08-02-2024 Tafel Parelhof
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5.4 Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. - Zienswijze - wethouder Langedijk - 22:30
Samenvatting
De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept kadernota 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). De concept kadernota, die de speerpunten en vernieuwingen voor 2025 schetst, geeft geen aanleiding tot een zienswijze omdat er geen beleidsmatige ontwikkelingen zijn die het financiële perspectief veranderen. De GR VVI heeft beperkte invloed op financiële stromen en geen eigen personeel of kantoorruimte, waardoor beleidsmatige keuzes niet van invloed zijn op de geldstromen. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het besluit, en er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de VVI, dat een bestuurlijke reactie formuleert en de kadernota definitief vaststelt.
-
Raadsvoorstel zienswijze concept kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.opdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Concept kadernota 2025 Gemeenschappelijke regelingen (GR) Zienswijze Begroting Afvalstoffen Wet Milieubeheer Financiële stromen Regietafel Noord-Holland Noord HVC (aandeelhouder)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1.1 Kadernota gemeenschappelijke regeling Zaffier 2025 - Zienswijze - wethouder Rep en wethouder Ruiten - 22:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de Concept Kadernota Zaffier 2025. Deze kadernota, die jaarlijks door de gemeenschappelijke regeling Zaffier wordt aangeboden, bevat de plannen voor 2025 op het gebied van re-integratie, participatie, werk, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering. Zaffier, operationeel sinds januari 2023, streeft naar innovatie en sociale impact. De begroting van Zaffier voldoet aan de eerder vastgestelde afspraken en de financiële uitgangspunten. Voor Dijk en Waard betekent dit een verhoging van de uitvoeringskosten met € 254.000, inclusief regelingen voor bezwaar en beroep, vroegsignalering en Check-In. Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, en er vindt geen actieve communicatie plaats. Het dagelijks bestuur van Zaffier zal een bestuurlijke reactie formuleren op eventuele zienswijzen van andere gemeenten. De definitieve vaststelling van de kadernota vindt plaats op 15 februari 2024.
-
Raadsvoorstel Zienswijze concept Kadernota gemeenschappelijke regeling Zaffier 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze concept Kadernota Zaffier 2025". Het voorstel betreft de jaarlijkse procedure waarbij de gemeenschappelijke regeling Zaffier haar concept kadernota voor 2025 aan de deelnemende gemeenten voorlegt. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om een zienswijze te geven. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze in te dienen. De kadernota bevat de speerpunten en vernieuwingen voor 2025, die na verwerking van eventuele zienswijzen in de begroting worden opgenomen. Zaffier richt zich op re-integratie, participatie, werk, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante informatie bevat over de kadernota en de procedure voor het indienen van een zienswijze. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, wat suggereert dat het voorstel als afdoende wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota van Zaffier. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de huidige inhoud van de kadernota.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde plannen en financiële kaders van Zaffier.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar het bevat wel duidelijke financiële afspraken en kaders. Er zijn geen directe inconsequenties in het voorstel, aangezien er geen zienswijze wordt ingediend.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat betekent dat de betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden niet is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een indexatie van 3,9%, wat resulteert in een verhoging van € 254.000 voor Dijk en Waard. Dit wordt gedekt door de kadernota 2025 van Dijk en Waard. Er is ook een verhoging van € 102.000 voor beschut werken, waarvan € 40.000 gedekt is door een hogere rijksbijdrage. De overige bijdragen zijn vraaggestuurd en worden later in de P&C Cyclus verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Kadernota 2025 Gemeenschappelijke regeling Re-integratie Participatie Schuldhulpverlening Inburgering Innovatievermogen Sociale impact Financiële kadersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.1.2 Wijziging gemeenschappelijke regeling Zaffier - Zienswijze - wethouder Rep en wethouder Ruiten - 22:30
Samenvatting
De tekst betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Zaffier als gevolg van aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijziging, die per 1 juli 2022 is ingevoerd, heeft als doel gemeenteraden meer invloed te geven op de GR'en. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de GR'en waaraan zij deelnemen. Op basis van deze kaders zijn de GR'en in concept gewijzigd. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR Zaffier. De wijzigingen zijn conform het kaderstellende besluit van 10 oktober 2023 en bevatten ook een technische wijziging met betrekking tot het Overgangsrecht WNK en HalteWerk naar Zaffier. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er wordt niet actief met inwoners over gecommuniceerd. Gemeenteraden moeten hun zienswijzen voor 1 maart 2024 kenbaar maken, waarna de definitieve besluitvorming in mei of juni 2024 volgt. De gewijzigde regelingen worden dan gepubliceerd en zijn per 1 juli 2024 van kracht.
-
Raadsvoorstel zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Zaffier 2023-2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze concept wijziging GR Zaffier". Het doel van de wijzigingen is om de gemeenteraad meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen (GR’en) door aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De raad van Dijk en Waard heeft kaders vastgesteld voor deze regelingen, en op basis daarvan zijn de regelingen in concept gewijzigd. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR Zaffier, omdat deze al conform de vastgestelde kaders is aangepast. De definitieve goedkeuring van de wijzigingen wordt na april 2024 verwacht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen duidelijk uiteenzet. Het bevat ook relevante bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de GR Zaffier. In dit geval wordt voorgesteld geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen al conform de vastgestelde kaders zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze af te geven. Dit is een politieke keuze die afhangt van de tevredenheid van de raad met de voorgestelde wijzigingen en de mate van invloed die zij willen uitoefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en de uiteindelijke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR Zaffier.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technische en juridische wijzigingen gaat. De wijzigingen zijn onder leiding van de regietafel en ambtelijk juridisch getoetst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke wijzigingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Gemeenschappelijke regelingen (GR) Zaffier Wijzigingen Regietafel Kaderstellend besluit Technische wijziging Overgangsrecht Noord-Holland Noord (NHN)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2.1 Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar -Zienswijze - wethouder Ruiten - 22:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept kadernota 2025 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA). De kadernota bevat de plannen voor 2025 en dient als basis voor de begroting van dat jaar. De GR-RHCA streeft ernaar om informatie langdurig betrouwbaar en toegankelijk te houden. Hoewel de beleidslijn grotendeels wordt voortgezet, zijn er enkele financiële veranderingen, zoals een toename van loonkosten en energielasten. Voor de periode 2026-2028 wordt een wijziging van de Archiefwet verwacht, wat kan leiden tot extra inzet en kosten. De gemeentelijke bijdrage aan de GR-RHCA stijgt met € 21.712 door prijsindexatie en een hogere inwoneraantallen. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen voor de zienswijze, en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GR-RHCA, dat een reactie formuleert voor het algemeen bestuur.
-
Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2025 Regionaal Historisch Centrum (GR-RHCA)." Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) voor 2025, waarin de plannen en speerpunten voor dat jaar worden uiteengezet. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen, aangezien de concept kadernota geen aanleiding geeft tot opmerkingen. De kadernota dient als basis voor de begroting van 2025, waarbij rekening wordt gehouden met stijgende loonkosten en energielasten. Er zijn ook toekomstige ontwikkelingen zoals wijzigingen in de Archiefwet en een grotere rol van archiefinstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante informatie bevat over de kadernota en de financiële implicaties voor de gemeente. Het biedt een duidelijk overzicht van de verwachtingen en risico's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de huidige inhoud van de kadernota.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde plannen en financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er is een inconsistente vermelding van het jaartal in de tabel op pagina 7 van de concept kadernota.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen over de concept kadernota 2025 van het GR-RHCA.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de stijgende energielasten een indirecte link kunnen hebben met duurzaamheidskwesties.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente Dijk en Waard zijn een verhoging van de bijdrage aan de GR-RHCA met € 21.712, als gevolg van een prijsindexatie van 3,9% en een aanpassing op basis van het aantal inwoners. Deze verhoging wordt opgenomen als een autonome ontwikkeling in de kadernota 2025 van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2025 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) Begroting Archiefwet Informatievoorziening Energielasten Loonkosten Gemeenschappelijke regeling Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2.2 Wijziging gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar - Zienswijze - wethouder Ruiten - 22:30
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de mogelijkheid voor de gemeenteraad om een zienswijze te geven op het concept van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA), in het kader van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijzigingen, die per 1 juli 2022 zijn doorgevoerd, beogen gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de gemeenschappelijke regelingen. Op basis hiervan zijn de regelingen in concept gewijzigd. De raad heeft besloten geen zienswijze af te geven op de wijziging van de concept GR RHCA. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er zal niet actief met inwoners over worden gecommuniceerd. Gemeenteraden moeten hun zienswijzen voor 1 maart 2024 kenbaar maken, waarna de definitieve teksten in april 2024 worden voorgelegd voor toestemming. De gewijzigde regelingen worden vervolgens gepubliceerd en zijn uiterlijk per 1 juli 2024 van kracht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het document betreft een overzicht van aanpassingen in collegeregelingen in relatie tot een kaderstellend besluit (kb). Het bevat een evaluatie van verschillende voorstellen van gemeenschappelijke regelingen (GR) en hun conformiteit met het kaderstellend besluit. Voorstellen variëren van het opnemen van zienswijzeprocedures tot het aanpassen van opzegtermijnen en evaluatiecriteria. Het document geeft aan welke voorstellen worden overgenomen, aangepast of afgewezen, met specifieke aandacht voor politieke risico's en actieve informatieplicht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de aanpassingen en de redenen daarvoor. Het behandelt verschillende aspecten van de collegeregelingen en hun relatie tot het kaderstellend besluit.
Rol van de raad:
De raad heeft een beslissende rol bij het goedkeuren van de aanpassingen in de collegeregelingen. Ze moeten de voorstellen evalueren en besluiten welke aanpassingen worden overgenomen of afgewezen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over het al dan niet overnemen van voorstellen die afwijken van het kaderstellend besluit. Dit omvat het beoordelen van politieke risico's en het waarborgen van de actieve informatieplicht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een overzicht biedt zonder specifieke doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van detail varieert per regeling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke aanpassingen in de collegeregelingen worden goedgekeurd, afgewezen of aangepast. Dit omvat het maken van keuzes over politieke risico's en de actieve informatieplicht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het document geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen van de aanpassingen, noch hoe deze eventueel gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad bij de besluitvorming. -
Bijlage 2 bij aanbiedingsbrief Kaderstellend besluit in de Raden (uitkomsten besluitvorming fase 3).pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een amendement op het kaderstellend besluit voor gemeenschappelijke regelingen (GR), specifiek gericht op de evaluatiebepaling en de uittredingsperiode. Het amendement stelt voor om de evaluatie van GR minimaal eens per vier jaar te laten plaatsvinden, met een duidelijke procesbeschrijving en stemprocedure. Daarnaast wordt voorgesteld om de overbruggingsperiode bij uittreding van een GR te verkorten van vijf naar maximaal drie jaar, om de financiële lasten voor uittredende partijen te verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor evaluatie en uittreding. Echter, de financiële implicaties en de praktische uitvoering van de verkorte uittredingsperiode kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement goedkeuren of afwijzen. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de evaluatie- en uittredingsvoorwaarden voor de GR.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de evaluatiebepaling en de verkorte uittredingsperiode willen ondersteunen, wat invloed heeft op de flexibiliteit en financiële verplichtingen van de GR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral met betrekking tot de financiële impact van de verkorte uittredingsperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de driejarige periode kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat de evaluatie- en uittredingsvoorwaarden voor de GR zal wijzigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van stemprocedures voor evaluaties, maar er is weinig informatie over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van langetermijnplanning en de impact van uittreding op de GR.
Financiële gevolgen:
Het voorstel kan financiële gevolgen hebben door de verkorte uittredingsperiode, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven. De impact op de GR en de uittredende partij moet verder worden onderzocht. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeenschappelijke Regeling: RHCA
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de RHCA, inclusief wijzigingen die zijn voorgesteld door de Regietafel. Het omvat onder andere de voorwaarden voor uittreding, aanvullende zienswijzen, en nieuwe termijnen voor kadernota's, begrotingen, jaarrekeningen en meerjarenbeleidsplannen. Er zijn specifieke afwijkingen voor Heiloo, Alkmaar en Texel vanwege aangenomen amendementen. Het voorstel behandelt ook de participatie van ingezetenen en de evaluatie van de regeling. Er is een actieve informatieplicht vanuit het bestuur en een gemeenschappelijke adviescommissie wordt genoemd. Technische wijzigingen betreffen onder andere de bestemming van een batig saldo.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele punten van kritiek, zoals het ontbreken van een terugkoppeling aan de raden over de zienswijze op de kadernota zonder motivatie. Dit kan de volledigheid en transparantie van het voorstel beïnvloeden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, met inachtneming van de specifieke amendementen die in sommige gemeenten zijn aangenomen. De raad moet ook beslissen over de participatie van ingezetenen en de evaluatie van de regeling.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de voorwaarden voor uittreding, de participatie van ingezetenen, en de frequentie van evaluaties. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de actieve informatieplicht en de rol van de gemeenschappelijke adviescommissie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn echter inconsistenties, zoals het ontbreken van een terugkoppeling aan de raden en de afwijkingen van de amendementen in Heiloo, Alkmaar en Texel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het voorstel in de huidige vorm goedkeuren, inclusief de afwijkingen en amendementen, of dat er verdere aanpassingen nodig zijn.
Participatie
Het voorstel noemt de participatie van ingezetenen, maar het is onduidelijk hoe dit precies vorm krijgt. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt geen centrale rol te spelen in de voorgestelde wijzigingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is sprake van een bestemming van een batig saldo, maar verdere details over de financiële dekking ontbreken. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad. -
Raadsvoorstel Zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Mogelijkheid zienswijze op concept GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA)." Het doel is om de gemeenteraad de kans te geven een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar, in lijn met de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op GR'en. De raad besluit echter geen zienswijze af te geven op de wijziging van de concept GR RHCA.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de wettelijke kaders, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen grote lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de GR. In dit geval heeft de raad besloten geen zienswijze af te geven.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze afgeeft op de conceptwijzigingen. De raad heeft ervoor gekozen om geen zienswijze af te geven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en het vaststellen van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de wijziging van de concept GR RHCA.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technische en juridische wijzigingen gaat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke wijzigingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Kaderstellend besluit Regietafel Noord-Holland Noord Invoeringstermijn Technische wijziging ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht - Zienswijze - wethouder Leibbrand - 22:30
Samenvatting
De tekst betreft de Kadernota 2025 van het GR Recreatieschap Geestmerambacht, die op 13 februari 2024 tijdens een raadsvergadering wordt besproken. De kadernota bevat plannen voor 2025 en vraagt om een zienswijze van de gemeenteraad. Deze zienswijzen worden verwerkt in de begroting voor 2025. De gemeente kan hiermee haar mening geven over de plannen en financiële kaders. Eerdere verzoeken om meer inzicht in projecten en financiën worden momenteel uitgewerkt, met een beschikbaar dashboard en herijking van inkomsten. De gemeenteraad verzoekt het Recreatieschap om de herijking van inkomsten te voorzien van kansrijkheid en risico's en de uitkomsten te delen met colleges en gemeenteraden. De kadernota 2025 is vastgesteld op 14 november 2023 en vormt de basis voor de programmabegroting 2025. De indexatie is aangepast van 3,6% naar 3,9%. De inzet blijft gericht op de vastgestelde ambities en het realiseren van de visie Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeenteraad wil betrokken blijven bij het proces, gezien de toekomstige governance. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s bij de voorgestelde zienswijze, en er is geen participatie of inspraak geweest over het voorstel. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt bij het dagelijks bestuur van het Recreatieschap, dat een bestuurlijke reactie formuleert.
-
Raadsvoorstel Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kadernota 2025 GR Recreatieschap Geestmerambacht
Samenvatting: De Kadernota 2025 van het Recreatieschap Geestmerambacht bevat de plannen en financiële kaders voor het jaar 2025. Gemeenten, waaronder Dijk en Waard, worden gevraagd hun zienswijze te geven op deze nota. De nota richt zich op het beheer en de vernieuwing van recreatiegebieden en het uitvoeren van een inrichtings- en investeringsprogramma. Er is een verzoek om de herijking van inkomsten te voorzien van kansrijkheid en risico's en om de uitkomsten te delen met colleges en gemeenteraden. De nota benadrukt de noodzaak van een evenwichtig financieel perspectief en de betrokkenheid van gemeenten in het proces.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste aspecten van de kadernota en de bijbehorende zienswijze behandelt. Het biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige kaders en de noodzaak van herijking van inkomsten.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders van het Recreatieschap Geestmerambacht.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, die vraagt om meer inzicht in de kansrijkheid en risico's van de herijking van inkomsten en om deze informatie te delen met de betrokken gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of benchmarks. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de indexatieverschillen kunnen als verwarrend worden ervaren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze indient bij het Recreatieschap Geestmerambacht.
Participatie
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op een evenwicht tussen natuur en recreatie en het streven naar een financieel duurzaam recreatieschap.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een mogelijke herijking van inkomsten en een indexatieaanpassing. De dekking van eventuele tekorten wordt deels voorzien door bijdragen van participanten. De exacte financiële impact moet nog worden verwerkt in toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 Recreatieschap Geestmerambacht Zienswijze Herijking inkomsten Uitvoeringsprogramma Visie 2030 Dashboard Financieel perspectief Participantenbijdragen Bestuurlijke toekomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen - 20:00
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 3 Vaststellen agenda - 20:10
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Daniëlle Barhorst
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Daniëlle Barhorst
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 4.1 Veiligheidsregio - burgemeester Poorter - 20:15
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 4.1.1 Kadernota 2025 en Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord - Zienswijze - 21:00
Brandweerplannen Noord-Holland Noord: Gemeenteraad Dijk en Waard kritisch over uitvoerbaarheid en bezuinigingen
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord heeft ambitieuze plannen voor de brandweer gepresenteerd, maar de gemeenteraad van Dijk en Waard uit zorgen over de uitvoerbaarheid en mogelijke bezuinigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over de Kadernota 2025 en het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027, uitte de gemeenteraad van Dijk en Waard haar zorgen over de voorgestelde plannen en investeringen voor de brandweer. Hoewel de raad overwegend positief is over de plannen, zijn er kritische vragen over de uitvoerbaarheid en de financiële implicaties.GroenLinks en de PvdA steunen de zienswijze om het Rijk om financiële oplossingen te vragen en benadrukken het belang van monitoring. "Voor ons is het belangrijk om te kijken of het plan haalbaar is binnen het tijdspad," aldus mevrouw Bahhorst van GroenLinks.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Walter, uitte zorgen over de voorgestelde verplaatsing van de duikploeg van Heerhugowaard naar Alkmaar. "De onderbouwing voor dit voorstel is niet overtuigend," stelde Walter. Hij vroeg zich af waarom goed functionerende capaciteit zou worden verplaatst en kondigde aan een amendement te overwegen om deze verplaatsing te voorkomen.
De heer Koopman van BVNL sloot zich aan bij de zorgen over bezuinigingen. "We zijn benieuwd hoe de wethouder dit ziet, nog meer bezuinigen en waarop?" vroeg hij.
Wethouder Langendijk probeerde de zorgen te adresseren door te benadrukken dat het niet om bezuinigingen gaat, maar om efficiënt gebruik van middelen. "Het is meer een verzoek om scherp te zijn op hoe we onze doelen bereiken," legde hij uit. Hij beloofde de raad op de hoogte te houden van eventuele bijsturingen.
De discussie over de brandweerplannen zal doorgaan, met een mogelijke amendement van het CDA in de maak. De uiteindelijke besluitvorming staat gepland voor 15 maart 2024. Tot die tijd blijft de gemeenteraad kritisch en betrokken bij de ontwikkelingen rondom de brandweerorganisatie in Noord-Holland Noord.
Samenvatting
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) heeft de Kadernota 2025 en het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 opgesteld, waarin plannen en investeringen voor de brandweer worden gepresenteerd. Gemeenten kunnen tot 1 maart 2024 hun zienswijzen indienen. De Kadernota 2025 bevat doelstellingen en kosten voor de komende jaren, terwijl het Meerjarenontwikkelplan zich richt op het versterken van de brandweerorganisatie, met aandacht voor vakbekwaamheid, paraatheid en modernisering. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om zienswijzen in te dienen, waaronder een verzoek aan het Rijk om financiële oplossingen te bieden voor de druk op de brandweerorganisatie. De raad wordt ook gevraagd kritisch te kijken naar de uitvoerbaarheid van de plannen en mogelijke bezuinigingen. Het plan vraagt om een investering van bijna 3 miljoen euro in 2025, met verdere investeringen in de daaropvolgende jaren. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft geen opmerkingen op het Meerjarenontwikkelplan, dat oplossingen biedt voor knelpunten in de brandweerzorg. De financiële gevolgen voor de gemeente worden gespecificeerd, met een verwachte verhoging van de bijdrage aan de VRNHN. De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats op 15 maart 2024.
-
Raadsvoorstel VRNHN Kadernota 2025 en Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "VRNHN Kadernota 2025 en Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027". Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) waarin de plannen voor 2025 worden gepresenteerd. De gemeenteraad wordt gevraagd om een zienswijze te geven. Het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 bevat voorstellen om de brandweerorganisatie te versterken, met aandacht voor vakbekwaamheid, paraatheid, beschikbaarheid en modernisering. De raad wordt gevraagd om een brief aan het Rijk te sturen over de financiële druk op de brandweer en om kritisch te kijken naar mogelijke bezuinigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke argumenten voor de voorgestelde investeringen en de noodzaak ervan. Het bevat ook een financiële onderbouwing en een overzicht van de uitdagingen en ontwikkelopgaven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kadernota 2025 en een reactie op het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027. Deze zienswijzen en reacties worden meegenomen in de besluitvorming door de VRNHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijzen ondersteunt, waaronder het verzoek aan het Rijk voor extra financiering en het kritisch bekijken van bezuinigingsmogelijkheden. Ook moet de raad bepalen of zij instemt met de voorgestelde investeringen in de brandweer.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdspaden. Er zijn echter vragen over de haalbaarheid van het tijdspad voor personeelswerving en -training.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen en reacties indient en of zij instemt met de financiële implicaties van de plannen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel modernisering en innovatie impliciet bijdragen aan een duurzamere organisatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een extra investering van bijna 3 miljoen euro in 2025. De kosten worden verdeeld over de gemeenten, en er is een structurele indexatie van 3,9%. De dekking van deze kosten is een punt van zorg, gezien de beperkte ruimte in het Gemeentefonds en de financiële uitdagingen voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Kadernota 2025 Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 Brandweerorganisatie Investeringen Vakbekwaamheid Paraatheid en beschikbaarheid Modernisering Dekkingsplan 2024-2027 GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Daniëlle Barhorst
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Daniëlle Barhorst -
Agendapunt 4.1.2 Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en Dekkingsplan 2024-2027 gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord - 21:00
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: Nieuw Beleidsplan Zonder Bezwaren
Het Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) is klaar voor definitieve vaststelling. Het plan, dat zich richt op brandweer, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing, is zorgvuldig opgesteld in samenwerking met gemeenteraden en netwerkpartners. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft geen opmerkingen ingediend, wat de weg vrijmaakt voor een soepele goedkeuring.
Samenvatting
Het Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en het bijbehorende Dekkingsplan voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) beschrijven de opgaven en strategieën voor de komende jaren. Het beleidsplan, dat elke vier jaar wordt vastgesteld, richt zich op het handhaven en verbeteren van de brandweer, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Het Dekkingsplan specificeert de brandweeropkomsttijden en de aanwezigheid van brandweerposten. Het plan is afgestemd op maatschappelijke ontwikkelingen zoals vergrijzing en klimaatverandering. De gemeenteraad heeft geen opmerkingen ingediend, aangezien het plan zorgvuldig is opgesteld in samenwerking met gemeenteraden en netwerkpartners. Het plan wordt op 15 maart 2024 definitief vastgesteld, na overleg met de gemeenteraad. De financiële gevolgen voor de brandweer zijn aanzienlijk en worden behandeld in het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Dit beleidsplan, dat elke vier jaar wordt vastgesteld, beschrijft de opgaven voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) voor de komende jaren. Het omvat zowel wettelijke als opgedragen taken, zoals brandweerzorg en crisisbeheersing. Het dekkingsplan specificeert de brandweeropkomsttijden en de aanwezigheid van brandweerposten. Het doel is om een wendbare en toekomstbestendige organisatie te creëren die voorbereid is op nieuwe crisistypen. De gemeenteraad wordt gevraagd geen opmerkingen in te dienen op het ontwerp.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de opgaven en de methodologie die is gebruikt om het dekkingsplan op te stellen. Het is afgestemd met gemeenteraden en netwerkpartners, en er is gebruikgemaakt van een landelijke uniforme systematiek.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het ontwerpbeleidsplan te beoordelen en eventuele opmerkingen te maken. De raad wordt gevraagd om geen opmerkingen in te dienen, gezien de zorgvuldige voorbereiding en afstemming van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om geen opmerkingen in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de zorgvuldigheid en volledigheid van het plan en de afstemming met betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen opmerkingen in te dienen op het Ontwerpbeleidsplan en het Dekkingsplan 2024-2027.
Participatie:
Er is geen directe participatie of inspraak van burgers geweest in dit voorstel. De afstemming heeft plaatsgevonden met gemeenteraden en netwerkpartners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de voorbereiding op klimaatverandering en energietransitie zijn relevante ontwikkelingen die in overweging zijn genomen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, vooral voor de brandweer. Deze zijn uiteengezet in het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 en de Kadernota 2025 VRNHN. De meeste activiteiten worden binnen het bestaande budget uitgevoerd, met uitzondering van de brandweer, waarvoor extra investeringen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Brandweer Crisisbeheersing Regionaal Risicoprofiel Wet veiligheidsregio’s Ambulancezorg Zorg- en Veiligheidshuis Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027Verfijning van de zoekopdracht:
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 4.1.3 Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2024 - Zienswijze - 21:00
Gemeenteraden Noord-Holland Noord Akkoord met Wijzigingen Veiligheidsregio
De gemeenteraad van Noord-Holland Noord heeft ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) voor 2024. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege veranderingen in de wetgeving die gemeenteraden meer invloed moeten geven.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad met betrekking tot de wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) voor 2024. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed moeten geven op dergelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de gemeenschappelijke regelingen. Op basis hiervan zijn de regelingen in concept aangepast. In de concept GR van de VRNHN is ook een wijziging in de samenstelling van het dagelijks bestuur voorgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op deze wijzigingen, aangezien ze in lijn zijn met het kaderstellend besluit. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het voorstel, en er zijn geen financiële gevolgen. Gemeenteraden moeten hun zienswijzen voor 1 maart 2024 kenbaar maken, waarna de definitieve teksten in april 2024 worden voorgelegd voor toestemming. De wijzigingen worden uiterlijk 1 juli 2024 van kracht.
-
Raadsvoorstel Concept Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept GR VRNHN 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) in lijn met de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. De conceptwijzigingen omvatten onder andere een aanpassing van de samenstelling van het dagelijks bestuur. Gemeenteraden kunnen tot 1 maart 2024 hun zienswijze indienen. Het uiteindelijke besluit over de GR wordt na april 2024 genomen. Het voorstel adviseert de raad om geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen conform het kaderstellend besluit zijn.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg biedt over de achtergrond, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Het bevat ook bijlagen die verdere verduidelijking bieden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde wijzigingen in de GR. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vorm van de regeling.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze wil afgeven op de voorgestelde wijzigingen. Dit kan afhangen van de mate waarin de raad zich kan vinden in de voorgestelde wijzigingen en de invloed die zij willen uitoefenen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en het nemen van besluiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een zienswijze willen afgeven op de voorgestelde wijzigingen in de GR VRNHN.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technisch-juridische wijzigingen gaat. De participatie is beperkt tot de betrokken gemeenteraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Zienswijze Dagelijks bestuur Kaderstellend besluit Regietafel Gemeenschappelijke regelingen Invoeringstermijn Participatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 4.2.1 Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden - Zienswijze - 21:30
Gemeenteraad Dijk en Waard: Frustratie over GGD Hollands Noorden
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft tijdens een recent debat haar zorgen geuit over de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden. De raad benadrukte de noodzaak voor de GGD om de gemeente tijdig te informeren over financiële risico's en duidelijkheid te bieden over een taakstelling van €280.000 voor informatiebeveiliging en privacybescherming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er veel frustratie heerst over de financiële gang van zaken bij de GGD. Meerdere raadsleden uitten hun ongenoegen over de manier waarop de GGD haar bedrijfsvoering op orde heeft. "Ik word altijd zo moe van de GGD," verzuchtte D66-raadslid Mevrouw Grim. "Dit geeft ons nog steeds niet het vertrouwen dat de GGD Hollands Noorden qua bedrijfsvoering in controle is."De VVD sloot zich hierbij aan. Mevrouw Lammers van de VVD gaf aan: "Frustratie om grip te krijgen op de bodemloze put van de GGD die de GGD af en toe lijkt te zijn." Ze benadrukte dat de GGD niet in staat lijkt om financiële risico's goed te voorspellen en te managen. "Wij kunnen dit niet langer accepteren," voegde ze eraan toe.
De raad werd gevraagd om een zienswijze in te dienen over de kadernota, die de basis vormt voor de begroting van de GGD. De kadernota houdt rekening met een indexatie van 3,9%, wat leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage met ongeveer €420.000. De raad moet voor 1 maart 2024 een besluit nemen over de zienswijze.
CDA-raadslid Meneer Walter stelde een kritische vraag: "De zienswijze die hier voor de kadernota GGD wordt voorgesteld, is dat een open deur, een doekje voor het bloeden, of een voorbeeld van uitstel is afstel?" Hij vroeg zich af of de GGD niet gewoon teveel doet en of er niet gesneden moet worden in niet-wettelijke taken.
De wethouder, de heer Rep, verzekerde de raad dat hij scherp en kritisch zal zijn op de bedrijfsvoering van de GGD. "Er is mij toegezegd dat er bij de volgende vergadering een soort van herstelplan ligt om te kijken hoe die bedrijfsvoering nu wel op orde kan komen," aldus de wethouder.
De raad besloot dat het onderwerp als bespreekstuk verder zal worden behandeld, waarbij er mogelijk een amendement zal worden ingediend om de zienswijze aan te scherpen. De wethouder kreeg de opdracht om de GGD scherp in de gaten te houden en de raad regelmatig op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard bespreekt de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden (GGD HN) en wordt gevraagd een zienswijze in te dienen. De kadernota bevat de plannen voor 2025 en vormt de basis voor de begroting van de GGD. De raad stelt voor dat de GGD de gemeente tijdig informeert over financiële risico's en duidelijkheid biedt over een taakstelling van €280.000 voor informatiebeveiliging en privacybescherming. De GGD moet binnen de eigen bedrijfsvoering financiële ruimte creëren voor deze kosten. De kadernota houdt rekening met een indexatie van 3,9%, wat leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage met ongeveer €420.000. De gemeenteraad moet voor 1 maart 2024 een besluit nemen over de zienswijze, waarna de GGD de begroting voor 2025 opstelt. Er zijn geen alternatieve zienswijzen overwogen en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze concept kadernota 2025 GGD HN". De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd een zienswijze in te dienen over de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden. De kadernota schetst de plannen voor 2025, met als doel de gezondheid en veiligheid van inwoners te bevorderen. De raad wordt gevraagd om de GGD te instrueren om tijdig te informeren over financiële risico's en om duidelijkheid te geven over een taakstelling van €280.000 voor informatiebeveiliging en privacybescherming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke instructies voor de GGD en een overzicht van de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, wat kan wijzen op een gebrek aan diepgang in de overwegingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de concept kadernota, waarmee zij invloed uitoefenen op de uiteindelijke begroting van de GGD voor 2025.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze en de financiële prioriteiten zoals gesteld door de GGD, met name de focus op informatiebeveiliging en privacybescherming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke opdrachten en deadlines bevat. Echter, de invulling van de taakstelling van €280.000 is nog onzeker, wat een inconsequentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze indienen bij de GGD HN.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage met ongeveer €420.000 door indexatie. Dit past binnen de begroting van Dijk en Waard, en er is geen extra bijstelling nodig naast de indexatie. De dekking lijkt voldoende te zijn binnen de huidige financiële kaders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 GGD Hollands Noorden (GGD HN) Zienswijze Informatiebeveiliging Privacybescherming Financiële risico's Gezondheid Indexatie Begroting TaakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Femke Lammerts-dekker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Hudson Louis - PvdA
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Friedel Nijman - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Friedel Nijman - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Friedel Nijman - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
00:48:58 - 00:52:08 - 00:55:15 - 00:59:32 - 00:59:46 - 01:00:39 - 01:00:41 - 01:01:26 - 01:01:56 - 01:02:33 - 01:02:54 - 01:03:23 - 01:04:00 - 01:05:23 - 01:06:01 - 01:06:27 - 01:06:44 - 01:06:48 - 01:09:09 - 01:11:30 - 01:11:34 - 01:11:55 - 01:13:03 - 01:15:02 - 01:15:34 - 01:15:43 - 01:18:11 - 01:20:24 - 01:22:33 - 01:22:44 - 01:22:51 - 01:22:55 - 01:23:01 - 01:23:29 - 01:24:29 - 01:28:11 - 01:28:23 - 01:30:11 - 01:30:12 - 01:30:49 - 01:31:17 - 01:31:30 - 01:32:14 - 01:32:20 - 01:32:45 - 01:33:04 - 01:34:31 - 01:35:39 - 01:36:19 - 01:37:23 - 01:37:59
Hudson Louis - PvdA
Agendapunt 4.2.2 Wijziging gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden 2024 - Zienswijze - 21:30
Gemeenteraad Debatteert over Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden
De gemeenteraad besprak recent een voorstel om de gemeenschappelijke regeling voor de GGD Hollands Noorden te wijzigen. Het doel is om gemeenteraden meer invloed te geven, maar er zijn zorgen over de grip op het programma 'In control of alcohol en drugs'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering stond het voorstel om de gemeenschappelijke regeling (GR) voor de GGD Hollands Noorden te wijzigen centraal. Deze wijziging is in lijn met de aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en heeft als doel gemeenteraden meer invloed te geven. Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de structurele opname van het programma 'In control of alcohol en drugs', dat zich richt op het verminderen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren.Mevrouw Lammers van de VVD uitte haar zorgen over de mogelijke gevolgen van deze wijziging. "Op het moment dat we het opnemen in de gemeenschappelijke regeling, raken we ook een beetje de grip als gemeenteraad kwijt," stelde ze. Ze vroeg zich af hoe de gemeente kan bijsturen als ze niet tevreden is met de uitvoering van het programma. Daarnaast wees ze op de cijfers die een stabiel alcoholgebruik en zelfs een stijging in drugsgebruik onder jongeren laten zien. "Heeft de wethouder het gevoel dat de aanpak ook wel daadwerkelijk werkt?" vroeg Lammers.
Wethouder Rep reageerde door te benadrukken dat de structurele opname van het programma juist meer grip geeft. "Het is nu een incidenteel verhaal. Dat betekent dat de GGD ook niet anders kan dan personeel aannemen voor een bepaalde periode," legde hij uit. Door het programma structureel te maken, kan personeel vast in dienst worden genomen, wat volgens de wethouder meer continuïteit en grip biedt.
Wat betreft de effectiviteit van het programma, erkende de wethouder dat er nog werk aan de winkel is. "Zolang het verkeerde gebruik toeneemt, heeft het te weinig invloed," gaf hij toe. Hij stelde voor om dit onderwerp verder te bespreken in de Commissie Sociale Zaken.
Na de discussie stemde de raad in met het voorstel om geen zienswijze af te geven, waardoor het als hamerstuk naar de volgende raadsvergadering kan. Het besluit over de definitieve wijzigingen wordt in mei of juni 2024 verwacht, waarna de nieuwe regelingen per 1 juli 2024 van kracht worden.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor de GGD Hollands Noorden, in lijn met de aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op de GR's. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op de wijzigingen, inclusief de toevoeging van de taak 'uitvoering In control of alcohol en drugs', die structureel wordt ondergebracht in de GR. Dit programma, dat al incidenteel werd uitgevoerd, richt zich op het verminderen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren. De deelnemersbijdrage voor dit programma wordt vanaf 1 juli 2024 verhoogd van €0,50 naar €0,54 per inwoner en jaarlijks geïndexeerd. De wijzigingen zijn juridisch getoetst en participatie van inwoners was niet nodig vanwege het technische karakter. De raad heeft tot 1 maart 2024 om zienswijzen kenbaar te maken, waarna de definitieve besluitvorming in mei of juni 2024 volgt. De gewijzigde regelingen worden per 1 juli 2024 van kracht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze concept GR GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden, in lijn met de aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op de GR's. Een belangrijke toevoeging is de structurele opname van de taak 'In control of alcohol en drugs', die voorheen incidenteel werd uitgevoerd. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op deze wijzigingen en de structurele financiering van deze taak goed te keuren, met een jaarlijkse indexatie van de bijdrage per inwoner.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide uitleg van de wijzigingen, de achtergrond van de wetgeving, en de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op het concept van de GR. Hoewel het voorstel suggereert geen zienswijze af te geven, heeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vaststelling van de GR.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de structurele opname van de taak 'In control of alcohol en drugs' in de GR en de bijbehorende financiële bijdrage. Dit omvat ook de keuze om geen zienswijze af te geven op de voorgestelde wijzigingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelen en financiële implicaties zijn helder omschreven.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR en de structurele financiering van de taak 'In control of alcohol en drugs' goed te keuren.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners geweest bij deze technisch-juridische wijzigingen. De wijzigingen zijn onder leiding van de regietafel en juridisch getoetst.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op de structurele borging van de taak en de financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een structurele bijdrage van €0,54 per inwoner, met jaarlijkse indexatie. De verschuiving van de financiering naar de GR wordt gedekt binnen de bestaande begroting van taakveld 7.1 Volksgezondheid, met een totale toevoeging van €23.972 aan de GR.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden In control of alcohol en drugs Wijzigingen Gemeenschappelijke regelingen Volksgezondheid Structurele bijdrage Indexatie Regietafel FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 4.3.1 Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Cocensus - Zienswijze - 22:00
Gemeenteraad Dijk en Waard: Geen Zienswijze op Cocensus Kadernota 2025
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept kadernota 2025 van Cocensus. Deze nota, die plannen voor schaalvergroting en uitbreiding van dienstverlening bevat, leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met € 69.000. Het besluit werd genomen zonder kanttekeningen of alternatieven, en zonder participatie van betrokkenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Dijk en Waard werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2025 van Cocensus besproken. De nota omvat plannen voor schaalvergroting en uitbreiding van de dienstverlening, met als doel operationele efficiëntie en kwaliteitsborging in lokale heffingen. De financiële gevolgen, waaronder een indexatie van 4,2% en een extra correctie van 1,16%, resulteren in een verhoging van de bijdrage met € 69.000.De vergadering verliep aanvankelijk zonder veel discussie. "Ik zie niemand in de eerste termijn," merkte de voorzitter op, wat leek te duiden op een breed gedragen akkoord. Toch bracht raadslid Lammers enige twijfel naar voren door te verwijzen naar eerder ingediende vragen over de kwaliteit van de dienstverlening van Cocensus. Wethouder Ruiten verzekerde dat deze vragen tijdig beantwoord zouden worden.
Er werd voorgesteld om het voorstel als bespreekstuk te houden, zodat er nog overleg kon plaatsvinden indien nodig. Uiteindelijk werd besloten het als hamerstuk door te schuiven, met de mogelijkheid om het later alsnog als bespreekstuk te behandelen.
Naast de Cocensus kadernota werd ook de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdiensten besproken. Hierover waren meer vragen en opmerkingen. Mevrouw Visser van de ChristenUnie vroeg zich af of de nieuwe taken die naar de gemeente komen, de financiële draagkracht niet zouden overschrijden. GroenLinks en de VVD uitten zorgen over de kosten en vroegen om duidelijkheid over de financiële gevolgen.
De heer Den Bak van Senioren Dijken uitte kritiek op de opzet van de omgevingsdiensten door het Rijk. "Het Rijk is in gebreke gebleven door niet de gezamenlijke uitdaging te coördineren," stelde hij. Hij pleitte ervoor dat de rekening voor de robuustere organisaties naar het Rijk of de provincie zou moeten gaan.
De vergadering eindigde met de toezegging van wethouder Langedijk om de vragen en zorgen van de raadsleden mee te nemen in de verdere besprekingen. Het besluit om geen zienswijze in te dienen op de Cocensus kadernota werd uiteindelijk zonder verdere tegenstand aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept kadernota 2025 van Cocensus. Deze kadernota bevat plannen voor 2025, waaronder schaalvergroting en uitbreiding van dienstverlening. Cocensus streeft naar operationele efficiëntie en kwaliteitsborging in lokale heffingen. De financiële gevolgen van de kadernota, waaronder een indexatie van 4,2% en een extra correctie van 1,16%, worden verwerkt in de kadernota 2025 van Dijk en Waard. Dit leidt tot een verhoging van de bijdrage met € 69.000. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, en er heeft geen participatie plaatsgevonden. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van Cocensus, dat een bestuurlijke reactie formuleert.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Concept Kadernota 2025 Cocensus
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Kadernota 2025 Cocensus". Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van Cocensus, waarin de plannen voor 2025 worden uiteengezet. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen op deze nota. Cocensus richt zich op het verbeteren van operationele efficiëntie en de kwaliteit van lokale heffingen. De nota bevat ook plannen voor schaalvergroting en uitbreiding van dienstverlening. De financiële gevolgen, waaronder een indexatie van 4,2% en een extra correctie van 1,16%, moeten worden verwerkt in de gemeentelijke kadernota.
Oordeel over Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de belangrijkste punten uit de kadernota en de financiële implicaties voor de gemeente. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de plannen en de mogelijke gevolgen daarvan.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de voorgestelde plannen zonder verdere opmerkingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een keuze om de plannen van Cocensus zonder verdere invloed te accepteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie en inspraak kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en de financiële gevolgen te verwerken in de kadernota 2025 van de gemeente Dijk en Waard.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat betekent dat er geen directe input van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de bijdrage met € 69.000 voor de gemeente Dijk en Waard, als gevolg van de indexatie. Deze verhoging moet worden opgenomen in de gemeentelijke kadernota als een autonome ontwikkeling. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het lijkt te worden opgenomen in de reguliere begrotingsprocessen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Kadernota 2025 Zienswijze Indexatie Schaalvergroting Uitbreiding dienstverlening Financiële gevolgen Gemeenschappelijke regelingen Loonprijscompensatie ProceskostenvergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Fred Ruiten - Wethouder
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Daniëlle Barhorst
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Jolanda van Ling-Wanst - D66
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Fred Ruiten - Wethouder
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Daniëlle Barhorst -
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Robert Vermeulen - VVD
Jolanda van Ling-Wanst - D66
Agendapunt 4.3.2 Wijziging gemeenschappelijke regeling Cocensus - Zienswijze - 22:00
Gemeenteraden Noord-Holland Noord Debatteren over Toetreding Landsmeer tot GR Cocensus
De gemeenteraad van Noord-Holland Noord besprak recentelijk de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus, mede door de voorgenomen toetreding van de gemeente Landsmeer. De wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) moeten gemeenteraden meer invloed geven. Het besluitvormingsproces is ambitieus, maar haalbaar, mits er geen grote tegenslagen zijn.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad met betrekking tot de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus, als gevolg van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) en de voorgenomen toetreding van de gemeente Landsmeer. De wijzigingen in de WGR zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben kaders vastgesteld voor deze regelingen, die nu in concept zijn gewijzigd. De raad kan tot 1 maart 2024 een zienswijze geven op deze wijzigingen, waarna definitieve toestemming in april 2024 wordt gevraagd. Daarnaast wordt voorgesteld om in te stemmen met de toetreding van gemeente Landsmeer tot de GR Cocensus per 1 januari 2025. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er wordt niet actief met inwoners over gecommuniceerd. Het besluitvormingsproces is ambitieus maar haalbaar, mits er geen grote tegenslagen zijn.
-
Raadsvoorstel Aanpassing GR Cocensus ivm wijziging WGR en toetreding gemeente Landsmeer.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing GR Cocensus ivm wijziging WGR en toetreding gemeente Landsmeer". Het doel is om de gemeenschappelijke regelingen (GR) aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) en om de toetreding van de gemeente Landsmeer tot de GR Cocensus per 1 januari 2025 te faciliteren. De wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op de GR. De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen en in te stemmen met de toetreding van Landsmeer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de context van de wetswijzigingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn echter enkele afwijkingen van het kaderstellend besluit die nog moeten worden verwerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde wijzigingen van de GR en om te beslissen over de toetreding van de gemeente Landsmeer tot de GR Cocensus.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de toetreding van Landsmeer. Dit omvat het beoordelen van de mate waarin de wijzigingen de invloed van de raad op de GR versterken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor zienswijzen en besluitvorming. Er zijn enkele inconsequenties met het kaderstellend besluit die moeten worden aangepakt, zoals de informatieplicht en de uittredingsbepaling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze af te geven op de voorgestelde wijzigingen en om in te stemmen met de toetreding van Landsmeer.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technische juridische wijzigingen gaat. De wijzigingen zijn onder leiding van de regietafel en ambtelijk getoetst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om juridische en bestuurlijke aanpassingen gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen. Er wordt geen informatie gegeven over eventuele dekking, omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) Gemeenschappelijke regelingen (GR) Cocensus Wijziging Toetreding Zienswijze Landsmeer Regietafel Kaderstellend besluit Noord-Holland NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 4.4.1 Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord -Zienswijze - 22:30
Gemeenteraad Debatteert over Kadernota Omgevingsdienst: Kostenneutraliteit en Robuustheid Centraal
De gemeenteraad heeft de concept kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) besproken. Belangrijke thema's waren de integratie van de Omgevingswet en de vernieuwde Uitvoerings- & Handhavingsstrategie. De raad dringt aan op kostenneutraliteit en vraagt om duidelijkheid over robuustheidscriteria voordat financiële beslissingen worden genomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering stond de concept kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) centraal. De discussie richtte zich vooral op de integratie van de Omgevingswet en de vernieuwde Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor de periode 2024-2027. De raad werd gevraagd om een zienswijze in te dienen, waarbij kostenneutraliteit en robuustheidscriteria de boventoon voerden.Een belangrijk punt van discussie was de PM-post voor het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP). "Het gaat ons om het principe dat je eerst goed de discussie voert over wat die robuustheidscriteria inhouden," aldus een raadslid. De raad wil voorkomen dat er al financiële beslissingen worden genomen voordat er overeenstemming is over een transitieplan dat aan deze criteria voldoet.
De ChristenUnie uitte zorgen over de financiële haalbaarheid van de extra taken die de Omgevingswet met zich meebrengt. "Kunnen wij dat betalen?" was de prangende vraag. De raad benadrukte dat de verdere implementatie van de Omgevingswet en de U&H-strategie zoveel mogelijk kostenneutraal moet zijn. "Het gaat erom dat je goed met elkaar de financiën in ogenschouw neemt," werd er opgemerkt.
De wethouder reageerde op vragen over de financiële planning: "Afhankelijk van hoe snel het gaat, zou je het nog kunnen opnemen in de begroting, anders kan er een begrotingswijziging plaatsvinden." Hij benadrukte het belang van transparantie in het proces.
Een ander raadslid wees op de uitdagingen die de Omgevingsdienst ondervindt door decentralisaties vanuit het Rijk. "De rekening voor de robuustheid bij het Rijk en de provincies leggen is een traditionele discussie," merkte hij op, verwijzend naar eerdere ervaringen in het sociaal domein.
De vergadering concludeerde met instemming over de zienswijze, die als hamerstuk naar de besluitvorming van de Raad op 13 februari gaat. Ook werd besloten dat de omgevingsdienst geen participatieregeling hoeft op te stellen, gezien haar uitvoerende rol, en dat de raden actief geïnformeerd zullen worden over relevante ontwikkelingen.
Met deze zienswijze hoopt de gemeenteraad een duidelijke richting te geven aan de verdere implementatie van de Omgevingswet en de U&H-strategie, waarbij financiële verantwoordelijkheid en robuustheid centraal staan.
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt de concept kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) en wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen. De belangrijkste punten in de nota zijn de integratie van de Omgevingswet en de vernieuwde Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor 2024-2027. De raad stelt voor om de PM-post voor het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP) af te wijzen totdat er overeenstemming is over een transitieplan dat voldoet aan robuustheidscriteria. Ook wordt het Dagelijks Bestuur verzocht om kostenneutraliteit te overwegen bij de verdere implementatie van de Omgevingswet en de U&H-strategie. De indexatie van de bijdrage is vastgesteld op 3,94%, conform de afspraken in de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR). De raad benadrukt dat de verdere implementatie van de Omgevingswet en de U&H-strategie zoveel mogelijk kostenneutraal moet zijn. Er zijn geen alternatieven voor de zienswijze, en het niet indienen ervan kan worden gezien als instemming met de voorgestelde aanpak en financiële verhoging. De beslissing van de raad wordt aan het Dagelijks Bestuur van OD NHN kenbaar gemaakt, dat vervolgens een bestuurlijke reactie formuleert.
-
Raadsvoorstel concept kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze concept kadernota 2025 OD NHN". Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad op de concept kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen, met name gericht op het afwijzen van de PM-post voor het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP) totdat er overeenstemming is over het transitieplan. Daarnaast wordt het Dagelijks Bestuur verzocht om kostenneutraliteit te overwegen bij de verdere implementatie van de Omgevingswet en de Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H strategie).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de voorgestelde zienswijze. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse van de gevolgen van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota, waarmee zij hun standpunt kenbaar maken over de beleidsmatige en financiële kaders van de OD NHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de PM-post voor het IBP willen afwijzen en of zij aandringen op kostenneutraliteit bij de implementatie van de Omgevingswet en U&H strategie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van kostenneutraliteit is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze willen indienen, inclusief het afwijzen van de PM-post voor het IBP en het verzoek om kostenneutraliteit.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, behalve afstemming met de gemeente Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de U&H strategie zich richt op maatschappelijke transities zoals energie en klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een geschatte structurele verhoging van 2,7 miljoen euro voor een robuuste omgevingsdienst. Er is geen dekking aangegeven voor deze verhoging, en de raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen tegen deze verhoging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Concept kadernota 2025 Interbestuurlijk programma (IBP) Transitieplan Omgevingswet Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H strategie) Robuustheidscriteria Kostenneutraliteit Indexatie bijdrage Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR)Verfijning van de zoekopdracht:
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Agendapunt 4.4.2 Wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord - Zienswijze - 22:30
Gemeenteraden Noord-Holland Noord geven groen licht voor wijziging Omgevingsdienst
De gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord. Deze aanpassingen zijn het gevolg van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed geeft. Het voorstel om geen zienswijze in te dienen werd unaniem gesteund.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) als gevolg van aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijzigingen, die per 1 juli 2022 zijn ingevoerd, beogen gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de regelingen waaraan zij deelnemen. Op basis van deze kaders zijn de regelingen in concept gewijzigd. De raad kan tot 1 maart 2024 een zienswijze indienen op het concept. Het voorstel is om geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen in lijn zijn met de wettelijke eisen en afgestemd zijn met de betrokken raden. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. De definitieve vaststelling van de regelingen vindt plaats in mei of juni 2024, waarna ze per 1 juli 2024 van kracht worden.
-
Raadsvoorstel zienswijze op concept Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op concept Gemeenschappelijke Regeling OD NHN
Samenvatting: Het voorstel betreft de mogelijkheid voor de gemeenteraad om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed moeten geven op dergelijke regelingen. De wijzigingen zijn regionaal voorbereid en afgestemd met gemeentelijke medewerkers en een afvaardiging van de raden. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen voldoen aan de wettelijke en kaderstellende eisen. Er zijn geen financiële gevolgen of participatie van inwoners bij deze technische wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, de wettelijke kaders, en de procedurele stappen die zijn genomen. Het biedt een duidelijk overzicht van de wijzigingen en de redenen waarom geen zienswijze wordt aanbevolen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de GR. Dit is een formele stap in het proces om de wijzigingen te toetsen aan de vastgestelde kaders en wettelijke eisen.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil afgeven. Dit kan impliceren dat de raad akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere opmerkingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en de uiteindelijke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een zienswijze willen afgeven op de wijziging van de GR OD NHN. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze af te geven.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners bij deze wijzigingen, aangezien het om technische en juridische aanpassingen gaat. De participatie is beperkt tot gemeentelijke medewerkers en een afvaardiging van de raden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en procedurele wijzigingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen Zienswijze Regietafel Gemeenschappelijke regelingen Participatie Informatieplicht Algemeen Bestuur Kaderstellend besluit Noord-Holland Noord Omgevingsdienst NHNVerfijning van de zoekopdracht: