08-04-2025 Commissie Parelhof
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen - 20:00
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 2 Beeldvorming - Lintenvisie Dijk en Waard - 20:00
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Ambtelijke Ondersteuning
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Ambtelijke Ondersteuning
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Pauline Bovenkerk
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Sander Csurka - VVD
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Joke Visser
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Joke Visser
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
00:05:21 - 00:07:52 - 00:29:23 - 00:30:22 - 00:30:23 - 00:31:06 - 00:31:55 - 00:32:06 - 00:32:07 - 00:33:07 - 00:34:59 - 00:35:02 - 00:35:49 - 00:37:15 - 00:37:32 - 00:38:17 - 00:38:37 - 00:39:12 - 00:39:20 - 00:39:57 - 00:39:58 - 00:40:54 - 00:41:00 - 00:41:27 - 00:41:50 - 00:42:37 - 00:42:44 - 00:43:44 - 00:43:55 - 00:44:41 - 00:44:45 - 00:44:58 - 00:45:00 - 00:45:12 - 00:45:40 - 00:45:41 - 00:46:29 - 00:47:36
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Sander Csurka - VVD
Agendapunt 3 Beeldvorming - Hervormingsagenda - 21:00
Jeugdzorg in Dijk en Waard: Hervormingen Dringend Nodig
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft tijdens een openbare vergadering op 12 november 2024 een motie besproken die de noodzaak benadrukt om de hervormingsagenda jeugd te implementeren. Deze agenda, die loopt van 2023 tot 2028, is bedoeld om knelpunten in de jeugdzorg aan te pakken en het systeem financieel houdbaar te maken. De gemeente kampt met een financieel tekort, deels veroorzaakt door de jeugdzorguitgaven, die hoger zijn dan in vergelijkbare gemeenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de jeugdzorg in Dijk en Waard voor grote uitdagingen staat. De kosten zijn sinds 2021 met bijna 39% gestegen, wat deels te wijten is aan indexering, een stijging van de zorgzwaarte en het aantal declaraties per cliënt. "We hebben een lichte daling van het aantal cliënten gezien, maar meer declaraties per cliënt en een stijging in de zwaarte van de ingezette hulp," aldus een van de onderzoekers van Van Dam Datapartners.De motie vraagt het college om de gemeenteraad actief te betrekken bij de discussie over de reikwijdte van de jeugdzorg en een plan van aanpak op te stellen om de financiële taakstellingen te halen. Ook wordt gevraagd te onderzoeken of de huidige sociale wijkteams geschikt zijn voor de uitvoering van de hervormingsagenda.
Tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten door Van Dam Datapartners werd duidelijk dat er weinig specifieke afwijkingen zijn in de sociale en demografische factoren die de kostenstijging zouden kunnen verklaren. Dijk en Waard is een relatief jonge gemeente met een hoog aantal jeugdigen en enige eenzaamheid onder jongeren. De kostenstijging lijkt vooral te liggen in het jeugdzorgstelsel zelf.
De gemeente heeft een aantal maatregelen voorgesteld om de kosten te beheersen. Deze omvatten het versterken van wijkgericht werken, het betrekken van jeugd- en gezinscoaches bij huisartsenpraktijken, en het inzetten van GGZ-professionals in het voorliggend veld. "We moeten zorgen dat we de goede dingen in de sociale basis behouden en niet afbreken," benadrukte Lucien Braaksma, strategisch adviseur sociaal domein.
Er is echter ook onzekerheid over de financiering van deze maatregelen. De gemeente hoopt op compensatie van het rijk, zoals aanbevolen in het rapport van Van Ark. "Als we die compensatie niet krijgen, wordt de noodzaak tot deze maatregelen alleen maar groter," aldus Ingrid Sneekers, afdelingshoofd strategie en beleid.
De gemeenteraad zal bij de vaststelling van de begroting gevraagd worden om een besluit te nemen over de dekking van de kosten voor de investeringen. De discussie over de toekomst van de jeugdzorg in Dijk en Waard is daarmee nog lang niet ten einde.
Samenvatting
In de gemeenteraad van Dijk en Waard is een motie ingediend door verschillende partijen met betrekking tot de jeugdzorg. De motie benadrukt de noodzaak om de hervormingsagenda jeugd, die loopt van 2023 tot 2028, te implementeren om knelpunten in de jeugdzorg aan te pakken en het systeem financieel houdbaar te maken. De gemeente kampt met een financieel tekort, deels veroorzaakt door de jeugdzorguitgaven, die hoger zijn dan in vergelijkbare gemeenten. Er is een onderzoek gaande naar de kosten en effectiviteit van de jeugdzorg om de uitgaven te beheersen zonder de kwaliteit van zorg te verminderen. De motie vraagt het college om de gemeenteraad actief te betrekken bij de discussie over de reikwijdte van de jeugdzorg en een plan van aanpak op te stellen om de financiële taakstellingen te halen. Ook wordt gevraagd te onderzoeken of de huidige sociale wijkteams geschikt zijn voor de uitvoering van de hervormingsagenda. Deze besluiten zijn genomen tijdens de openbare vergadering van 12 november 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zet de jeugd centraal
Samenvatting: De motie "Zet de jeugd centraal" is ingediend door diverse partijen in de gemeenteraad van Dijk en Waard. Het richt zich op de hervormingsagenda jeugd, die door de rijksoverheid is vastgesteld voor de periode 2023-2028. Deze agenda heeft als doel de knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken en het stelsel financieel houdbaar te maken. De motie erkent dat de gemeente Dijk en Waard een financieel tekort heeft, mede veroorzaakt door de jeugdzorg. Er wordt voorgesteld om de gemeenteraad actief te betrekken bij de discussie over de reikwijdte van de jeugdzorg en een plan van aanpak op te stellen om de financiële taakstellingen te halen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de huidige situatie als de gewenste acties beschrijft. Het benoemt de financiële uitdagingen en de noodzaak voor een plan van aanpak. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke acties en tijdlijnen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad speelt een actieve rol in het monitoren en sturen van de hervormingen in de jeugdzorg. Ze worden betrokken bij de discussie over de reikwijdte van de jeugdzorg en bij het opstellen van een plan van aanpak.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de aanpak van de hervormingen in de jeugdzorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de reikwijdte van de jeugdzorg en de inrichting van sociale wijkteams.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader (Q1 2025). Echter, het mist meetbare criteria en specifieke actiestappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van de gemeenteraad bij de hervormingen, maar er is weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden, zoals jongeren en zorgverleners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar financiële houdbaarheid en structurele hervormingen impliceren een duurzame benadering van jeugdzorg.
Financiële Gevolgen
Het voorstel erkent een financieel tekort in de begroting, mede veroorzaakt door de jeugdzorg. Er wordt een taakstelling genoemd van 2,5 miljoen in 2024, oplopend tot 5,5 miljoen in 2028. Er is echter geen specifieke dekking voor deze tekorten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hervormingsagenda jeugd Jeugdzorg Financieel tekort Sociale wijkteams Knelpunten Kosten en effectiviteit Efficiëntere beleidskeuzes Openeind regeling Toekomstbestendige jeugdzorg Plan van aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts-dekker
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts-dekker
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper John - CDA
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Ambtelijke Ondersteuning
Pauline Bovenkerk
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Pauline Bovenkerk
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts-dekker
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Theresia Prud'homme de Lodder - D66
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Daniëlle Barhorst
Daniëlle Barhorst
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Daniëlle Barhorst
Daniëlle Barhorst
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ambtelijke Ondersteuning
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
01:03:32 - 01:07:20 - 01:07:25 - 01:08:45 - 01:16:28 - 01:20:55 - 01:25:51 - 01:26:12 - 01:26:44 - 01:26:56 - 01:27:45 - 01:27:47 - 01:28:24 - 01:29:06 - 01:29:36 - 01:29:45 - 01:31:05 - 01:31:15 - 01:33:00 - 01:33:16 - 01:33:26 - 01:35:07 - 01:36:30 - 01:36:33 - 01:39:19 - 01:39:27 - 01:47:52 - 01:48:09 - 01:48:51 - 02:06:11 - 02:06:31 - 02:07:21 - 02:07:48 - 02:08:47 - 02:09:02 - 02:10:38 - 02:10:56 - 02:11:51 - 02:13:37 - 02:14:21 - 02:15:19 - 02:15:53 - 02:16:31 - 02:16:33 - 02:17:25 - 02:17:41 - 02:18:10 - 02:18:39 - 02:19:03 - 02:19:40 - 02:20:06 - 02:20:48 - 02:21:12 - 02:21:16 - 02:21:37
Ambtelijke Ondersteuning -
01:07:35 - 01:08:47 - 01:16:35 - 01:21:16 - 01:26:13 - 01:26:58 - 01:27:46 - 01:27:50 - 01:28:34 - 01:29:08 - 01:29:47 - 01:31:18 - 01:33:30 - 01:36:10 - 01:36:49 - 01:39:32 - 01:48:16 - 01:49:13 - 02:06:22 - 02:06:49 - 02:07:20 - 02:07:29 - 02:07:45 - 02:09:27 - 02:10:59 - 02:11:53 - 02:14:20 - 02:14:23 - 02:15:20 - 02:16:34 - 02:17:42 - 02:18:40