01-03-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Peter Rehwinkel
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 3 Kwartiertje Dijk en Waard(politieke vragen/actualiteiten)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst Politieke Avond en raadsvergadering 15 februari 2022
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 5 Voorstel voorzitter m.b.t. afdoening ingekomen stukken, w.o. mededelingen van het college aan de raad
Gemeenteraad Verzet Zich Tegen Kernopslag: "Niet in Onze Achtertuin"
In een vurige discussie heeft de gemeenteraad van een niet nader genoemde gemeente zich uitgesproken tegen de komst van een kernopslagfaciliteit binnen hun grenzen. De motie, die de gevaren van kernafval benadrukt, roept op tot actie van zowel de Provinciale Staten als de Nederlandse regering.
Samenvatting
De gemeenteraad van een niet nader genoemde gemeente heeft een motie besproken over de opslag van kernafval. De motie benadrukt dat het nieuwe regeerakkoord veilige, permanente opslag van kernafval vereist en dat de Europese taxonomie eindberging uiterlijk in 2050 voorschrijft. Tot die tijd moet het nucleaire afval worden opgeslagen bij COVRA in Vlissingen. De bouw van twee extra kerncentrales zal de hoeveelheid kernafval aanzienlijk verhogen, waarvoor de huidige opslag in Vlissingen onvoldoende is. De motie wijst op de gevaren van kernafval voor de volksgezondheid en het milieu, gezien de lange periode waarin het veilig moet worden opgeslagen. De raad spreekt zich uit tegen de komst van een kernopslagfaciliteit in hun gemeente en roept het college op om dit standpunt over te brengen aan de Provinciale Staten en de Nederlandse regering. Daarnaast wordt de regering opgeroepen eerst een besluit te nemen over de nieuwe kerncentrales, nadat er duidelijkheid is over de definitieve opslag van kernafval.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft geen specifieke titel, maar betreft een wijziging in het raadsvoorstel voor de begroting 2022 van de gemeente Dijk en Waard. Het amendement stelt voor om een passage te schrappen die betrekking heeft op de dialoog over democratische vernieuwing en participatievormen zoals burgerfora en burgerbegroting. In plaats daarvan wordt voorgesteld om de dialoog te richten op het vormgeven van democratische vernieuwing zonder specifieke participatievormen te benoemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op één passage in de begroting. Het biedt echter geen uitgebreide toelichting op de redenen voor de voorgestelde wijziging, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het schrappen van de specifieke passage en de voorgestelde wijziging in de dialoog over democratische vernieuwing.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de specifieke participatievormen in de begroting of het openlaten van de invulling van democratische vernieuwing, wat meer flexibiliteit biedt voor de nieuwe raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART). Het biedt geen concrete stappen of tijdlijnen voor de dialoog over democratische vernieuwing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en de voorgestelde passage schrapt en wijzigt.
Participatie:
Het amendement verwijdert specifieke participatievormen uit de begroting, wat kan duiden op een wens voor meer flexibiliteit in hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich puur op de inhoudelijke wijziging van de begrotingstekst. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Herbenoemingsbesluit 2 leden Raad van Toezicht" van Stichting Ronduit Onderwijs Alkmaar. De notitie onderzoekt de geldigheid van de herbenoeming van twee leden van de Raad van Toezicht, Sengers en Liefting, die volgens de statuten slechts eenmaal herbenoemd mogen worden. Hoewel de herbenoeming in strijd lijkt met de statuten, wordt geconcludeerd dat het besluit geldig is op basis van artikel 2:8 van het Burgerlijk Wetboek, dat afwijking toestaat onder redelijke en billijke omstandigheden. De continuïteit en expertise van de Raad zijn doorslaggevend voor deze beslissing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde juridische analyse biedt van de situatie, inclusief verwijzingen naar relevante wetgeving, statuten en jurisprudentie. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de genomen beslissing.
Rol van de Raad:
De rol van de gemeenteraad was om de herbenoeming te beoordelen en goed te keuren. De raad heeft de noodzaak van continuïteit en expertise onderkend en unaniem ingestemd met de herbenoeming.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet afwijken van de statutaire bepalingen om de continuïteit en expertise binnen de Raad van Toezicht te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van juridische argumentatie, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel is meer juridisch dan operationeel SMART.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de juridische interpretatie en de herbenoeming van de leden Sengers en Liefting, ondanks de afwijking van de statuten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de situatie publiek kenbaar en transparant is gemaakt, en dat verantwoording wordt afgelegd in het jaarlijkse verslag van de Raad van Toezicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke aspecten.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, aangezien het primair een juridische kwestie betreft.
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 6.a Controle verordening Dijk en Waard 2022
Nieuwe Controleverordening Dijk en Waard 2022: Een Stap naar Harmonisatie
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft ingestemd met de nieuwe Controleverordening 2022, die de financiële controle van de recent gefuseerde gemeenten Heerhugowaard en Langedijk harmoniseert. Deze stap markeert een belangrijke vooruitgang in de bestuurlijke fusie en legt de basis voor een efficiënter financieel beheer.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Controleverordening Dijk en Waard 2022, die regels vastlegt voor de controle op het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie. Deze verordening is een harmonisatie van de controleverordeningen van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, die door de bestuurlijke fusie zijn samengevoegd. De nieuwe verordening treedt in werking op 1 januari 2022, maar de oude verordeningen blijven van kracht voor de controle van het boekjaar 2021. De auditcommissie heeft de concept-verordening beoordeeld en de raad geadviseerd deze vast te stellen. De benoeming van een nieuwe accountant zal na aanbesteding plaatsvinden, en de kosten hiervan worden in de begroting van 2023 opgenomen. Na vaststelling door de gemeenteraad zal de verordening officieel worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleverordening Dijk en Waard 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe controleverordening voor de gemeente Dijk en Waard, die voortkomt uit de fusie van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Deze verordening stelt regels vast voor de controle op het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie, met als doel de rechtmatigheid te waarborgen. De oude verordeningen blijven van toepassing voor de controle van het boekjaar 2021. De nieuwe verordening treedt in werking op 1 januari 2022.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, het beoogde effect, en de juridische kaders. Het biedt ook duidelijkheid over de overgangsregeling voor de controle van het boekjaar 2021.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de Controleverordening Dijk en Waard 2022 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de nieuwe verordening van kracht te laten worden.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de controleverordening een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van de verordening en de ingangsdatum.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het vooral een juridische en procedurele verplichting betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Controleverordening Dijk en Waard 2022 vast te stellen en de ingangsdatum te bevestigen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een technische en juridische aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en organisatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van kosten voor de benoeming van een nieuwe accountant. Deze kosten worden opgenomen in de begroting van 2023, maar er is geen specifieke dekking aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening Financieel beheer Auditcommissie Accountant Gemeentewet Bestuurlijke fusie Harmonisatie Aanbesteding Jaarstukken BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 6.b Verordening Auditcommissie gemeente Dijk en Waard 2022
Nieuwe Auditcommissie Dijk en Waard: Een Stap naar Transparantie en Efficiëntie
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft ingestemd met de oprichting van een nieuwe auditcommissie. Deze commissie zal de financiële controle van de recent gefuseerde gemeente op zich nemen en de communicatie tussen de gemeenteraad en de accountant verbeteren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de instelling van een nieuwe auditcommissie voor de gemeente Dijk en Waard, die is ontstaan uit de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De gemeenteraad wordt voorgesteld om de oude verordeningen van de auditcommissies van Langedijk (2019) en Heerhugowaard (2016) in te trekken en een nieuwe verordening voor Dijk en Waard vast te stellen. De auditcommissie zal op apolitieke wijze de financiële controle van het gemeentebestuur uitvoeren, de communicatie tussen de gemeenteraad en de accountant faciliteren, en advies geven over de programmarekening en het jaarverslag. De verordening treedt in werking na bekendmaking en heeft geen financiële gevolgen. De heer F. Ruiten is benoemd tot voorzitter van de auditcommissie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening auditcommissie Dijk en Waard 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening auditcommissie Dijk en Waard 2022". Het voorstel betreft de instelling van een nieuwe auditcommissie voor de gemeente Dijk en Waard, die is ontstaan uit de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De auditcommissie zal op apolitieke wijze de financiële en kaderstellende controle van het gemeentebestuur uitvoeren. Het voorstel omvat het intrekken van de oude verordeningen van de voormalige gemeenten en het vaststellen van een nieuwe verordening voor de auditcommissie van Dijk en Waard.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft voor de instelling van de nieuwe auditcommissie, inclusief de intrekking van de oude verordeningen en de vaststelling van de nieuwe verordening. Het bevat ook informatie over de taken, samenstelling en werkwijze van de auditcommissie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de verordening vast te stellen, waarmee de auditcommissie formeel wordt ingesteld. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om de leden van de auditcommissie te benoemen en te zorgen voor de communicatie met de auditcommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de samenstelling en benoeming van de leden van de auditcommissie, evenals de mate van betrokkenheid en sturing die de raad wil uitoefenen via de auditcommissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de intrekking van oude verordeningen en de vaststelling van een nieuwe verordening omvat. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete doelstellingen en resultaten, aangezien het voornamelijk een procedurele en organisatorische aard heeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de oude verordeningen in te trekken en de nieuwe verordening voor de auditcommissie Dijk en Waard vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie of inspraak van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne organisatorische aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële controle en organisatie van de auditcommissie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals aangegeven in het document. Er zijn geen kosten of opbrengsten verbonden aan de instelling van de auditcommissie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Auditcommissie Verordening Gemeentewet Accountant Programmarekening Jaarverslag Kwaliteit Advies Controle InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Jan Kramer
Peter Rehwinkel
Agendapunt 6.c Raadsvoorstel Intrekken oude raadsverordeningen
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 1 maart 2022 heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard besloten om oude raadsverordeningen in te trekken die nog van kracht waren in de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Dit besluit volgt op de vaststelling van nieuwe regelingen op 3 januari 2022, namelijk de Verordening op de Werkgeverscommissie griffie Dijk en Waard 2022 en de Instructie voor de griffier Dijk en Waard 2022. De intrekking betreft de Instructie griffier 2014 van Heerhugowaard en de Verordeningen werkgeverscommissie van zowel Heerhugowaard als Langedijk. Het besluit is noodzakelijk om te voldoen aan de Wet ARHI en om de nieuwe regelingen formeel bekend te maken. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Intrekken oude raadsverordeningen
Samenvatting: Het voorstel betreft het formeel intrekken van oude raadsverordeningen van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, die vervangen zijn door nieuwe regelingen voor de gemeente Dijk en Waard. Op 3 januari 2022 zijn de nieuwe verordening voor de werkgeverscommissie en de instructie voor de griffier vastgesteld, maar de oude regelingen zijn toen niet ingetrokken. Dit besluit herstelt die omissie, zodat de nieuwe regelingen formeel bekendgemaakt kunnen worden volgens de Wet ARHI.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de te nemen stappen beschrijft om de oude verordeningen in te trekken. Er zijn geen aanvullende documenten of bijlagen nodig voor de uitvoering van dit besluit.
Rol van de raad:
De raad moet het intrekkingsbesluit formeel goedkeuren om de oude verordeningen te beëindigen en de nieuwe regelingen officieel van kracht te laten zijn.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve correctie betreft om eerdere besluiten te formaliseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijk en specifiek is over wat er moet gebeuren, namelijk het intrekken van specifieke verordeningen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de oude verordeningen formeel in te trekken zoals voorgesteld, zodat de nieuwe regelingen officieel kunnen worden gepubliceerd.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het een interne administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, omdat het gaat om administratieve en juridische formaliteiten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het intrekken van de verordeningen geen kosten met zich meebrengt. Dit is expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Intrekken Raadsverordeningen Instructie Griffier Werkgeverscommissie Heerhugowaard Langedijk Wet ARHI Gemeentewet PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
Agendapunt 6.d Raadsvoorstel Verordening Commissie Beeldende Kunst (1999)
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om de Verordening Commissie Beeldende Kunst Heerhugowaard uit 1999 in te trekken, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022. Deze verordening, die oorspronkelijk was bedoeld om de kwaliteit van nieuwe kunstwerken te waarborgen via een commissie, sluit niet meer aan bij de huidige praktijk. Tegenwoordig wordt de kwaliteit van kunst gewaarborgd door samenwerking tussen professionals en inwoners, zonder de noodzaak van een aparte commissie. De intrekking van de verordening is onderdeel van de harmonisatie van verordeningen na de bestuurlijke fusie van Dijk en Waard. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, en de intrekking zal officieel worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Intrekken Verordening Commissie Beeldende Kunst (1999)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel intrekken verordening commissie beeldende kunst (1999)." Het voorstel beoogt de verordening uit 1999 in te trekken, omdat deze niet meer aansluit bij de huidige praktijk en geen toegevoegde waarde meer heeft. De verordening was bedoeld om de kwaliteit van nieuwe kunstwerken te waarborgen via een commissie, maar tegenwoordig wordt dit bereikt door samenwerking tussen professionals en inwoners. De intrekking is onderdeel van de harmonisatie van verordeningen na de fusie van Dijk en Waard.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor intrekking uiteenzet, de context van de bestuurlijke fusie toelicht, en de gevolgen voor de praktijk beschrijft. Er zijn geen grote lacunes in de informatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te besluiten over de intrekking van de verordening. Dit besluit is nodig om de harmonisatie van verordeningen te voltooien en de huidige praktijk te formaliseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het intrekken van de verordening of het opstellen van een nieuwe verordening die voor heel Dijk en Waard geldt. De keuze is tussen het volgen van de huidige praktijk van participatie en zelfredzaamheid of het formaliseren van een nieuwe structuur.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (intrekking per 1-1-2022), maar mist meetbare en realistische criteria voor het waarborgen van de kwaliteit van kunstwerken zonder de commissie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de nieuwe aanpak wordt niet gekwantificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening in te trekken met terugwerkende kracht per 1-1-2022.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de huidige praktijk beter aansluit bij participatie en inspraak van inwoners dan de verordening deed. Er wordt samengewerkt met professionals en inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, omdat het binnen de bestaande capaciteit van de organisatie wordt uitgevoerd. Er is geen extra dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Beeldende kunst Heerhugowaard Langedijk Participatie Zelfredzaamheid Kwaliteit Inwoners Fusie CultuurVerfijning van de zoekopdracht: