07-02-2023 Tafel Parelhof
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Agendapunt 2 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 Zaffier
Gemeenteraad Dijk en Waard: Geen Zienswijze op Kadernota Zaffier 2024
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van de gemeenschappelijke regeling Zaffier. Deze nota, de eerste sinds de fusie van Haltewerk, WNK en een deel van de BUCH werkorganisatie, schetst de plannen voor re-integratie, participatie, schuldhulpverlening en inburgering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het besluit om geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van Zaffier als hamerstuk aangenomen. Zaffier, dat sinds januari 2023 operationeel is, heeft met deze kadernota zijn eerste plannen en uitdagingen voor het komende jaar gepresenteerd. De nota houdt rekening met een indexatie van 7,1% voor uitvoeringskosten, conform de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019.Tijdens het debat stelde raadslid Van de Starre vragen over de schuldhulpverlening binnen Zaffier. "Is er sprake van overlapping met andere organisaties zoals Schuldhulpmaatje?" vroeg hij. Het college verzekerde dat er geen overlapping is en dat de verschillende organisaties complementair aan elkaar werken. "We werken nadrukkelijk samen," aldus het college. Er werd ook aangekondigd dat er een persmoment gepland staat om de samenwerking verder toe te lichten.
De raad was unaniem in het besluit om geen zienswijze in te dienen. Raadslid Visser benadrukte dat Zaffier zich inzet voor een flexibele, laagdrempelige en toegankelijke dienstverlening. "Iedereen doet mee, elk talent telt en krijgt de ruimte om te ontwikkelen," zei Visser. De raad kijkt met belangstelling uit naar de verdere ontwikkelingen van Zaffier in het komende jaar.
Met de goedkeuring van het raadsvoorstel worden de financiële gevolgen van de kadernota verwerkt in de gemeentelijke begroting. Het dagelijks bestuur van Zaffier zal de zienswijzen verwerken en de kadernota definitief vaststellen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van de gemeenschappelijke regeling Zaffier. Deze kadernota, de eerste van Zaffier sinds de operationele start in januari 2023, schetst de plannen en uitdagingen voor 2024. Zaffier, een fusie van Haltewerk, WNK en een deel van de BUCH werkorganisatie, richt zich op re-integratie, participatie, schuldhulpverlening, en inburgering. De kadernota houdt rekening met een indexatie van 7,1% voor uitvoeringskosten, conform de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. De gemeenteraad heeft geen alternatieve zienswijze overwogen en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit besluit. De financiële gevolgen van de kadernota worden verwerkt in de gemeentelijke begroting. Het dagelijks bestuur van Zaffier zal de zienswijzen verwerken en de kadernota definitief vaststellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2024 Zaffier". Het voorstel betreft de kadernota 2024 van de gemeenschappelijke regeling Zaffier, waarin de plannen voor het jaar 2024 worden uiteengezet. De gemeenteraad wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen. Zaffier, een fusie van Haltewerk, WNK en een deel van de BUCH werkorganisatie, is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelgeving. De kadernota beschrijft de speerpunten, beleidswijzigingen en financiële consequenties voor 2024. De gemeenteraad kan hiermee op hoofdlijnen sturen op het beleid.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de taken en verantwoordelijkheden van Zaffier, de financiële implicaties en de beleidskaders. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke beleidswijzigingen en hoe deze in de praktijk zullen worden uitgevoerd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de kadernota. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de voorgestelde plannen zonder verdere opmerkingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een keuze om de plannen van Zaffier zonder verdere aanpassingen te accepteren.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke taken en financiële implicaties beschrijft, ontbreken meetbare doelen en tijdgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van Zaffier. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak over dit voorstel plaatsgevonden. Dit kan een gemiste kans zijn om input van belanghebbenden te verzamelen.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale en financiële aspecten.
Financiële gevolgen en dekking:
De kadernota heeft financiële gevolgen voor de gemeente, met een indexatie van 7,1% ten opzichte van 2023. Dit zal worden verwerkt in de gemeentelijke kadernota. Er zijn geen specifieke dekkingsmaatregelen genoemd, maar de financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regeling zijn gevolgd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Kadernota 2024 Gemeenschappelijke regeling Sociaal domein Participatiewet Uitvoeringskosten Indexatie Sociale Werkvoorziening Programmakosten InburgeringVerfijning van de zoekopdracht:
Jasper Nieuwenhuizen
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Joke Visser
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Agendapunt 4 Raadsvoorstel Financieel herstelplan GGiD GGD Hollands Noorden
Gemeenteraad Dijk en Waard kiest voor middenweg in financieel herstelplan GGD
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om de middenvariant van het financieel herstelplan van de GGD Hollands Noorden te steunen. Dit plan is opgesteld om het verlies van bijna 4 miljoen euro, veroorzaakt door het stopzetten van het digitale dossier jeugdgezondheidszorg (GGiD), te dekken. De raad vraagt om verbeteringen in de bedrijfsvoering van de GGD om toekomstige mislukkingen te voorkomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd uitgebreid gedebatteerd over de financiële gevolgen van het mislukte ICT-project van de GGD Hollands Noorden. Het project, dat samen met de GGD's van Utrecht en Twente werd opgezet, had moeten zorgen voor een nieuw digitaal kinddossier, maar liep uit op een debacle met een verlies van 3,9 miljoen euro voor de regio.GroenLinks en de PvdA uitten hun zorgen over de situatie. "Er is een hoop geld uitgegeven en we hebben niets. Wat zijn nu de consequenties?" vroeg een raadslid zich af. Beide partijen stelden voor om een extern onderzoek te laten uitvoeren door de gezamenlijke rekenkamers van Noord-Holland, om zo de controlefunctie van de raden te versterken.
D66 benadrukte het belang van een kritische evaluatie van de interne bedrijfsvoering van de GGD. "Wat is er precies fout gegaan? Dat moet verder onderzoek uitwijzen," stelde een fractielid. De VVD sprak van een "uitermate pijnlijk debacle" en vroeg zich af waarom er niet eerder geëvalueerd was.
De wethouder van Dijk en Waard, de heer Rep, erkende de ernst van de situatie en beloofde een snelle evaluatie. "Dit proces mag nooit meer op deze manier lopen," aldus de wethouder. Hij gaf aan dat er geen nieuw systeem ontwikkeld zal worden, maar dat er een bestaand pakket aangeschaft zal worden.
Hoewel er een amendement was ingediend om de evaluatie aan te scherpen, riep de wethouder op om het amendement niet in te dienen. "Geef ons de gelegenheid om samen met een externe partij dat onderzoek te doen," pleitte hij.
De raad besloot uiteindelijk om de middenvariant van het herstelplan te steunen, waarbij zowel de GGD als de gemeenten een deel van het verlies dragen. Het herstelplan moet binnen vier jaar de negatieve algemene reserve aanzuiveren om provinciaal toezicht te voorkomen. De discussie over de rol van de rekenkamers en de mogelijke motie hierover zal in de komende weken verder worden uitgewerkt.
Samenvatting
In november 2022 besloot het Algemeen bestuur van de GGD Hollands Noorden (GGD HN) te stoppen met het digitale dossier jeugdgezondheidszorg (GGiD), wat leidde tot een financieel verlies van €3.923.290. Om dit verlies te dekken, heeft het Dagelijks bestuur een financieel herstelplan voorgesteld met drie varianten: maximaal, minimaal en midden. De gemeenteraad van Dijk en Waard kiest voor de midden variant, waarbij de GGD HN een deel van het verlies zelf dekt en de rest door de gemeenten wordt gedragen. De raad stemt in met deze variant en vraagt de GGD om de bedrijfsvoering te verbeteren om toekomstige mislukkingen te voorkomen. Het bedrag van €465.444 wordt ten laste gebracht van de realisatie 2022. Het herstelplan moet de negatieve algemene reserve binnen vier jaar aanzuiveren om provinciaal toezicht te voorkomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Zienswijze financieel herstelplan GGiD GGD NH
Samenvatting: Het amendement betreft een wijziging van het raadsbesluit over het financieel herstelplan van het GGiD-systeem voor de Jeugdgezondheidszorg in de regio GGD Hollands Noorden. Het project heeft aanzienlijke kosten met zich meegebracht en is mislukt, waardoor opnieuw geïnvesteerd moet worden in een werkend systeem. Het amendement stelt voor om de opdracht tot onderzoek naar de bedrijfsvoering van de GGD te wijzigen, zodat er niet alleen wordt onderzocht hoe de bedrijfsvoering is ingericht, maar ook hoe deze moet worden verbeterd. Daarnaast moeten de uitkomsten en een implementatieplan uiterlijk Q3 2023 met de deelnemende gemeenten worden gedeeld.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de verbeteringen in de bedrijfsvoering gerealiseerd moeten worden. Het legt wel de nadruk op de noodzaak van een implementatieplan, wat een stap in de goede richting is.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijzigingen in het raadsbesluit worden overgenomen. Als het amendement wordt aangenomen, moet het college de wijzigingen implementeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in het onderzoek naar de bedrijfsvoering van de GGD. Dit omvat de keuze om de GGD te verplichten de uitkomsten van het onderzoek te implementeren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk Q3 2023), maar mist meetbare en haalbare criteria voor de implementatie van de verbeterpunten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vrijblijvendheid van de oorspronkelijke opdracht wordt als een probleem gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt, waardoor de voorgestelde wijzigingen in het raadsbesluit worden doorgevoerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven, behalve dat de uitkomsten met de deelnemende gemeenten worden gedeeld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel erkent de aanzienlijke kosten die al zijn gemaakt en de noodzaak van verdere investeringen in een werkend systeem. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten gedekt zullen worden binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGiD Jeugdgezondheidszorg GGD Hollands Noorden Bedrijfsvoering Onderzoek Implementatieplan Verbeterpunten Investering Systeemontwikkeling Regio'sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Erratum Raadsvoorstel zienswijze financieel herstelplan GGiD GGD HN (n.a.v. technische vragen).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Erratum Financieel herstelplan GGiD GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft een financieel herstelplan voor de GGD Hollands Noorden na het besluit om te stoppen met het digitale dossier jeugdgezondheidszorg (GGiD). Het plan biedt drie varianten voor financiële compensatie: maximaal, minimaal en midden. De raad van de gemeente Dijk en Waard kiest voor de midden variant, waarbij de GGD een deel van het verlies uit eigen middelen dekt en de rest door de gemeenten wordt gedragen. De raad geeft een zienswijze af en verzoekt het college deze aan het dagelijks bestuur van de GGD HN mede te delen. Het bedrag van € 465.444 wordt ten laste gebracht van de realisatie 2022.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de financiële situatie en de voorgestelde oplossingen. Het bevat echter geen gedetailleerde analyse van de oorzaken van het mislukken van het GGiD-project, wat nuttig zou kunnen zijn voor toekomstige preventie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over het financieel herstelplan en om te beslissen welke variant van het plan wordt ondersteund. De raad moet ook het college verzoeken om deze zienswijze aan het dagelijks bestuur van de GGD HN mede te delen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen de drie voorgestelde varianten voor het financieel herstelplan: maximaal, minimaal of midden. Deze keuze heeft invloed op de financiële bijdrage van de gemeente en de risico's die de GGD kan dragen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete acties voor het voorkomen van toekomstige mislukkingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de preventieve maatregelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de midden variant te ondersteunen en de zienswijze hierover aan het dagelijks bestuur van de GGD HN mede te delen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de financiële klankbordgroep het herstelplan heeft besproken en geadviseerd, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële herstelmaatregelen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: de gemeente Dijk en Waard draagt € 465.444 bij volgens de midden variant. Dit bedrag wordt ten laste gebracht van de realisatie 2022. Het voorstel geeft aan dat de GGD een deel van het verlies uit eigen middelen dekt, maar verdere dekking wordt niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financieel herstelplan GGiD GGD Hollands Noorden Midden variant Algemene reserve Exploitatie 2022 Provinciaal financieel toezicht Bedrijfsvoering Negatief weerstandsvermogen Financiële klankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Financieel herstelplan GGiD GGD Hollands Noorden". Na het besluit om te stoppen met het digitale dossier jeugdgezondheidszorg (GGiD), heeft de GGD Hollands Noorden een financieel herstelplan opgesteld. Het doel is om de financiële gevolgen van het stopzetten op te vangen. De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven op de midden variant van het herstelplan, waarbij de GGD een deel van het verlies zelf draagt en de rest door de gemeenten wordt opgevangen. De raad besluit in te stemmen met deze variant en vraagt de GGD om de bedrijfsvoering te verbeteren om herhaling te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de financiële implicaties en de verschillende varianten van het herstelplan. Er is echter weinig detail over de specifieke maatregelen die de GGD zal nemen om toekomstige mislukkingen te voorkomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op het financieel herstelplan en om te beslissen over de financiële bijdrage van de gemeente aan het herstelplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de drie varianten van het herstelplan (maximaal, minimaal, midden) en beslissen over de financiële bijdrage van de gemeente. De keuze voor de midden variant balanceert tussen het minimaliseren van de financiële last voor de gemeente en het behouden van voldoende reserves voor de GGD.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de verbetering van de bedrijfsvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde bedrijfsvoering verbeteringen is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze in te dienen die instemt met de midden variant van het herstelplan en om de financiële bijdrage van € 465.444 ten laste van de realisatie 2022 te brengen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de financiële klankbordgroep het herstelplan heeft besproken en geadviseerd. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële herstelmaatregelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd. De midden variant resulteert in een bijdrage van € 465.444 van de gemeente, die ten laste van de realisatie 2022 wordt gebracht. Het voorstel geeft aan dat de GGD een deel van het verlies zelf opvangt, maar er is geen gedetailleerde dekking voor de gemeentelijke bijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financieel herstelplan GGiD GGD Hollands Noorden Midden variant Algemene reserve Exploitatie 2022 Negatief weerstandsvermogen Provinciaal financieel toezicht Bedrijfsvoering Financiële klankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Francis De Nijs
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jan van der Starre - 50PLUS
Francis De Nijs
Francis De Nijs
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Pauline Bovenkerk
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Pauline Bovenkerk
Femke Lammerts-dekker
Pauline Bovenkerk
Femke Lammerts-dekker
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Naïma Ajouaau
Naïma Ajouaau
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper John - CDA
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper John - CDA
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Francis De Nijs
Jasper Nieuwenhuizen
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen -
00:08:41 - 00:08:53 - 00:09:37 - 00:14:30 - 00:14:31 - 00:16:31 - 00:19:50 - 00:21:10 - 00:21:49 - 00:22:09 - 00:24:39 - 00:24:43 - 00:24:47 - 00:25:29 - 00:25:48 - 00:25:50 - 00:27:44 - 00:27:57 - 00:28:39 - 00:28:41 - 00:28:54 - 00:28:57 - 00:29:24 - 00:29:45 - 00:29:50 - 00:31:27 - 00:32:06 - 00:32:46 - 00:32:47 - 00:35:28 - 00:35:47 - 00:36:34 - 00:36:35 - 00:36:38 - 00:37:23 - 00:37:26 - 00:37:33 - 00:38:17 - 00:38:48 - 00:40:03 - 00:40:04 - 00:40:57 - 00:42:34 - 00:42:45 - 00:44:03 - 00:45:46 - 00:47:11 - 00:48:15 - 00:49:17 - 00:49:21 - 00:49:28 - 00:49:30 - 00:50:03 - 00:50:04 - 00:50:22 - 00:50:23 - 00:50:24 - 00:51:05 - 00:51:07 - 00:51:22 - 00:51:24 - 00:52:34 - 00:52:51 - 00:53:46 - 00:55:00 - 00:56:29 - 00:58:24 - 00:58:27
Jan van der Starre - 50PLUS
Agendapunt 3 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 GGD HN
Gemeenteraad Dijk en Waard: Geen Extra Bijdrage voor GGD Informatiebeveiliging
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten niet akkoord te gaan met een verhoging van de deelnemersbijdrage voor informatiebeveiliging en privacybescherming van de GGD Hollands Noorden. De raad verzoekt de GGD om deze kosten binnen de eigen begroting te dekken, aangezien er geen extra rijksmiddelen beschikbaar zijn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Dijk en Waard werd de zienswijze over de kadernota 2024 van de GGD Hollands Noorden besproken. De raad stemde in met een structurele verhoging van de bijdrage voor de Wet open overheid, maar weigerde extra middelen vrij te maken voor informatiebeveiliging en privacybescherming.Mevrouw Bovenkerk van GroenLinks benadrukte dat de GGD zelf naar oplossingen moet zoeken binnen de eigen begroting. "Welke mogelijkheden ziet de GGD zelf om dit probleem op te lossen?" vroeg ze. Ze drong ook aan op frequentere rapportages om de voortgang te monitoren.
De heer Wandensloot uitte zijn frustratie over de herhaalde verzoeken van de GGD om extra financiering. "Je zou toch denken dat de directie en het bestuur inmiddels ervoor zouden zorgen dat de GGD niet opnieuw ter discussie zou komen te staan," zei hij. Hij wees erop dat de GGD al in 2022 had moeten voldoen aan de normen voor informatiebeveiliging.
Mevrouw Visser van de partij Hoog Terp maakte zich zorgen over de toenemende cyberdreigingen, vooral in het licht van de geopolitieke situatie. "Informatieveiligheid heeft voor ons de hoogste prioriteit," stelde ze.
Wethouder Rep erkende de zorgen en verzekerde de raad dat er hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de informatiebeveiliging. "Er is een project gestart om nen 7510 compliant te worden en te blijven," legde hij uit. Hij benadrukte dat hoewel de norm nog niet volledig is bereikt, er wel degelijk maatregelen worden genomen om de veiligheid te waarborgen.
De discussie leidde tot de conclusie dat de zienswijze, met een aangekondigd amendement, als bespreekstuk naar de raad zal gaan. De raad blijft kritisch en vraagt om meer duidelijkheid over de stappen die de GGD zal nemen om aan de normen te voldoen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een zienswijze opgesteld over de kadernota 2024 van de GGD Hollands Noorden. De raad stemt niet in met een verhoging van de deelnemersbijdrage voor informatiebeveiliging en privacybescherming en verzoekt de GGD om deze kosten binnen de eigen begroting te dekken. Dit besluit is gebaseerd op het feit dat er geen extra rijksmiddelen beschikbaar zijn voor deze lasten, ondanks eerdere verwachtingen. De raad kan wel instemmen met een structurele verhoging van de bijdrage voor de Wet open overheid, die gedekt kan worden uit de meerjarenbegroting. De zienswijze wordt aan het dagelijks bestuur van de GGD HN meegedeeld, waarna het algemeen bestuur de kadernota definitief zal vaststellen. De financiële effecten van de besluitvorming worden verwerkt in de GGD-begroting voor 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2024 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Dijk en Waard op de kadernota 2024 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd om niet in te stemmen met een verhoging van de deelnemersbijdrage voor informatiebeveiliging en privacybescherming en de GGD te verzoeken om binnen de eigen begroting dekking te vinden voor deze structurele lasten. De kadernota bevat de speerpunten en vernieuwingen voor 2024, waaronder informatiebeveiliging en pandemische paraatheid. De zienswijze moet worden medegedeeld aan het dagelijks bestuur van de GGD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste punten van de kadernota en de zienswijze van de gemeenteraad behandelt. Het biedt ook context over eerdere zienswijzen en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de kadernota van de GGD, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de hoofdlijnen van het beleid en de begroting van de GGD voor 2024.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage voor informatiebeveiliging en privacybescherming of dat zij de GGD verzoeken om deze kosten binnen de eigen begroting te dekken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verzoek aan de GGD om binnen de eigen begroting dekking te vinden, kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze af te geven en deze aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden mede te delen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak over dit voorstel geweest, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kadernota zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar afhankelijk van de besluitvorming kunnen er financiële gevolgen zijn, zoals een verhoging van de deelnemersbijdrage. De raad stemt niet in met de verhoging voor informatiebeveiliging en privacybescherming, wat een bedrag van €70.000 voor Dijk en Waard betreft. De financiële effecten worden verwerkt in de GGD-begroting 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2024 GGD Hollands Noorden Informatiebeveiliging Privacybescherming Deelnemersbijdrage Gezondheid Preventie Infectieziekten BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Jasper Nieuwenhuizen
Francis De Nijs
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Naïma Ajouaau
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Pauline Bovenkerk
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Perry Stet - D66
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen -
01:06:28 - 01:06:56 - 01:07:30 - 01:07:59 - 01:08:11 - 01:08:12 - 01:13:29 - 01:13:31 - 01:14:33 - 01:15:38 - 01:16:57 - 01:17:01 - 01:17:17 - 01:17:27 - 01:18:54 - 01:20:20 - 01:20:28 - 01:20:33 - 01:22:05 - 01:22:23 - 01:22:54 - 01:22:56 - 01:23:30 - 01:23:51 - 01:23:53 - 01:24:09 - 01:25:14 - 01:25:58 - 01:26:04 - 01:26:05 - 01:27:19 - 01:28:29 - 01:28:47 - 01:29:03 - 01:29:06 - 01:29:20 - 01:29:23 - 01:30:17 - 01:31:56 - 01:31:57 - 01:32:26
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Francis De Nijs -
Naïma Ajouaau -
Perry Stet - D66
Agendapunt 5 Stand van zaken Sociaal Domein
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Tag1. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Onbekende spreker
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Tag1. Insprekerspas
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
John Van Dongen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag1. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper Nieuwenhuizen
René Schoemaker
Jasper Nieuwenhuizen
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag2. Insprekerspas
John Van Dongen
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
John Van Dongen
John Van Dongen
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag2. Insprekerspas
Naïma Ajouaau
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Tag2. Insprekerspas
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen
Jasper Nieuwenhuizen -
01:32:26 - 01:33:23 - 01:38:27 - 02:00:59 - 02:09:32 - 02:09:51 - 02:10:43 - 02:10:44 - 02:11:31 - 02:11:32 - 02:12:28 - 02:12:30 - 02:13:10 - 02:13:12 - 02:13:25 - 02:16:39 - 02:17:12 - 02:18:02 - 02:32:06 - 02:33:57 - 02:35:12 - 02:40:45 - 02:41:57 - 02:42:22 - 02:42:38 - 02:42:51 - 02:43:46 - 02:43:57 - 02:44:18