01-11-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Agendapunt 2.a Benoemen fractievertegenwoordiger M.C. (Pauline) Bovenkerk
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nicky Stammis - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3 Vragenkwartier Dijk en Waard (actualiteiten)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst Politieke Avond en raadsvergadering d.d. 27 september en 04 oktober 2022
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 5 Voorstel voorzitter m.b.t. afdoening ingekomen stukken, w.o. mededelingen van het college aan de raad
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Hamerstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.a Raadsvoorstel Aanwijzing werkgeverscommissie tot bijzondere commissie
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten om de werkgeverscommissie tijdelijk aan te wijzen als een bijzondere commissie voor de periode van oktober 2022 tot en met februari 2023. Dit besluit is genomen vanwege de extra belasting en tijdsinvestering die van de commissieleden wordt gevraagd voor de vervulling van vacatures voor een griffier en een griffiemedewerker. Als bijzondere commissie kunnen de leden een maandelijkse toelage van € 120 ontvangen, als compensatie voor hun extra inzet. Deze regeling is mogelijk op basis van de Verordening rechtspositie raads- en fractievertegenwoordigers en het besluit van de burgemeester. De totale kosten van de toelagen worden gedekt uit het bestaande raadsbudget.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Aanwijzen werkgeverscommissie als bijzondere commissie
Samenvatting: Het voorstel betreft het tijdelijk aanwijzen van de werkgeverscommissie van de gemeente Dijk en Waard als een bijzondere commissie. Dit is vanwege de extra belasting en tijdsbeslag die de commissieleden ondervinden door de vervulling van vacatures voor een griffier en een griffiemedewerker. Door deze aanwijzing kunnen de commissieleden een maandelijkse toelage van € 120 ontvangen gedurende vijf maanden (oktober 2022 tot en met februari 2023). Dit is bedoeld als compensatie voor hun extra inzet. De kosten van de toelagen worden gedekt uit het bestaande raadsbudget.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de reden voor de aanwijzing, de duur, de financiële implicaties en de juridische basis.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de werkgeverscommissie voor de aangegeven periode als een bijzondere commissie wordt aangewezen, waardoor de commissieleden recht hebben op een toelage.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de extra inzet van de commissieleden willen erkennen en compenseren met een toelage, of dat zij deze inzet als onderdeel van de reguliere taken beschouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de werkgeverscommissie voor vijf maanden aan te wijzen als een bijzondere commissie, waardoor de commissieleden een toelage ontvangen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere partijen of belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op interne organisatorische en financiële zaken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 3.000 voor de toelagen, die gedekt worden uit het bestaande raadsbudget. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Bijzondere commissie Toelage Griffier Vacaturevervulling Rechtspositiebesluit Verordening Burgemeester Tijdsinvestering SollicitatieproceduresVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6.b Raadsvoorstel ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Krusemanlaan Noord
Heerhugowaard zet stap naar 79 nieuwe sociale huurwoningen
De gemeenteraad van Heerhugowaard debatteerde over een omstreden plan om 79 sociale huurwoningen te bouwen aan De Klamp. Het project, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, stuit op zowel lof als kritiek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel om een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van 79 sociale huurwoningen centraal. Het college van Heerhugowaard wil hiermee inspelen op de dringende behoefte aan sociale huurwoningen, maar het plan wijkt af van het huidige bestemmingsplan Buitengebied. Een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de gemeenteraad is daarom noodzakelijk.De discussie begon met lof van enkele raadsleden voor het college. "We creëren hier urgentie en doen iets heel moois," aldus een raadslid. Toch werd er ook een kritische noot geplaatst over de communicatie naar de inwoners. "De gemiddelde inwoner bedenkt niet dat er 80 woningen achter hun huis komen," werd er opgemerkt.
Niet iedereen was even enthousiast. De heer Koopman van de PVRL uitte zijn zorgen over de concentratie van sociale woningen. "Het geconcentreerd bouwen van sociale woningen heeft keer op keer tot probleemwijken geleid," waarschuwde hij. Hij gaf aan niet in te stemmen met de verklaring van geen bedenkingen, uit angst dat de raad eventuele zienswijzen van inwoners naast zich neerlegt.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Roeiënbos, erkende het belang van het project maar pleitte voor meer diversiteit in de woningbouw. "We zien hier een wijkje ontstaan met 100% sociale woningbouw. Dat vinden wij geen evenwichtig woningbouwprogramma," stelde hij. Ook de PvdA sloot zich hierbij aan. "Wij geloven in diversiteit, ook in wonen," aldus mevrouw Ashuw.
Ondanks de verschillende meningen werd het voorstel uiteindelijk aangenomen. Het ontwerpbesluit voor de verklaring van geen bedenkingen en de omgevingsvergunning zal zes weken ter inzage liggen. In deze periode kunnen inwoners hun zienswijzen indienen, die meegenomen worden in de definitieve besluitvorming. Het project voldoet aan de Omgevingsverordening NH2020 en is eerder aan de omgeving gepresenteerd zonder noemenswaardige bezwaren.
Met de goedkeuring van de gemeenteraad lijkt de weg vrij voor de bouw van de broodnodige sociale huurwoningen, al blijft de roep om een evenwichtiger woningaanbod luid klinken.
Samenvatting
Het college van Heerhugowaard is van plan een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van 79 sociale huurwoningen aan De Klamp in Heerhugowaard, ondanks dat dit in strijd is met het huidige bestemmingsplan Buitengebied. Hiervoor is een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de gemeenteraad nodig. Het ontwerpbesluit voor deze verklaring en de omgevingsvergunning zullen zes weken ter inzage liggen, waarbij zienswijzen kunnen worden ingediend. Als er geen zienswijzen zijn, wordt de ontwerpverklaring definitief en kan het college de vergunning verlenen. Het project is onderdeel van de urgentielocaties voor sociale woningbouw en voldoet aan diverse ruimtelijke en milieutechnische eisen. Het is bedoeld om het tekort aan sociale huurwoningen aan te pakken. De gemeenteraad moet beslissen over het al dan niet verlenen van de vvgb. Als er zienswijzen worden ingediend, worden deze meegenomen in de definitieve besluitvorming. Het project voldoet aan de Omgevingsverordening NH2020 en is gepresenteerd aan de omgeving zonder noemenswaardige bezwaren.
-
377801 Raadsvoorstel ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Krusemanlaan Noord.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/amendement/motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Krusemanlaan Noord". Het voorstel betreft de realisatie van 79 sociale huurwoningen aan De Klamp in Heerhugowaard, wat in strijd is met het huidige bestemmingsplan Buitengebied. Het college wil een omgevingsvergunning verlenen, waarvoor de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven. Het ontwerpbesluit ligt zes weken ter inzage, waarbij zienswijzen kunnen worden ingediend. Zonder zienswijzen wordt het ontwerpbesluit definitief en kan het college de vergunning verlenen. Het project is onderdeel van een urgentieprogramma voor sociale woningbouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de wettelijke kaders, en de betrokken partijen. Er zijn geen evidente lacunes in de informatievoorziening.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van een ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen. Zonder deze verklaring kan het college geen omgevingsvergunning verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het afwijkende gebruik van het bestemmingsplan toestaan voor het realiseren van sociale huurwoningen, gezien de dringende behoefte aan dergelijke woningen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen af te geven en, indien er geen zienswijzen zijn, dit als definitief te beschouwen en het college te mandateren voor verdere afhandeling.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met een informatieavond voor omwonenden. Er zijn geen noemenswaardige bezwaren vanuit de omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en wordt behandeld door te voldoen aan BENG-normen en aandacht voor groene openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden verwerkt in de grondexploitatie. Leges worden geheven conform de legesverordening. Er is geen specifieke dekking voor extra kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Krusemanlaan Noord Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Buitengebied Zienswijzen Urgentielocaties Modulaire woningen Ruimtelijke onderbouwing Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Omgevingsverordening NH2020Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Krusemanlaan Noord.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen woningbouwproject Krusemanlaan Noord". Het voorstel betreft het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van 79 sociale huurwoningen aan De Klamp in Heerhugowaard. Dit project wijkt af van het huidige bestemmingsplan Buitengebied, waardoor een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de gemeenteraad vereist is. Het college stelt voor om deze ontwerpverklaring in procedure te brengen. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt de ontwerpverklaring definitief en kan het college de omgevingsvergunning verlenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, en de wettelijke kaders. Het biedt een uitgebreide ruimtelijke onderbouwing en behandelt mogelijke bezwaren en risico's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet afgeven van een ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen. Zonder deze verklaring kan het college geen omgevingsvergunning verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het afwijkende gebruik van het bestemmingsplan toestaan en of zij het college mandateren om de omgevingsvergunning af te handelen indien er geen zienswijzen zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de afwezigheid van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een ontwerpbesluit vvgb af te geven en, indien er geen zienswijzen zijn, het ontwerpbesluit als definitief te beschouwen en de afhandeling aan het college te mandateren.
Participatie:
Er is een informatieavond gehouden voor omwonenden, waarbij geen noemenswaardige bezwaren zijn geuit. Het project wordt ook ter inzage gelegd voor bredere participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en het project voldoet aan wettelijke verplichtingen zoals BENG. Er is aandacht voor groene inrichting van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden verwerkt in de grondexploitatie. Leges worden geheven conform de legesverordening. Er zijn geen specifieke financiële dekkingsplannen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Omgevingsvergunning Krusemanlaan Noord Bestemmingsplan Buitengebied Zienswijzen Ruimtelijke onderbouwing Modulaire woningen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Omgevingsverordening NH2020 Wet geluidhinderVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Naïma Ajouaau
Naïma Ajouaau
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7 Bespreekstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 7.a Raadsvoorstel Evaluatie en beëindiging Primeurfondsregeling
Gemeente Dijk en Waard beëindigt Primeurfonds: "Een einde aan een tijdperk"
De gemeente Dijk en Waard heeft besloten om het Primeurfonds, dat sinds 1996 starters op de woningmarkt ondersteunde, te beëindigen. De vrijgekomen middelen worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve 'Motie sociale woningbouw'. Dit besluit leidde tot een levendig debat in de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het besluit om het Primeurfonds te beëindigen uitvoerig besproken. Het fonds, dat ooit werd opgericht om starters te helpen bij het kopen van hun eerste woning, is volgens de gemeente niet langer houdbaar door veranderde wet- en regelgeving en juridische bezwaren. De middelen die vrijkomen, worden nu ingezet voor sociale woningbouw.De heer Koopman van BVNL vroeg om een toelichting op de motie sociaal wonen, die volgens hem niet duidelijk was. "We hebben helaas dit stuk niet kunnen terugvinden," zei hij. De heer Poland van D66 erkende het belang van het Primeurfonds voor starters, maar begreep ook dat de regeling verouderd was. "We zijn benieuwd naar de uitkomsten van de onderzoeken die als alternatief gaan dienen," voegde hij toe.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer John, uitte zorgen over de snelheid waarmee de bestemmingsreserve wordt ingezet. "Er zit nu echt wel een serieuze hoeveelheid geld in, en we zouden graag van de wethouder horen wat we op korte termijn gaan doen om betaalbare woningen voor starters beschikbaar te maken," benadrukte hij.
GroenLinks en de VVD waren het eens met de beëindiging van het fonds, maar vroegen om meer duidelijkheid over de financiële afwikkeling en de toekomstige inzet van de middelen. "Wat maakt het dat het moeilijker wordt om de reserve in te zetten?" vroeg de heer Poland van D66.
De wethouder, de heer Langedijk, erkende de complexiteit van de situatie en beloofde een plan van aanpak om de bestemmingsreserve effectief te gebruiken. "We moeten heel goed nadenken hoe we het gaan inzetten," zei hij. Hij benadrukte dat de bewoners van de Primeurwoningen de keuze hebben om hun woning volledig in eigendom te krijgen.
De discussie eindigde met een oproep van de heer Ruiter van de ChristenUnie voor een meer geïntegreerde aanpak. "Volgens mij werkt het zo: je zegt, ik heb beleid en ik heb middelen. Ik maak een integrale afweging," stelde hij.
Ondanks de zorgen en vragen stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Het Primeurfonds wordt beëindigd, en de middelen worden ingezet voor sociale woningbouw, met de belofte van een plan om de urgentie van betaalbare woningen aan te pakken.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft besloten de regeling Primeurfonds te beëindigen. Dit fonds, opgericht in 1996, was bedoeld om koopwoningen voor starters financieel bereikbaar te maken. Door veranderde wet- en regelgeving en juridische bezwaren is het fonds niet langer houdbaar. De financiële middelen die vrijkomen door de beëindiging van het fonds worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve 'Motie sociale woningbouw'. Dit besluit zorgt ervoor dat de middelen blijven bijdragen aan de bereikbaarheid van betaalbare koopwoningen. Eerdere verplichtingen met betrekking tot de BluePrint woningen zijn niet meer van toepassing, aangezien de lening hiervoor is afgelost. Eventuele fiscale verplichtingen zijn afgestemd met het gemeentelijk Team Financiën.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Primeurfonds Vrijkomende middelen Bestemmingsreserve Sociale woningbouw Starterswoningen Huisvestingswet Evaluatieonderzoek Hypothecaire financiers Koopwoningen Juridisch-praktische bezwarenVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
B. Hoejenbos
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Carola Van 't Schip-Nieuwboer
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
B. Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jorrit Bakkum - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:29:00 - 00:29:36 - 00:29:54 - 00:29:55 - 00:31:40 - 00:34:16 - 00:35:01 - 00:36:10 - 00:37:48 - 00:39:51 - 00:41:08 - 00:41:09 - 00:42:04 - 00:43:52 - 00:43:54 - 00:44:14 - 00:44:41 - 00:47:41 - 00:48:21 - 00:48:26 - 00:48:59 - 00:49:42 - 00:50:17 - 00:50:18 - 00:50:29 - 00:50:54 - 00:50:55 - 00:50:59 - 00:51:36 - 00:52:08 - 00:53:08 - 00:53:52 - 00:54:00 - 00:54:46 - 00:56:02 - 00:57:02 - 00:57:11 - 00:57:12 - 00:57:55 - 00:57:57 - 00:58:03 - 00:58:05 - 00:59:22 - 00:59:23 - 00:59:39 - 00:59:49 - 01:00:13 - 01:00:46 - 01:00:54 - 01:01:16 - 01:01:36 - 01:02:39 - 01:03:30 - 01:04:09 - 01:04:33 - 01:05:07 - 01:05:37 - 01:06:32 - 01:07:37 - 01:08:16 - 01:08:21 - 01:08:37 - 01:09:20
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Agendapunt 7.b Raadsvoorstel Kredietvotering Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1
Groen Licht voor Spooronderdoorgang: Gemeente Dijk en Waard Zet Volgende Stap in Stationsgebied
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de financiering van de spooronderdoorgang en herinrichting van de Zuidtangent. Dit project, onderdeel van 'Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1', markeert een belangrijke stap in de transformatie van het stationsgebied. De gemeente vraagt om €3,3 miljoen aan financiële reserveringen en €4,91 miljoen om recente prijsstijgingen en risico's te dekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 27 oktober werd het voorstel om de spooronderdoorgang en herinrichting van de Zuidtangent te financieren, uitgebreid besproken. Het project, dat al sinds 2013 in de maak is, heeft als doel de verkeersveiligheid en functionaliteit van het stationsgebied te verbeteren. De uitvoering start in 2023 en moet in 2025 gereed zijn.Mevrouw Bankras van DOP benadrukte de lange weg die al is afgelegd: "We mogen best trots zijn dat we zo'n groot project in Dijk en Waard voor elkaar hebben gekregen." Ook mevrouw Van Ruitenbeek van Senioren Dijk en Waard sprak haar steun uit: "Een goede aansluiting op het openbaar vervoer is een belangrijke bouwsteen voor de toekomst van onze gemeente."
De heer Rutte van de ChristenUnie prees de inspanningen van het college en de ambtenaren: "Het binnenhalen van Europese subsidies gaat echt over forse bedragen. Het is goed om iemand een compliment te geven als dat royaal verdiend is."
Toch waren er ook kritische noten. De heer Van der Starre van Authentiek Dijk en Waard uitte zijn zorgen over de aangescherpte scope van het project: "Ik mis belangrijke zaken zoals de groene strook en het fietsplan. Ik heb het gevoel dat er geschoven wordt met geld."
De wethouder reageerde hierop door te benadrukken dat de provincie akkoord is met de scope en dat het project nog steeds de oorspronkelijke doelstellingen nastreeft. "Het is een zeer complex proces, maar we zijn vastberaden om de leefbaarheid, veiligheid en kwaliteit te verbeteren," aldus de wethouder.
Ondanks de zorgen stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Alleen Authentiek Dijk en Waard en BVNL stemden tegen. Met deze goedkeuring kan de gemeente nu de aanbesteding starten en een subsidieaanvraag bij de EU indienen, waarmee het project een stap dichter bij realisatie komt.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard is klaar om de aanbesteding te starten voor de spooronderdoorgang en herinrichting van de Zuidtangent, onderdeel van het project 'Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1'. Dit volgt op een uitgebreid participatieproces en voorbereidingen met ProRail. De gemeenteraad wordt gevraagd om financiële reserveringen van € 3,3 miljoen beschikbaar te stellen en om recente prijsstijgingen en risico's van € 4,91 miljoen te dekken door extra kapitaalslasten in de exploitatie op te nemen. Daarnaast wordt een subsidieaanvraag bij de EU ingediend voor de spooronderdoorgangen Zuidtangent en Stationsweg. Het project is een belangrijke stap in de transformatie van het stationsgebied en draagt bij aan de Europese doelstellingen voor betere spoorbenutting. De uitvoering start in 2023 en moet in 2025 gereed zijn. Er zijn risico's door bouwkostenstijgingen en mogelijke stikstofuitstootbeperkingen, maar deze zijn meegenomen in de ramingen. Het project is mede gefinancierd door de provincie, het Rijk en de EU.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kredietvotering Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1". Het voorstel betreft de financiering en uitvoering van de eerste fase van het Masterplan Stationsgebied Dijk en Waard. Na een uitgebreid participatieproces en technische voorbereidingen met ProRail, wordt de gemeenteraad gevraagd om de financiële reserveringen beschikbaar te stellen en recente prijsstijgingen en risico's af te dekken. Het project omvat de aanleg van spooronderdoorgangen en de herinrichting van de Zuidtangent, met als doel de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied te verbeteren. Er is ook een kans op Europese subsidie voor een deel van de uitvoeringskosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële aspecten, risico's, en de stappen die al zijn ondernomen. Het bevat ook een overzicht van de participatieprocessen en samenwerkingen met andere partijen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de kredietvotering en de dekking van de prijsstijgingen en risico's. Daarnaast moet de raad instemmen met het indienen van een subsidieaanvraag bij de EU.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de financiële middelen willen vrijmaken en de risico's willen dekken om het project voort te zetten. Ook moeten zij beslissen over het aangaan van Europese subsidieaanvragen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals subsidieaanvragen en geopolitieke ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële reserveringen te voteren, de prijsstijgingen en risico's te dekken, en de subsidieaanvraag bij de EU in te dienen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat het masterplan participatief tot stand is gekomen, met betrokkenheid van bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Er zijn informatieavonden en bijeenkomsten georganiseerd om input te verzamelen en zorgen te adresseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aandacht voor klimaatadaptatie, energietransitie en de modal shift naar duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een kredietvotering van €3,3 miljoen en het dekken van prijsstijgingen en risico's ter waarde van €4,91 miljoen. Deze worden gedekt door extra kapitaalslasten in de exploitatie van de gemeente. Er is ook een kans op Europese co-financiering voor 30% van de uitvoeringskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stationsgebied Masterplan Spooronderdoorgang Zuidtangent Prijsstijgingen Subsidie Participatie ProRail Europese Unie Klimaatrobuuste polderVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Maarten Poorter - Burgemeester
Fred Ruiten - Wethouder
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Femke Lammerts-dekker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Naïma Ajouaau
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jasper John - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
01:09:20 - 01:10:09 - 01:11:20 - 01:13:40 - 01:14:48 - 01:15:44 - 01:15:45 - 01:18:01 - 01:19:56 - 01:19:57 - 01:21:12 - 01:23:38 - 01:25:50 - 01:26:14 - 01:26:23 - 01:26:47 - 01:28:40 - 01:28:41 - 01:29:45 - 01:34:05 - 01:34:17 - 01:34:26 - 01:34:30 - 01:36:10 - 01:36:41 - 01:36:43 - 01:37:30 - 01:38:18 - 01:38:22 - 01:38:26 - 01:39:07 - 01:39:08 - 01:40:02
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts-dekker -
Naïma Ajouaau -
Agendapunt 7.c Raadsvoorstel Najaarsrapportage 2022
Gemeenteraad Dijk en Waard: Zorgen over Leerlingenvervoer en Ziekteverzuim
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de najaarsrapportage 2022 besproken, waarin financiële afwijkingen in de begroting van 2022 tot en met 31 augustus worden gerapporteerd. De raad werd gevraagd de rapportage vast te stellen en de voorgestelde begrotingsmutaties te verwerken. Tijdens het debat kwamen vooral zorgen over het leerlingenvervoer en het hoge ziekteverzuim aan bod.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte mevrouw Boscher haar zorgen over de bezuinigingen op het leerlingenvervoer. "Met grote verbazing lees ik dat bezuinigingskosten direct worden toegepast op een grote groep kwetsbare kinderen en jongeren," aldus Boscher. Ze benadrukte het belang van kwalitatief hoogwaardig leerlingenvervoer om overprikkeling en verkeersonveilige situaties te voorkomen. "Investeren is hierbij de sleutel," voegde ze toe.De heer Poland van D66 vroeg om verduidelijking over de relevantie van Boscher's betoog voor de najaarsrapportage. Boscher legde uit dat haar zorgen voortkomen uit de rapportage en dat ze vreest voor de implementatie van de voorgestelde maatregelen.
De heer Naarden van GroenLinks richtte zich op het hoge ziekteverzuim binnen de gemeente. "We maken ons zorgen over de werkdruk en het werkplezier van de medewerkers," zei Naarden. Hij wees op de financiële gevolgen van het ziekteverzuim, dat kan oplopen tot 1,5 miljoen euro. Naarden pleitte voor een gezonde werkomgeving en een vitaliteitsbeleid om het verzuimpercentage te verlagen.
Wethouder Hoekstra erkende de zorgen en benadrukte dat er plannen zijn om de beleidsmatige ontwikkelingen beter inzichtelijk te maken in toekomstige rapportages. Over het leerlingenvervoer zei hij: "We begrijpen de zorgen en niet iedere leerling kan zomaar op een e-bike naar school." Hoekstra gaf ook aan dat het ziekteverzuim een landelijke trend is, maar dat de gemeente werkt aan oplossingen om de werkdruk te verlagen.
De raad stemde uiteindelijk unaniem in met de najaarsrapportage, maar de zorgen over het leerlingenvervoer en het ziekteverzuim blijven op de agenda staan. Volgende week komt de gemeenteraad opnieuw bijeen om de begroting voor 2023 te bespreken, waarbij deze onderwerpen ongetwijfeld weer ter sprake zullen komen.
Samenvatting
De najaarsrapportage 2022 van de gemeente Dijk en Waard rapporteert over financiële afwijkingen in de begroting van 2022 tot en met 31 augustus. De gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportage vast te stellen en de voorgestelde begrotingsmutaties te verwerken. Er zijn twee soorten mutaties: budgetneutrale wijzigingen, voornamelijk door de harmonisatie van activanota's van Heerhugowaard en Langedijk, en mutaties die het begrotingsresultaat beïnvloeden. Het doel is om de begroting aan te passen aan de verwachte uitgaven en inkomsten. De rapportage toont een verbeterd begrotingssaldo na de najaarsrapportage. Er is geen externe communicatie over de vastgestelde rapportage en de wijzigingen worden definitief na goedkeuring door de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsrapportage 2022". Het voorstel betreft een rapportage over de financiële afwijkingen in de begroting van 2022 tot en met 31 augustus. Het doel is om de gemeenteraad te informeren over deze afwijkingen en om de voorgestelde begrotingsmutaties vast te stellen. Er zijn twee soorten mutaties: budgetneutrale wijzigingen en mutaties die het begrotingsresultaat beïnvloeden. De budgetneutrale wijzigingen hebben betrekking op de harmonisatie van activanota's van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het uiteindelijke doel is om de begroting aan te passen aan de verwachte uitgaven en inkomsten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in termen van het verstrekken van de nodige informatie over de financiële mutaties en de impact ervan op de begroting. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op de mutaties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de najaarsrapportage vast te stellen en de voorgestelde mutaties in de begroting te verwerken. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de financiële wijzigingen moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de meeste mutaties budgetneutraal zijn en voortkomen uit autonome ontwikkelingen. De raad moet echter beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en de impact op het begrotingsresultaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en mutaties. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het begrotingsjaar 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de najaarsrapportage vast te stellen en de mutaties te verwerken in de begroting van 2022.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, aangezien de mutaties voortkomen uit autonome ontwikkelingen en administratieve wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven. De najaarsrapportage leidt tot een aangepast begrotingssaldo van €5.061.000. De mutaties zijn deels budgetneutraal en deels beïnvloeden ze het begrotingsresultaat. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, aangezien de meeste wijzigingen budgetneutraal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsrapportage 2022 Begroting 2022 Budgetneutrale wijzigingen Financiële afwijkingen Harmonisatie activanota's Voorjaarsrapportage 2022 Begrotingssaldo Financiële mutaties Begrotingsresultaat BegrotingswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht: