zuid-Scharwoude naar burgemeesters die hebben bijgedragen aan de verbetering van de doorvaarbaarheid in de regio. Dit initiatief is bedoeld om de inspanningen van deze burgemeesters te eren en de toeristische aantrekkingskracht van Langedijk Waterrijk te vergroten. De kosten zijn minimaal, aangezien het alleen om het maken van vier bordjes gaat. Er is overleg geweest met lokale bewoners en het bestuur van Langedijk Waterrijk. Het college wordt gevraagd te onderzoeken of de vernoeming mogelijk is en de raad hierover te informeren voor het zomerreces.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de criteria voor de naamgeving en de exacte procedure die gevolgd moet worden.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het college te verzoeken de haalbaarheid van de naamgeving te onderzoeken en hierover te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met het eren van levende personen en of zij de toeristische en culturele waarde van de naamgeving voldoende vinden om het voorstel te steunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (voor het zomerreces), maar mist meetbare en realistische criteria voor de naamgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over de procedure.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de naamgeving te onderzoeken en de haalbaarheid te rapporteren.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien er gesprekken zijn gevoerd met bewoners en het bestuur van Langedijk Waterrijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk gaat om culturele en toeristische overwegingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn minimaal, aangezien het alleen om de vervaardiging van vier bordjes gaat. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, maar ze worden als verwaarloosbaar beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Naamgeving Bruggen Zuid-Scharwoude Burgemeesters Doorvaarbaarheid Langedijk Waterrijk Sloepenroute Provincie Noord-Holland Toerisme BindingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Naamgeving bruggen in Zuid-Scharwoude". Het voorstel beoogt om bruggen in Zuid-Scharwoude te vernoemen naar burgemeesters die hebben bijgedragen aan de verbetering van de doorvaarbaarheid in de regio. Dit initiatief is bedoeld als eerbetoon en om de toeristische aantrekkingskracht van Langedijk Waterrijk te vergroten. De kosten zijn minimaal, aangezien het alleen om het maken van vier bordjes gaat. De initiatiefnemer heeft overleg gehad met lokale bewoners en het bestuur van Langedijk Waterrijk. De motie vraagt het college om de haalbaarheid van de naamgeving te onderzoeken en de raad hierover voor het zomerreces te informeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, achtergrondinformatie, en een verzoek aan het college. Echter, het mist specifieke details over de criteria voor naamgeving en eventuele alternatieve opties.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het college te verzoeken de haalbaarheid van de naamgeving te onderzoeken en hierover te rapporteren. De raad speelt een faciliterende rol door het verzoek te ondersteunen en te monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het vernoemen van bruggen naar levende personen gepast is en of dit bijdraagt aan de gemeentelijke doelen op het gebied van toerisme en erfgoed.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (voor het zomerreces), maar mist meetbare en realistische criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en criteria voor naamgeving zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verzoeken om de naamgeving te onderzoeken en hierover te rapporteren.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest, aangezien de initiatiefnemer gesprekken heeft gevoerd met bewoners en het bestuur van Langedijk Waterrijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om culturele en toeristische overwegingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn minimaal, aangezien het alleen gaat om de kosten voor het vervaardigen van vier bordjes. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, maar ze worden als verwaarloosbaar beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Naamgeving Bruggen Zuid-Scharwoude Langedijk Waterrijk Doorvaarbaarheid Toerisme Provincie Noord-Holland Burgemeesters Sloepenroute BindingVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Ben Hoejenbos
Jan van der Starre - 50PLUS
Ben Hoejenbos
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Ben Hoejenbos
Robert Vermeulen - VVD
Ben Hoejenbos
Robert Vermeulen - VVD
Ben Hoejenbos
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Jan van der Starre - 50PLUS
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
01:19:06 - 01:21:01 - 01:21:35 - 01:21:39 - 01:21:40 - 01:22:09 - 01:22:56 - 01:23:04 - 01:31:24 - 01:32:14 - 01:32:36 - 01:33:24 - 01:34:04 - 01:34:54 - 01:35:03 - 01:36:36 - 01:37:06 - 01:37:10 - 01:37:42 - 01:37:52 - 01:40:05 - 01:40:17 - 01:40:19 - 01:43:02 - 01:43:32
Robert Vermeulen - VVD
01:21:00 - 01:21:42 - 01:22:28 - 01:22:34 - 01:22:46 - 01:22:57 - 01:23:05 - 01:30:33 - 01:31:56 - 01:32:16 - 01:32:35 - 01:33:06 - 01:33:22 - 01:33:32 - 01:34:06 - 01:34:55 - 01:35:50 - 01:36:19 - 01:36:35 - 01:36:38 - 01:37:00 - 01:37:04 - 01:37:09 - 01:37:18 - 01:37:33 - 01:37:48 - 01:38:41 - 01:40:08 - 01:40:18 - 01:40:26 - 01:40:31 - 01:43:01 - 01:43:18 - 01:43:49 - 01:43:50
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Agendapunt 8.1 Motie GroenLinks PvdA - Overnemen motie Jongerengemeenteraad 2024 Vuurwerk
Samenvatting
In de openbare vergadering van 28 mei 2024 is een motie ingediend door verschillende partijen, waaronder de ChristenUnie Dijk en Waard en de PvdA, om de motie van de jongerengemeenteraad over vuurwerkvrije zones over te nemen. De jongerengemeenteraad had op 7 maart een bijeenkomst georganiseerd waarbij vuurwerk en overlast het centrale thema waren. Drie scholen namen deel aan deze bijeenkomst. De motie benadrukt het belang van jongerenparticipatie en stelt dat de gemeente Dijk en Waard de motie moet omarmen. Het college wordt gevraagd om de motie uit te voeren door te onderzoeken welke locaties als vuurwerkvrije zones kunnen worden ingesteld en een implementatieplan op te stellen. De resultaten moeten via verschillende kanalen worden gecommuniceerd en scholen moeten worden geïnformeerd. Daarnaast wordt onderzocht of straffen voor overtreders kunnen worden verzwaard. De raad zal voor het vuurwerkseizoen geïnformeerd worden over de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Overnemen motie jongerenraad 2024" en richt zich op het instellen van vuurwerkvrije zones in de gemeente Dijk en Waard. De motie is ingediend door verschillende politieke partijen en is gebaseerd op een eerder aangenomen motie van de jongerengemeenteraad. Het doel is om overlast door vuurwerk te verminderen. De motie vraagt het college om te onderzoeken welke locaties als vuurwerkvrije zones kunnen worden ingesteld en om een implementatieplan te ontwikkelen. Daarnaast wordt er gevraagd om communicatie over de gekozen locaties en om te onderzoeken of straffen voor overtreders zwaarder kunnen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de criteria voor het kiezen van vuurwerkvrije zones en de exacte rol van handhaving.
Rol van de raad:
De raad moet de motie goedkeuren en later beslissen over het implementatieplan dat door het college wordt voorgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie van de jongerengemeenteraad willen omarmen en hoe streng ze willen zijn in de handhaving van vuurwerkvrije zones.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve dat er een implementatieplan moet komen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de focus op uitvoerbaarheid boven handhaafbaarheid kan tot problemen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde onderzoeken en plannen uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt de betrokkenheid van jongeren en scholen, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verminderen van vuurwerkoverlast kan bijdragen aan een schonere en veiligere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerengemeenteraad Vuurwerkvrije zones Overlast Veiligheidsmonitor Onderzoek Implementatieplan Locaties Scholen Straffen CommunicatiekanalenVerfijning van de zoekopdracht: