19-12-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7.a Verordening nadeelcompensatie Dijk en Waard 2024
Samenvatting
De tekst betreft de vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie Dijk en Waard 2024, die noodzakelijk is vanwege de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Deze verordening harmoniseert de bestaande regelgeving van de voormalige gemeenten en past deze aan de Omgevingswet aan, die per 1 januari 2024 in werking treedt. De nieuwe verordening vervangt de oude procedureverordeningen voor planschade en zorgt ervoor dat er duidelijke regels zijn voor het indienen en behandelen van verzoeken om nadeelcompensatie. De verordening is gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en heeft geen financiële gevolgen. Het besluit wordt op 19 december 2023 door de gemeenteraad genomen en de nieuwe regels treden op 1 januari 2024 in werking.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening nadeelcompensatie Dijk en Waard 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening nadeelcompensatie Dijk en Waard 2024". Het voorstel betreft de harmonisatie van de verordeningen voor planschade van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard naar aanleiding van hun fusie tot de gemeente Dijk en Waard. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 wordt planschade onder de noemer van nadeelcompensatie gebracht. De nieuwe verordening, gebaseerd op een model van de VNG, regelt hoe verzoeken om schadevergoeding kunnen worden ingediend en behandeld. Het betreft een technische actualisatie zonder inhoudelijke veranderingen, behalve de verwijzing naar actuele wetgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke elementen bevat voor de vaststelling van de nieuwe verordening. Het biedt een duidelijk kader voor de behandeling van nadeelcompensatieverzoeken en verwijst naar relevante wetgeving.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude procedureverordeningen formeel in te trekken. Dit is noodzakelijk om de continuïteit van regelgeving te waarborgen na de fusie en de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische harmonisatie betreft. De raad moet echter beslissen of zij de modelverordening van de VNG willen overnemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, aangezien het voorstel een technische aanpassing betreft zonder inhoudelijke veranderingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening nadeelcompensatie Dijk en Waard 2024 vast te stellen en de oude procedureverordeningen in te trekken.
Participatie:
Er heeft geen participatie plaatsgevonden, aangezien het een technische harmonisatie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve harmonisatie.
Financiële gevolgen:
Het raadsvoorstel en -besluit hebben geen financiële gevolgen. Er wordt geen informatie gegeven over eventuele dekking, omdat er geen kosten zijn verbonden aan de harmonisatie van de verordeningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Harmonisatie Fusie Modelverordening VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Schadevergoeding Rechtszekerheid BestuursorgaanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.b Wegsleepverordening Dijk en Waard 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om de Wegsleepverordening Dijk en Waard 2023 vast te stellen en de oude Wegsleepverordening van Heerhugowaard uit 2008 in te trekken. Dit besluit is genomen om de regels voor het wegslepen en bewaren van voertuigen te harmoniseren na de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. De nieuwe verordening bevat voornamelijk technische wijzigingen en breidt de bevoegdheid tot wegslepen uit naar het grondgebied van de voormalige gemeente Langedijk. De kosten voor het wegslepen worden bepaald door de tarieven van het bergingsbedrijf waarmee de gemeente een overeenkomst heeft. Het voorstel is afgestemd met de politie en andere wegbeheerders, en heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. De verordening wordt bekendgemaakt via het Elektronisch Gemeenteblad en andere relevante kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wegsleepverordening Dijk en Waard 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Wegsleepverordening Dijk en Waard 2023, die de oude verordening van Heerhugowaard vervangt. Deze nieuwe verordening harmoniseert de regels voor het wegslepen van voertuigen binnen de gefuseerde gemeente Dijk en Waard, inclusief het grondgebied van de voormalige gemeente Langedijk. De verordening bevat voornamelijk technische wijzigingen en verwijst naar tarieven van het bergingsbedrijf. Het doel is om de verkeersveiligheid en doorstroming te bevorderen door foutgeparkeerde voertuigen te kunnen verwijderen. De raad moet de nieuwe verordening vaststellen en de oude intrekken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische en technische aanpassingen bevat om de wegsleepverordening te harmoniseren voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de noodzaak ervan.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de nieuwe wegsleepverordening vast te stellen en de oude verordening van Heerhugowaard in te trekken. Dit is essentieel om de juridische basis voor het wegslepen van voertuigen te behouden en uit te breiden naar het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de harmonisatie van de wegsleepverordening steunt en of zij akkoord gaat met de delegatie van bepaalde bevoegdheden aan het college. Er is ook een keuze om te wachten op een nieuwe overeenkomst met het wegsleepbedrijf, hoewel dit de handhaving tijdelijk kan beperken.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een toekomstige overeenkomst met het wegsleepbedrijf kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Wegsleepverordening Dijk en Waard 2023 vast te stellen en de oude verordening van Heerhugowaard in te trekken.
Participatie
Het voorstel is afgestemd met de politie en andere wegbeheerders, wat wijst op enige mate van participatie en samenwerking.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op verkeersveiligheid en handhaving.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Kosten voor het wegslepen worden in principe verhaald op de eigenaar van het voertuig. Indien dit niet mogelijk is, worden de kosten gedekt uit het reguliere budget, dat als toereikend wordt beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wegsleepverordening Voertuigen Wegenverkeerswet 1994 Fusie Langedijk Heerhugowaard Koppes Bergingscentrale Verkeersveiligheid Handhaving TarievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.c Harmonisatie Verordening op binnentreden ter uitvoering noodverordeningen
Samenvatting
De gemeenteraad heeft besloten om de "Verordening op het binnentreden ter uitvoering van een noodverordening Dijk en Waard 2023" vast te stellen. Deze verordening is noodzakelijk om toezichthouders in uitzonderlijke omstandigheden, zoals bij evacuaties, de bevoegdheid te geven om tegen de wil van de bewoner een woning te betreden. Dit besluit volgt op de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, waarbij de oude verordening van Heerhugowaard wordt ingetrokken. De nieuwe verordening is inhoudelijk gelijk aan de oude, met enkele tekstuele aanpassingen. Het doel is om de openbare orde en veiligheid te handhaven tijdens noodsituaties. De verordening treedt in werking na publicatie en heeft geen financiële gevolgen. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan de invoering ervan.
-
Raadsvoorstel Verordening op het binnentreden ter uitvoering van een noodverordening Dijk en Waard 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op het binnentreden ter uitvoering van een noodverordening Dijk en Waard 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening die toezichthouders de bevoegdheid geeft om in uitzonderlijke omstandigheden, zoals tijdens een noodverordening, een woning te betreden zonder toestemming van de bewoner. Dit is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, waarbij de oude verordening van Heerhugowaard vervalt. De nieuwe verordening is inhoudelijk gelijk aan de oude, met enkele tekstuele wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, juridische basis en gevolgen van de verordening duidelijk uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s genoemd, behalve dat er risico’s ontstaan als de verordening niet wordt ingevoerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening van Heerhugowaard in te trekken. Dit is een formele stap die nodig is vanwege de gemeentelijke fusie.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad de bevoegdheid wil geven aan toezichthouders om in uitzonderlijke omstandigheden woningen te betreden zonder toestemming. Dit raakt aan de balans tussen veiligheid en privacy.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel, wat logisch is gezien de aard van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en veiligheidsaspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen dekking nodig omdat er geen kosten zijn verbonden aan de vaststelling van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Noodverordening Toezichthouders Fusie Binnentreden Uitzonderlijke omstandigheden Openbare orde Gemeentewet Grondrechten PrivacyVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.d Bebouwde komgrenzen Dijk en Waard
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een voorstel besproken om de bebouwde komgrenzen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard te harmoniseren en actualiseren. Dit is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten en om te voldoen aan de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet natuurbescherming. De nieuwe grenzen zijn vastgesteld op basis van de huidige bebouwde komgrenzen en omvatten dorpskernen zoals Koedijk, Oudkarspel en Heerhugowaard. Er zijn enkele aanpassingen gedaan aan specifieke locaties. Het voorstel beoogt een uniforme toepassing van verkeersregels en milieuwetgeving binnen de gemeente. De raad heeft ook besloten om eerdere besluiten over de komgrenzen van Langedijk en Heerhugowaard in te trekken om verwarring te voorkomen. Het besluit is in overleg met de politie en provincie genomen en heeft ter inzage gelegen voor inspraak. De kosten voor het aanpassen van verkeersborden worden gedekt uit bestaande budgetten. Het besluit wordt gepubliceerd en is beschikbaar voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bebouwde komgrenzen Dijk en Waard". Het doel is om de bebouwde komgrenzen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard te harmoniseren en actualiseren in lijn met de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet natuurbescherming. Dit is noodzakelijk vanwege de fusie tot de gemeente Dijk en Waard, waardoor de oude grenzen per 1 januari 2024 vervallen. Het voorstel omvat het vaststellen van nieuwe grenzen voor diverse dorpskernen en het intrekken van eerdere besluiten. Dit zorgt voor consistentie in verkeersregels, milieubeheer en bescherming van houtopstanden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de juridische kaders, en de gevolgen van het vaststellen van de nieuwe bebouwde komgrenzen. Er zijn ook bijlagen toegevoegd ter ondersteuning.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de bebouwde komgrenzen vast te stellen en eerdere besluiten in te trekken. Dit is een essentiële stap om juridische en praktische consistentie te waarborgen na de gemeentelijke fusie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe grenzen en het intrekken van oude besluiten. Er is ook een keuze om dorpskernen al dan niet een eigen bebouwde kom te geven, wat invloed heeft op de lokale identiteit en historie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke keuzes en participatie van belanghebbenden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe bebouwde komgrenzen vast te stellen en de oude besluiten in te trekken, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is participatie geweest via overleg met de politie en provincie, een inzageperiode van zes weken, en een inloopavond. Er is één zienswijze ontvangen en verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van milieubeheer en bescherming van houtopstanden, zoals geregeld in de Wet natuurbescherming.
Financiële gevolgen:
Er zijn indirecte kosten verbonden aan de plaatsing en verwijdering van verkeersborden, die gedekt worden uit reguliere budgetten voor verkeersborden en straatmeubilair.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bebouwde komgrenzen Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) Wet natuurbescherming (Wnb) Langedijk Heerhugowaard Dorpskernen Verordening Fysieke Leefomgeving Noord-Scharwoude Oudkarspel KoedijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.f Najaarsrapportage 2023
Samenvatting
De Najaarsrapportage 2023 informeert de gemeenteraad over financiële en beleidsmatige afwijkingen in de begroting van 2023 tot medio september. Er worden enkele budgetoverhevelingen naar 2024 voorgesteld. De raad wordt gevraagd de rapportage vast te stellen en de mutaties in de begroting te verwerken. Dit omvat administratieve overhevelingen tussen programma's en specifieke budgetoverhevelingen naar 2024 voor projecten die niet in 2023 zijn afgerond. Ook worden er wijzigingen in de reserves voorgesteld om afwijkingen in de baten en lasten te dekken. Na verwerking van de najaarsrapportage wordt het begrotingssaldo voor 2023 positief beïnvloed. De rapportage wordt niet extern gecommuniceerd en na goedkeuring door de raad worden de wijzigingen definitief doorgevoerd in de begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsrapportage 2023". Het document rapporteert over de financiële en beleidsmatige afwijkingen van de gemeentelijke begroting voor 2023 tot medio september. Het bevat voorstellen voor budgetoverhevelingen naar 2024 en mutaties in de reserves. De gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportage vast te stellen en de voorgestelde wijzigingen in de begroting door te voeren. Het doel is om de begroting te actualiseren zodat deze overeenkomt met de geactualiseerde verwachtingen van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde financiële mutaties en beleidsmatige afwijkingen beschrijft. Het biedt een uitgebreide toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de financiële gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Najaarsrapportage vast te stellen en de voorgestelde financiële mutaties in de begroting te verwerken. Dit omvat het goedkeuren van budgetoverhevelingen en wijzigingen in de reserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde budgetoverhevelingen en reservewijzigingen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in uitgaven en investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële mutaties. Het is tijdgebonden met een duidelijke focus op het begrotingsjaar 2023 en de overgang naar 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Najaarsrapportage 2023 vast te stellen en de voorgestelde mutaties in de begroting door te voeren.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel. De financiële mutaties zijn gebaseerd op autonome ontwikkelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder budgetoverhevelingen en wijzigingen in de reserves. De financiële impact wordt gedetailleerd beschreven, en de dekking komt uit verschillende gemeentelijke reserves. Het begrotingssaldo na de Najaarsrapportage is positief, wat wijst op een gezonde financiële positie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsrapportage 2023 Begroting 2023 Budgetoverhevelingen Reserves Financiële afwijkingen Technische mutaties Begrotingssaldo Voorjaarsrapportage 2023 Budgetten Baten en lastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.1 Motie Voucher ter compensatie zwemlessen - 50Plus VVD BVNL FVD D66
Samenvatting
De motie, ingediend door de partijen J.J. van der Starre, F. Lammers, D. Koopman, R. Lute en A. Grim, betreft een voorstel om gedupeerden van het faillissement van Stichting Social Leisure (SSL) te compenseren. Door het faillissement is zwembad Duikerdel gesloten en zijn veel mensen die al voor zwemlessen hadden betaald, gedupeerd. De indieners benadrukken het belang van zwemlessen voor de veiligheid van kinderen en willen voorkomen dat de gedupeerden de dupe worden. Ze verzoeken het college om te onderzoeken of het mogelijk is om een voucherregeling in te voeren. Deze vouchers zouden gedupeerden in staat stellen om de betaalde zwemlessen alsnog te volgen in andere zwembaden in Dijk en Waard, mits ze kunnen aantonen dat de cursus is betaald. Het doel is om snel een voorstel te presenteren om de onzekerheid van de gedupeerden weg te nemen. De motie werd besproken in de openbare vergadering van 19 december 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Voldoende (crisis) plek voor de kwetsbare oudere" is ingediend door P. Feenstra van Lijst Feenstra en F. Lammerts. De motie richt zich op het tekort aan crisisopvangplekken voor ouderen met een WLZ-indicatie in de regio Noord-Kennemerland. Het stelt dat er binnen 24 tot 48 uur opvang moet zijn voor ouderen in crisissituaties, maar dat er momenteel een tekort is aan beschikbare bedden. De motie vraagt het college om onderzoek te doen naar de beschikbaarheid van crisisplekken en om in gesprek te gaan met zorgkantoren en aanbieders om de capaciteit te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een onderzoek als eerste stap. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of tijdlijnen voor het oplossen van het probleem na het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht willen geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de gesprekken aan te gaan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van de crisisopvang voor ouderen en of zij bereid zijn middelen vrij te maken voor het voorgestelde onderzoek en eventuele vervolgacties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat voor het onderzoek en de daaropvolgende acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete vervolgstappen na het onderzoek.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om het onderzoek uit te voeren en gesprekken aan te gaan met relevante partijen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar impliceert wel dat er gesprekken met zorgaanbieders en kantoren zullen plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, hoewel het verbeteren van zorgvoorzieningen indirect kan bijdragen aan een duurzamere samenleving door betere zorg voor ouderen.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek en de gesprekken kunnen echter kosten met zich meebrengen, waarvoor mogelijk middelen moeten worden vrijgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisiszorg WLZ-indicatie Ouderenzorg Noord-Kennemerland Zorgcapaciteit Verpleging en verzorging Gehandicaptenzorg Mantelzorg Zorgkantoor VGZ Sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Voucher ter compensatie zwemlessen". Het doel is om gedupeerden van het faillissement van Stichting Social Leisure (SSL), die al hebben betaald voor zwemlessen bij het gesloten zwembad Duikerdel, te compenseren. De motie stelt voor om een onderzoek te laten uitvoeren naar de juridische haalbaarheid van het verstrekken van vouchers. Deze vouchers zouden gedupeerden in staat stellen om hun betaalde zwemlessen voort te zetten of af te ronden in andere zwembaden in Dijk en Waard, mits zij kunnen aantonen dat de cursus is betaald.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de situatie en het probleem. Het biedt een duidelijke oplossing door het voorstellen van een voucherregeling, maar mist details over de uitvoering en de financiële dekking.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht willen geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en een voucherregeling te ontwikkelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het compenseren van de gedupeerden van het faillissement en of zij bereid zijn om middelen vrij te maken voor de uitvoering van de voucherregeling.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (met een besluit in december 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals een duidelijk plan voor de financiering en uitvoering van de vouchers. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van de juridische en financiële aspecten is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen verzoeken om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en een voucherregeling te ontwikkelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van de gedupeerden of andere belanghebbenden in het proces, behalve dat zij bewijs moeten leveren van betaling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op compensatie voor betaalde diensten.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt in het onderzoek en het voorstel van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voucher Zwemlessen Faillissement Stichting Social Leisure (SSL) Zwembad Duikerdel Gedupeerden Onderzoek Compensatie Veiligheid BelastingdienstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker
Maarten Poorter - Burgemeester
Onbekende spreker
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:01:35 - 00:07:55 - 00:08:45 - 00:09:12 - 00:09:53 - 00:10:37 - 00:10:40 - 00:11:33 - 00:12:00 - 00:12:45 - 00:13:06 - 00:13:39 - 00:14:00 - 00:14:14 - 00:14:25 - 00:14:39 - 00:14:41 - 00:15:34 - 00:15:35 - 00:16:30 - 00:25:57 - 00:26:33 - 00:27:59 - 00:28:00 - 00:29:51 - 00:29:53 - 00:29:54 - 00:29:59 - 00:30:12 - 00:30:15
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3 Personele benoemingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3.a Benoemen voorzitter rekenkamer
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3.b Ontslag fractievertegenwoordiger
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 4 Vragenkwartier Dijk en Waard
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 28 november 2023
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Lijst ingekomen stukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7 Hamerstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.e Belastingverordeningen 2024
Gemeenteraad Dijk en Waard: Verhitte Discussies over Belastingverordeningen 2024
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 december 2023 stonden de belastingverordeningen voor 2024 centraal. De nieuwe verordeningen, gebaseerd op de modellen van de VNG, omvatten onder andere riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, marktgelden en onroerendezaakbelasting. De financiële impact hiervan zal in de voorjaarsrapportage van 2024 worden verwerkt.In de raadszaal liepen de emoties hoog op. De heer Van der Staaij van 50PLUS uitte zijn onvrede over de nieuwe belastingverordeningen. "De lasten worden onnodig duurder door de te hoge indexatiecijfers," verklaarde hij. Van der Staaij kondigde aan tegen de verordening te stemmen, omdat hij van mening is dat de kosten onnodig worden opgedreven.
Aan de andere kant van het spectrum stond de heer Vermeulen van de VVD. Hoewel hij erkende dat de verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) lager was dan in de verordening opgenomen, gaf hij aan met "frisse tegenzin" toch voor de verordening te stemmen. "Het is met frisse tegenzin," benadrukte Vermeulen, waarmee hij de gemengde gevoelens binnen zijn fractie weergaf.
Naast de belastingverordeningen werd ook de pilot voor een gemeenschappelijke adviescommissie besproken. Mevrouw Wants van de VVD sprak haar steun uit voor de pilot, mits de exacte uitwerking nog zou volgen. "De VVD ziet de noodzaak voor meer grip op dit soort gemeenschappelijke regelingen," aldus Wants. Ze riep de griffier op om zich in de regio hard te maken voor een goed werkbare commissie.
De verordeningen zullen na vaststelling worden gepubliceerd op de website van de rijksoverheid en Dijkenwaard.cocensus.nl, zodat inwoners zich kunnen informeren over de veranderingen in hun woonlasten voor 2024.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering op 19 december 2023 worden de belastingverordeningen voor 2024 vastgesteld en de oude verordeningen van 2023 ingetrokken. De nieuwe verordeningen zijn gebaseerd op de verordeningen van 2023 en de modelverordeningen van de VNG. De gemeenteraad besluit onder andere tot het vaststellen van verordeningen voor riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, marktgelden, en onroerendezaakbelasting voor 2024. Ook wordt de tabel eenheidsprijzen bouwkosten 2024 vastgesteld. De financiële consequenties van deze besluiten worden verwerkt in de voorjaarsrapportage van 2024. De verordeningen worden gepubliceerd en er zal communicatie plaatsvinden naar Cocensus en intern. De woonlasten voor 2024 zijn ook opgenomen, met een vergelijking van de woonlasten van 2023. De verordeningen worden na vaststelling gepubliceerd op de website van de rijksoverheid en Dijkenwaard.cocensus.nl.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Belastingverordeningen 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2024" voor de gemeente Dijk en Waard. Het doel is om de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen en de verordeningen van 2023 in te trekken. De nieuwe verordeningen zijn gebaseerd op de verordeningen van 2023 en sluiten aan bij de VNG modelverordeningen. Het voorstel omvat diverse belastingverordeningen, zoals riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, en onroerendezaakbelasting. Het beoogde effect is om belastingheffing in overeenstemming te brengen met geldende wetten en voorschriften, en om de kostendekkendheid van bepaalde verordeningen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante verordeningen voor 2024 omvat en de intrekking van de verordeningen van 2023 regelt. Het bevat ook informatie over de financiële consequenties en de noodzaak van kostendekkendheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen en de verordeningen van 2023 in te trekken. Daarnaast moet de raad de tabel eenheidsprijzen bouwkosten 2024 vaststellen en de financiële consequenties verwerken in de voorjaarsrapportage 2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de tarieven en de kostendekkendheid van de verordeningen. Er is ruimte om tarieven anders vast te stellen, maar dit kan gevolgen hebben voor de kostendekkendheid en de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is onzekerheid over de definitieve tarieven voor rijbewijzen en reisdocumenten, die later kunnen worden aangepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen en de verordeningen van 2023 in te trekken. Ook moet de raad de tabel eenheidsprijzen bouwkosten 2024 vaststellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners en bedrijven geweest, omdat dit niet nodig werd geacht voor het opstellen van de verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel het indirect kan worden beïnvloed door verordeningen zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Financiële gevolgen:
De meeste financiële effecten zijn verwerkt in de begroting 2024, met enkele aanpassingen die hogere opbrengsten kunnen genereren. De exacte financiële gevolgen zijn nog niet volledig bekend en zullen worden meegenomen in de Voorjaarsrapportage van 2024. De dekking is deels afhankelijk van de kostendekkendheid van de verordeningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2024 Kostendekkendheid Gemeentewet Legesverordening Woonlasten Voorjaarsrapportage 2024 Tabel eenheidsprijzen bouwkosten Communicatie Invorderingswet 1990 PaspoortwetVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Véronique Wanst
Véronique Wanst
Agendapunt 7.g Pilot gemeenschappelijke adviescommissie Zaffier
Gemeenschappelijke Adviescommissie Zaffier: Een Stap naar Meer Grip op Sociale Regelingen
In een recent debat hebben de gemeenteraden van de betrokken gemeenten ingestemd met een voorstel voor een tweejarige pilot van een gemeenschappelijke adviescommissie voor de GR Zaffier. Deze commissie moet gemeenteraden in een vroeg stadium betrekken bij besluiten van de GR, die sociale wetten uitvoert voor meerdere gemeenten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werd duidelijk dat er brede steun is voor het voorstel, hoewel er enkele kanttekeningen werden geplaatst. De VVD benadrukte de noodzaak voor meer grip op gemeenschappelijke regelingen. "We zullen akkoord gaan, maar roepen onze griffier op om zich hard te maken voor een goed werkbare commissie," aldus een VVD-vertegenwoordiger. Deze oproep werd met instemming ontvangen, en de voorzitter bevestigde dat de raad het eens was geworden over alle punten.Het voorstel voor de adviescommissie komt voort uit afspraken bij de oprichting van Zaffier en eerdere moties van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De commissie zal gemeenteraden adviseren over voorgenomen besluiten en gezamenlijke standpunten voorbereiden. Hoewel de noodzaak van unanieme instemming van de raden en de extra werkdruk als mogelijke nadelen werden genoemd, wordt Zaffier gezien als een geschikte kandidaat voor deze pilot.
De pilot zal na twee jaar geëvalueerd worden om te bepalen of de adviescommissie een structurele plek binnen de GR Zaffier krijgt. De voorzitter sloot het debat af met de woorden: "Het is fijn om vast te stellen dat de raad het over al deze punten eens is geworden. Dat is een prachtige afsluiting van het jaar."
Naast het voorstel voor de adviescommissie, werd er ook een motie besproken over voldoende crisisplekken voor kwetsbare ouderen met een WLZ-indicatie. Deze motie werd aangekondigd door mevrouw Grim van D66, samen met de VVD, 50Plus, Lijst Veenstra en het CDA. De discussie over deze motie benadrukte de voortdurende aandacht voor kwetsbare groepen binnen de gemeenschap.
Samenvatting
De tekst beschrijft een voorstel voor het instellen van een gemeenschappelijke adviescommissie voor de gemeenschappelijke regeling (GR) Zaffier, die sociale wetten uitvoert voor meerdere gemeenten. Deze commissie, mogelijk gemaakt door een wijziging in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022, zou gemeenteraden in een vroeg stadium betrekken bij besluiten van de GR. Het college stelt voor om dit als een tweejarige pilot te doen. De adviescommissie zou gemeenteraden adviseren over voorgenomen besluiten en gezamenlijke standpunten voorbereiden. Het instellen van de commissie komt voort uit afspraken bij de oprichting van Zaffier en eerdere moties van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. Hoewel er enkele kanttekeningen zijn, zoals de noodzaak van unanieme instemming van de raden en de extra werkdruk, wordt Zaffier gezien als een geschikte kandidaat voor deze pilot. De pilot zal geëvalueerd worden om te bepalen of de adviescommissie een structurele plek binnen de GR Zaffier krijgt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Instellen raadsadviescommissie SORA". Het voorstel beoogt de oprichting van een gemeenschappelijke raadsadviescommissie voor de Algemene Bestuursvergadering (AB) van SORA, bestaande uit raadsleden van deelnemende gemeenten. Deze commissie zal in gesprek gaan met het bestuur van SORA over belangrijke thema's, waardoor de invloed van de gemeenteraden wordt versterkt. De motie benadrukt het belang van grip op de uitvoering van sociale wetten en regelingen om de belangen van inwoners te behartigen. Het college van B&W wordt opgedragen om de instelling van deze commissie te realiseren en de taken en bevoegdheden ervan duidelijk te omschrijven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de exacte taken, bevoegdheden en samenstelling van de commissie. Er is ook geen tijdlijn of implementatieplan opgenomen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het initiëren en ondersteunen van de oprichting van de raadsadviescommissie. Ze moeten het college van B&W aansturen om de commissie te realiseren en de governance-structuur te verduidelijken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de oprichting van de commissie ondersteunen en hoe ze de invloed en controle over sociale regelingen willen versterken. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de samenstelling en bevoegdheden van de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan verbeterd worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college van B&W de opdracht geven om de raadsadviescommissie te realiseren en de taken en bevoegdheden ervan te omschrijven.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie van raadsleden uit verschillende gemeenten, maar er is geen directe vermelding van bredere burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op governance en sociale regelingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de motie. Het is onduidelijk of er extra kosten zijn verbonden aan de oprichting en werking van de commissie. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Instellen raadsadviescommissie SORA". Het voorstel richt zich op het instellen van een gemeenschappelijke raadsadviescommissie voor de Algemene Besturen (AB) van de deelnemende gemeenten, zoals aanbevolen in het eindrapport "Bouwen aan SORA". Deze commissie, bestaande uit raadsleden van de deelnemende gemeenten, zal in gesprek gaan met het bestuur van SORA over belangrijke thema's. Het doel is om de invloed van de gemeentelijke raden te versterken en grip te houden op de uitvoering van sociale wetten en regelingen. De motie verzoekt het college om de instelling van deze commissie te realiseren en de taken en bevoegdheden duidelijk te omschrijven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak en het doel van de raadsadviescommissie duidelijk uiteenzet. Het geeft echter geen gedetailleerde beschrijving van de specifieke taken en bevoegdheden van de commissie, wat een belangrijk aspect is dat nog verder uitgewerkt moet worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden en invloed uit te oefenen op de uitvoering van sociale wetten en regelingen via de voorgestelde raadsadviescommissie. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring en implementatie van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de instelling van de raadsadviescommissie steunen en hoe ze de taken en bevoegdheden van deze commissie willen vormgeven. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de mate van invloed en controle die de raad wil uitoefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificatie van taken en bevoegdheden ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de instelling van de raadsadviescommissie te realiseren en de taken en bevoegdheden duidelijk te omschrijven.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie van raadsleden in de adviescommissie, maar er wordt niet specifiek ingegaan op bredere participatie van andere belanghebbenden of inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op governance en sociale regelingen.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een aspect dat mogelijk verder onderzocht moet worden bij de implementatie van de commissie. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorstel kaders bij pilot gemeenschappelijke adviescommissie Zaffier." Het voorstel richt zich op het instellen van een gemeenschappelijke adviescommissie voor Zaffier, die als klankbordgroep en adviserende instantie voor het algemeen bestuur van Zaffier zal fungeren. De commissie bestaat uit raadsleden van de deelnemende gemeenten en heeft als taak om meerjarenplannen te toetsen, voorstellen te adviseren voordat ze de gemeenteraad bereiken, en te adviseren over onderwerpen die verband houden met de hoofddoelstellingen van Zaffier. De adviezen zijn niet bindend en de commissie komt halfjaarlijks bijeen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van structuur en verantwoordelijkheden van de adviescommissie. Het beschrijft de samenstelling, taken, en frequentie van bijeenkomsten. Echter, details over de specifieke onderwerpen die de commissie zal behandelen en de criteria voor het toetsen van plannen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het aanwijzen van leden voor de adviescommissie en het ontvangen van adviezen over voorstellen voordat deze in de gemeenteraad worden besproken. De raad moet ook besluiten over de goedkeuring van dit voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde structuur en rol van de adviescommissie. Er moet ook worden overwogen hoe de adviezen van de commissie worden geïntegreerd in het besluitvormingsproces, gezien hun niet-bindende karakter.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de niet-bindende aard van de adviezen kan de effectiviteit van de commissie beperken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de instelling van de gemeenschappelijke adviescommissie volgens de voorgestelde kaders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de raadsleden. De participatie is beperkt tot de betrokkenheid van raadsleden uit de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een focusgebied is voor de adviescommissie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het ontbreken van financiële details kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Pilot gemeenschappelijke adviescommissie Zaffier
Samenvatting: Het voorstel betreft de instelling van een gemeenschappelijke adviescommissie voor de gemeenschappelijke regeling Zaffier, die de Participatiewet en andere sociale wetten uitvoert voor zes gemeenten. Deze commissie, mogelijk gemaakt door de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), moet de betrokkenheid van gemeenteraden bij besluiten van Zaffier vergroten. Het college stelt voor om deze commissie als pilot voor twee jaar in te stellen. De commissie zal gemeenteraden in een vroeg stadium betrekken bij voorgenomen besluiten, adviseren en standpunten voorbereiden. De pilot wordt geëvalueerd om te bepalen of de commissie een structurele plek krijgt binnen Zaffier.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de doelstellingen en de verwachte uitkomsten van de pilot. Er zijn echter enkele kanttekeningen en risico’s genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de praktische uitvoering en de mogelijke complexiteit van de terugkoppeling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het verzoek aan het algemeen bestuur van Zaffier om de adviescommissie in te stellen. De raad moet unaniem instemmen met het voorstel en kan raadsleden afvaardigen naar de commissie.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het instellen van een gemeenschappelijke adviescommissie de beste manier is om de betrokkenheid bij Zaffier te vergroten, of dat alternatieve methoden zoals extra zienswijzeprocedures effectiever zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (twee jaar), maar mist concrete meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en evaluatiecriteria kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het algemeen bestuur van Zaffier te verzoeken een gemeenschappelijke adviescommissie in te stellen als pilot voor twee jaar.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden via de Regietafel Noord-Holland Noord en een informatiebijeenkomst voor raadsleden. Dit suggereert dat er enige mate van participatie is geweest, maar verdere details over de betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden ontbreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op bestuurlijke betrokkenheid en besluitvorming.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft vooralsnog geen directe financiële gevolgen. Er kunnen vergoedingen worden verstrekt aan commissieleden, maar deze kosten worden gedekt uit de begroting van Zaffier. Verdere financiële implicaties worden niet verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke adviescommissie Zaffier Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Pilot Participatiewet Wet inburgering Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Wet sociale werkvoorziening Minima beleid Regietafel Noord-Holland NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Véronique Wanst
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Agendapunt 9.2 Motie Voldoende (crisis) plek voor de kwetsbare oudere? - D66 VVD 50Plus LF CDA
Crisisopvang voor Ouderen in Noord-Kennemerland: Een Urgente Kwestie
In de regio Noord-Kennemerland is er een nijpend tekort aan crisisopvangplekken voor kwetsbare ouderen met een WLZ-indicatie. Dit probleem werd besproken tijdens een openbare vergadering op 19 december 2023, waar een motie werd ingediend door verschillende partijen om de situatie te onderzoeken en aan te pakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering presenteerde mevrouw Grim van D66 de motie, die mede werd ingediend door de VVD, 50PLUS, Lijst Veenstra en het CDA. De motie vraagt het college om te onderzoeken hoeveel crisis-WLZ plekken er beschikbaar zijn in de regio, hoe vaak er vraag naar is, en of dit aansluit op de capaciteit. "Het is niet slecht geregeld, het is niet geregeld," benadrukte Grim, die pleitte voor een onderzoek naar de oorzaken van het tekort en een gesprek met het zorgkantoor en zorgaanbieders.De discussie werd levendig toen verschillende raadsleden hun zorgen en vragen uitten. De heer Koopman van PVNL stelde voor om de motie aan te passen, zodat deze niet alleen op ouderen gericht is, maar ook op andere groepen die crisiszorg nodig hebben. Mevrouw Denijs van DOP uitte haar zorgen over de zinvolheid van het onderzoek en vroeg naar de signalen die de motie hadden geïnspireerd. "Welke signalen heeft u opgevangen?" vroeg ze aan Grim, die antwoordde dat de signalen uit haar werk in de huisartsenzorg kwamen.
De wethouder, mevrouw Groot, erkende dat de gemeente niet primair verantwoordelijk is voor de crisisopvang van ouderen met een WLZ-indicatie, maar gaf aan dat het college bereid is om informatie op te vragen bij het zorgkantoor. "Het is een rijksoverheidsverantwoordelijkheid," merkte de heer Mandersloot van Senioren Dijk en Waard op, die kritisch was over de motie maar uiteindelijk wel instemde.
De motie werd unaniem aangenomen, met de kanttekening dat het belangrijk is om snel goede zorg voor de inwoners te regelen. "De gemeente kan heel goed regie nemen en de verbindende schakel zijn tussen alle partners," concludeerde Grim.
De vergadering eindigde met een oproep tot samenwerking tussen de gemeente, het zorgkantoor en zorgaanbieders om de crisisopvang voor ouderen in Noord-Kennemerland te verbeteren. Het is duidelijk dat er actie nodig is om ervoor te zorgen dat ouderen in crisissituaties de zorg krijgen die ze verdienen.
Samenvatting
De motie, ingediend door de partijen A. Grim, F. Lammerts, J.J. van der Starre en P. Feenstra, richt zich op het gebrek aan beschikbare crisisopvangplekken voor kwetsbare ouderen met een WLZ-indicatie in de regio Noord-Kennemerland. In tegenstelling tot omliggende regio's zoals West-Friesland en de kop van Noord-Holland, zijn er signalen dat er in Noord-Kennemerland geen bedden beschikbaar zijn voor crisissituaties. De motie benadrukt dat de zorg voor ouderen onder druk staat door de toenemende vergrijzing en dat er momenten zijn waarop ouderen tijdelijke zorg nodig hebben, ondanks een WLZ-indicatie die doorgaans langdurige zorg impliceert. De indieners vragen het college om te onderzoeken hoeveel crisis-WLZ plekken er beschikbaar zijn, hoe vaak er vraag naar is, en of dit aansluit op de capaciteit. Daarnaast wordt verzocht om na het onderzoek in gesprek te gaan met het zorgkantoor en zorgaanbieders in de regio. De motie werd besproken in de openbare vergadering van 19 december 2023.
-
Collegebericht afhandelen van de motie voldoende crisis plek voor kwetsbare oudere 4 maart 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Voldoende (crisis) plek voor de kwetsbare oudere
Samenvatting: De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Dijk en Waard, vraagt het college om te onderzoeken of er voldoende crisisopvangplekken zijn voor ouderen met een WLZ-indicatie in de regio Noord-Kennemerland. Het college moet nagaan hoeveel plekken beschikbaar zijn, hoe vaak er vraag naar is, en of dit aansluit op de capaciteit. Ook moeten verschillen tussen zorgkantoren worden bekeken en gesprekken worden gevoerd met zorgaanbieders. Het college erkent het belang van voldoende crisisbedden, maar heeft geen directe rol in de toewijzing. Er is geen vast aantal bedden, en er zijn soms wachtlijsten. Verdere verkenning is nodig.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het beschrijven van de huidige situatie en de stappen die het college wil nemen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke vraag- en aanbodverhoudingen binnen de gemeente, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit van de voorgestelde acties te beoordelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de motie aangenomen en speelt een toezichthoudende rol. Ze moeten het college aansturen en controleren op de uitvoering van de motie en de voortgang van het onderzoek.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze verder willen investeren in het verkrijgen van meer inzicht in de vraag- en aanbodverhoudingen van crisisbedden en of ze willen pleiten voor meer directe betrokkenheid bij de toewijzing van deze bedden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen concrete deadlines of meetbare doelen gesteld. Er is een inconsistentie in de rol van de gemeente, aangezien ze geen directe partij zijn in de toewijzing, maar wel meer inzicht willen verkrijgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde vervolgstappen van het college en of ze verdere actie willen ondernemen om meer betrokken te raken bij de toewijzing van crisisbedden.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden, behalve dat er gesprekken zullen plaatsvinden met zorgaanbieders en het zorgkantoor.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de beschikbaarheid en toewijzing van zorgplekken.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor het voorgestelde onderzoek en de gesprekken met zorgaanbieders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisisbedden WLZ-indicatie Noord-Kennemerland Coördinatiepunt Ouderenzorg (CPO) Eerstelijnsverblijf (ELV) Zorgkantoor Zorgaanbieders Mantelzorgers Vraag-aanbod balans TriageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Voldoende (crisis) plek voor de kwetsbare oudere
Samenvatting: De motie stelt vast dat er in de regio Noord-Kennemerland een tekort is aan crisisopvangplekken voor ouderen met een WLZ-indicatie, in tegenstelling tot omliggende regio's. Gezien de toenemende vergrijzing en druk op de zorg, vraagt de motie het college om te onderzoeken hoeveel crisis-WLZ plekken beschikbaar zijn, hoe vaak er vraag naar is, en of dit aansluit op de capaciteit. Daarnaast moet het college in gesprek gaan met het zorgkantoor en zorgaanbieders om de situatie te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een onderzoek als eerste stap. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of tijdlijnen voor het oplossen van het probleem.
Rol van de Raad
De raad moet de motie goedkeuren en het college opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en gesprekken aan te gaan met relevante partijen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van de crisisopvang voor ouderen en of zij bereid zijn middelen vrij te maken voor het onderzoek en eventuele vervolgstappen.
SMART Analyse
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het uitvoeren van een onderzoek, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en actieplannen voor na het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de motie zou sterker zijn met een tijdlijn en vervolgacties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om het onderzoek uit te voeren en gesprekken aan te gaan.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of belanghebbenden, maar impliceert wel dat er gesprekken met zorgaanbieders en het zorgkantoor zullen plaatsvinden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, maar het verbeteren van zorgvoorzieningen kan bijdragen aan een duurzamere zorginfrastructuur.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek en de gesprekken kunnen kosten met zich meebrengen, maar deze worden niet gespecificeerd in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisiszorg WLZ-indicatie Noord-Kennemerland Ouderenzorg Verpleging en verzorging Mantelzorg Zorgkantoor VGZ Zorgdruk Tijdelijke verblijfplaats ZorgplichtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Voldoende (crisis) plek voor de kwetsbare oudere" is ingediend door P. Feenstra van Lijst Feenstra en F. Lammerts. De motie richt zich op het tekort aan crisisopvangplekken voor ouderen met een Wet Langdurige Zorg (WLZ)-indicatie in de regio Noord-Kennemerland. Het stelt dat er binnen 24 uur opname moet plaatsvinden voor verpleging en verzorging en binnen 48 uur voor gehandicaptenzorg. De motie vraagt het college om te onderzoeken hoeveel crisis-WLZ plekken beschikbaar zijn, hoe vaak deze worden aangevraagd en om in gesprek te gaan met zorgkantoren en aanbieders om de capaciteit te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een onderzoek naar de capaciteit van crisisopvangplekken. Echter, het biedt geen directe oplossingen of concrete acties na het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren en de gesprekken aan te gaan met relevante partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van crisisopvang voor ouderen met een WLZ-indicatie en of zij bereid zijn middelen vrij te maken voor het voorgestelde onderzoek en eventuele vervolgstappen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het uitvoeren van een onderzoek, maar mist tijdsgebonden elementen en concrete acties na het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met een tijdlijn en vervolgacties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om het onderzoek uit te voeren en de gesprekken met zorgkantoren en aanbieders aan te gaan.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of belanghebbenden, maar impliceert betrokkenheid van zorgkantoren en zorgaanbieders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, hoewel het verbeteren van zorgcapaciteit indirect kan bijdragen aan een duurzamere zorginfrastructuur.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek en de gesprekken kunnen kosten met zich meebrengen, maar deze worden niet gespecificeerd in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Crisiszorg WLZ-indicatie Ouderenzorg Noord-Kennemerland Zorgcapaciteit Verpleging en verzorging Gehandicaptenzorg Mantelzorg Zorgkantoor VGZ Sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgang motie Voldoende (crisis) plek voor de kwetsbare oudere". Het betreft een reeks schriftelijke vragen naar aanleiding van een eerder aangenomen motie in december 2023. Deze motie richt zich op het verbeteren van de beschikbaarheid van crisisopvangplekken voor kwetsbare ouderen in de regio Noord Kennemerland. De vragen zijn ingegeven door recente artikelen die de urgentie van het probleem benadrukken, namelijk het gebrek aan ELV-bedden en crisis WLZ-bedden, waardoor ouderen soms onnodig in ziekenhuizen verblijven. De vragen richten zich op de voortgang van het onderzoek naar deze problematiek en de betrokkenheid van relevante organisaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het specifieke vragen stelt over de voortgang van een eerder aangenomen motie. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van het onderzoek of de exacte stappen die zijn ondernomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om te zorgen dat de gestelde vragen worden beantwoord. De raad moet de voortgang van het onderzoek monitoren en beoordelen of de genomen maatregelen voldoende zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de huidige aanpak voldoende is of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn. Dit kan inhouden dat er meer middelen worden vrijgemaakt of dat er druk wordt uitgeoefend op betrokken organisaties om sneller tot oplossingen te komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat, behalve de verwachting van een antwoord binnen dertig dagen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vragen zijn vrij open en laten ruimte voor interpretatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de antwoorden op de vragen bevredigend zijn en of de voortgang van de motie voldoende is. Indien nodig kan de raad besluiten om aanvullende acties te ondernemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden, zoals ouderen en zorginstellingen, is meegenomen in het onderzoek of de uitvoering van de motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op acute zorgbehoeften voor ouderen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te onderzoeken of er voldoende budget is voor de uitvoering van de motie en eventuele aanvullende maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwetsbare oudere Crisisplek ELV-bedden Eerste Lijns Verblijf Crisis WLZ-bedden Spoedeisende hulp Onderzoek Urgentie Noord Kennemerland Anja GrimVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Francis De Nijs
Maarten Poorter - Burgemeester
Francis De Nijs
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Francis De Nijs
Francis De Nijs
Francis De Nijs
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Francis De Nijs
Francis De Nijs
Francis De Nijs
Francis De Nijs
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annette Groot
Annette Groot
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Francis De Nijs
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Francis De Nijs
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:51:21 - 00:56:55 - 00:57:34 - 00:57:59 - 00:58:07 - 00:58:33 - 00:59:30 - 00:59:41 - 01:00:35 - 01:00:57 - 01:00:58 - 01:01:53 - 01:02:21 - 01:02:51 - 01:03:40 - 01:04:28 - 01:04:31 - 01:04:46 - 01:04:48 - 01:05:04 - 01:06:17 - 01:06:57 - 01:11:12 - 01:12:08 - 01:12:29 - 01:13:48 - 01:13:49 - 01:14:25 - 01:14:58 - 01:15:57 - 01:17:01 - 01:17:52 - 01:17:53 - 01:18:15 - 01:18:16 - 01:18:44