15-03-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7.a Onze Kijk op Dijk en Waard
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de visie "Onze kijk op Dijk en Waard" vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 15 maart 2022. Deze visie is het resultaat van een gezamenlijk proces in 2021 waarbij inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, raadsleden, bestuurders en ambtenaren hun perspectieven hebben gedeeld. De visie is opgebouwd rond vijf bouwstenen: Dijk en Waard is gelukkig, van en voor iedereen, zijn we samen, morgen is vandaag, en is trots. Deze bouwstenen dienen als leidraad voor de toekomstige beleidsvorming en strategische keuzes binnen de gemeente. Het document is bedoeld als een levend document dat kan meegroeien met veranderingen in de samenleving. Hoewel het geen specifieke focusgebieden biedt, vormt het een basis voor verdere uitwerking van de inhoudelijke opgaven van de nieuwe gemeente. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is een communicatieplan opgesteld om de inhoud en het vervolg van de visie te delen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie Onze kijk op Dijk en Waard". Het voorstel betreft de vaststelling van een gezamenlijke visie voor de gemeente Dijk en Waard, ontwikkeld in 2021 met input van inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, raadsleden, bestuurders en ambtenaren. De visie is opgebouwd rond vijf bouwstenen: Dijk en Waard is gelukkig, van en voor iedereen, zijn we samen, morgen is vandaag, en is trots. Deze visie dient als leidraad voor de toekomstige beleidsvorming en uitvoering binnen de gemeente, en is bedoeld als een dynamisch document dat kan meegroeien met maatschappelijke veranderingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke focus- of aandachtsgebieden. Het biedt een algemene richting zonder gedetailleerde strategische keuzes of concrete actieplannen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de visie formeel vast te stellen en te zorgen voor de integratie ervan in toekomstige beleidsvorming. De raad moet ook strategische keuzes uitwerken op basis van de visie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen hoe de vijf bouwstenen van de visie worden vertaald naar concrete beleidsmaatregelen en prioriteiten. Dit vereist politieke keuzes over welke aspecten van de visie prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de algemene aard van de visie kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie "Onze kijk op Dijk en Waard" vast te stellen als leidraad voor toekomstige beleidsvorming.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, aangezien de visie is ontwikkeld met input van diverse belanghebbenden. Er wordt ook aangegeven dat belanghebbenden betrokken blijven bij de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar kan impliciet aanwezig zijn in de bouwstenen zoals "Morgen is vandaag".
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, zoals aangegeven in het document. Er zijn geen kosten of opbrengsten verbonden aan de vaststelling van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Bouwstenen Inwoners Ondernemers Maatschappelijke partners Levend document Participatie Uitvoering Gemeenschap Strategische keuzesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.c Harmonisatie Meedoenpas
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft unaniem besloten om de budgetten van de Langedijker Pas en de Huygenpas voor minima te harmoniseren, zodat alle pashouders dezelfde bedragen hebben om deel te nemen aan activiteiten. Dit besluit, dat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 geldt, zorgt ervoor dat inwoners van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard gelijke kansen krijgen. De verordening is aangepast om deze harmonisatie mogelijk te maken, ondanks dat er geen juridische grondslag was in de huidige verordeningen. Er is een structurele onderbesteding van de passen, maar de harmonisatie is een stap vooruit in de herijking van het armoedebeleid, dat in 2023 ingaat. Het besluit omvat ook een amendement dat bepaalt dat binnen zes weken na aanvraag een besluit over de Meedoenpas kenbaar moet worden gemaakt. De wijziging wordt gecommuniceerd via diverse kanalen om het gebruik van de passen te stimuleren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Beslistermijn Meedoenpas/Huygenpas". Het amendement stelt voor om een beslistermijn van maximaal zes weken in te voeren voor de afhandeling van aanvragen voor de Meedoenpas. Dit betekent dat aanvragers binnen deze termijn een beslissing moeten ontvangen, waarbij een positief besluit resulteert in de verzending van de pas en een negatief besluit schriftelijk en onderbouwd aan de aanvrager wordt meegedeeld. Het doel is om de procedure te harmoniseren en te versnellen, in lijn met eerdere voorkeuren van de gemeenteraad voor kortere en uniforme beslistermijnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke wijziging voorstelt met betrekking tot de beslistermijn. Echter, het biedt geen uitgebreide context of achtergrondinformatie over de huidige situatie of de impact van de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de beslistermijn wordt aangenomen en toegevoegd aan het raadsbesluit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om een vaste beslistermijn van zes weken in te voeren. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot efficiëntie, klantvriendelijkheid en de administratieve belasting voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (zes weken beslistermijn), maar er is geen informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de termijn wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde beslistermijn wordt toegevoegd aan de verordening.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming over de Meedoenpas.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve procedures.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het is onduidelijk of de wijziging extra middelen of aanpassingen in de begroting vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meedoenpas Harmonisatie Beslistermijn Verordening Aanvraag College Uniformiteit Positief besluit Negatief besluit OnderbouwingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Beslistermijn Meedoenpas / Huygenpas". Het stelt voor om een beslistermijn van maximaal zes weken in te voeren voor de afhandeling van aanvragen voor de Meedoenpas. Dit amendement is ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Dijk en Waard op 1 maart 2022. Het doel is om de efficiëntie en uniformiteit in het proces te verbeteren door een duidelijke termijn vast te stellen waarbinnen aanvragers een beslissing kunnen verwachten. Bij een positief besluit wordt de pas verzonden, en bij een negatief besluit wordt de aanvrager schriftelijk geïnformeerd met een onderbouwing.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het een duidelijke termijn specificeert en de procedure voor zowel positieve als negatieve besluiten beschrijft. Echter, verdere details over de implementatie en eventuele uitzonderingen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van dit amendement. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde beslistermijn wordt opgenomen in de verordening over de Meedoenpas.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of een beslistermijn van zes weken passend is en of dit bijdraagt aan de gewenste uniformiteit en efficiëntie. Er moet ook overwogen worden of deze termijn haalbaar is voor de uitvoerende instanties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (SMART) door de vaststelling van een beslistermijn van zes weken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar de haalbaarheid en impact op de uitvoeringscapaciteit moeten worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde beslistermijn wordt toegevoegd aan de verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming. Het richt zich voornamelijk op de interne procedurele aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve processen.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het is belangrijk dat de raad overweegt of de implementatie van de beslistermijn extra middelen vereist en hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meedoenpas Harmonisatie Beslistermijn Verordening Uniformiteit Aanvraag College Positief besluit Negatief besluit AanvragerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Harmonisatie Meedoenpassen Minimabeleid
Samenvatting: Het voorstel betreft de harmonisatie van de Meedoenpassen voor minima in de gemeenten Dijk en Waard. De budgetten op de passen, die variëren van €5 tot €120, worden gelijkgetrokken om ongelijkheden tussen oud-Langedijkers en oud-Heerhugowaarders te elimineren. De verordening wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 vastgesteld. Het doel is om gelijke kansen te bieden voor deelname aan sportieve en culturele activiteiten. Het amendement voegt een beslistermijn van zes weken toe voor aanvragen. De financiële impact is beperkt en kan binnen de huidige begroting worden gedekt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de financiële implicaties. Echter, er is geen participatieproces geweest, wat een gemis kan zijn in termen van betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen en het amendement goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het harmoniseren van het beleid en het waarborgen van gelijke kansen voor alle inwoners.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van de Meedoenpassen en de toevoeging van een beslistermijn. Ze moeten ook overwegen hoe dit voorstel past binnen het bredere minimabeleid en armoedebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022). Echter, de afwezigheid van participatie en de structurele onderbesteding zijn inconsistenties die aandacht vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de verordening vast te stellen en het amendement goed te keuren, inclusief de beslistermijn van zes weken.
Participatie:
Er is geen participatieproces geweest, wat een gemis is. De cliëntenadviesraad Halte Werk is wel geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. De benodigde aanvulling van €31.015 kan binnen de huidige begroting worden gedekt. Er is sprake van een structurele onderbesteding, wat ruimte biedt voor de harmonisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Meedoenpas Minima Verordening Budgetten Langedijk Heerhugowaard Armoedebeleid Schuldhulpverlening ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.d Parkeergeldverordening en Legesverordening 2022 voor Dijk en waard
-
Amendement 2022-03-15 B DOP- LDW- SDW-VVD-D66-CU-CDA en PvdA Parkeerverordening STEMPEL.doc.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel “Uitvoering geven aan de Parkeergeldverordening en Legesverordening 2022 voor Dijk en Waard”. Het amendement stelt voor om geen uitvoering te geven aan het eerder vastgestelde tarief van €55 per parkeervergunning/-ontheffing, vanwege de weerstand van inwoners en raadsleden. In plaats daarvan wordt voorgesteld om de financiële gevolgen van het niet innen van deze leges, ter waarde van €100.000, ten laste van de algemene reserve te brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er gewijzigd moet worden en hoe de financiële gevolgen gedekt worden. Echter, het mist een uitgebreide analyse van alternatieve scenario's en participatie van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren of afwijzen van het amendement. Het is aan de raad om te bepalen of zij instemt met het voorstel om de parkeervergunningstarieven niet te verhogen en de financiële gevolgen te dekken uit de algemene reserve.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de eerder vastgestelde tarieven, wat mogelijk impopulair is, of het dekken van de financiële gevolgen uit de algemene reserve, wat invloed kan hebben op toekomstige financiële flexibiliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het financiële bedrag dat gedekt moet worden. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke doelen voor participatie en alternatieve oplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het gebrek aan participatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om de tarieven niet te verhogen en de financiële gevolgen ten laste van de algemene reserve te brengen.
Participatie:
Het voorstel erkent dat er geen alternatieve scenario's met participatie zijn voorgelegd, wat een gemis is in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om financiële en administratieve kwesties.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €100.000, die ten laste van de algemene reserve worden gebracht. Dit wordt expliciet in het amendement vermeld, maar er is geen verdere uitleg over de impact op de lange termijn financiële planning van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeergeldverordening Legesverordening Parkeervergunning Tarief Algemene reserve Financiële maatregel Begroting Weerstand Alternatieve scenario’s ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Parkeergeldverordening en legesverordening 2022 Dijk en Waard". Het voorstel beoogt de uitvoering van een eerder vastgesteld parkeertarief van €55 per vergunning/ontheffing in 2022 op te schorten. In plaats daarvan wordt voorgesteld om een participatietraject met inwoners te starten, zodat de raad in 2023 een weloverwogen besluit kan nemen. De financiële impact van het opschorten van het tarief zou worden gedekt uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het zowel de huidige situatie als de gewenste veranderingen en de financiële dekking beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe het participatietraject eruit zou moeten zien.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het opschorten van het parkeertarief en het starten van een participatietraject. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet goedkeuren van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid of het opschorten van het tarief en het starten van een participatietraject. Dit impliceert een keuze tussen financiële zekerheid en burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke details geeft over het participatietraject. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de participatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt of verwerpt. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en stelt voor om inwoners actief te betrekken bij de besluitvorming over parkeertarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het opschorten van het parkeertarief zou leiden tot minder inkomsten in 2022, die gedekt zouden worden uit de algemene reserve. Het voorstel geeft aan hoe de financiële gevolgen gedekt worden, maar mist een gedetailleerde financiële analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeergeldverordening Legesverordening Bewoners Burgerparticipatie Inwoners Participatietraject Tarief Parkeervergunningen Ontheffingen Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft geen specifieke titel, maar het betreft de "Parkeergeldverordening en legesverordening 2022 Dijk en Waard". Het amendement stelt voor om in 2022 geen parkeervergunningstarief van €55 in te voeren, zoals eerder vastgesteld, en in plaats daarvan een participatietraject met inwoners te starten. Dit traject moet leiden tot een definitief besluit over het tarief voor 2023. De financiële gevolgen van het niet invoeren van het tarief in 2022 zouden worden gedekt uit de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die het wil ondernemen, namelijk het uitstellen van de tariefinvoering en het starten van een participatietraject. Echter, het mist details over hoe het participatietraject precies vormgegeven zal worden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt, wat zou betekenen dat zij instemt met het uitstellen van de tariefinvoering en het starten van een participatietraject.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het eerder vastgestelde tarief of het uitstellen daarvan ten gunste van burgerparticipatie. Dit is een keuze tussen financiële zekerheid en het belang van participatie en draagvlak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke details biedt over het participatietraject. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor het participatietraject.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt of verwerpt. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en stelt dat inwoners betrokken moeten worden bij het besluitvormingsproces over parkeertarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent dat er minder inkomsten zullen zijn door het niet invoeren van het tarief in 2022. Het stelt voor om deze minderinkomsten te dekken uit de algemene reserve, maar biedt geen verdere financiële details of analyses.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeergeldverordening Legesverordening Burgerparticipatie Parkeervergunningen Ontheffingen Bewoners Participatietraject Inwoners Tarief Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 2022-03-15 B Uitvoering geven aan de parkeergeldverordening en Legesverordening 2022 voor DW UNANIEM AANGENOMEN.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel/amendement is "Uitvoering geven aan de Parkeergeldverordening en Legesverordening 2022 voor Dijk en Waard". Het amendement betreft een wijziging van het eerder vastgestelde tarief voor parkeervergunningen in de gemeente Dijk en Waard. Het oorspronkelijke tarief van €55 per parkeervergunning/-ontheffing wordt niet uitgevoerd vanwege weerstand van inwoners en raadsleden. In plaats daarvan wordt voorgesteld om de niet behaalde financiële maatregel van €100.000 ten laste van de algemene reserve te brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging van het tarief en de financiële consequenties daarvan beschrijft. Echter, het mist alternatieve scenario's en participatieopties, zoals ook in het voorstel zelf wordt geconstateerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te amenderen en uiteindelijk te besluiten over de uitvoering van de parkeergeldverordening en de financiële dekking van de niet behaalde inkomsten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het oorspronkelijke tarief, wat weerstand oproept, of het aanpassen van het tarief en de financiële gevolgen daarvan accepteren door de algemene reserve aan te spreken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het tarief en de financiële dekking. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke acties voor participatie, wat een inconsistentie kan zijn gezien de geconstateerde weerstand.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat het tarief van €55 niet wordt uitgevoerd en de financiële gevolgen worden gedekt door de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel erkent het gebrek aan participatie en alternatieve scenario's, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een verlies van €100.000 aan inkomsten, dat gedekt moet worden door de algemene reserve. Het voorstel geeft aan hoe deze dekking plaatsvindt, maar biedt geen alternatieve financieringsopties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeergeldverordening Legesverordening Parkeervergunning Weerstand Tarief Algemene reserve Financiële maatregel Begroting College InwonersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Jasper Nieuwenhuizen
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Joke Visser
Peter Rehwinkel
Joke Visser
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Agendapunt 3 Kwartiertje Dijk en Waard (politieke vragen /actuliteiten)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst Politieke Avonden (tafels en raadsvergaderingen) d.d. 15 februari en 01 maart 2022
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 5 Voorstel voorzitter m.b.t. afdoening ingekomen stukken, w.o. mededelingen van het college aan de raad
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 6.a Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Dijk en Waard 2022
Nieuwe Verordening Ondergrondse Infrastructuren: Een Stap naar Uniformiteit in Dijk en Waard
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft unaniem ingestemd met de nieuwe Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren. Deze verordening zorgt voor een uniforme aanpak van werkzaamheden aan kabels en leidingen in de openbare ruimte, na de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Dijk en Waard 2022 vastgesteld. Deze verordening regelt de coördinatie en handhaving van werkzaamheden aan kabels en leidingen in de openbare ruimte. De nieuwe verordening vervangt de eerdere verordeningen van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard, die na hun fusie overbodig zijn geworden. De wijzigingen zijn voornamelijk formeel van aard, zoals de aanpassing van het toepassingsgebied naar Dijk en Waard. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen risico's verbonden aan de wijzigingen. De verordening is in lijn met de verplichtingen uit de Telecommunicatiewet en zorgt voor uniforme regelgeving voor netbeheerders. Na vaststelling wordt de verordening gepubliceerd en beschikbaar gesteld via officiële kanalen.
-
Raadsvoorstel Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Dijk en Waard 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Dijk en Waard 2022". Het voorstel betreft de harmonisatie van de bestaande verordeningen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot één uniforme verordening voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Dit is noodzakelijk vanwege de bestuurlijke fusie en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen uit de Telecommunicatiewet. De verordening regelt de coördinatie en handhaving van werkzaamheden aan ondergrondse infrastructuren zoals kabels en leidingen. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen, enkel formele aanpassingen zoals het toepassingsgebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat om de verordening vast te stellen. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en de juridische context.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken. Dit is een formele stap die nodig is om de regelgeving te harmoniseren na de fusie.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een formele harmonisatie betreft zonder inhoudelijke wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een duidelijk doel heeft, namelijk de harmonisatie van de verordeningen. Er zijn geen inconsistente elementen geïdentificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken.
Participatie:
Er is geen nieuw participatietraject gevolgd omdat er geen inhoudelijke wijzigingen zijn. In 2021 was er al een regionaal inspraaktraject met netbeheerders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de juridische harmonisatie van bestaande regels.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien er geen inhoudelijke wijzigingen zijn die extra kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Kabels en leidingen Telecommunicatiewet Fusie Netbeheerders Regio samenwerking Formele wijzigingen Inspraaktraject Gemeentelijke voorschriften Elektronisch GemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 6.b Toestemming redactionele wijziging gemeenschappelijke regeling SORA
Nieuwe Gemeente Dijk en Waard Krijgt Groen Licht voor Naamswijziging
De gemeenteraad heeft ingestemd met redactionele wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling SORA, waarmee de nieuwe naam van de gemeente Dijk en Waard en de uitvoeringsorganisatie Zaffier officieel worden doorgevoerd. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk voor de correcte administratieve verwerking en hebben geen financiële gevolgen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor redactionele wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling SORA, de regionale uitvoeringsorganisatie van de participatiewet. De wijzigingen zijn nodig om de naam van de nieuwe gemeente Dijk en Waard en de definitieve naam van de uitvoeringsorganisatie, Zaffier, door te voeren. Hoewel het college al toestemming heeft om de naam Zaffier te gebruiken, is er nog geen toestemming van de raad voor het vervangen van de namen Langedijk en Heerhugowaard door Dijk en Waard. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om deze toestemming te verlenen. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en vereisen geen participatie of inspraak. Na goedkeuring zal de besluitvorming op gebruikelijke wijze worden gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Redactionele wijziging gemeenschappelijke regeling SORA". Het doel is om de naam van de nieuwe gemeente Dijk en Waard door te voeren in de gemeenschappelijke regeling SORA, de regionale uitvoeringsorganisatie van de participatiewet. De naam van de uitvoeringsorganisatie wordt gewijzigd naar Zaffier, waarvoor al toestemming is verkregen. Echter, de vervanging van de namen Langedijk en Heerhugowaard door Dijk en Waard vereist nog goedkeuring van de raad. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het college van B en W toestemming te verlenen voor deze redactionele aanpassing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benodigde wijzigingen en de reden daarvoor uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie en context voor de besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college van B en W om de voorgestelde redactionele wijzigingen door te voeren in de gemeenschappelijke regeling.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve wijziging betreft zonder beleidsmatige implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde toestemming. Het is tijdgebonden, aangezien de wijzigingen per 1 januari 2022 moeten worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college van B en W toestemming te verlenen voor de redactionele wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen participatie of inspraak nodig is voor deze wijziging, aangezien het een administratieve aanpassing betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het uitsluitend om een redactionele wijziging gaat.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel om een tekstuele aanpassing gaat zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Redactionele wijziging Gemeenschappelijke regeling SORA Zaffier Participatiewet Regio Alkmaar Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland Langedijk Heerhugowaard College van B en WVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Agendapunt 7 Overige hamer/debatstukken afhankelijk van uitkomsten tafels
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Joke Visser
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Joke Visser
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Francis De Nijs
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Anja Grim - D66
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst
Peter Rehwinkel
Véronique Wanst
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Peter Rehwinkel
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Joke Ruitenbeek
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Peter Rehwinkel
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Petra Feenstra - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst
Peter Rehwinkel
Daniëlle Barhorst
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel -
00:24:18 - 00:25:18 - 00:25:42 - 00:26:19 - 00:26:20 - 00:26:41 - 00:27:12 - 00:30:53 - 00:31:39 - 00:31:55 - 00:33:12 - 00:33:27 - 00:34:10 - 00:34:11 - 00:34:13 - 00:34:32 - 00:34:34 - 00:35:51 - 00:35:52 - 00:36:16 - 00:37:23 - 00:37:39 - 00:38:31 - 00:38:52 - 00:38:54 - 00:39:04 - 00:39:05 - 00:40:03 - 00:40:10 - 00:40:14 - 00:40:50 - 00:40:51 - 00:41:25 - 00:43:52 - 00:44:57 - 00:45:17 - 00:46:47 - 00:47:20 - 00:47:22 - 00:48:20 - 00:48:28 - 00:48:38 - 00:48:47 - 00:49:38 - 00:49:55 - 00:49:57 - 00:50:20 - 00:50:41 - 00:50:45 - 00:52:46