21-06-2022 Discussietafel Parelhof
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Verordening Fysieke Leefomgeving
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) 2022 opgesteld als voorbereiding op de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt. De VFL bundelt regels over de fysieke leefomgeving die voorheen verspreid stonden in verschillende verordeningen, zoals de Bouwverordening en de Erfgoedverordening. Dit zorgt voor een overzichtelijke en geharmoniseerde regelgeving die past binnen de doelen van de Omgevingswet. De gemeenteraad heeft besloten de VFL vast te stellen, onder de voorwaarde dat ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt vastgesteld. Tegelijkertijd worden diverse oude verordeningen ingetrokken. De VFL is een eerste stap richting een omgevingsplan voor de hele gemeente en biedt een eenduidig regelkader tijdens de transitiefase tot 2029. Hoewel nog niet alle regels zijn opgenomen in de VFL, vormt dit geen belemmering voor de vaststelling ervan. De VFL zal via gemeentelijke kanalen en overheid.nl worden gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling Verordening Fysieke Leefomgeving
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling Verordening Fysieke Leefomgeving". Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Fysieke Leefomgeving Dijk en Waard 2022, die alle regels over de fysieke leefomgeving bundelt in één document. Dit is een voorbereiding op de Omgevingswet, die regelgeving moet vereenvoudigen en harmoniseren. De verordening vervangt diverse bestaande verordeningen en zorgt voor een eenduidig regelkader voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele regels en verordeningen die nog niet in de VFL zijn opgenomen. Deze zullen later worden toegevoegd zodra de bezwaren zijn weggenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet de VFL vaststellen en de intrekking van de oude verordeningen goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het harmoniseren van de regelgeving voor de nieuwe gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van regels en de intrekking van oude verordeningen. Er zijn keuzes gemaakt op basis van landelijke modellen en lokale behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verordeningen die worden ingetrokken en vastgesteld. Het is tijdgebonden met de invoering van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van enkele regels kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de VFL vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken, en ervoor zorgen dat deze besluiten gelijktijdig bekend worden gemaakt.
Participatie:
Er was geen noodzaak tot participatie omdat de regels beleidsluw zijn geharmoniseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de harmonisatie en vereenvoudiging van regels kunnen bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het bestaande regelgeving handhaaft zonder nieuwe producten of diensten toe te voegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Fysieke Leefomgeving Omgevingswet Harmonisering Fusie Regelgeving Transitiefase Bestemmingsplannen Algemene Plaatselijke Verordening Bundeling InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
W. Boer
Tag2. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
Tag1. Insprekerspas
Tag1. Insprekerspas
Agendapunt 2 Intrekken evenementenbeleid Langedijk 2008
Evenementenbeleid Langedijk: Tijd voor Vernieuwing en Verbinding
De gemeente Dijk en Waard staat op het punt om het verouderde evenementenbeleid van Langedijk uit 2008 in te trekken. Dit besluit moet leiden tot meer maatwerk en harmonisatie na de fusie met Heerhugowaard. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie met inwoners geweest, omdat er geen nieuw beleid wordt voorgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Dijk en Waard werd het voorstel om het oude evenementenbeleid van Langedijk in te trekken, breed besproken. Het huidige beleid, dat sinds 2008 niet meer is bijgewerkt, wordt als verouderd en onvolledig beschouwd. Na de fusie met Heerhugowaard is er behoefte aan een geharmoniseerd beleid dat ruimte biedt voor maatwerk, vooral op het gebied van geluidsnormen.De aanleiding voor de discussie was het afblazen van het populaire Weidepop-festival, wat leidde tot onvrede onder de inwoners en ondernemers van Langedijk. "De communicatie vanuit de gemeente moet beter," benadrukte een lokale ondernemer tijdens de inspraakronde. "Laat ons aan tafel zitten met elkaar, gemeenten en bewoners, om te praten, niet over elkaar, maar met elkaar."
De gemeenteraad lijkt het eens te zijn over de noodzaak van verandering. Mevrouw Kloosterboer van Lokaal Dijk en Waard stelde: "Het intrekken van het oude beleid geeft ons de kans om evenementen op maat te beoordelen. Dit is essentieel voor de levendigheid van onze gemeenschap." De VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte dat maatwerk de gemeente de kans geeft om beter in te spelen op de behoeften van de inwoners.
Forum voor Democratie voegde daaraan toe dat zowel evenementen als horeca cruciaal zijn voor de sociale verbinding en het vermaak in de regio. "Evenementen houden jongeren van de straat en zorgen voor minder overlast," aldus een woordvoerder van de partij.
Er waren echter ook kritische vragen. De PvdA vroeg zich af hoe het maatwerk precies ingevuld gaat worden en of het intrekken van het beleid niet stiekem bedoeld is om rechterlijke uitspraken te omzeilen. Wethouder Dus reageerde hierop door te stellen dat maatwerk afhankelijk is van de specifieke situatie en dat het intrekken van het beleid juist bedoeld is om evenementen mogelijk te maken die anders niet zouden kunnen doorgaan.
Het voorstel om het evenementenbeleid in te trekken werd uiteindelijk door meerdere partijen gesteund en kan als hamerstuk naar de raad. De verwachting is dat het nieuwe beleid, dat wordt opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Dijk en Waard, meer flexibiliteit en duidelijkheid zal bieden voor toekomstige evenementen.
De discussie over het evenementenbeleid heeft ook geleid tot een uitnodiging aan de nieuwe burgemeester, Maarten Poorter, om samen met lokale ondernemers en vertegenwoordigers van verschillende kampen een typisch Langedijker product te proeven: de zuurkom. "Een mooi moment om elkaar eens ontspannen in de ogen te kijken en te verbinden," aldus een enthousiaste ondernemer. Hopelijk zet dit de toon voor een positieve samenwerking in de toekomst.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard stelt voor om het verouderde en incomplete evenementenbeleid van Langedijk uit 2008 in te trekken. Het beleid is niet meer werkbaar, mede doordat een gepland tweede deel nooit is gerealiseerd. Na de fusie met Heerhugowaard is harmonisatie van beleid noodzakelijk. Het intrekken van het oude beleid maakt maatwerk mogelijk bij de beoordeling van evenementen, vooral op het gebied van geluidsnormen. Het nieuwe beleid zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Dijk en Waard. Dit voorkomt dat evenementen worden gehinderd door verouderde regels en dat verleende vergunningen mogelijk worden vernietigd bij bezwaarprocedures. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie met inwoners geweest, omdat er geen nieuw beleid wordt voorgesteld. De intrekking wordt bekendgemaakt op de overheidswebsite en aanvragen worden voortaan op basis van maatwerk beoordeeld.
-
279919 Raadsvoorstel Intrekken Evenementenbeleid Langedijk 2008 (inclusief juridische grondslag).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Intrekken evenementenbeleid Langedijk 2008". Het college stelt voor om het verouderde en incomplete evenementenbeleid van Langedijk uit 2008 in te trekken. Het beleid is niet meer werkbaar en belemmert de organisatie van evenementen door achterhaalde geluidsnormen. Na intrekking zal maatwerk worden toegepast bij de beoordeling van evenementen. Door de fusie van Langedijk en Heerhugowaard is harmonisatie van beleid noodzakelijk. De nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Dijk en Waard zal de totaalregeling omvatten, maar geluid moet nog worden geregeld in een bestemmingsplan of Verordening Fysieke Leefomgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor intrekking van het oude beleid uiteenzet en de noodzaak voor harmonisatie na de gemeentelijke fusie benadrukt. Het biedt echter geen gedetailleerd plan voor de ontwikkeling van nieuw beleid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het intrekken van het oude evenementenbeleid. Dit is een formele stap die nodig is om de weg vrij te maken voor harmonisatie en maatwerk.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het oude beleid, met de bijbehorende beperkingen, of het intrekken ervan om ruimte te maken voor maatwerk en toekomstige harmonisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (intrekking van beleid), maar mist meetbare en realistische doelen voor de ontwikkeling van nieuw beleid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een participatietraject kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het evenementenbeleid deel 1 van 2008 in te trekken.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak met inwoners geweest over dit voorstel, omdat er geen nieuw beleid wordt voorgesteld. Participatie kan plaatsvinden bij de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien er geen nieuw beleid wordt vastgesteld en maatwerk niet tot meer inzet leidt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evenementenbeleid Maatwerk Geluidsnormen Harmonisatie Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Fusie Bestemmingsplan Verordening Fysieke Leefomgeving Risicocategorieën BelangenafwegingVerfijning van de zoekopdracht:
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
Tag1. Insprekerspas
W. Boer
W. Boer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
W. Boer
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
W. Boer
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
W. Boer
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
W. Boer
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
W. Boer
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
W. Boer
W. Boer
Jacqueline Hink
W. Boer
Jacqueline Hink
W. Boer
W. Boer
W. Boer
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
W. Boer
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Agendapunt 3 Algemeen plaatselijke verordening Dijk en Waard 2022
Nieuwe APV Dijk en Waard: Harmonisatie of Hoofdpijndossier?
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld, waarmee de regels van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard worden geharmoniseerd. Dit besluit, dat voortvloeit uit de bestuurlijke fusie, stuit echter op gemengde reacties binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de nieuwe APV, die regels over openbare orde, veiligheid, evenementen en overlastbestrijding harmoniseert, kwamen diverse zorgen en vragen naar voren. De heer Tesselaar van de DOP vroeg zich af of de evaluatie van het vaarseizoen, zoals eerder besloten in Langedijk, nog steeds aan de orde is. "De overige stukken kunnen wat ons betreft onze instemming vinden," voegde hij toe.De heer Luther van Forum voor Democratie uitte zijn scepsis over de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan, terwijl mevrouw Henk van de PvdA kritiek uitte op het participatieproces. "Toezeggingen moeten nagekomen worden," benadrukte ze, wijzend op het ontbreken van een beloofd telefoonnummer voor overlastmeldingen.
Mevrouw Visser van de ChristenUnie deelde deze zorgen en benadrukte het belang van een zorgvuldig proces. "Liever een goed effectief proces dan haastwerk," stelde ze. Ook zij miste toezeggingen, zoals het beschikbaar maken van een telefoonnummer voor inwoners die overlast ervaren.
De heer Poland van D66 richtte zich op de juridische status van de evenementenkalender en pleitte voor soepelheid bij het vergunnen van evenementen. "Wij zijn voor een evenementen kalender, maar de vraag is of je altijd wil dat het een weigeringsgrond vormt," aldus Poland.
Mevrouw Stammes van de VVD vroeg om verduidelijking over de gebiedsindeling en de verschillende sluitingstijden voor horeca in Langedijk en Heerhugowaard. "Alle ondernemers in onze gemeente moeten dezelfde kansen krijgen," benadrukte ze.
Lokaal Dijk en Waard, vertegenwoordigd door mevrouw Kloosterboer, sprak haar tevredenheid uit over de betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij het proces. "Wij zullen zowel bij inwoners als ondernemers de oren goed te luisteren blijven leggen," verzekerde ze.
GroenLinks, bij monde van de heer Naarden, uitte zijn zorgen over de haast waarmee de APV wordt vastgesteld. "We denken dat de APV nog niet helemaal af is," stelde hij.
Burgemeester Rehwinkel benadrukte het belang van de nieuwe APV voor de duidelijkheid en handhaving binnen de gemeente. "Wij proberen evenementen zoveel mogelijk mogelijk te maken," verklaarde hij, terwijl hij ook toezegde dat er een telefoonnummer voor overlastmeldingen zou komen.
Ondanks de oproep van het college om de APV snel vast te stellen, besloot de raad om het onderwerp als bespreekstuk te agenderen voor de vergadering van 5 juli. Het debat toonde aan dat, hoewel de harmonisatie van regels noodzakelijk is, er nog veel vragen en zorgen leven binnen de gemeenteraad van Dijk en Waard.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) Dijk en Waard 2022 vastgesteld, waarmee de afzonderlijke Apv's van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard worden ingetrokken. Deze nieuwe verordening harmoniseert regels over openbare orde, veiligheid, evenementen, en overlastbestrijding. De vaststelling is noodzakelijk vanwege de bestuurlijke fusie en de wettelijke vereisten om binnen twee jaar na de fusiedatum nieuwe regelgeving te implementeren. De Apv Dijk en Waard 2022 volgt grotendeels de Model APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, met aanpassingen die specifiek zijn voor de lokale context. Er is een participatietraject gevolgd, vooral met betrekking tot horecaregels, waarbij inwoners en ondernemers hun input konden geven. De nieuwe regels worden gepubliceerd en zijn beschikbaar op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) voor de gemeente Dijk en Waard, na de fusie van de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. De nieuwe Apv harmoniseert de regels van beide voormalige gemeenten om orde, veiligheid en leefbaarheid te waarborgen. De Apv Dijk en Waard 2022 vervangt de oude verordeningen en bevat bepalingen over openbare orde, veiligheid, toezicht op evenementen en maatregelen tegen overlast. Het voorstel is om de Apv Dijk en Waard 2022 vast te stellen en de oude Apv's in te trekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft voor de vaststelling van de nieuwe Apv en de intrekking van de oude verordeningen. Het bevat een duidelijke motivering en een overzicht van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de nieuwe Apv vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken. Dit is een autonome verordenende bevoegdheid van de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van regels tussen de voormalige gemeenten, met name over de sluitingstijden van de horeca en de aanpak van overlast. Er moet een balans worden gevonden tussen deregulering en het waarborgen van openbare orde en veiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van de nieuwe Apv en de intrekking van de oude. Het is tijdgebonden met een deadline van 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regels zal afhangen van de uitvoering en handhaving.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de nieuwe Apv vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken, onder de voorwaarde dat de Verordening Fysieke Leefomgeving ook wordt vastgesteld.
Participatie:
Er is een participatietraject gevolgd, met inbreng van inwoners en belanghebbenden, vooral met betrekking tot de horecaregels. Dit heeft geleid tot aanpassingen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op orde, veiligheid en leefbaarheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen. Eventuele kosten voor vergunningen en ontheffingen worden geregeld via de Legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Orde en veiligheid Toezicht op evenementen Overlast en baldadigheid Verordening Fysieke Leefomgeving Harmonisatie Participatietraject Sluitingstijden horeca Gemeentewet DereguleringVerfijning van de zoekopdracht:
W. Boer
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
W. Boer
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
W. Boer
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
W. Boer
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
W. Boer
W. Boer
Jacqueline Hink
W. Boer
W. Boer
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
W. Boer
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
W. Boer
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
W. Boer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
W. Boer
W. Boer
W. Boer
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
W. Boer
Peter Rehwinkel
W. Boer
Peter Rehwinkel
W. Boer
Peter Rehwinkel
W. Boer
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
W. Boer
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
W. Boer
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
Annette Groot
W. Boer
W. Boer
Annette Groot
Annette Groot
W. Boer
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
Jacqueline Hink
W. Boer
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
W. Boer
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
W. Boer
Nicky Stammis - VVD
W. Boer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
W. Boer
W. Boer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
W. Boer
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Peter Rehwinkel
W. Boer
Jacqueline Hink
W. Boer
Peter Rehwinkel
W. Boer
W. Boer
W. Boer
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
W. Boer
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
W. Boer
W. Boer
Tag2. Insprekerspas
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
W. Boer
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Peter Rehwinkel
Peter Rehwinkel
W. Boer
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
W. Boer
W. Boer
W. Boer
W. Boer
W. Boer -
00:20:37 - 00:21:56 - 00:21:57 - 00:23:08 - 00:23:21 - 00:23:25 - 00:23:28 - 00:27:07 - 00:27:17 - 00:33:04 - 00:36:52 - 00:36:53 - 00:37:25 - 00:38:39 - 00:41:59 - 00:42:00 - 00:42:11 - 00:43:58 - 00:54:40 - 00:55:23 - 00:55:32 - 00:56:57 - 00:57:48 - 00:58:48 - 00:59:16 - 00:59:32 - 01:00:17 - 01:00:19 - 01:00:55 - 01:02:10 - 01:02:51 - 01:04:12 - 01:05:06 - 01:05:48 - 01:07:09 - 01:07:10 - 01:07:26 - 01:13:17 - 01:13:39 - 01:15:18 - 01:15:24 - 01:15:32 - 01:16:00 - 01:18:09 - 01:18:27 - 01:18:30 - 01:19:02 - 01:19:42 - 01:19:50 - 01:19:56 - 01:20:00 - 01:20:43