18-03-2025 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening raadsvergadering en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen agenda raadsvergadering
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Perry Stet - D66
Agendapunt 5 Vragenkwartier Dijk en Waard
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3 Personele aangelegenheden
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3.1 Benoemen mevrouw Bakkum als commissielid (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Lijst ingekomen stukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.1 Evaluatie en vervolg Dorps- en wijkgericht werken
Dorps- en Wijkgericht Werken: Een Nieuwe Koers voor Dijk en Waard
Na een succesvolle pilot in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk, staat de gemeente Dijk en Waard op het punt om gebiedsgericht werken in de hele gemeente in te voeren. Het plan, dat verdeeld is over drie gebieden, belooft een nauwere samenwerking met inwoners en organisaties. Maar niet zonder zorgen over de financiële haalbaarheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Dijk en Waard werd het voorstel om gebiedsgericht werken in te voeren uitgebreid besproken. Het plan, dat voortkomt uit een eerdere pilot, beoogt de gemeente op te delen in drie gebieden: Noordelijk Heerhugowaard, Zuidelijk Heerhugowaard en Langedijk. Het doel is om samen met inwoners en organisaties lokale opgaven aan te pakken.Financiële Zorgen en Kritische Vragen
De VVD, bij monde van raadslid Femke Lammerts, uitte haar zorgen over de financiële onderbouwing van het plan. "2,8 miljoen euro voor de invoering van het concept gebiedsgericht werken is veel geld," aldus Lammerts. Ze benadrukte dat de organisatie nog niet klaar lijkt voor deze manier van werken en dat de financiële dekking niet voldoende is. "Als we een nieuwe wasmachine moeten kopen en ik moet interen op mijn spaargeld, dan betekent dat ik even niet die nieuwe televisie kan kopen," voegde ze toe, verwijzend naar de noodzaak van een verantwoord financieel beleid.
Ook 50Plus, vertegenwoordigd door Jan Van der Starre, stelde kritische vragen over de personele kosten en de dekking van de investering. "Het voorstel is slecht onderbouwd," stelde Van der Starre, die aangaf niet akkoord te kunnen gaan zonder duidelijke financiële afspraken.
Ondersteuning en Vooruitgang
Ondanks de financiële zorgen, spraken verschillende partijen hun steun uit voor het plan. Het CDA, vertegenwoordigd door Jasper John, benadrukte het belang van een integrale benadering binnen de begroting. "We zijn groot voorstander van deze werkwijze," aldus John. Ook de ChristenUnie en de DOP spraken hun steun uit, waarbij de nadruk werd gelegd op de noodzaak van een grondige en fundamentele aanpak.
Reflectie en Toekomst
Wethouder Langedijk verzekerde de raad dat er een reflectiebijeenkomst zal plaatsvinden om de voortgang te evalueren. "We moeten het vliegwiel op gang brengen," aldus de wethouder, die benadrukte dat de grootste zichtbaarheid naar buiten toe in de jaren 2026 en 2027 zal zijn.
Na een intensief debat stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel, met uitzondering van BvdW, die tegenstemde vanwege zorgen over de financiële middelen. Het besluit markeert een belangrijke stap in de richting van een meer betrokken en gebiedsgerichte aanpak binnen de gemeente Dijk en Waard.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de evaluatie en het vervolg van het Dorps- en Wijkgericht werken in de gemeente Dijk en Waard. Na een pilot in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk, is besloten om gebiedsgericht werken in te voeren in de gehele gemeente, verdeeld in drie gebieden: Noordelijk Heerhugowaard, Zuidelijk Heerhugowaard en Langedijk. De pilot heeft waardevolle lessen opgeleverd, maar de werkwijze moet worden aangepast voor een bredere implementatie. Het voorstel omvat het beëindigen van de pilot, het verankeren van gebiedsgericht werken met een gebiedscyclus, en het aanwijzen van verantwoordelijke wethouders per gebied. Er is extra capaciteit en financiering nodig voor de implementatie, en de gemeenteraad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang. Het doel is om samen met inwoners en organisaties lokale opgaven aan te pakken. De tekst benadrukt het belang van een zorgvuldige implementatie en samenwerking met maatschappelijke partners.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie en vervolg Dorps- en wijkgericht werken". Het voorstel betreft de evaluatie van een pilotproject voor dorps- en wijkgericht werken in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk. De pilot heeft lessen opgeleverd die nu worden gebruikt om gebiedsgericht werken in de gehele gemeente Dijk en Waard in te voeren. Het voorstel omvat het afronden van de pilot, het invoeren van gebiedsgericht werken in drie nieuwe gebieden, en het structureren van dit proces via een gebiedscyclus. Het college krijgt de opdracht om de implementatie te begeleiden en de gemeenteraad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke stappen en verantwoordelijkheden. Het bevat een evaluatie van de pilot, een plan voor de implementatie van gebiedsgericht werken, en een kader voor monitoring en rapportage. Het voorstel lijkt volledig, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en daarmee de geleerde lessen uit de pilot onderschrijven. De raad heeft ook de taak om het college te controleren op de uitvoering van het gebiedsgericht werken en de voortgang te monitoren via de P&C-cyclus en jaarlijkse reflectiebijeenkomsten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de schaal en indeling van de gebieden, de mate van bestuurlijke verantwoordelijkheid, en de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld voor de implementatie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de snelheid en prioritering van de implementatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter nog onduidelijkheden over de exacte financiële dekking en de beschikbaarheid van ambtelijke capaciteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geleerde lessen te onderschrijven, de pilot af te ronden, en gebiedsgericht werken in te voeren volgens de voorgestelde gebiedsindeling en gebiedscyclus.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van bewoners en maatschappelijke partners tijdens de pilotfase. Er is een plan om deze participatie voort te zetten en te versterken in de nieuwe gebiedsgerichte aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar het kan impliciet een rol spelen in de lokale en maatschappelijke opgaven die worden aangepakt.
Financiële gevolgen:
Er zijn extra incidentele middelen nodig voor de implementatie in 2025 en 2026. De exacte financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht en zullen afhankelijk zijn van de besluitvorming van de raad. Het college moet binnen de begroting financiering vinden of een separaat voorstel indienen als dat niet lukt. Vanaf 2027 worden geen extra kosten voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsgericht werken Pilot Evaluatie Gebiedscyclus Implementatie Startgebieden Gebiedsanalyse Participatie Capaciteit FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Hudson Louis - PvdA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:12:31 - 00:16:36 - 00:16:37 - 00:19:19 - 00:21:39 - 00:21:40 - 00:21:54 - 00:22:45 - 00:22:57 - 00:23:01 - 00:24:38 - 00:26:26 - 00:28:33 - 00:28:52 - 00:29:31 - 00:29:58 - 00:30:10 - 00:31:48 - 00:33:17 - 00:35:19 - 00:36:54 - 00:40:55 - 00:41:26 - 00:42:36 - 00:42:40 - 00:44:39 - 00:45:22 - 00:46:08 - 00:46:29 - 00:47:47 - 00:48:45 - 00:49:45 - 00:49:54 - 00:50:11 - 00:50:14 - 00:50:26 - 00:50:34 - 00:50:52 - 00:51:37 - 00:51:45 - 00:52:28 - 00:53:20 - 00:54:05 - 00:54:58 - 00:55:12 - 00:55:29 - 00:55:44 - 00:56:11 - 00:56:15 - 00:57:02 - 00:57:03 - 01:04:13 - 01:04:47 - 01:05:23 - 01:05:31 - 01:05:50 - 01:05:58 - 01:06:18 - 01:06:50 - 01:07:42
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 7.2 Impuls De Binding
Gemeente Dijk en Waard zet in op bruisend cultureel centrum
De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om het beheer van De Binding, een multifunctioneel centrum, over te dragen aan Cool kunst en cultuur. Met een nieuwe culturele visie wil de gemeente kunst en cultuur toegankelijk maken voor iedereen en sociale verbinding stimuleren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om De Binding nieuw leven in te blazen uitgebreid besproken. De gemeente heeft Cool kunst en cultuur gevraagd een visie te ontwikkelen om het centrum levendiger te maken en bij te dragen aan preventie binnen het sociaal domein. Deze visie, "Van Visie naar Impact", richt zich op een brede programmering voor de komende drie jaar, in samenwerking met partners zoals bibliotheken, onderwijsinstellingen en verenigingen.De gemeente stelt een bestemmingsreserve van € 710.000 in voor de uitvoering van deze visie van 2025 tot 2028, gefinancierd vanuit de Algemene Reserve. De uitvoering wordt in twee fasen opgedeeld: € 460.000 wordt direct beschikbaar gesteld voor de eerste twee theaterseizoenen, en in 2027 wordt op basis van een evaluatie besloten of het resterende bedrag van € 250.000 wordt vrijgegeven.
Verdeelde meningen in de raad
Tijdens het debat bleek dat de meningen over het voorstel verdeeld waren. D66 diende een amendement in om het evaluatiemoment naar voren te halen. "We willen de vinger aan de pols houden," aldus Anja Grim van D66. "Daarom zien we graag een tussenevaluatie die niet alleen kwantitatief van aard is, maar ook kwalitatief."
Jos de Vries van de DOP hield zijn maidenspeech en sprak zijn steun uit voor het voorstel. "Kunst en cultuur is toch een van de speerpunten van de DOP," zei hij. "Wij zijn ervan overtuigd dat Cool het gaat lukken om De Binding om te vormen naar een toegankelijke en laagdrempelige plek."
Niet alle partijen waren overtuigd. De VVD en 50PLUS uitten hun zorgen over de financiële haalbaarheid en de noodzaak van de investering. "Elke euro kunnen we maar één keer uitgeven," stelde Nicky Stammis van de VVD. "Zonder duidelijke financiële verwachtingen en meetbare evaluatiecriteria vinden wij dit onverantwoord."
Toekomstige stappen
Wethouder Does benadrukte het belang van de investering voor de gemeenschap. "Het is geen 'nice to have', het is 'must have'," zei hij. "We willen een leefbare stad, waar het fijn is om te leven en te werken."
Het amendement van D66 werd aangenomen, en het geamendeerde voorstel kreeg uiteindelijk voldoende steun in de raad. De Binding kan zich nu opmaken voor een nieuwe toekomst als bruisend cultureel centrum, met een focus op toegankelijkheid, talentontwikkeling en sociale cohesie.
Samenvatting
De gemeente heeft besloten om het beheer van De Binding, een multifunctioneel centrum, per 1 januari 2024 over te dragen aan Cool kunst en cultuur. Cool is gevraagd om een culturele visie te ontwikkelen om De Binding levendiger te maken en bij te dragen aan preventie binnen het sociaal domein. Deze visie, "Van Visie naar Impact", is nu gereed en richt zich op een brede programmering voor de komende drie jaar, in samenwerking met partners zoals bibliotheken, onderwijsinstellingen en verenigingen. Het doel is om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor iedereen, talentontwikkeling te bevorderen en sociale verbinding te stimuleren.
De gemeente stelt een bestemmingsreserve van € 710.000 in voor de uitvoering van deze visie van 2025 tot 2028, gefinancierd vanuit de Algemene Reserve. De uitvoering wordt in twee fasen opgedeeld: € 460.000 wordt direct beschikbaar gesteld voor de eerste twee theaterseizoenen, en in 2027 wordt op basis van een evaluatie besloten of het resterende bedrag van € 250.000 wordt vrijgegeven.
De visie omvat vijf uitgangspunten, waaronder het creëren van een netwerk van sociale en culturele partners, het bieden van een laagdrempelige locatie voor amateurkunstenaars, en het organiseren van activiteiten voor kwetsbare groepen en jongeren. De uitvoering van de visie moet bijdragen aan maatschappelijke doelen zoals mentale gezondheid, sociale cohesie en het voorkomen van eenzaamheid. Jaarlijks wordt de voortgang geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Impuls De Binding
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling en uitvoering van een culturele visie voor De Binding, beheerd door Cool kunst en cultuur sinds 1 januari 2024. De visie, "Van Visie naar Impact," richt zich op het creëren van een bruisende culturele omgeving die bijdraagt aan maatschappelijke doelen zoals preventie en sociale cohesie. Het plan omvat een brede programmering in samenwerking met lokale partners en is gepland voor drie jaar, aansluitend op het meerjarenonderhoudsplan. De raad wordt gevraagd een bestemmingsreserve van €710.000 in te stellen, gedekt vanuit de Algemene Reserve, en de uitvoering in twee fasen te verdelen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelen en een gestructureerd plan voor uitvoering. Het bevat financiële details, risicoanalyses, en alternatieven, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het instellen van de bestemmingsreserve. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het evalueren van de voortgang en het beslissen over de tweede fase van financiering.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van culturele en maatschappelijke doelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van financiële betrokkenheid en risicoacceptatie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, meetbare resultaten, en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals landelijke beleidswijzigingen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de bestemmingsreserve van €710.000 in te stellen en de uitvoering van de visie in twee fasen goed te keuren, met een evaluatiemoment in 2027.
Participatie
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale partners en betrokkenheid van de gemeenschap. Er is input verzameld van verenigingen en andere stakeholders, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door middel van culturele en maatschappelijke betrokkenheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een totale investering van €710.000, gedekt vanuit de Algemene Reserve. Het voorstel bevat een gedetailleerde begroting en voorziet in een buffer voor onvoorziene uitgaven. De financiële impact op de reguliere begroting is beperkt door het gebruik van een bestemmingsreserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Binding Cool kunst en cultuur Culturele visie Integraal beleidskader sociaal domein Van Visie naar Impact Multifunctioneel huis Sociale cohesie Bestemmingsreserve Programmering KwartiermakerVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Jos de Vries - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
01:07:42 - 01:10:14 - 01:10:51 - 01:13:31 - 01:15:17 - 01:17:12 - 01:17:13 - 01:18:46 - 01:19:02 - 01:19:20 - 01:19:21 - 01:19:48 - 01:22:55 - 01:26:47 - 01:26:50 - 01:27:40 - 01:28:46 - 01:30:34 - 01:30:40 - 01:32:13 - 01:32:52 - 01:34:15 - 01:34:18 - 01:34:20 - 01:37:00 - 01:37:11 - 01:38:19 - 01:39:08 - 01:39:10 - 01:39:32 - 01:39:45 - 01:40:24 - 01:40:29 - 01:40:40 - 01:40:41 - 01:40:44 - 01:41:14 - 01:42:00 - 01:42:29 - 01:42:52 - 01:42:56 - 01:43:41 - 01:43:56 - 01:44:49 - 01:45:03 - 01:45:40 - 01:45:40 - 01:55:42 - 01:56:03 - 01:56:15
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Mike Walter - CDA
Daniëlle Barhorst -
Nicky Stammis - VVD
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Onbekende spreker -
Agendapunt 7.2.1 Amendement D66 - Impuls de Binding
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Impuls de Binding". Het amendement stelt voor om een tussenevaluatie in te voeren in 2026 voor het project "Impuls de Binding", dat loopt van 2025 tot 2028. Het project heeft een budget van €710.000, waarvan €35.000 is gereserveerd voor onvoorziene kosten. Het amendement benadrukt het belang van regelmatige updates aan de gemeenteraad over de voortgang, zodat de raad niet voor verrassingen komt te staan in 2027. Het stelt voor om in 2026 een tussenevaluatie te houden, waarbij gebruikerservaringen en een vergelijking met de nulmeting worden gepresenteerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het specifieke wijzigingen voorstelt en duidelijk maakt waarom deze wijzigingen nodig zijn. Het biedt een concreet tijdpad en geeft aan welke informatie in de tussenevaluatie moet worden opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijzigingen in het oorspronkelijke raadsvoorstel worden overgenomen. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang van het project en de tussenevaluatie beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde tussenevaluatie in 2026 en of ze het belangrijk vinden om eerder inzicht te krijgen in de voortgang van het project. Dit kan invloed hebben op de controle en bijsturing van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de "preventieve werking" kan een uitdaging zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen en daarmee instemmen met de tussenevaluatie in 2026 en de voorgestelde wijzigingen in het raadsvoorstel.
Participatie:
Het amendement verwijst naar participatie door het betrekken van gebruikerservaringen en een behoefteonderzoek, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het zich richt op de evaluatie en voortgangsrapportage. Het oorspronkelijke raadsvoorstel vraagt om een bestemmingsreserve van €710.000, gedekt vanuit de Algemene Reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Impuls de Binding Bestemmingsreserve Tussenevaluatie Maatschappelijk belang Preventieve werking Jaarlijkse inzichten Evaluatie Gebruikerservaringen Behoefteonderzoek NulmetingVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.3 Kredietaanvraag doorontwikkelvisie en strategie Stadshart
Gemeenteraad Debatteert over Toekomst Stadshart: Levendigheid en Milieuzones in de Schijnwerpers
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van €150.000 toe te kennen voor het opstellen van een Doorontwikkelvisie en -strategie voor het Stadshart. Het doel is om het gebied levendiger, economisch vitaler, klimaatadaptiever en groener te maken. Tijdens het debat kwamen verschillende visies naar voren, waaronder de wens voor meer uitgaansgelegenheden en de discussie over milieuzones.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering stond het voorstel voor een voorbereidingskrediet van €150.000 voor de Doorontwikkelvisie en -strategie voor het Stadshart centraal. Het voorstel, dat beoogt het Stadshart levendiger en economisch vitaler te maken, kreeg overwegend positieve reacties. Echter, de discussie werd levendig door de ingediende moties van Lokaal Dijk en Waard en de VVD.De Fractie van Lokaal Dijk en Waard, vertegenwoordigd door de heer Poland, benadrukte de noodzaak van een bruisend stadshart. "Dit is het moment, niet morgen, niet over een jaar, maar vandaag," stelde Poland. Hij wees op de behoefte aan meer uitgaansgelegenheden, vooral voor jongeren, en diende een motie in om samen met horecaondernemers en andere betrokkenen te onderzoeken hoe het stadshart aantrekkelijker kan worden gemaakt voor uitgaansgelegenheden.
Aan de andere kant van het debat stond de VVD, die zich zorgen maakte over de mogelijke invoering van een zero emissiezone in het Stadshart. De heer Csurka van de VVD diende een motie in om te voorkomen dat een dergelijke zone wordt ingesteld. "Wij willen geen milieu zone of zero emissiezone in het Stadshart," verklaarde Csurka, wijzend op de impact die dit zou kunnen hebben op ondernemers en inwoners.
De wethouder, de heer Langedijk, reageerde op de moties door te benadrukken dat de doorontwikkelvisie zich richt op het bruisender maken van het Stadshart en dat er geen plannen zijn voor een zero emissiezone. "Het woord zero emissiezone komt niet terug in dit stuk," verzekerde hij.
De motie van Lokaal Dijk en Waard kreeg brede steun, terwijl de motie van de VVD op weerstand stuitte. Meerdere raadsleden, waaronder die van de ChristenUnie en GroenLinks, vonden de motie overbodig, aangezien er geen concrete plannen zijn voor een milieuzone.
Het debat toonde de verschillende prioriteiten binnen de gemeenteraad: de wens om het Stadshart aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers, en de zorg om ondernemers niet te belasten met extra regelgeving. Uiteindelijk werd het voorbereidingskrediet goedgekeurd, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van een levendig en duurzaam Stadshart.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van €150.000 (exclusief btw) toe te kennen voor het opstellen van een Doorontwikkelvisie en -strategie voor het Stadshart. Deze visie is nodig om de toekomstige ontwikkelingen in het Stadshart te structureren en te stimuleren, met als doel het gebied levendiger, economisch vitaler, klimaatadaptiever en groener te maken. De visie moet marktpartijen aanmoedigen om bij te dragen aan de gewenste transformaties, zoals woningbouw en verbeterde mobiliteit. Er zijn al diverse initiatieven en projecten in het gebied, maar een integrale aanpak ontbreekt. De Doorontwikkelvisie en -strategie zullen participatief worden opgesteld met belangrijke stakeholders en moeten leiden tot een samenhangend kader voor toekomstige ontwikkelingen. De kosten voor de visie worden geraamd op €150.000 en er wordt gekeken naar mogelijke externe subsidies voor financiering. De uitvoering van de visie begint na goedkeuring van het krediet, met een verwachte oplevering van de conceptvisie in oktober 2025 en de definitieve versie begin 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Met een gerust hart je fiets parkeren bij het Station en Middenwaard
Samenvatting: De motie richt zich op het verbeteren van de veiligheid van fietsenstallingen in het Stadshart en Stationsgebied, waar fietsdiefstal een groeiend probleem is. De motie benadrukt de noodzaak om het gebruik van fietsen en openbaar vervoer te stimuleren door veilige parkeeroplossingen te bieden. Het stelt voor om de NS-fietsenstalling te bemensen en beveiligde stallingen nabij Middenwaard te realiseren. De gemeente wordt gevraagd om voor eind 2024 concrete maatregelen te ontwikkelen en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het suggereren van mogelijke oplossingen. Echter, het mist gedetailleerde financiële ramingen en een concreet plan van aanpak.
Rol van de Raad
De raad moet de motie goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Ze moeten ook de voortgang en resultaten evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze gemeentelijke middelen willen inzetten voor de bemensing van fietsenstallingen en of ze willen samenwerken met externe partijen zoals Zaffier en Rataplan.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden deadline (eind 2024), maar mist meetbare criteria en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en de voorgestelde maatregelen ondersteunen.
Participatie
Het voorstel suggereert samenwerking met organisaties zoals Zaffier en Rataplan, maar er is weinig informatie over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het stimuleren van fietsen en openbaar vervoer bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, en er is geen duidelijkheid over hoe de kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsdiefstal Beveiligde fietsenstalling Veiligheidsgevoel Integraal parkeerbeleid NS-station Personele bewaking Middenwaard Zaffier Rataplan Openbaar vervoerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afhandeling motie 'Een groen en bruisend Stadsplein'
Samenvatting: De gemeenteraad heeft de motie 'Een groen en bruisend Stadsplein' aangenomen, waarin wordt gevraagd om meer groen en activiteiten op het Stadsplein. Het college heeft stedenbouwkundig onderzoek laten uitvoeren door Kuiper Compagnons en het gemeentelijk ingenieursbureau, resulterend in twee schetsontwerpen: "De Groene Stadskamer" en "De Groene Stadstuin". Beide ontwerpen bieden verschillende benaderingen voor vergroening en activiteiten op het plein. De kosten worden geschat tussen € 1.500.000 en € 2.000.000. Verdere uitwerking en participatie zijn nodig. Het college wil na het zomerreces met de raad in gesprek over de plannen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van de denkrichtingen en de bijbehorende kostenindicaties. Echter, verdere details over de exacte uitvoering, zoals de soorten bomen en participatieprocessen, moeten nog worden uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de uiteindelijke plannen en het maken van keuzes tussen de voorgestelde denkrichtingen. Ze moeten ook beslissen over de financiering en prioritering binnen de gemeentelijke begroting.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen de twee voorgestelde ontwerpen en beslissen over de mate van vergroening en de soorten activiteiten die op het Stadsplein moeten worden gefaciliteerd. Daarnaast moeten ze beslissen over de financiering en of dit project prioriteit krijgt binnen de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke details en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar verdere specificatie is nodig voor een SMART-doelstelling.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welk ontwerp verder uitgewerkt moet worden en hoe de financiering geregeld zal worden. Ook moeten ze besluiten over de participatieprocessen die gevolgd moeten worden.
Participatie
Het voorstel erkent de noodzaak van een participatieproces, maar biedt nog geen gedetailleerd plan. Er zijn wel al interviews met ondernemers afgenomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op vergroening en het creëren van een milieuvriendelijker stadsplein.
Financiële Gevolgen
De kosten worden geschat tussen € 1.500.000 en € 2.000.000. Het voorstel geeft aan dat deze kosten nog niet in de Kadernota 2025 zijn opgenomen, wat betekent dat de raad moet beslissen hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergroening Stadsplein Motie Groene Stadskamer Groene Stadstuin Kuiper Compagnons Ontmoetingsruimte Participatieproces Schetsontwerpen KostenindicatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kredietaanvraag Doorontwikkelvisie en -strategie Stadshart". Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van €150.000 voor het opstellen van een Doorontwikkelvisie en -strategie voor het Stadshart. Deze visie en strategie zijn bedoeld om de toekomstige ontwikkeling van het Stadshart te structureren en te stimuleren, met aandacht voor woningbouw, klimaatadaptatie, energietransitie, mobiliteit en het veranderende winkellandschap. Het doel is om het Stadshart levendiger, economisch vitaler, klimaatadaptiever en groener te maken, met voldoende ruimte voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak, doelen en financiële aspecten. Er zijn echter nog onzekerheden over de uiteindelijke dekking van de kosten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van het voorbereidingskrediet en later over de uiteindelijke Doorontwikkelvisie en -strategie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde visie en strategie willen ondersteunen, inclusief de financiële investering en de focus op duurzaamheid, woningbouw en mobiliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor de uiteindelijke uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiering is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van €150.000 toe te kennen voor de ontwikkeling van de Doorontwikkelvisie en -strategie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met stakeholders, waaronder eigenaren, ondernemers en bewoners, via inloopbijeenkomsten en communicatiekanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor klimaatadaptatie, energietransitie en vergroening van het Stadshart.
Financiële gevolgen:
De kosten worden geraamd op €150.000, exclusief btw. De dekking is nog niet volledig uitgewerkt, maar er zijn mogelijkheden voor grondverkoop, grondexploitatie en externe subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doorontwikkelvisie Stadshart Ontwikkelstrategie Voorbereidingskrediet Woningbouwopgave Klimaatadaptatie Energietransitie Mobiliteitstransitie Vergroening ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Sander Csurka - VVD
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Sander Csurka - VVD
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Daniëlle Barhorst
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Sander Csurka - VVD
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Sander Csurka - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
01:56:15 - 02:01:35 - 02:01:42 - 02:04:32 - 02:04:33 - 02:05:45 - 02:06:07 - 02:07:09 - 02:07:39 - 02:09:23 - 02:09:56 - 02:10:28 - 02:12:08 - 02:12:09 - 02:13:08 - 02:14:26 - 02:14:46 - 02:15:42 - 02:16:17 - 02:16:25 - 02:16:39 - 02:16:55 - 02:17:23 - 02:17:32 - 02:17:37 - 02:17:43 - 02:18:44 - 02:19:30 - 02:19:46 - 02:19:55 - 02:20:02 - 02:20:08 - 02:20:24 - 02:20:25 - 02:21:03 - 02:23:34 - 02:24:10 - 02:24:16 - 02:24:30 - 02:24:42 - 02:25:14 - 02:25:15 - 02:25:34 - 02:25:35
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Agendapunt 7.3.a Motie VVD - Geen zero-emissie zone of milieuzone in het Stadshart
Stadshart blijft vrij van zero-emissie zone: motie verworpen
In een verhitte raadsvergadering op 18 maart 2025 werd het voorstel om geen zero-emissie zone in het Stadshart in te voeren, verworpen. De motie, ingediend door Sander Csurka en gesteund door enkele partijen, stuitte op stevige weerstand.
Samenvatting
De motie, ingediend door Sander Csurka en andere partijen, stelt voor om geen zero-emissie zone of milieuzone in te voeren in het Stadshart. Dit voorstel komt naar aanleiding van een kredietaanvraag voor de ontwikkeling van een visie en strategie voor het Stadshart. Hoewel er in het raadsvoorstel aandacht is voor het beperken van CO2-uitstoot en de mobiliteitstransitie, wordt geconcludeerd dat de potentiële CO2-reductie door het instellen van een zero-emissie zone niet opweegt tegen de financiële nadelen voor ondernemers en inwoners. De motie benadrukt dat ondernemers en inwoners op natuurlijke wijze kunnen overstappen naar duurzame vervoersmiddelen, maar dat dit momenteel vaak te duur of onpraktisch is. Daarom wordt het college gevraagd om af te zien van het instellen van een dergelijke zone. De motie is besproken en besloten in de openbare vergadering van 18 maart 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Geen zero-emissie zone of milieuzone in het Stadshart" is ingediend door verschillende partijen bij agendapunt 7.3, dat betrekking heeft op een kredietaanvraag voor de doorontwikkelvisie en strategie van het Stadshart. De motie stelt dat hoewel er een kredietaanvraag is voor de ontwikkeling van een visie voor het Stadshart, het instellen van een zero-emissie zone of milieuzone niet wenselijk is. De indieners vinden dat de potentiële CO2-reductie niet opweegt tegen de financiële nadelen voor ondernemers en inwoners. Ze pleiten ervoor dat de overgang naar duurzame vervoersmiddelen op natuurlijke wijze moet plaatsvinden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de context, overwegingen en het verzoek aan het college duidelijk uiteenzet. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de financiële gevolgen of alternatieve maatregelen voor CO2-reductie.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of ze het voorstel steunen om geen zero-emissie zone of milieuzone in te stellen in het Stadshart.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat ze prioriteit geven aan de economische belangen van ondernemers en inwoners, of het afwijzen van de motie, wat zou kunnen betekenen dat ze meer nadruk leggen op milieudoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete alternatieven voor CO2-reductie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee het college verzoeken geen zero-emissie zone of milieuzone in te stellen in het Stadshart.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming, hoewel het wel rekening houdt met hun belangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op de balans tussen milieudoelstellingen en economische belangen.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt dat de financiële nadelen voor ondernemers en inwoners niet opwegen tegen de voordelen van CO2-reductie, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zero-emissie zone Milieuzone Stadshart CO2 uitstoot Mobiliteitstransitie Kredietaanvraag Doorontwikkelvisie Strategie Ondernemers Duurzame vervoersmiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.3.b Motie LDW - Van oude glorie naar nieuwe glorie Het Stadshart moet weer bruisen
Stadshart Dijk en Waard: Van Oude Glorie naar Nieuwe Glorie
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard ingestemd met een ambitieuze motie om het Stadshart nieuw leven in te blazen. Het voorstel, dat brede steun kreeg, richt zich op het herintroduceren van uitgaansgelegenheden en het creëren van een bruisend centrum dat aantrekkelijk is voor zowel inwoners als bezoekers.
Samenvatting
De motie "Van oude glorie naar nieuwe glorie: Het Stadshart moet weer bruisen" is ingediend door verschillende partijen tijdens een vergadering over de kredietaanvraag voor de doorontwikkelvisie en strategie van het Stadshart in Dijk en Waard. De motie benadrukt de noodzaak om het Stadshart te ontwikkelen tot een levendig en aantrekkelijk centrum, met een focus op het herintroduceren van uitgaansgelegenheden die in het verleden een belangrijke rol speelden in het sociale leven van Heerhugowaard. Er is een groeiende behoefte aan horecagelegenheden en uitgaansmogelijkheden, vooral voor jongeren, die nu vaak naar omliggende gemeenten uitwijken. De motie stelt dat het Stadshart niet alleen een plek voor winkels en horeca moet zijn, maar ook een volwaardig uitgaanscentrum moet worden. Het college wordt gevraagd om samen met ondernemers en andere betrokkenen te onderzoeken hoe het Stadshart beter geschikt kan worden gemaakt voor diverse uitgaansgelegenheden. De resultaten van dit onderzoek moeten uiterlijk in het vierde kwartaal van 2025 aan de gemeenteraad worden gepresenteerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: "Van oude glorie naar nieuwe glorie: Het Stadshart moet weer bruisen"
Samenvatting: De motie stelt voor om het Stadshart van Dijk en Waard te ontwikkelen tot een levendig centrum met diverse uitgaansmogelijkheden. Historisch gezien was Heerhugowaard bekend om zijn uitgaansleven, maar veel iconische locaties zijn verdwenen. Er is een groeiende behoefte aan nieuwe uitgaansgelegenheden, vooral voor jongeren. De motie vraagt het college om samen met ondernemers en andere betrokkenen te onderzoeken hoe het Stadshart aantrekkelijker kan worden gemaakt voor uitgaansgelegenheden, en de resultaten hiervan in de doorontwikkelvisie en strategie Stadshart te integreren. De uitkomsten moeten uiterlijk in Q4 2025 aan de raad worden gerapporteerd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie en de gewenste ontwikkeling van het Stadshart. Het benoemt de historische context, de huidige beperkingen, en de behoefte aan verandering. Echter, specifieke details over hoe de balans tussen levendigheid en leefbaarheid gewaarborgd wordt, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en het college opdracht te geven om het onderzoek uit te voeren en de resultaten te integreren in de doorontwikkelvisie en strategie voor het Stadshart.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de focus op het ontwikkelen van uitgaansmogelijkheden in het Stadshart steunen, en of zij bereid zijn om mogelijke belemmeringen in wet- en regelgeving weg te nemen om dit te faciliteren.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (uitkomsten in Q4 2025), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk hoe haalbaar en relevant de doelen zijn zonder inzicht in de financiële en juridische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van het wegnemen van belemmeringen in wet- en regelgeving is niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de resultaten te integreren in de doorontwikkelvisie.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met (horeca)ondernemers, organisatoren en andere betrokken partijen in het onderzoek naar behoeften en mogelijkheden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op economische en sociale aspecten van stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er extra budget nodig is voor het onderzoek en de implementatie van de voorgestelde veranderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadshart Uitgaansgelegenheden Horeca Evenementenlocatie Jongeren Ondernemers Muziekevenementen Vrijetijdsbesteding Levendigheid OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Agendapunt 8.1 Beleidskader toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet
Gemeenten Alkmaar pakken fraude in zorg aan met nieuw beleidskader
De gemeenten in de regio Alkmaar hebben een nieuw regionaal beleidskader opgesteld om toezicht en handhaving binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet te versterken. Dit kader moet misbruik en fraude tegengaan en de kwaliteit van zorg verbeteren.
Samenvatting
De gemeenten in de regio Alkmaar besteden jaarlijks meer geld aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet. Om misbruik en fraude te voorkomen, is er een regionaal beleidskader voor toezicht en handhaving opgesteld. Dit kader biedt een fundament voor het toezicht op de rechtmatigheid en kwaliteit van de zorg en ondersteuning. Het beleidskader moet zorgen voor samenhang en onderbouwing van toezichtactiviteiten, en is bedoeld om preventief te werken en onrechtmatigheden te voorkomen. Het document beschrijft de visie, uitgangspunten, vormen van toezicht, handhavingsmaatregelen, en samenwerkingspartners. Het beleidskader wordt regionaal en lokaal geïmplementeerd, waarbij lokale prioriteiten worden meegenomen. De gemeenteraad wordt gevraagd het beleidskader vast te stellen, wat geen directe financiële gevolgen heeft, maar wel kan leiden tot kosten bij de uitvoering. De Cliëntenadviesraad heeft advies uitgebracht met aanbevelingen voor verdere uitwerking van het beleid.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal beleidskader Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet". Het doel is om een stevig fundament te leggen voor adequaat toezicht en handhaving van de Wmo en Jeugdwet in de regio Alkmaar. Dit beleidskader richt zich op het voorkomen van onrechtmatig gebruik en het waarborgen van de kwaliteit van zorg en ondersteuning. Het document biedt een visie, uitgangspunten en richtlijnen voor toezicht en handhaving, en benadrukt samenwerking tussen gemeenten en andere betrokken partijen. Het uiteindelijke doel is om de financiële beheersbaarheid te verbeteren en de kwaliteit van zorg voor kwetsbare inwoners te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke visie en richtlijnen voor toezicht en handhaving. Het bevat ook een plan voor evaluatie en verbetering, wat wijst op een dynamische en aanpasbare aanpak.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de beslissingsbevoegdheid om het beleidskader vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het formaliseren van het toezicht- en handhavingsbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het beleidskader en de mate van investering in toezicht en handhaving, gezien de kosten en baten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en een tijdlijn voor evaluatie bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheden zijn een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Regionaal beleidskader Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest van de Cliëntenadviesraad, die aanbevelingen heeft gedaan voor verdere uitwerking van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het beleidskader heeft geen directe financiële gevolgen, maar er kunnen kosten ontstaan bij de uitvoering van toezicht en handhaving. De dekking van deze kosten is onderdeel van de besluitvorming rond de Hervormingsagenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezicht en handhaving Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Jeugdwet Regionaal beleidskader Rechtmatigheid Kwaliteit van zorg Fraude Gemeentelijke samenwerking Preventie Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 9.1 Motie vreemd BvDW - Transparant en consistent Snippergroenbeleid
Snippergroenbeleid: BvDW vindt dat de gemeente inwoners beter moet behandelen
De gemeenteraad heeft een motie van BvDW verworpen waarin zij stelde dat het snippergroenbeleid transparanter en consistenter zou moeten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 18 maart 2025 diende Carmen Bosscher van de fractie BvDW de motie "Transparant en Consistent Snippergroenbeleid" in. De motie benadrukt de noodzaak van duidelijke criteria voor de uitgifte van snippergroen, zodat inwoners vertrouwen kunnen hebben in een eerlijke en rechtvaardige toepassing van het gemeentelijk beleid.Bosscher gaf aan dat: "Sinds 2014 heerst er onduidelijkheid en ongelijkheid in het snippergroenbeleid. Bewoners kregen zonder overleg huurverhogingen opgelegd, terwijl anderen gemeentelijke grond gratis bleven gebruiken."
In 2020 sprak de gemeenteraad zich al uit voor verbeteringen, en in 2021 werd door verschillende fracties een motie ingediend om een eerlijk en transparant beleid te realiseren. Volgens Bosscher bleef de uitvoering achter.
De motie roept het college op om te inventariseren hoe het beleid in het verleden is toegepast en te beoordelen of verdere verduidelijking nodig is. Inwoners moeten inzicht krijgen in de huidige kaders en beoordelingscriteria, zodat zij weten waar zij aan toe zijn. Het college wordt gevraagd om de raad binnen zes maanden te informeren over de bevindingen en eventuele verbeteringsvoorstellen.
Wethouder Leibbrand reageerde op de motie door te benadrukken dat er al stappen zijn gezet om het beleid te verduidelijken. "Na de bestuurlijke fusie per 1 januari 2022 is in juni 2023 door het college een nieuw snippergroenbeleid vastgesteld. In november hebben we een aanvullend toetsingskader vastgesteld om de beoordelingscriteria zo helder mogelijk vast te leggen," aldus de wethouder. Zij ontraadde de motie, omdat zij van mening was dat de kaders en beoordelingscriteria al volkomen helder zijn.
Deze redenering werd gevolgd door de overige fracties in de gemeenteraad. De motie werd daarom verworpen door de raad.
Samenvatting
De motie "Transparant en Consistent Snippergroenbeleid" wordt ingediend door Carmen Bosscher tijdens agendapunt 9 van een raadsvergadering. De motie stelt vast dat het beleid voor de uitgifte van snippergroen in het verleden niet altijd transparant en eenduidig is toegepast. De gemeenteraad had in 2020 al aangegeven dat verbeteringen nodig waren, en in 2021 erkende de gemeente dat er geen vastomlijnd beleid was, met beslissingen die afhankelijk waren van beschikbare capaciteit. De motie benadrukt het belang van vertrouwen in een consistente en rechtvaardige toepassing van gemeentelijk beleid. Het roept op tot duidelijke criteria voor rechtszekerheid en gelijke behandeling van inwoners. Het college wordt gevraagd om te inventariseren hoe het beleid in het verleden is toegepast, te beoordelen of verduidelijking nodig is, inwoners inzicht te geven in de huidige criteria, en de raad binnen zes maanden te informeren over bevindingen en verbeteringsvoorstellen. De motie is verworpen tijdens de openbare vergadering van 18 maart 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Transparant en Consistent Snippergroenbeleid
Samenvatting: De motie roept op tot een transparanter en consistenter beleid rondom de uitgifte van snippergroen. Er zijn signalen dat het huidige beleid niet eenduidig is toegepast, wat leidt tot onzekerheid en mogelijk ongelijke behandeling van inwoners. De gemeenteraad heeft eerder verbeteringen geëist, maar er is nog steeds geen vastomlijnd beleid. De motie vraagt het college om een inventarisatie van het huidige beleid en de toepassing daarvan, en om te beoordelen of verdere verduidelijking nodig is. Binnen zes maanden moet de raad geïnformeerd worden over de bevindingen en eventuele verbeteringen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het stellen van duidelijke eisen aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de inventarisatie uitgevoerd moet worden en welke criteria precies moeten worden gehanteerd.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college te controleren en te sturen. In dit geval moet de raad het college aanzetten tot actie en later de voorgestelde verbeteringen beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om te investeren in een transparanter snippergroenbeleid en of zij de voorgestelde tijdlijn en aanpak van het college steunen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek in de doelen, Meetbaar in termen van tijd (zes maanden), maar mist concrete Acties en Realistische en Tijdgebonden elementen voor de uitvoering van de inventarisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan specifieker zijn in de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie spreekt niet expliciet over participatie van inwoners, maar impliceert dat inwoners beter geïnformeerd moeten worden over het beleid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op beleidsconsistentie en transparantie.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het uitvoeren van een inventarisatie en het aanpassen van beleid kan echter wel kosten met zich meebrengen, die niet zijn gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Snippergroenbeleid Transparantie Consistentie Rechtszekerheid Gelijke behandeling Vertrouwen Inventarisatie Beoordelingscriteria Willekeur VerbeteringVerfijning van de zoekopdracht: