02-07-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen agenda raadsvergadering
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3 Bespreekstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3.a Jaarrekening 2023 met resultaatbestemming
Gemeente Dijk en Waard presenteert jaarstukken met positief saldo van €12,8 miljoen
De gemeente Dijk en Waard heeft haar jaarstukken voor 2023 gepresenteerd, met een positief saldo van €12,8 miljoen. Dit bedrag wordt verdeeld over verschillende reserves, waaronder de reserve Omgevingswet en de Algemene Reserve. Het positieve resultaat is voornamelijk te danken aan incidentele voordelen. Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken en goedgekeurd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Dijk en Waard werden de jaarstukken van 2023 gepresenteerd. Het college stelde voor om de concept programmarekening vast te stellen met een positief saldo van €12,8 miljoen. Dit bedrag wordt verdeeld over verschillende reserves, zoals de reserve Omgevingswet en de Algemene Reserve. De jaarstukken voldoen aan de wettelijke verplichtingen en moeten voor 15 juli worden vastgesteld en ingediend bij de provinciale toezichthouder.De voorzitter van de auditcommissie, de heer Tesla, opende het debat met complimenten aan de organisatie en de accountant Baker Tilly Berk. "Het proces om tot deze jaarrekening te komen, verliep ten opzichte van de vorige cyclus veel beter," aldus Tesla. Hij benadrukte echter dat er nog ruimte is voor verbetering en dat de auditcommissie volledig achter het positieve advies voor de jaarrekening staat.
De heer Vermeulen van de VVD uitte zijn zorgen over het positieve resultaat. "Als je zoveel geld overhoudt, is er dan niet te weinig gedaan? Is alles wat in 2023 uitgevoerd zou moeten worden wel gedaan?" vroeg hij zich af. Vermeulen wees erop dat een aanzienlijk deel van het positieve resultaat te danken is aan incidentele posten en dat er kritisch gekeken moet worden naar de begroting voor 2025.
De heer Bakkum van Lokaal Dijk en Waard koos voor een andere benadering en sprak zonder getallen. Hij benadrukte dat de jaarrekening een momentopname is en dat het belangrijk is om adequaat op te treden bij afwijkingen van de begroting. "Het meegeven van kaders klinkt heel makkelijk, maar dat is het niet," aldus Bakkum.
Wethouder Ruiter van Financiën merkte op dat er geen directe vragen aan hem waren gesteld, maar nam kennis van de opmerkingen van de raadsleden. Uiteindelijk stemde de raad unaniem in met de jaarstukken van 2023.
Mevrouw Grimm van D66 gaf in haar stemverklaring aan dat het proces dit jaar veel beter is verlopen dan vorig jaar. "Daarvan complimenten," zei ze.
Met de goedkeuring van de jaarstukken kan de gemeente Dijk en Waard verder met de financiële planning voor de komende jaren, waarbij de focus ligt op het efficiënt inzetten van middelen en het stellen van realistische ambities.
Samenvatting
De jaarstukken 2023 van de gemeente Dijk en Waard worden gepresenteerd ter verantwoording van het gevoerde beleid en de besteding van middelen. Het college stelt voor de concept programmarekening vast te stellen met een positief saldo van € 12.820.000. Dit bedrag wordt verdeeld over verschillende reserves, waaronder de reserve Omgevingswet, reserve overhevelingen budgetten, en de reserve Ruimtelijke initiatieven. Het resterende saldo wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve. De jaarstukken voldoen aan wettelijke verplichtingen en moeten voor 15 juli worden vastgesteld en ingediend bij de provinciale toezichthouder. Het positieve resultaat is voornamelijk te danken aan incidentele voordelen zoals extra uitkeringen en correcties. De jaarstukken worden gepubliceerd en na vaststelling naar het CBS en de toezichthouder gestuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Jaarstukken 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2023" van de gemeente Dijk en Waard. Het college legt verantwoording af aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid en de besteding van middelen in 2023. De jaarstukken tonen een positief saldo van € 12.820.000. Het voorstel omvat de vaststelling van de programmarekening en de bestemming van het positieve saldo, waarbij bedragen worden toegevoegd aan verschillende reserves, zoals de Omgevingswet en Ruimtelijke Initiatieven. Het restant wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve. Hiermee voldoet de gemeente aan wettelijke verplichtingen en biedt het inzicht in financiële prestaties en beleidsrealisaties.
Oordeel over Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële gegevens en beslispunten bevat. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële resultaten en de voorgestelde bestemming van het overschot.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde bestemming van het positieve saldo goed te keuren. Dit is een wettelijke verplichting en een belangrijk onderdeel van de financiële controle en verantwoording.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve saldo. Dit omvat keuzes over het versterken van specifieke reserves, zoals de Omgevingswet en Ruimtelijke Initiatieven, en het toevoegen van het restant aan de Algemene Reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de aspecten van haalbaarheid en relevantie in termen van beleidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast op beleidsmatige doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde bestemming van het positieve saldo goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het vaststellen van de jaarstukken een intern proces betreft, zonder directe participatie van externe stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële verantwoording en reservebeheer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 12.820.000. Dit overschot wordt gedekt door incidentele voordelen zoals extra uitkeringen en correcties. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, en de bestemming van het overschot is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2023 Positief saldo Reserve Omgevingswet Reserve overhevelingen budgetten Reserve Ruimtelijke initiatieven Algemene Reserve Financiële verordening Decembercirculaire Incidentele posten Gemeentewet artikel 198Verfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3.b Voorjaarrapportage 2024
Gemeente Dijk en Waard: Voorjaarsrapportage 2024 leidt tot verhitte discussies
De voorjaarsrapportage van de gemeente Dijk en Waard toont een onverwachte verschuiving van een overschot naar een tekort van €2,8 miljoen. De gemeenteraad debatteert over de voorgestelde begrotingswijzigingen en de impact op toekomstige financiële plannen.
Samenvatting
De voorjaarsrapportage 2024 van de gemeente Dijk en Waard maakt deel uit van de planning-en-controlcyclus en rapporteert over de financiële ontwikkelingen in de eerste vier maanden van 2024. De rapportage bevat zowel technische mutaties als mutaties op basis van verwachte afwijkingen ten opzichte van de vastgestelde begroting. De gemeenteraad wordt voorgesteld om de begrotingswijzigingen vast te stellen en de benodigde kredieten beschikbaar te stellen voor geplande investeringen. De wijzigingen hebben een nadelig effect van € 5,2 miljoen op het begrotingssaldo, waardoor het verwachte overschot verandert in een tekort van € 2,8 miljoen. De rapportage wordt gecommuniceerd via de gebruikelijke kanalen en na besluitvorming worden de budgetten aangepast en kredieten beschikbaar gesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorjaarsrapportage 2024". De voorjaarsrapportage is een onderdeel van de planning-en-controlcyclus van de gemeente en rapporteert over de verwachte financiële afwijkingen en noodzakelijke bijstellingen van de programmabegroting 2024. Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de verwachte baten en lasten ten opzichte van de begroting 2024 en om de begroting via een begrotingswijziging aan te passen. De rapportage bevat zowel technische mutaties als mutaties op basis van verwachte afwijkingen. De raad wordt gevraagd de rapportage en de voorgestelde kredieten vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de technische als inhoudelijke mutaties beschrijft en de financiële gevolgen en risico's uiteenzet. Het bevat ook bijlagen met gedetailleerde informatie over de voorgestelde kredieten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorjaarsrapportage en de daarin voorgestelde begrotingswijzigingen en kredieten vast te stellen. Dit is essentieel voor het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven binnen de geldende toleranties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen en kredieten, wat invloed heeft op het begrotingssaldo en de financiële planning van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de uitvoering van de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorjaarsrapportage 2024 en de voorgestelde kredieten vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, aangezien het een intern beleidsdocument betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De voorgestelde wijzigingen hebben een nadelig effect van € 5,2 miljoen op het begrotingssaldo, waardoor een verwacht tekort van € 2,8 miljoen ontstaat. Het voorstel geeft aan dat structurele posten in het begrotingsproces worden meegenomen, maar biedt geen specifieke dekking voor het tekort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsrapportage 2024 Begrotingswijzigingen Kredieten Programmabegroting Planning-en-controlcyclus Begrotingsmutaties Autonome ontwikkelingen Investeringen Begrotingssaldo RechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3.c Kadernota 2025
Gemeenteraad Dijk en Waard Debatteert over Kadernota 2025: "Vooruitzien is de Zeilen Bijstellen"
De gemeenteraad van Dijk en Waard kwam bijeen om de Kadernota 2025 te bespreken, een cruciaal document dat de basis vormt voor de begroting van 2025. De nota schetst een negatief financieel perspectief, mede door verwachte verlagingen van de algemene uitkering door de Rijksoverheid vanaf 2026. Het debat draaide om de vraag hoe de gemeente haar ambities kan realiseren binnen deze financiële beperkingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering kregen de fractievoorzitters de kans om hun visie te delen. Mevrouw Lammerts van de VVD opende het debat met een pleidooi voor realisme en daadkracht. "Vooruitzien is niet 3,3 miljoen aan nieuwe ambities opnemen, terwijl je een tekort van 12 miljoen hebt in 2026," stelde ze. De VVD diende amendementen in om de financiële middelen voor het armoedebeleid en de Broekerveiling te schrappen, in afwachting van evaluaties.De DOP, vertegenwoordigd door de heer Teslaer, benadrukte de kracht van verbeelding en bestuurlijke moed. "Den Haag kan het niet zonder gemeenten," citeerde hij Sharon Dijksma. De DOP steunde de ambities in de kadernota en diende een motie in voor een starterslening, die breed werd gedragen.
D66, bij monde van mevrouw Grimm, riep op tot een balans tussen ambitie en financiële realiteit. Ze diende een motie in om de externe inhuur terug te dringen, die na aanpassing unaniem werd aangenomen. "Stilstand is achteruitgang," waarschuwde ze.
Lokaal Dijk en Waard, vertegenwoordigd door mevrouw Van der Zee, prees de initiatieven van inwoners en riep op tot een functionele aanpak zonder lastenverzwaring. Ze steunden de motie voor de starterslening en benadrukten het belang van veiligheid en sociale cohesie.
Het CDA, met de heer John aan het woord, legde de nadruk op vitaliteit en gezondheid. "Er ontstaat een gezondheidsramp onder onze neus," waarschuwde hij. Het CDA steunde de motie voor een sportvisie, die later werd ingetrokken ten gunste van een toezegging van het college.
Senioren Dijk en Waard, vertegenwoordigd door mevrouw Van Ruitenbeek, vroeg aandacht voor de toegankelijkheid en veiligheid voor ouderen. Ze steunden de motie voor de starterslening en de aangepaste motie over fatbikes.
BVNL, met mevrouw Boscher, trok haar moties voor een referendumverordening en de Stationswegkerk in na toezeggingen van het college. "Herstel van vertrouwen begint bij ons," stelde ze.
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Van Eijk, benadrukte de noodzaak van balans in de woningmarkt en steunde de motie voor de starterslening. "We moeten zorgen dat de hardste klappen niet vallen bij de Mensen die nu al in problemen zitten," waarschuwde ze.
Forum voor Democratie, met de heer Luther, sprak zijn steun uit voor de motie over de starterslening en de aangepaste motie over fatbikes. "We kijken positief naar wat er allemaal komen gaat," stelde hij.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer Louis, sprak zijn steun uit voor de voortzetting van het armoedebeleid en de motie voor de starterslening. "Iedereen doet mee in onze samenleving," benadrukte hij.
De ChristenUnie, met mevrouw Visser Hoogterp, riep op tot zorgvuldige keuzes en steunde de motie voor de starterslening. "We hebben de zegen van onze hemelse vader nodig," besloot ze.
50 Plus, vertegenwoordigd door de heer Van der Starre, sprak zijn zorgen uit over de financiële toekomst en riep op tot een visie op erfgoed en musea.
Na een dag van intensieve debatten en stemmingen werd de kadernota aangenomen, met de toezegging van het college om voor de begrotingsraad met evaluaties en voorstellen te komen. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft hiermee een belangrijke stap gezet in de richting van een financieel gezonde toekomst, met oog voor de ambities en uitdagingen die voorliggen.
Samenvatting
De kadernota 2025 van de gemeente Dijk en Waard is een belangrijk document binnen de planning-en-controlcyclus, dat de basis vormt voor de begroting van 2025. Het document beschrijft de ontwikkelingen en plannen van de gemeente en vertaalt deze naar een financiële meerjarenraming. De kadernota laat zien dat er al een tekort is in de meerjarenraming van de begroting 2024, dat verder zal toenemen door de ambities uit het coalitieakkoord. Het college vraagt de gemeenteraad om de ambities te bekrachtigen en scenario’s te formuleren om tot een sluitende begroting te komen. De kadernota schetst een negatief financieel perspectief, mede door verwachte verlagingen van de algemene uitkering door de Rijksoverheid vanaf 2026. Het college benadrukt de noodzaak van bezuinigingen en heeft een adviseur ingeschakeld om mogelijke besparingen te identificeren. De kadernota dient als input voor de begroting 2025 en faciliteert een open discussie over de te realiseren ambities binnen de financiële beperkingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een amendement op de Kadernota 2025 met betrekking tot het armoedebeleid. Het amendement stelt voor om de financiële middelen van €756.000 voor het armoedebeleid in 2025 en 2026 niet beschikbaar te stellen totdat de effectiviteit van de pilot armoedebeleid is geëvalueerd. Gezien het verwachte begrotingstekort van bijna €13 miljoen in 2026, wordt voorgesteld om pas na de evaluatie van de pilot in Q1 2025 te beslissen over verdere financiering. Indien nodig, kan een begrotingswijziging plaatsvinden. Er wordt ook een overbruggingsbeleid voorgesteld voor maatregelen die mogelijk niet worden voortgezet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de financiële implicaties en de noodzaak van een evaluatie van de pilot benadrukt. Het biedt ook een alternatief plan voor het geval bepaalde maatregelen niet worden voortgezet.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de financiële middelen voor het armoedebeleid in de Kadernota 2025, zoals voorgesteld in het amendement.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct beschikbaar stellen van middelen voor het armoedebeleid of het afwachten van de evaluatie van de pilot. Dit besluit heeft implicaties voor de begroting en de aanpak van armoede in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en de tijdlijn voor evaluatie. Het is echter minder specifiek over de criteria voor de evaluatie van de pilot en de exacte invulling van het overbruggingsbeleid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement accepteert en daarmee de financiële middelen voor het armoedebeleid in 2025 en 2026 niet beschikbaar stelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de doelgroep in de besluitvorming of evaluatie van de pilot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op de financiële en sociale aspecten van het armoedebeleid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft als financieel gevolg dat €756.000 niet direct wordt gereserveerd voor het armoedebeleid, wat kan bijdragen aan het verminderen van het verwachte begrotingstekort. Het biedt de mogelijkheid om later, indien nodig, via een begrotingswijziging middelen beschikbaar te stellen na de evaluatie van de pilot.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebeleid Kadernota 2025 Pilot Begrotingstekort Evaluatie Overbruggingsbeleid Maatregelen Financiële middelen Begrotingswijziging DoelgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Broekerveiling" en is ingediend door verschillende partijen in de gemeenteraad van Dijk en Waard. Het amendement stelt dat er eerst een evaluatie moet plaatsvinden voordat er besloten wordt om door te groeien van scenario 2 naar scenario 3 voor de Broekerveiling. Het college heeft zonder de afgesproken evaluatie al bepaald dat er voldoende perspectief is voor doorgroei. Het amendement vraagt de raad om het voorstel in de Kadernota 2025 te schrappen en geen financiële middelen beschikbaar te stellen totdat de evaluatie is uitgevoerd en goedgekeurd door de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de stappen en voorwaarden beschrijft die volgens de indieners moeten worden gevolgd. Het legt uit waarom de huidige gang van zaken niet voldoet aan de eerder gestelde voorwaarden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of het voorstel in de Kadernota 2025 moet worden geschrapt en of de financiële middelen moeten worden bevroren totdat de evaluatie is uitgevoerd en goedgekeurd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de huidige aanbeveling van het college om door te groeien naar scenario 3 zonder evaluatie, of het volgen van het amendement dat pleit voor een evaluatie voordat verdere stappen worden genomen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de eis voor een evaluatie. Het is echter minder specifiek over de criteria voor "voldoende perspectief". Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen, behalve de verwijzing naar de evaluatie in 2024/2025.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en het voorstel in de Kadernota 2025 schrappen, of het voorstel van het college volgen.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het evaluatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, dus het is onduidelijk of dit een relevant onderwerp is in de context van de Broekerveiling.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om het niet beschikbaar stellen van financiële middelen totdat de evaluatie is uitgevoerd. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe de financiële gevolgen van het niet doorgaan met scenario 3 worden gedekt of wat de impact is op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Broekerveiling Kadernota 2025 Scenario 2 Scenario 3 Evaluatie Voorstel Financiële middelen Doorontwikkeling Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Collegebericht afhandeling motie Weg met de Fatbike overlast, herstel de rust op onze wegen 11 december 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afhandeling motie Weg met de Fatbike overlast, herstel de rust op onze wegen!
Samenvatting: De motie, aangenomen op 2 juli 2024, richt zich op het verminderen van overlast en het bevorderen van verkeersveiligheid door fatbikes. Het college van burgemeester en wethouders informeert de gemeenteraad over de afhandeling van deze motie. De politie heeft gerichte controles uitgevoerd en er is een voorlichtingscampagne gestart in samenwerking met scholen en ouders. Er is een dringende oproep gedaan aan de minister om wetgeving aan te passen voor een helmplicht en minimumleeftijd voor elektrische fietsen. De gemeente blijft betrokken bij landelijke campagnes en zet controles voort.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de genomen acties, zoals controles en voorlichtingscampagnes, en de samenwerking met relevante partijen. Echter, het mist specifieke details over de effectiviteit van de maatregelen en eventuele verdere stappen.
Rol van de Raad
De raad heeft de motie aangenomen en houdt toezicht op de uitvoering ervan. De raad kan ook druk uitoefenen op hogere overheden voor wetgevingswijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit en middelen die aan dit probleem worden toegekend. Er moet ook worden overwogen of er aanvullende lokale maatregelen nodig zijn.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of de afhandeling van de motie naar tevredenheid is uitgevoerd en of verdere actie nodig is.
Participatie
Het voorstel vermeldt samenwerking met scholen en ouders, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van verkeersveiligheid en milieuvriendelijke vervoersmiddelen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsplannen. Er wordt geen informatie verstrekt over de kosten van de controles en campagnes of hoe deze worden gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fatbike Verkeersveiligheid Overlast Controles Voorlichtingscampagne Politie Gevaren Helmplicht Minimumleeftijd Elektrische fietsenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 2 - DOP D66 PvdA GL CDA LDW SDW 50PLUS CU - Ondersteuning Starters Woningmarkt (AANGENOMEN).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Ondersteuning Starters Woningmarkt". Het doel is om de gemeente Dijk en Waard te stimuleren om starters op de woningmarkt te ondersteunen door een starterslening aan te bieden. Dit initiatief is bedoeld om jonge mensen te helpen bij het kopen van hun eerste woning, gezien de hoge prijzen en strikte hypotheekvoorwaarden. De motie vraagt het college om de mogelijkheden en kosten van een dergelijke lening te onderzoeken, met als doel een concreet voorstel te presenteren voor de invoering ervan.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het bevat een duidelijke oproep tot actie en geeft richtlijnen voor verder onderzoek. Echter, specifieke details over de uitvoering en de financiële dekking ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of zij het college opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het uiteindelijke voorstel voor de invoering van de starterslening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het ondersteunen van starters op de woningmarkt en of zij bereid zijn middelen vrij te maken voor de invoering van een starterslening. Dit kan ook invloed hebben op andere beleidsprioriteiten en budgetten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het doel om een starterslening te onderzoeken. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte criteria voor de lening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiële implicaties zijn nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de mogelijkheden voor een starterslening te onderzoeken en een concreet voorstel te ontwikkelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Het zou nuttig zijn om input van potentiële starters en andere belanghebbenden te overwegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het zou relevant kunnen zijn om te overwegen hoe starterswoningen duurzaam kunnen worden gebouwd of gerenoveerd.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een onderzoek naar de kosten van een starterslening, maar geeft geen details over hoe deze kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat in het vervolgonderzoek moet worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Starters Woningmarkt Nieuwbouwprojecten Hypotheekvoorwaarden Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) Financiële stabiliteit Welzijn Economische binding Maatschappelijke bindingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 3 - VVD D66 BVNL FVD CDA DOP SDW PvdA - Weg met de Fatbike overlast, herstel de rust op onze wegen (UNANIEM AANGENOMEN).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Weg met de Fatbike overlast, herstel de rust op onze wegen!
Samenvatting: De motie richt zich op het aanpakken van de overlast en onveiligheid veroorzaakt door fatbikes in de gemeente Dijk en Waard. Het aantal fatbikes neemt toe, en veel worden opgevoerd tot snelheden van 45 km/u, wat leidt tot verkeersongelukken. Er is nog geen landelijk beleid om de aanschaf door jongeren onder de 16 jaar te ontmoedigen. De motie roept op tot lokale maatregelen, zoals extra controles en een voorlichtingscampagne, in samenwerking met scholen en ouders. De politie ondersteunt een minimumleeftijd van 16 jaar voor bestuurders. De motie vraagt om actie van de burgemeester en het college.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van lokale maatregelen. Het erkent het gebrek aan landelijk beleid en biedt concrete stappen voor lokale actie. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de voorgestelde maatregelen en hun verwachte impact.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en het college en de burgemeester op te roepen om binnen de wettelijke mogelijkheden maatregelen te nemen. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de motie en het sturen van de lokale beleidsvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan lokale maatregelen tegen fatbike-overlast, zelfs zonder landelijk beleid. Ze moeten ook overwegen hoe ver ze willen gaan in het handhaven en welke middelen ze daarvoor willen inzetten.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, concrete tijdsgebonden acties, en een duidelijke toewijzing van middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee het college en de burgemeester opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt het belang van voorlichting in samenwerking met scholen en ouders, wat wijst op een participatieve benadering. Echter, er is geen gedetailleerd plan voor bredere publieke betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp in de context van verkeersveiligheid en fatbike-overlast.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is geen informatie over de kosten van extra controles of de voorlichtingscampagne, noch over de financiering daarvan. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij het overwegen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fatbike Verkeersveiligheid Overlast Snelheid Ongevallen Minimumleeftijd Voorlichting Controles Opvoeren MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft betrekking op de invoering van een referendumverordening in de gemeente Dijk en Waard. De motie stelt dat inwoners steeds meer behoefte hebben om hun stem te laten horen en dat een referendum hen de mogelijkheid biedt om hun mening te geven over belangrijke onderwerpen. De motie vraagt het college om een concept referendumverordening op te stellen, met zowel raadplegend als raadgevend referendum, en advies in te winnen bij omliggende gemeenten. Dit concept moet in het eerste kwartaal van 2025 aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de behoefte aan een referendumverordening en de stappen die moeten worden genomen. Echter, het mist specifieke details over de inhoudelijke criteria en voorwaarden voor het houden van referenda.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en te besluiten of zij het college de opdracht geeft om een concept referendumverordening op te stellen. De raad moet ook de uiteindelijke verordening goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de invoering van een referendumverordening wenselijk acht en welke vorm deze moet aannemen (raadplegend of raadgevend). Er moet ook worden overwogen hoe de uitkomsten van referenda worden behandeld.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (opstellen van een concept), en tijdgebonden (Q1 2025). Het is minder specifiek over de criteria voor referenda en de wijze van uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college de opdracht geeft om een concept referendumverordening op te stellen.
Participatie:
De motie benadrukt burgerparticipatie door het mogelijk maken van referenda, wat inwoners meer directe invloed geeft op gemeentelijke besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het opstellen en uitvoeren van referenda kan echter kosten met zich meebrengen, die nog moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Referendum Inwoners Burgerparticipatie Advies Autonome bevoegdheid Betrokkenheid Concept Raadplegend referendum Raadgevend referendum GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Stip op de horizon voor sporten en bewegen". Het voorstel benadrukt het belang van sporten en bewegen zoals benoemd in de Visie sociaal domein en het Sport en Preventieakkoord. Het erkent dat veel mensen te weinig bewegen en dat de gemeente Dijk en Waard geen duidelijke visie heeft op dit gebied. De motie roept op tot het ontwikkelen van een visie 'Sporten en bewegen in Dijk en Waard', die vóór het derde kwartaal van 2025 aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het stellen van een duidelijke opdracht aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de visie ontwikkeld zal worden en welke stakeholders betrokken zullen zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een visie te ontwikkelen en deze vervolgens te beoordelen en goed te keuren. De raad fungeert als toezichthouder en besluitvormer.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het ontwikkelen van een visie op sporten en bewegen en of het de voorgestelde tijdlijn en aanpak ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit van de visie te evalueren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om de visie te ontwikkelen en of zij akkoord gaat met de voorgestelde tijdlijn.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere stakeholders zal worden vormgegeven in het proces van visievorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn als sporten en bewegen worden gekoppeld aan duurzame stedelijke ontwikkeling en gezondheid.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden in de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sporten en bewegen Visie sociaal domein Integraal beleidskader Sport en Preventieakkoord Urgentie en focus Gemeentelijk beleid College Openbare vergadering Kadernota 2025 Anja Grim, D66 VVOVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 6 - D66 VVD CDA DOP LDW PvdA 50PLUS - Externe inhuur, het mag wel een onsje minder (UNANIEM AANGENOMEN).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar richt zich op het verminderen van de kosten voor externe inhuur bij de gemeente Dijk en Waard. De motie constateert dat de kosten voor externe inhuur in 2022 hoog waren, namelijk 23,97% van de totale loonkosten, wat neerkomt op ruim 15,5 miljoen euro. Ondanks pogingen om deze kosten te verlagen, is dit nog niet gelukt. De motie vraagt het college om te streven naar het terugbrengen van de externe inhuur tot het noodzakelijke en om bij de jaarrekening een overzicht van de inhuur per afdeling te presenteren, inclusief de genomen maatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de gewenste acties. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of tijdlijn voor het bereiken van de gestelde doelen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en het college op te dragen de externe inhuur te verminderen en hierover te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met de noodzaak om de externe inhuur te verminderen en of ze de voorgestelde maatregelen voldoende vinden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het doel om de externe inhuur te verminderen is niet specifiek of meetbaar gedefinieerd, en er is geen tijdsbestek aangegeven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de doelen kan worden betwijfeld gezien de arbeidsmarktkrapte.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de externe inhuur te verminderen en hierover te rapporteren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van medewerkers of andere belanghebbenden bij het opstellen of uitvoeren van de voorgestelde maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie erkent de hoge kosten van externe inhuur, maar biedt geen gedetailleerd financieel plan of dekking voor de voorgestelde maatregelen. Het doel is om kosten te besparen door de inhuur te verminderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Externe inhuur Kosten Loonkosten Roemernorm Arbeidsmarkt Personeelsbestand College Overzicht Kadernota 2025 Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Behoud status beschermd monument". Het betreft een oproep aan het college om duidelijkheid te verkrijgen over de toekomst en het behoud van de stationswegkerk aan de Stationsweg. Er is onduidelijkheid onder de inwoners over de status en bescherming van dit gemeentelijke monument. De motie benadrukt het belang van het behoud van cultuurhistorische panden als nalatenschap voor toekomstige generaties en roept op tot actie richting de projectontwikkelaar om helderheid te verschaffen over de plannen met de kerk.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de inwoners en het belang van het behoud van het monument. Echter, het biedt geen concrete stappen of tijdlijnen voor het verkrijgen van de gevraagde duidelijkheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en aanmoedigende rol door het aannemen van de motie. Het is een niet-bindende oproep aan het college om actie te ondernemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het behoud van de stationswegkerk als prioriteit zien en of zij de druk op het college willen opvoeren om actie te ondernemen richting de projectontwikkelaar.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college oproepen om in gesprek te gaan met de projectontwikkelaar.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie van inwoners, maar adresseert wel hun zorgen, wat impliceert dat hun betrokkenheid belangrijk is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van monumenten kan als een duurzame keuze worden gezien in termen van cultureel erfgoedbehoud.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op het verkrijgen van duidelijkheid dan op financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monument Stationswegkerk Bescherming Cultuurhistorie Erfgoederen Nalatenschap Toekomst Projectontwikkelaar Cultuurgoederen BeeldbepalendVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Kadernota 2025 Dijk en Waard
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Kadernota 2025 Dijk en Waard". Het document dient als een richtinggevend kader voor de gemeentelijke begroting van 2025. Het biedt inzicht in de beleidsambities en financiële vooruitzichten van de gemeente, gebaseerd op het coalitieakkoord en actuele ontwikkelingen. De kadernota signaleert een financieel tekort dat groter wordt door de ambities uit het coalitieakkoord. Het college vraagt de raad om de ambities te bekrachtigen en scenario’s te formuleren voor een sluitende begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de beleidsmatige als financiële aspecten behandelt. Het biedt een transparant overzicht van de uitdagingen en ambities, hoewel de exacte financiële details pas in de begroting 2025 worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet de kadernota vaststellen, de financiële effecten verwerken in de begroting 2025, en het college opdracht geven om scenario’s voor een sluitende begroting voor te leggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over welke ambities uit het coalitieakkoord prioriteit krijgen, gezien de financiële beperkingen. Er moeten beslissingen worden genomen over mogelijke bezuinigingen en de invulling van de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden maken het moeilijk om specifieke doelen te stellen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de kadernota vast te stellen, de financiële effecten te verwerken in de begroting 2025, en het college opdracht te geven scenario’s voor een sluitende begroting voor te leggen.
Participatie:
Er is geen expliciete vermelding van participatie van externe stakeholders in het opstellen van de kadernota. Het document is intern opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het mogelijk impliciet aanwezig is in de beleidsambities.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent financiële gevolgen door de ambities en ontwikkelingen. Er is een tekort dat moet worden aangepakt door bezuinigingen en scenario’s voor een sluitende begroting. De exacte dekking wordt in de begroting 2025 uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 Begroting 2025 Coalitieakkoord Financiële meerjarenraming Ambities Bezuinigingen Rijksoverheid Opschalingskorting Auditcommissie Financieel perspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Véronique Wanst
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Hudson Louis - PvdA
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Pekema - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Véronique Wanst
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Véronique Wanst
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Pekema - 50PLUS
Petra Pekema - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Pekema - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Fred Ruiten - Wethouder
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Robert Vermeulen - VVD
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Femke Lammerts-dekker
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper John - CDA
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Hudson Louis - PvdA
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:18:43 - 00:26:09 - 00:28:10 - 00:28:21 - 00:34:46 - 00:34:47 - 00:35:09 - 00:35:26 - 00:35:36 - 00:36:00 - 00:36:02 - 00:41:19 - 00:41:48 - 00:45:37 - 00:50:27 - 00:56:28 - 00:56:29 - 00:57:09 - 00:57:27 - 00:57:53 - 00:58:14 - 01:13:33 - 01:19:26 - 01:19:27 - 01:20:06 - 01:20:53 - 01:21:18 - 01:21:31 - 01:22:07 - 01:23:08 - 01:23:55 - 01:23:57 - 01:24:42 - 01:24:43 - 01:25:42 - 01:25:52 - 01:26:14 - 01:26:54 - 01:27:28 - 01:27:47 - 01:27:57 - 01:27:58 - 01:28:27 - 01:28:39 - 01:29:03 - 01:33:26 - 01:34:38 - 01:34:39 - 01:36:16 - 01:37:04 - 01:37:31 - 01:37:40 - 01:38:06 - 01:38:34 - 01:38:48 - 01:38:50 - 01:41:50 - 01:42:46 - 01:49:03 - 01:49:34 - 01:50:05 - 01:50:10 - 01:50:12 - 01:50:37 - 01:50:45 - 01:50:46 - 01:51:18 - 01:51:47 - 01:51:50 - 01:58:18 - 01:58:37 - 01:58:55 - 01:59:08 - 01:59:10 - 02:03:29 - 02:04:43 - 03:03:35 - 03:06:37 - 03:06:40 - 03:08:59 - 03:09:18 - 03:09:22 - 03:10:21 - 03:11:45 - 03:12:11 - 03:12:21 - 03:12:32 - 03:13:21 - 03:14:11 - 03:14:39 - 03:14:40 - 03:15:04 - 03:15:05 - 03:15:42 - 03:15:59 - 03:16:08 - 03:16:42 - 03:17:00 - 03:17:03 - 03:17:04 - 03:17:21 - 03:17:31 - 03:20:39 - 03:20:58 - 03:21:38 - 03:22:45 - 03:24:07 - 03:24:40 - 03:25:05 - 03:26:15 - 03:26:43 - 03:27:12 - 03:27:13 - 03:27:37 - 03:28:09 - 03:28:10 - 03:29:13 - 03:30:02 - 03:30:51 - 03:31:41 - 03:31:56 - 03:32:48 - 03:33:00 - 03:33:14 - 03:33:31 - 03:33:43 - 03:33:44 - 03:34:48 - 03:34:49 - 03:35:25 - 03:35:45 - 03:35:53 - 03:36:19 - 03:37:13 - 03:37:42 - 03:37:45 - 03:39:57 - 03:39:58 - 03:40:55 - 03:41:35 - 03:41:36 - 03:42:16 - 03:42:17 - 03:43:36 - 03:43:54 - 03:44:27 - 03:48:18 - 03:49:06 - 03:49:22 - 03:49:35 - 03:49:40 - 03:49:41 - 03:50:03 - 03:50:29 - 03:50:30 - 03:50:31 - 03:50:57 - 03:51:00 - 03:51:08 - 03:51:25 - 03:51:30 - 03:51:31 - 03:51:40 - 03:54:29 - 03:54:30 - 03:55:14 - 03:55:34 - 03:56:15 - 03:56:27 - 03:58:12 - 03:59:14 - 03:59:57 - 04:00:22 - 04:01:05 - 04:01:06 - 04:01:46 - 04:01:53 - 04:04:24 - 04:04:30 - 04:04:37 - 04:06:57 - 04:07:03 - 04:07:49 - 04:25:24 - 04:25:47 - 04:29:14 - 04:29:49 - 04:30:17 - 04:30:50 - 04:30:51 - 04:31:15 - 04:31:16 - 04:31:34 - 04:32:19 - 04:32:30 - 04:32:33 - 04:33:38 - 04:33:55 - 04:33:56 - 04:39:26 - 04:39:36 - 04:39:42 - 04:39:56 - 04:40:21 - 04:40:23 - 04:40:25 - 04:40:42 - 04:40:44 - 04:41:24 - 04:42:44 - 04:42:47 - 04:43:28 - 04:43:32 - 04:43:43 - 04:43:52 - 04:44:04 - 04:46:34 - 04:48:40 - 04:49:25 - 04:49:29 - 04:53:56 - 04:53:57 - 04:55:08 - 04:58:11 - 05:00:43 - 05:00:45 - 05:03:36 - 05:05:19 - 05:05:42 - 05:05:57 - 05:07:01 - 05:07:56 - 05:08:03 - 05:10:41 - 05:11:44 - 05:12:26 - 05:13:14 - 05:14:18 - 05:15:15 - 05:15:27 - 05:16:49 - 05:17:21 - 05:17:56 - 05:18:53 - 05:20:32 - 05:40:32 - 05:41:57 - 05:43:33 - 05:43:58 - 05:44:14 - 05:44:15 - 05:45:12 - 05:45:30 - 05:45:53 - 05:45:59 - 05:46:09 - 05:46:53 - 05:47:04 - 05:47:50 - 05:48:30 - 05:48:36 - 05:51:01 - 05:51:20
Femke Lammerts-dekker -
00:20:49 - 00:26:10 - 00:26:16 - 00:34:57 - 00:34:58 - 00:35:27 - 00:35:28 - 00:35:53 - 00:56:32 - 00:56:33 - 00:57:28 - 01:50:50 - 01:51:35 - 01:51:36 - 04:07:23 - 04:26:50 - 04:28:48 - 04:29:50 - 04:29:51 - 04:30:48 - 04:31:17 - 04:32:02 - 04:32:03 - 04:32:31 - 04:32:35 - 04:33:46 - 04:33:52 - 04:39:44 - 04:39:45 - 05:50:31
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
01:14:03 - 01:20:07 - 01:21:19 - 01:21:22 - 01:22:08 - 01:23:59 - 01:24:58 - 01:24:59 - 01:26:56 - 01:27:55 - 01:28:36 - 01:49:17 - 01:49:21 - 01:50:06 - 01:50:20 - 03:30:53 - 03:31:44 - 03:31:48 - 03:32:50 - 03:33:05 - 03:33:32 - 03:33:33 - 03:36:28 - 03:39:59 - 03:41:37 - 03:48:25 - 03:49:07 - 03:49:14 - 03:49:23 - 04:48:43 - 04:48:53 - 05:07:13