13-09-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7.d RV Vaststelling Bestemmingsplan en Exploitatieplan Westrand
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft het bestemmingsplan en exploitatieplan voor de Westrand in Sint Pancras vastgesteld. Het plan maakt de bouw van 86 woningen mogelijk, waaronder appartementen, vrijstaande woningen en twee-onder-één-kapwoningen, in de achtertuinen van bestaande woningen langs de Gedempte Veert. Het bestemmingsplan volgt op een eerder vastgesteld stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan. Een exploitatieplan is opgesteld om de kosten van de ontwikkeling te verhalen, waarbij 80% van de kosten door de Coöperatie Gedempte Veert wordt gedragen. Er zijn zienswijzen ingediend, die deels gegrond en deels ongegrond zijn verklaard, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in de plannen. Er is besloten geen milieueffectrapport op te stellen, maar een latere beoordeling is mogelijk indien nodig. Het plan wordt gepubliceerd en er kan hoger beroep worden ingesteld bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Westrand" en richt zich op het versneld uitvoeren van kleinschalige verkeersmaatregelen in het gebied rondom De Helling in Sint Pancras. De motie constateert dat de huidige voetpaden verkeerd gesitueerd zijn, wat leidt tot onveilige verkeerssituaties. Het verzoekt het college om bij de herinrichting van de Gedempte Veert en aanverwante wegen voetpaden aan te leggen aan de zuidzijde van De Helling en de noordzijde van de Kruissloot. Dit moet de veiligheid voor huidige en toekomstige gebruikers verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke identificatie van de problemen en concrete verzoeken aan het college. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte uitvoering en tijdslijnen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college verzoeken om de voorgestelde maatregelen uit te voeren en de voortgang te monitoren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan verkeersveiligheid en de herinrichting van voetpaden, mogelijk ten koste van andere projecten of budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college te verzoeken de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden bij de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verbeterde voetgangersvoorzieningen kunnen bijdragen aan een duurzamere mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat er al geld gereserveerd is voor de uitvoering van de kleinschalige maatregelen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Westrand Sint Pancras Bestemmingsplan Verkeersplan Kleinschalige maatregelen De Helling Vronermeer Noord Gezondheidscentrum De Vroonen Vronermeerplas Gedempte VeertVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Westrand
Samenvatting: De motie betreft het versneld uitvoeren van kleinschalige verkeersmaatregelen in het gebied rondom De Helling in Sint Pancras, onderdeel van het verkeersplan Sint Pancras. De gemeenteraad van Dijk en Waard constateert dat de huidige voetpaden verkeerd gesitueerd zijn, wat leidt tot verkeersonveiligheid. Met de verwachte toename van verkeer door de ontwikkeling van de Westrand en de Gedempte Veert, wordt het noodzakelijk geacht om voetpaden aan te leggen aan de zuidzijde van De Helling en de noordzijde van de Kruissloot. De motie verzoekt het college om deze maatregelen versneld uit te voeren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de huidige situatie, de problemen die daaruit voortvloeien, en de voorgestelde oplossingen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte aard van de kleinschalige maatregelen en de tijdlijn voor uitvoering.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken de voorgestelde maatregelen versneld uit te voeren. De raad heeft de motie aangenomen, wat betekent dat zij het college formeel heeft gevraagd om actie te ondernemen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van verkeersveiligheid en infrastructuurontwikkeling in het gebied. De raad moet beslissen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren en of de kosten gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specifieke details over de uitvoeringstijdlijn.
Besluit van de Raad
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, wat betekent dat zij het college verzoekt om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om lokale input te verzamelen en draagvlak te creëren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt voornamelijk op verkeersveiligheid en infrastructuur.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat er reeds geld gereserveerd is voor de uitvoering van het verkeersplan Sint Pancras, wat impliceert dat de financiële gevolgen beperkt zijn. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking vermeld, wat een belangrijk aspect is dat verder uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Westrand Bestemmingsplan Exploitatieplan Verkeersplan Sint Pancras Verkeersdrukte Vronermeerplas Voetpaden Verkeersonveiligheid Kleinschalige maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Vaststelling Bestemmingsplan en Exploitatieplan Westrand te Sint Pancras.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Titel: Vaststelling Bestemmingsplan en Exploitatieplan Westrand te Sint Pancras.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmings- en exploitatieplan voor de Westrand in Sint Pancras. Het plan maakt de bouw van 86 woningen mogelijk, waaronder appartementen, vrijstaande woningen en twee-onder-één-kapwoningen. Het bestemmingsplan volgt op een eerder vastgesteld stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan. Een exploitatieplan is opgesteld om de kosten te verhalen, waarbij 80% van de kosten door de Coöperatie Gedempte Veert wordt gedragen. Er is besloten geen milieueffectrapport op te stellen, maar wel een ecologisch onderzoek te eisen bij elke bouwaanvraag.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen, de financiële afspraken en de juridische kaders. Echter, de keuze om geen milieueffectrapport op te stellen kan als een lacune worden gezien.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmings- en exploitatieplan vaststellen en de ingediende zienswijzen beoordelen. De raad heeft ook de bevoegdheid om te beslissen over het al dan niet opstellen van een milieueffectrapport.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de plannen en de beoordeling van zienswijzen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet uitvoeren van een milieueffectrapport.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële afspraken. Het is echter minder specifiek over de milieuaspecten, gezien de keuze om geen milieueffectrapport op te stellen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmings- en exploitatieplan vast te stellen en de ingediende zienswijzen deels gegrond en deels ongegrond te verklaren.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een digitale informatieavond en de mogelijkheid voor bewoners om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de eisen voor drooglegging en klimaatbestendig bouwen. Echter, de keuze om geen milieueffectrapport op te stellen roept vragen op over de volledigheid van de duurzaamheidsafweging.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten worden gedragen door de Coöperatie Gedempte Veert en individuele initiatiefnemers via een exploitatiebijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Exploitatieplan Westrand Sint Pancras Coöperatie Gedempte Veert Woningbouw Stedenbouwkundig plan Zienswijzen Kostenverhaal Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Motie vreemd aan de orde van de dag
Samenvatting
De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft op 13 september 2022 een motie besproken over het asielbeleid en de woningcrisis. De motie constateert dat er een toename is van asielzoekers in Nederland, wat leidt tot meer statushouders die woningen nodig hebben. In Dijk en Waard zijn al veel inspanningen geleverd voor de opvang van asielzoekers, maar er is bezorgdheid dat het draagvlak voor opvang afneemt als statushouders woningen krijgen waar lokale inwoners lang op moeten wachten. De motie stelt dat de asielcrisis niet los kan worden gezien van de woningcrisis en ziet kansen in het realiseren van tijdelijke woningbouw die zowel statushouders als lokale inwoners ten goede komt. Het college wordt opgedragen om extra opvangplekken te voorkomen en scenario's voor een "win-win" situatie uit te werken en voor het einde van het jaar aan de raad voor te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie Vreemd 'Asielbeleid & Win-win woningbouw'". Het voorstel richt zich op de uitdagingen van de asiel- en woningcrisis in de gemeente Dijk en Waard. Het erkent de toename van asielzoekers en de noodzaak om statushouders te huisvesten, terwijl het ook de druk op de woningmarkt voor lokale inwoners erkent. De motie stelt voor om geen extra opvangplekken voor asielzoekers te creëren en roept het College op om scenario's te ontwikkelen die zowel statushouders huisvesten als woningen voor alle inwoners realiseren, met een nadruk op tijdelijke woningbouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen en het bieden van een richting voor mogelijke oplossingen. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde scenario's precies gerealiseerd kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het College te instrueren en te controleren. In dit geval moet de raad het College opdragen om scenario's te ontwikkelen en deze voor het einde van het jaar aan de raad voor te leggen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen leggen op het beperken van de opvang van asielzoekers en hoe ze de balans willen vinden tussen het huisvesten van statushouders en het voorzien in de woningbehoeften van de lokale bevolking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (einde van het jaar), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de "win-win" scenario's is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het College willen opdragen om de voorgestelde scenario's te ontwikkelen en voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden in het proces van scenario-ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij het ontwikkelen van tijdelijke woningbouwoplossingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de motie. Er is geen informatie over hoe de voorgestelde scenario's gefinancierd zouden worden of welke budgetten beschikbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekers Statushouders Woningcrisis Opvang Vluchtelingencrisis Draagvlak Taakstelling Tijdelijke woningbouw Opvanglocatie Win-win situatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
A.s. Wolkorte-flijders
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Maarten Poorter - Burgemeester
Véronique Wanst
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper Nieuwenhuizen
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 3 Vragenkwartiertje Dijk en Waard (politieke vragen / actualiteiten)
Maarten Poorter - Burgemeester
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Falco Hoekstra
Falco Hoekstra
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Falco Hoekstra
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Falco Hoekstra
Falco Hoekstra
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst Politieke Avond (tafels en raadsvergadering) d.d. 05 en 12 juli 2022
Samenvatting
Tijdens de discussietafel op 5 juli 2022 in de raadszaal van Parelhof, onder leiding van voorzitter Wesley Boer, werd de motie van Forum voor Democratie (FvD) betreffende het behoud van monumentale panden besproken. Aanwezig waren diverse raadsleden en de tafelgriffier. R. Lute van FvD gaf aan dat de beantwoording van hun schriftelijke vragen door het college hen ertoe heeft gebracht de motie voorlopig niet in discussie of stemming te brengen. De vergadering werd kort gehouden en afgesloten om 21:05 uur, met de conclusie dat de motie later als hamerstuk of debatstuk geagendeerd kan worden.
-
Notulen Discussietafel Parelhof 5 juli 2022 Motie FvD Behoud monumentale panden.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie FvD Behoud monumentale panden". De motie, ingediend door R. Lute van Forum voor Democratie (FvD), richt zich op het behoud van monumentale panden binnen de gemeente. Het doel is om maatregelen te treffen die ervoor zorgen dat deze panden behouden blijven voor toekomstige generaties. De indiener heeft echter besloten de motie niet in discussie of stemming te brengen na het ontvangen van antwoorden op schriftelijke vragen van het college.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt niet volledig te zijn behandeld, aangezien deze niet in discussie of stemming is gebracht. Er is geen inhoudelijke bespreking geweest, waardoor het moeilijk is om de volledigheid van de motie te beoordelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te besluiten of deze als hamerstuk of debatstuk geagendeerd moet worden voor een toekomstige vergadering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie willen ondersteunen en welke prioriteit zij geven aan het behoud van monumentale panden. Dit kan invloed hebben op de toewijzing van middelen en beleidsvorming.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige inhoud van de motie is het moeilijk te beoordelen of deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties aangegeven in de notulen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de motie als hamerstuk of debatstuk geagendeerd wordt voor een toekomstige vergadering.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in de notulen vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, aangezien het behoud van monumentale panden vaak samenhangt met duurzame ontwikkeling en behoud van cultureel erfgoed. Echter, de notulen geven hier geen specifieke informatie over.
Financiële gevolgen:
De notulen geven geen inzicht in de financiële gevolgen van de motie of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn om in een toekomstige bespreking te behandelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Monumentale panden FvD Behoud Vergadering Voorzitter Beantwoording Schriftelijke vragen College ZomerrecesVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 5 Voorstel voorzitter m.b.t. afdoening ingekomen stukken, w.o. mededelingen van het college aan de raad
Oldebroekse Gemeenteraad Pleit voor Brede Stikstofaanpak
De gemeenteraad van Oldebroek heeft een motie aangenomen die pleit voor een integrale aanpak van de stikstofproblematiek. De raad vindt dat de huidige stikstofdoelstellingen te veel gericht zijn op de landbouw en roept op tot betrokkenheid van meerdere sectoren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Oldebroek heeft op 30 juni 2022 een motie aangenomen over de stikstofaanpak, die zij nu onder de aandacht brengt van andere Nederlandse gemeenten. De motie reageert op de startnotitie van het Nationaal Programma Landelijk Gebied, waarin stikstofreductiedoelstellingen voor Oldebroek zijn vastgesteld. De raad constateert dat deze doelstellingen eenzijdig op de landbouw zijn gericht en pleit voor een integrale aanpak waarbij ook andere sectoren betrokken worden. De motie benadrukt dat de voorgestelde maatregelen nadelige sociaaleconomische gevolgen hebben voor het platteland en de agrarische sector in Oldebroek. De gemeenteraad roept het college op om richting de provincie Gelderland aan te geven dat de doelstellingen onaanvaardbare gevolgen hebben en vraagt om een integrale aanpak. De motie wordt ook ingediend bij de provincie Gelderland en andere gemeenten in de regio Noord-Veluwe, en kenbaar gemaakt aan alle gemeenteraden in Nederland.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Stikstofaanpak startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied". Het betreft een motie van de gemeenteraad van Oldebroek, aangenomen op 30 juni 2022, waarin zorgen worden geuit over de stikstofreductiedoelstellingen die door het kabinet zijn vastgesteld. Deze doelstellingen zijn volgens de motie eenzijdig gericht op de landbouwsector, terwijl een integrale aanpak nodig is die ook andere sectoren zoals industrie, verkeer en luchtvaart omvat. De motie roept op om de provincie Gelderland te informeren over de onaanvaardbare gevolgen van deze doelstellingen voor de agrarische sector en het platteland, en om de motie breder te delen met andere gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het uiten van zorgen en het formuleren van oproepen aan de provincie en andere gemeenten. Echter, het biedt geen gedetailleerde alternatieve oplossingen of specifieke maatregelen die genomen zouden moeten worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en adviserende rol door de motie aan te nemen en op te roepen tot actie richting de provincie en andere gemeenten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de motie steunen en daarmee de nadruk leggen op een integrale aanpak van de stikstofproblematiek die meerdere sectoren omvat, in plaats van een focus op de landbouwsector.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdslijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en de voorgestelde acties richting de provincie en andere gemeenten willen uitvoeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op stikstofreductie en de impact op natuur en milieu, maar het wordt niet expliciet genoemd in de motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet direct de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De nadruk ligt meer op de sociaaleconomische impact en de noodzaak van een integrale aanpak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stikstofaanpak Nationaal Programma Landelijk Gebied Stikstofreductiedoelstellingen Landbouw Integrale aanpak Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS) Sociaaleconomische gevolgen Agrarische sector Platteland NatuurbeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Hamerstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.a RV Harmonisatie verordening naamgeving en nummering
Nieuwe Naamgevingsregels voor Dijk en Waard: Een Stap naar Harmonisatie
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft unaniem ingestemd met de nieuwe Verordening naamgeving en nummering 2022. Deze stap is essentieel na de fusie van Langedijk en Heerhugowaard, en zorgt voor een uniforme aanpak die aansluit bij de huidige wetgeving.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om een nieuwe verordening voor naamgeving en nummering vast te stellen, genaamd de Verordening naamgeving en nummering Dijk en Waard 2022. Dit besluit is genomen vanwege de fusie tussen de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard, waardoor harmonisatie van de bestaande verordeningen noodzakelijk is. De nieuwe verordening vervangt de verouderde verordeningen van 2013 en 2007, die niet meer aansluiten op de huidige situatie en wetgeving. De nieuwe verordening is gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en bevat de laatste wijzigingen volgens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze harmonisatie, en de verordening treedt in werking na publicatie in het Gemeenteblad en op overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Harmonisatie verordening naamgeving en nummering
Samenvatting: Het voorstel betreft de harmonisatie van verordeningen voor naamgeving en nummering binnen de gemeente Dijk en Waard, na de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De nieuwe verordening, gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), vervangt de verouderde verordeningen van 2007 en 2013. Dit zorgt voor een uniforme en actuele regelgeving die voldoet aan de eisen van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG). Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en vereist geen participatie of inspraak.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde veranderingen, en de gevolgen van het niet aannemen van de nieuwe verordening beschrijft. Het bevat ook een bijlage met een gedetailleerde 'Was-Wordt' lijst voor verdere verduidelijking.
Rol van de Raad:
De raad moet de nieuwe verordening vaststellen en de oude verordeningen intrekken. Dit is een formele stap om de harmonisatie van de regelgeving te voltooien.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische harmonisatie betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde harmonisatie en intrekking van de oude verordeningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een duidelijk doel heeft, namelijk het harmoniseren van de verordeningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden, wat logisch is gezien de technische aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve harmonisatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het slechts de harmonisatie van bestaande verordeningen betreft zonder veranderingen in de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Verordening Naamgeving Nummering Basisregistratie Adressen Gebouwen Fusie Modelverordening Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)Verfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.b RV Vaststellen bestemmingsplan Heerhugowaard ‘Zuid-West 2021’
Gemeenteraad Dijk en Waard stelt bestemmingsplan Heerhugowaard Zuid-West 2021 vast
In een vlot verlopen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard het bestemmingsplan 'Heerhugowaard Zuid-West 2021' vastgesteld. Het plan, dat geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt, biedt een actueel juridisch-planologisch kader en is voorbereid op de komst van de Omgevingswet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten het bestemmingsplan 'Heerhugowaard Zuid-West 2021' vast te stellen. Dit plan actualiseert en digitaliseert het bestaande bestemmingsplan volgens de nieuwste ruimtelijke ordeningsstandaarden, vooruitlopend op de Omgevingswet. Het plan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk, maar biedt een actueel juridisch-planologisch kader voor het gebied. Het bestemmingsplan wordt onderdeel van het tijdelijk omgevingsplan bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er zijn geen zienswijzen ingediend, maar een overlegreactie van Liander heeft geleid tot een kleine aanpassing. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Het plan wordt gepubliceerd in het digitale gemeenteblad en op de website www.ruimtelijkeplannen.nl. Na vaststelling start een beroepstermijn van zes weken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan Heerhugowaard ‘Zuid-West 2021’
Samenvatting:
Het bestemmingsplan Heerhugowaard ‘Zuid-West 2021’ is een actualisatie en digitalisatie van het bestaande plan, in lijn met de Omgevingswet en de laatste RO-standaarden. Het plan behoudt de huidige bouw- en gebruiksmogelijkheden zonder nieuwe ontwikkelingen toe te voegen. Het biedt een actueel juridisch-planologisch kader en zorgt ervoor dat de planregels automatisch onderdeel worden van het tijdelijk omgevingsplan bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het plan is aangepast na een overlegreactie van Liander N.V. en is bedoeld om te voldoen aan de wettelijke eisen voor digitale toegankelijkheid van ruimtelijke plannen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke toelichting op de wijzigingen en de juridische context. Het bevat alle noodzakelijke onderdelen, zoals de toelichting, planregels, verbeelding en reactienota.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en besluiten over de publicatie en digitalisering ervan. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het plan en het waarborgen van de juridische en planologische kaders.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het plan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt. De raad moet echter beslissen over de vaststelling en publicatie van het plan.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en te publiceren volgens de voorgestelde richtlijnen.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest met een inspraakperiode en een informatieavond. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, maar wel een overlegreactie van Liander, die tot aanpassingen heeft geleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het plan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden gedekt door het reguliere budget voor actualisatie van bestemmingsplannen. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat er geen bouwplan wordt gerealiseerd. Het voorstel heeft geen verdere financiële gevolgen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Heerhugowaard ‘Zuid-West 2021’ Omgevingswet Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) Wet ruimtelijke ordening (Wro) Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) Reactienota overlegreacties Plangebied Juridisch-planologisch kader Zienswijze ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.c RV Intrekken Treasurystatuten voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk
Gemeente Dijk en Waard trekt oude Treasurystatuten in: "Tijd voor duidelijkheid"
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten de Treasurystatuten van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk in te trekken. Dit besluit volgt op de invoering van een nieuw, uniform Treasurystatuut voor de fusiegemeente, dat sinds 1 januari 2022 van kracht is.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het intrekken van de Treasurystatuten van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, aangezien deze overbodig zijn geworden door de vaststelling van het nieuwe Treasurystatuut voor de gemeente Dijk en Waard. Dit nieuwe statuut, dat per 1 januari 2022 is ingegaan, bevat de actuele regels voor de Treasuryfunctie van de gemeente. Om verwarring te voorkomen, wordt voorgesteld de oude statuten met terugwerkende kracht per 1 januari 2022 in te trekken. Het alternatief om de oude statuten tot 1 januari 2024 te laten doorlopen wordt als onwenselijk beschouwd vanwege mogelijke tegenstrijdigheden. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, behalve beperkte publicatiekosten, en er zijn geen directe vervolgstappen na de intrekking. Het besluit wordt gecommuniceerd via het Elektronisch Gemeenteblad en overheid.nl.
-
Raadsvoorstel intrekken Treasurystatuten voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel intrekken Treasurystatuten voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk". Het doel is om de Treasurystatuten van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk met terugwerkende kracht per 1 januari 2022 in te trekken. Dit is noodzakelijk omdat het nieuwe Treasurystatuut voor de gemeente Dijk en Waard al is vastgesteld en de oude statuten overbodig zijn geworden. Door de intrekking wordt verwarring over welk statuut leidend is voorkomen, aangezien de oude statuten anders pas per 1 januari 2024 van rechtswege zouden vervallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle relevante informatie over de noodzaak en de gevolgen van de intrekking van de oude Treasurystatuten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de intrekking van de oude Treasurystatuten. Dit is noodzakelijk omdat de oorspronkelijke statuten door de gemeenteraad van de voormalige gemeenten zijn vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het intrekken van de oude statuten met terugwerkende kracht of het laten vervallen van de statuten per 1 januari 2024. Het voorstel adviseert de eerste optie om verwarring te voorkomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Treasurystatuten van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk met terugwerkende kracht per 1 januari 2022 in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake geweest van participatie met derden, omdat het voorstel geen belangen van derden raakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het puur administratief van aard is.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen significante financiële gevolgen, behalve de beperkte kosten van publicatie. Er is geen noodzaak voor dekking van extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Treasurystatuut Heerhugowaard Langedijk Intrekken Fusiedatum Gemeentewet Wet Financiering Decentrale Overheden Terugwerkende kracht Verwarring Elektronisch GemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7 Bespreekstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
B. Hoejenbos
Agendapunt 6.d RV Vaststellen bestemmingsplan Benedenweg naast 143, Sint Pancras
Gemeenteraad Dijk en Waard Stemt in met Bouwplannen Sint Pancras
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de bouw van twee vrijstaande woningen naast Benedenweg 143 in Sint Pancras. Het bestemmingsplan, dat een perceel van 800 m² betreft, werd zonder veel tegenstand aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een bestemmingsplan vastgesteld voor de bouw van twee vrijstaande woningen naast Benedenweg 143 in Sint Pancras. Het plan, dat een perceel van 800 m² betreft, was nodig omdat de huidige bestemming 'Tuin' geen bebouwing toestaat. Het ontwerp bestemmingsplan lag ter inzage van 20 mei tot 30 juni 2022, waarbij één zienswijze werd ingediend. Deze zienswijze werd ongegrond verklaard, omdat de bezwaren al juridisch waren geborgd in het plan. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd, waaronder een akoestisch onderzoek, dat leidde tot de aanbeveling voor een geluidscherm en een 'dove gevel' om het naastgelegen aannemersbedrijf niet te belemmeren. Het plan voldoet aan de eisen voor een goede ruimtelijke ordening en er is geen milieueffectrapportage nodig. De kosten van de ontwikkeling komen volledig voor rekening van de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst opgesteld. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en opnieuw ter inzage gelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan naast Benedenweg 143 Sint Pancras". Het bestemmingsplan maakt de bouw van twee vrijstaande woningen mogelijk op een perceel dat momenteel als 'Tuin' is bestemd. Het plan is in lijn met het provinciaal beleid om binnenstedelijk te bouwen. Er is één zienswijze ingediend, maar deze leidt niet tot aanpassing van het plan, omdat de argumenten al juridisch zijn geborgd. Het plan voorziet in een goede ruimtelijke ordening en voldoet aan de wettelijke eisen. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten door de initiatiefnemer worden gedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische en stedenbouwkundige overwegingen, en de resultaten van uitgevoerde onderzoeken.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de ingediende zienswijze ongegrond verklaren. Daarnaast moet de raad instemmen met het niet opstellen van een exploitatieplan en de conclusie dat geen milieueffectrapportage nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en de afhandeling van de zienswijze. Dit omvat ook de keuze om geen exploitatieplan op te stellen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, de zienswijze ongegrond te verklaren, geen exploitatieplan op te stellen, en de conclusie over de milieueffectrapportage te accepteren.
Participatie:
Er is overleg geweest met omwonenden, en hun zorgen zijn deels meegenomen in het plan. Er is toegezegd dat er niet geheid zal worden en geen grote zwarte schuur zal worden gebouwd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar het binnenstedelijk bouwen kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, omdat alle kosten door de initiatiefnemer worden gedragen. Er is een planschadeovereenkomst opgesteld om eventuele schade te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Benedenweg 143 Sint Pancras Vrijstaande woningen Zienswijze Ruimtelijke ordening Akoestisch onderzoek Inbreilocatie Milieueffectrapportage Anterieure overeenkomst Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)Verfijning van de zoekopdracht:
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.a RV Vaststellen nieuw Reglement van Orde van de gemeenteraad van Dijk en Waard 2022
Samenvatting
In de raadsvergadering van 13 september 2022 heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard besloten een nieuw Reglement van Orde vast te stellen. Dit besluit volgt op ervaringen met het BOB-model, waarbij vergaderingen voor beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming apart plaatsvinden. De belangrijkste wijziging is de overgang van een tweewekelijkse naar een driewekelijkse vergadercyclus, waarbij de raadsvergadering een eigen avond krijgt. Dit moet leiden tot een logische vergaderstructuur, meer tijd voor debat en standpuntuitwisseling, en toegankelijkere vergaderingen voor inwoners. Het nieuwe reglement treedt per direct in werking en vervangt het reglement van 3 januari 2022. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen nieuw Reglement van orde
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw Reglement van Orde voor de gemeente Dijk en Waard. Het huidige vergadermodel, het BOB-model, wordt aangepast van een tweewekelijkse naar een driewekelijkse cyclus. Dit biedt meer ruimte voor beeldvormende en oordeelsvormende vergaderingen op aparte avonden, zonder de tijdsdruk van een besluitvormende vergadering op dezelfde avond. Het nieuwe reglement beoogt een heldere vergaderstructuur, meer tijd voor debat en toegankelijkere vergaderingen voor inwoners. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en treedt in werking op 13 september 2022.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de wijzigingen, de redenen daarvoor, en de verwachte effecten. Ook worden de juridische kaders en de motivering per besluitpunt helder uiteengezet.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het nieuwe Reglement van Orde vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en het intrekken van het oude reglement.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de vergaderstructuur en de overgangsbepalingen voor fractievertegenwoordigers. Dit omvat het afwegen van de voordelen van een driewekelijkse cyclus tegen de huidige tweewekelijkse cyclus.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbaarheid en acceptatie zijn minder expliciet benoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het nieuwe Reglement van Orde vast te stellen en het oude reglement in te trekken. Ook moet de raad instemmen met de overgangsbepalingen voor fractievertegenwoordigers.
Participatie
Het voorstel houdt rekening met participatie door meer tijd en ruimte te bieden voor insprekers en meesprekers, wat de toegankelijkheid voor inwoners vergroot.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de efficiëntie en toegankelijkheid van de vergaderstructuur.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen. Er worden geen extra kosten verwacht ten opzichte van het huidige reglement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reglement van orde BOB-model Vergadercyclus Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming Fractievertegenwoordigers Democratische openheid Vergaderstructuur GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.b RV Uitbreiding Agendacommissie
Gemeenteraad Dijk en Waard breidt agendacommissie uit: ChristenUnie-kandidaat Visser-Hogeterp unaniem gekozen
Tijdens de raadsvergadering van 13 september 2022 heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard ingestemd met de uitbreiding van de agendacommissie. Mevrouw T.J. Visser-Hogeterp van de ChristenUnie is als eerste kandidaat unaniem verkozen.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 13 september 2022 heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard besloten om de agendacommissie uit te breiden met maximaal twee extra leden, zoals vastgelegd in artikel 5 van het Reglement van orde 2022. De agendacommissie is verantwoordelijk voor de voorbereiding van de Politieke Avonden en raadsvergaderingen, waaronder het opstellen van de agenda en het beoordelen van stukken. Momenteel bestaat de commissie uit vijf leden, inclusief de plaatsvervangend voorzitter van de raad. Mevrouw T.J. Visser-Hogeterp van de ChristenUnie heeft zich aangemeld als kandidaat voor de uitbreiding. De tweede positie blijft voorlopig vacant. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en de samenstelling van de commissie wordt op de raadswebsite vermeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Benoemen twee extra leden agendacommissie
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van twee extra leden voor de agendacommissie van de gemeente Dijk en Waard, zoals vastgelegd in het Reglement van orde 2022. De agendacommissie, die de organisatie van Politieke Avonden en raadsvergaderingen voorbereidt, kan nu uit maximaal zeven leden bestaan. Tot nu toe heeft zich één kandidaat aangemeld, mevrouw T.J. Visser-Hogeterp van de ChristenUnie. De tweede positie blijft open voor andere raadsleden. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en de samenstelling van de commissie wordt op de raadswebsite vermeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de context, het doel en de procedure voor de benoeming van extra leden beschrijft. Er zijn geen motiveringen, kanttekeningen of alternatieven vermeld, wat aangeeft dat het een relatief eenvoudig en rechtlijnig voorstel betreft.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de benoeming van de voorgestelde kandidaat en eventueel een tweede kandidaat voor de agendacommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van de voorgestelde kandidaat en het openstellen van de tweede positie voor andere raadsleden. Dit kan invloed hebben op de samenstelling en dynamiek van de agendacommissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het benoemen van extra leden. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de gemeentelijke organisatie. Er is echter geen tijdsgebonden element voor de aanmelding van de tweede kandidaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de benoeming van T.J. Visser-Hogeterp en eventueel een tweede kandidaat voor de agendacommissie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne organisatorische aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het betrekking heeft op de interne organisatie van de raad.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agendacommissie Benoemen Leden Reglement van orde Politieke Avonden Raadsvergaderingen T.J. Visser-Hogeterp ChristenUnie Uitbreiding A-politieke commissieVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.c RV Verordening BIZ Centrumwaard 2023-2027
Centrumwaard op weg naar een bruisend dorpscentrum met nieuwe BIZ
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in Centrumwaard. Dit initiatief, dat door lokale ondernemers is gestart, moet het dorpscentrum nieuw leven inblazen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor de BIZ Centrumwaard 2023-2027 besproken. De BIZ is een samenwerkingsverband waarbij ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving. De Ondernemersvereniging Centrumwaard (OVC) heeft het initiatief genomen en hoopt hiermee het centrum weer aantrekkelijk en levendig te maken.Mevrouw Van Ruitenbeek van GroenLinks herinnerde de raad aan de bloeiende tijden van weleer: "Veel ouderen onder ons zullen zich zeker de spaarkaart met de zegeltjes van Centrumwaard herinneren." Ze sprak haar steun uit voor de BIZ in de hoop dat het centrum weer een bruisend gebied wordt.
De VVD-fractie, vertegenwoordigd door mevrouw Stannes, was eveneens positief. "Iedereen is heel blij dat ze meer invloed kunnen uitoefenen over wat er gebeurt in hun eigen centrum," aldus Stannes. De VVD ziet de BIZ als een kans voor ondernemers om meer zeggenschap te krijgen over hun omgeving.
Toch waren er ook kritische geluiden. De heer Koopman van Forum voor Democratie uitte zijn zorgen over de financiële lasten voor kleinere ondernemers in de huidige economische situatie. "Het lijkt ons op dit moment geen gepaste keuze om dat nu in te voeren," stelde hij.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Ruiter, had bedenkingen bij de kosten van de organisatie rondom de BIZ. "Als de gemeente het geld dat ze daaraan besteden gewoon lekker aan de BIZ zouden kunnen geven, hadden we misschien meer waar voor ons geld kunnen krijgen," merkte Ruiter op.
Ondanks de kritische noten stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De BIZ zal in werking treden zodra er voldoende steun is onder de ondernemers, en heeft een maximale looptijd van vijf jaar. Na deze periode kan de BIZ worden geëvalueerd en eventueel verlengd.
Met de goedkeuring van de BIZ zet Centrumwaard een belangrijke stap richting een levendig en aantrekkelijk dorpscentrum. De komende jaren zullen uitwijzen of de samenwerking tussen ondernemers en de gemeente het gewenste resultaat oplevert.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft een proces gestart om van Centrumwaard een bruisend dorpscentrum te maken. Een belangrijke stap hierin is het instellen van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ), waarbij ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving. De ondernemers in Centrumwaard hebben het initiatief genomen voor de BIZ en de Ondernemersvereniging Centrumwaard (OVC) opgericht. De gemeenteraad wordt voorgesteld de verordening BIZ Centrumwaard 2023-2027 vast te stellen, die in werking treedt zodra er voldoende steun is onder de ondernemers. De BIZ heeft een maximale looptijd van vijf jaar en kan daarna worden geëvalueerd en eventueel verlengd. Het succes van de BIZ hangt af van de samenwerking tussen ondernemers en de gemeente, en er wordt een formele draagvlakmeting uitgevoerd om de steun te meten. De BIZ-bijdrage is gebaseerd op de WOZ-waarde van de panden en wordt door de gemeente uitgekeerd aan de ondernemersvereniging voor de uitvoering van het BIZ-plan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening BIZ Centrumwaard 2023-2027
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening BIZ Centrumwaard 2023-2027". Het voorstel betreft de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in Centrumwaard, een gebied waar ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving. Het doel is om van Centrumwaard een uitnodigende buurt met een bruisend dorpscentrum te maken. De ondernemers hebben het initiatief genomen en de gemeente faciliteert. De verordening treedt in werking na een positieve draagvlakmeting onder de ondernemers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, de juridische kaders, de financiële aspecten, en de procedurele stappen die nodig zijn voor de oprichting van de BIZ. Echter, specifieke details over de exacte activiteiten en budgetten binnen het BIZ-plan zijn niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen en te zorgen dat deze in werking treedt zodra er voldoende steun is onder de ondernemers. De raad moet ook toezien op de naleving van de wettelijke vereisten en de uitvoering van de BIZ.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de oprichting van de BIZ steunt en of zij de verordening willen vaststellen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de ondernemers tegen mogelijke bezwaren van andere belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader (2023-2027), maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van draagvlak kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening BIZ Centrumwaard 2023-2027 vast te stellen en deze in werking te laten treden na een positieve draagvlakmeting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door ondernemers, die het initiatief hebben genomen en een kopgroep hebben gevormd. Er is ook sprake van betrokkenheid van ambassadeurs en communicatie met de bredere ondernemersgemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar de verbetering van de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de BIZ-bijdrage, die gebaseerd is op de WOZ-waarde van de panden. De gemeente int deze bijdrage en keert deze uit aan de BIZ-vereniging. Er is geen sprake van extra gemeentelijke kosten, tenzij er aanvullende subsidies worden afgesproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrumwaard Ondernemers Samenwerking Draagvlakmeting Ondernemersvereniging Centrumwaard (OVC) Masterplan Retailvisie Centrummanager SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
A.s. Wolkorte-flijders
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
A.s. Wolkorte-flijders
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker -
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Daniëlle Barhorst -
Nicky Stammis - VVD
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Agendapunt 7.e RV Gebiedsvisie Grenzeloos Dijk en Waard - Kanaalpark
Kanaalpark Dijk en Waard: Visie op de Toekomst met Ruimte voor Natuur en Recreatie
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de "Visie Grenzeloos Dijk en Waard (Kanaalpark)" vastgesteld. Deze visie richt zich op de ontwikkeling van het gebied rondom het kanaal Omval-Kolhorn als een plek voor ontspanning en activiteit. De visie, die veel reacties van inwoners ontving, dient als leidraad voor toekomstige ontwikkelingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de visie besproken, waarbij verschillende fracties hun standpunten naar voren brachten. De Fractie van de DOP benadrukte het belang van participatie en stelde voor om het participatieproces te evalueren. "Participatie is voor ons zeer belangrijk," aldus mevrouw Van het Schip van de DOP. Ze benadrukte dat het behoud van natuur en cultuurhistorie essentieel is, maar dat er ook ruimte moet zijn voor recreatie en woningbouw.De motie van de ChristenUnie om 5 miljoen euro te reserveren voor de uitvoering van de visie werd als voorbarig beschouwd door de meeste fracties. "We willen een zorgvuldige afweging maken in de begroting," aldus de DOP. De wethouder gaf aan dat de financiële aspecten in de begroting zullen worden meegenomen.
Een andere motie van de ChristenUnie, die opriep tot een aparte status voor het Oosterdelgebied om de natuurwaarden te beschermen, kreeg steun van enkele fracties, maar werd uiteindelijk verworpen. De wethouder benadrukte dat het gebied al een beschermde status heeft als onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland.
Forum voor Democratie diende een motie in om het participatieproces opnieuw te doorlopen, maar deze werd niet gesteund. De wethouder gaf aan dat er al uitgebreide participatie heeft plaatsgevonden en dat de inspraak wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen.
De visie biedt een breed kader voor de toekomstige ontwikkeling van het Kanaalpark, met aandacht voor zowel natuur als recreatie. De gemeenteraad zal in de toekomst per deelproject beslissen over de concrete uitvoeringsplannen, waarbij steeds gezocht wordt naar een evenwicht tussen behoud van natuur en uitbreiding van recreatiemogelijkheden.
Samenvatting
De "Visie Grenzeloos Dijk en Waard (Kanaalpark)" richt zich op de toekomstige ontwikkeling van het gebied rondom het kanaal Omval-Kolhorn in de gemeente Dijk en Waard. Dit gebied, dat zich uitstrekt van het stationsgebied tot Museum BroekerVeiling en van het Stadshart tot Sint Pancras, is bedoeld als een plek voor zowel ontspanning als activiteit voor alle inwoners. De visie, die van medio maart tot eind april ter inzage lag, ontving 77 reacties van bewoners, ondernemers en organisaties. De gemeenteraad heeft de visie vastgesteld als leidraad voor toekomstige ruimtelijke en functionele ontwikkelingen. De visie is een startpunt voor verdere planvorming en biedt kaders voor huidige en toekomstige initiatieven. Er is veel aandacht besteed aan participatie, met diverse bijeenkomsten en communicatie via verschillende kanalen. De visie heeft geen directe financiële gevolgen, maar zal verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie van de ChristenUnie Dijk en Waard, getiteld "Visie Grenzeloos Dijk en Waard," werd behandeld tijdens de raadsvergadering op 13 september 2022 en is verworpen. De motie benadrukt de ambities van de gebiedsvisie op het gebied van recreatie, woningbouw, ecologie, cultuurhistorie en bereikbaarheid. Het stelt dat er geen financiële middelen zijn gereserveerd voor de uitvoering van deze ambities. De motie roept op om bij de meerjarenbegroting 2023-2026 rekening te houden met een fonds van minimaal € 5 miljoen, afkomstig uit de extra middelen van de meicirculaire, om de visie te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de noodzaak voor financiële middelen om de ambities van de gebiedsvisie te realiseren. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de middelen precies zullen worden ingezet.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de oproep van de motie steunt om financiële middelen vrij te maken voor de uitvoering van de gebiedsvisie. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de meerjarenbegroting en het toewijzen van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan de financiering van de gebiedsvisie binnen de meerjarenbegroting. Dit omvat het afwegen van de visie tegen andere financiële verplichtingen en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en middelen vrijmaakt voor de gebiedsvisie in de meerjarenbegroting. Aangezien de motie is verworpen, heeft de raad besloten dit niet te doen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces van het realiseren van de gebiedsvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de visie ambities bevat op het gebied van ecologie en duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een fonds van minimaal € 5 miljoen uit de extra middelen van de meicirculaire. Het geeft aan dat deze middelen nodig zijn om de onrendabele onderdelen van de visie te realiseren, maar biedt geen gedetailleerde dekking of financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Grenzeloos Kanaalpark Recreatie Woningbouw Ecologie Cultuurhistorie Bereikbaarheid Meerjarenbegroting 2023-2026 Publieke middelen MeicirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Visie Grenzeloos Dijk en Waard". De motie richt zich op de gebiedsvisie voor het Kanaalpark in Dijk en Waard, met specifieke aandacht voor het Oosterdelgebied. De motie constateert dat de visie veel ambities bevat op het gebied van recreatie, woningbouw, ecologie, cultuurhistorie en bereikbaarheid, maar dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende belangen. Er zijn zorgen geuit door inwoners over de toename van recreatie en de mogelijke verstoring van de rust en aantasting van natuur- en cultuurhistorische waarden. De motie roept op om de natuur- en cultuurhistorische waarden in het Oosterdelgebied prioriteit te geven boven recreatie en bereikbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het de zorgen van inwoners adresseert en duidelijke prioriteiten stelt voor de ontwikkeling van het gebied. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de zorgen die worden geuit.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de koers uit te zetten en kaders te geven richting het college voor de verdere uitwerking van plannen in het gebied. De raad moet ook de zorgen van inwoners serieus nemen en deze in overweging nemen bij het maken van beslissingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van natuur- en cultuurhistorische waarden of het bevorderen van recreatie en bereikbaarheid. Dit vereist een afweging van de verschillende belangen en de impact op het gebied.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van prioriteiten, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke acties voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie biedt geen concrete stappen voor hoe de prioriteiten moeten worden gehandhaafd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en daarmee de prioriteit geven aan natuur- en cultuurhistorische waarden in het Oosterdelgebied, of de motie verwerpen en mogelijk andere belangen voorrang geven.
Participatie:
De motie erkent de participatie van inwoners door te verwijzen naar de reactienota en de zorgen die daarin zijn geuit. Het benadrukt het belang van het serieus nemen van deze zorgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het behoud van natuurwaarden en cultuurhistorische waarden, wat bijdraagt aan duurzame ontwikkeling van het gebied.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de prioriteiten en waarden dan op de financiële aspecten van de gebiedsontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oosterdelgebied Gebiedsvisie Natuurwaarden Cultuurhistorische waarden Recreatie Bereikbaarheid Inspraak Kanaalpark Museum de Broekerveiling EcologieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Gebrekkige burgerparticipatie visie Kanaalpark". Het betreft een verzoek aan het College van de gemeente Dijk en Waard om de burgerparticipatie rondom de visie voor het Kanaalpark opnieuw te organiseren. De indieners constateren dat de eerdere participatie ontoereikend was en dat de inbreng van inwoners en betrokkenen niet is meegenomen in de huidige visie. Ze benadrukken dat participatie essentieel is voor visie en besluitvorming en willen dat de inbreng van de gemeenschap de basis vormt voor de uiteindelijke visie.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar constatering en verzoek, maar mist specifieke details over hoe de nieuwe participatieronde georganiseerd zou moeten worden en welke concrete stappen het College moet nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de motie en daarmee over de vraag of het College de participatie opnieuw moet organiseren. De raad moet beoordelen of de huidige participatie voldoende was en of herziening noodzakelijk is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van de motie, wat betekent dat ze het belang van hernieuwde participatie erkennen, of het verwerpen ervan, wat impliceert dat ze de huidige aanpak van het College steunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad voor de hernieuwde participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen of verwerpen. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van burgerparticipatie en stelt dat de eerdere participatie onvoldoende was. Het vraagt om een hernieuwde participatie waarbij de inbreng van inwoners centraal staat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als onderdeel van de visie voor het Kanaalpark.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het organiseren van een nieuwe participatieronde kan echter extra kosten met zich meebrengen, wat een overweging kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerparticipatie Kanaalpark Visie Inwoners Betrokkenen Wethouder Participatietrajecten Onomkeerbaar project Inbreng FundamentVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Visie Grenzeloos Dijk en Waard". Het richt zich op de ontwikkeling van het Oosterdelgebied, waarbij de nadruk ligt op het behoud van natuur- en cultuurhistorische waarden. De motie constateert dat de huidige visie veel ambities heeft, maar geen onderscheid maakt tussen verschillende belangen. Er zijn zorgen van inwoners over de toename van recreatie en de impact daarvan op de rust en natuurwaarden. De motie roept op om bij de verdere uitwerking van de visie prioriteit te geven aan natuur- en cultuurhistorische waarden boven recreatie en bereikbaarheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van inwoners en het benadrukken van de prioriteiten voor het Oosterdelgebied. Echter, het mist specifieke details over hoe deze prioriteiten in de praktijk zullen worden geïmplementeerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de koers uit te zetten en kaders te geven voor de verdere uitwerking van plannen in het gebied. Ze moeten ook de zorgen van inwoners serieus nemen en deze integreren in hun besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van natuur- en cultuurhistorische waarden of het bevorderen van recreatie en bereikbaarheid. Dit vereist een afweging van verschillende belangen en de mogelijke gevolgen daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare criteria voor succes of evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en daarmee de prioriteit van natuur- en cultuurhistorische waarden boven recreatie en bereikbaarheid willen bevestigen.
Participatie:
Het voorstel erkent de participatie van inwoners door hun zorgen te vermelden, maar het geeft geen details over hoe deze participatie verder zal worden geïntegreerd in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het behoud van natuurwaarden, wat een belangrijk aspect van duurzaamheid is.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in de verdere uitwerking van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oosterdelgebied Natuurwaarden Cultuurhistorische waarden Recreatie Bereikbaarheid Inspraak Museum de Broekerveiling Participerende inwoners Ecologie WoningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Visie Grenzeloos Dijk en Waard". Het richt zich op de ontwikkeling van het Oosterdelgebied, waarbij de nadruk ligt op het behoud van natuur- en cultuurhistorische waarden. De motie constateert dat de huidige visie veel ambities heeft, maar geen onderscheid maakt tussen verschillende belangen. Er zijn zorgen van inwoners over de toename van recreatie en de impact daarvan op de rust en natuurwaarden. De motie roept op om bij de verdere uitwerking van de visie prioriteit te geven aan natuur- en cultuurhistorische waarden boven recreatie en bereikbaarheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van inwoners en het benadrukken van de prioriteiten voor het Oosterdelgebied. Echter, het mist specifieke details over hoe deze prioriteiten in de praktijk zullen worden geïmplementeerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de koers uit te zetten en kaders te geven voor de verdere uitwerking van plannen in het gebied. Ze moeten ook de zorgen van inwoners serieus nemen en deze integreren in hun besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van natuur- en cultuurhistorische waarden of het bevorderen van recreatie en bereikbaarheid. Dit vereist een afweging van verschillende belangen en de mogelijke gevolgen daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare criteria voor succes of evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en daarmee de prioriteit van natuur- en cultuurhistorische waarden boven recreatie en bereikbaarheid willen bevestigen.
Participatie:
Het voorstel erkent de participatie van inwoners door hun zorgen te vermelden, maar het geeft geen details over hoe deze participatie verder zal worden geïntegreerd in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het behoud van natuurwaarden, wat een belangrijk aspect van duurzaamheid is.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in de verdere uitwerking van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oosterdelgebied Natuurwaarden Cultuurhistorische waarden Recreatie Bereikbaarheid Inspraak Museum de Broekerveiling Participerende inwoners Ecologie WoningbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Visie Grenzeloos Dijk en Waard." Het document benadrukt de ambities van de gemeente Dijk en Waard op het gebied van recreatie, woningbouw, ecologie, cultuurhistorie en bereikbaarheid. Hoewel de visie veelbelovend is, ontbreekt een concreet voorstel voor de financiering van deze ambities. De motie roept op om bij de samenstelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 rekening te houden met een fonds van minimaal €5 miljoen, afkomstig uit de extra middelen van de meicirculaire, om de visie te realiseren, inclusief de onrendabele onderdelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van de noodzaak voor financiële middelen om de visie te realiseren. Echter, het mist specifieke details over hoe de middelen precies zullen worden ingezet en welke projecten prioriteit krijgen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het vaststellen van de meerjarenbegroting. Ze moeten beslissen of ze de voorgestelde financiële reservering ondersteunen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële toewijzing van €5 miljoen steunen en hoe ze prioriteiten stellen binnen de visie. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans vinden tussen verschillende gemeentelijke behoeften en beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of tijdsgebonden doelen gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en de voorgestelde financiële reservering goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de ambities binnen de visie, wat suggereert dat het een relevant onderwerp is.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een fonds van minimaal €5 miljoen, te vormen uit de extra middelen van de meicirculaire. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe deze middelen precies gedekt worden of hoe ze verdeeld zullen worden over de verschillende projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Grenzeloos Recreatie Woningbouw Ecologie Cultuurhistorie Bereikbaarheid Middelen Meerjarenbegroting 2023-2026 Meicirculaire FondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Visie Grenzeloos Dijk en Waard." Het document benadrukt de ambities van de gemeente Dijk en Waard op het gebied van recreatie, woningbouw, ecologie, cultuurhistorie en bereikbaarheid. Hoewel de visie veelbelovend is, ontbreekt een concreet voorstel voor de financiering van deze ambities. De motie roept op om bij de samenstelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 rekening te houden met een fonds van minimaal €5 miljoen, afkomstig uit de extra middelen van de meicirculaire, om de visie te realiseren, inclusief de onrendabele onderdelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van de noodzaak voor financiële middelen om de visie te realiseren. Echter, het mist specifieke details over hoe de middelen precies zullen worden ingezet en welke projecten prioriteit krijgen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het vaststellen van de meerjarenbegroting. Ze moeten beslissen of ze de voorgestelde financiële reservering ondersteunen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële toewijzing van €5 miljoen steunen en hoe ze prioriteiten stellen binnen de visie. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans vinden tussen verschillende gemeentelijke behoeften en beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of tijdsgebonden doelen gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en de voorgestelde financiële reservering goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces wordt meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de ambities binnen de visie, wat suggereert dat het een relevant onderwerp is.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een fonds van minimaal €5 miljoen, te vormen uit de extra middelen van de meicirculaire. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe deze middelen precies gedekt worden of hoe ze verdeeld zullen worden over de verschillende projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Grenzeloos Recreatie Woningbouw Ecologie Cultuurhistorie Bereikbaarheid Middelen Meerjarenbegroting 2023-2026 Meicirculaire FondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gebrekkige burgerparticipatie visie kanaalpark". De motie constateert dat de burgerparticipatie rondom het project "kanaalpark" onvoldoende is geweest. De wethouder heeft beterschap beloofd voor toekomstige projecten, maar is niet van plan om de participatie voor het huidige project te herzien. Het project is van groot belang voor de inwoners en betrokkenen, die hun zorgen en ideeën hebben geuit, maar deze zijn niet meegenomen in de visie. De motie verzoekt het college om de participatie opnieuw te organiseren, zodat de inbreng van inwoners en betrokkenen de basis vormt voor de visie op het kanaalpark.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar constatering en verzoek, maar mist specifieke details over hoe de nieuwe participatie georganiseerd moet worden en welke stappen concreet genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval moet de raad beslissen of zij het college wil verzoeken om de participatie opnieuw te organiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om de participatie opnieuw te organiseren, wat kan leiden tot vertraging en mogelijk extra kosten, of dat zij de huidige situatie accepteert.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek is specifiek, maar er ontbreken meetbare doelen, een tijdsbestek en een plan voor hoe de participatie opnieuw georganiseerd moet worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college verzoekt om de participatie opnieuw te organiseren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie en vraagt om hernieuwde inspraak van inwoners en betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de visie op het kanaalpark.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het opnieuw organiseren van participatie kan extra kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerparticipatie Kanaalpark Visie Inwoners Betrokkenen Wethouder Participatietrajecten Zorgen Ideeën CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gebrekkige burgerparticipatie visie kanaalpark". De motie constateert dat de burgerparticipatie rondom het project "kanaalpark" onvoldoende is geweest. De wethouder heeft beterschap beloofd voor toekomstige projecten, maar is niet van plan om de participatie voor het huidige project te herzien. Het project is van groot belang voor de inwoners en betrokkenen, die hun zorgen en ideeën hebben geuit, maar deze zijn niet meegenomen in de visie. De motie verzoekt het college om de participatie opnieuw te organiseren, zodat de inbreng van inwoners en betrokkenen de basis vormt voor de visie op het kanaalpark.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar constatering en verzoek, maar mist specifieke details over hoe de nieuwe participatie georganiseerd moet worden en welke stappen concreet genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval moet de raad beslissen of zij het college wil verzoeken om de participatie opnieuw te organiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om de participatie opnieuw te organiseren, wat kan leiden tot vertraging en mogelijk extra kosten, of dat zij de huidige situatie accepteert.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek is specifiek, maar er ontbreken meetbare doelen, een tijdsbestek en een plan voor hoe de participatie opnieuw georganiseerd moet worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college verzoekt om de participatie opnieuw te organiseren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie en vraagt om hernieuwde inspraak van inwoners en betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de visie op het kanaalpark.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het opnieuw organiseren van participatie kan extra kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerparticipatie Kanaalpark Visie Inwoners Betrokkenen Wethouder Participatietrajecten Zorgen Ideeën CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie Grenzeloos Dijk en Waard (Kanaalpark)." Het document schetst een toekomstvisie voor het gebied rondom het kanaal Omval-Kolhorn, dat een centrale rol speelt in de gemeente Dijk en Waard. Het Kanaalpark verbindt verschillende delen van de gemeente en biedt ruimte voor zowel rust als activiteit. De visie is ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ondernemers en organisaties en heeft als doel om de ruimtelijke en functionele koers van het gebied te bepalen. Het document dient als leidraad voor toekomstige plannen en initiatieven in het gebied.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke visie biedt voor de toekomstige ontwikkeling van het Kanaalpark en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden beschrijft. Het bevat ook een kader voor verdere uitwerking en implementatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de visie vast te stellen en deze als uitgangspunt te nemen voor de ruimtelijke en functionele koers van het plangebied. Dit betekent dat de raad de richting bepaalt voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de visie en daarmee de koers voor de toekomstige ontwikkeling van het Kanaalpark. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, functionele invulling en de balans tussen recreatie en bewoning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk een visie op hoofdlijnen biedt zonder gedetailleerde meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de "Visie Grenzeloos Dijk en Waard (Kanaalpark)" vast te stellen als uitgangspunt voor de ruimtelijke en functionele koers van het plangebied.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te vermelden dat inwoners, ondernemers en organisaties betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de visie. Er zijn verschillende bijeenkomsten en consultaties gehouden om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel, maar de nadruk op ruimtelijke ordening en recreatie suggereert dat het een impliciet onderdeel kan zijn van de visie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële aspecten zullen worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma, waarin de opgaven in tijd en geld worden uitgezet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kanaalpark Ruimtelijke ordening Participatie Inwoners Ontwikkeling Cultuurhistorie Ecologie Masterplan Reacties VoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
B. Hoejenbos
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
01:18:51 - 01:26:22 - 01:26:30 - 01:28:20 - 01:28:23 - 01:28:47 - 01:29:30 - 01:30:48 - 01:31:05 - 01:31:27 - 01:32:04 - 01:32:41 - 01:33:30 - 01:33:44 - 01:34:44 - 01:35:27 - 01:35:42 - 01:36:38 - 01:37:02 - 01:39:25 - 01:39:46 - 01:40:20 - 01:40:45 - 01:40:55 - 01:41:35 - 01:42:11 - 01:43:05 - 01:43:47 - 01:44:01 - 01:44:08 - 01:44:16 - 01:45:36 - 01:45:48 - 01:47:03 - 01:47:04 - 01:47:16 - 01:50:38 - 01:51:15 - 01:52:13 - 01:52:14 - 01:52:25 - 01:52:33 - 01:53:04 - 01:53:10 - 01:55:11 - 01:55:26 - 01:55:47 - 01:55:51 - 01:56:25 - 01:57:01 - 01:57:35 - 01:57:57 - 01:58:38 - 01:59:03 - 02:01:08 - 02:01:28 - 02:03:15 - 02:05:46 - 02:05:47 - 02:07:26 - 02:07:54 - 02:07:55 - 02:08:07 - 02:11:10 - 02:11:11 - 02:11:28 - 02:13:30 - 02:13:47 - 02:14:17 - 02:15:04 - 02:15:53 - 02:18:12