07-02-2023 Tafel de Binding
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 6 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI)
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). De kadernota, die jaarlijks door de VVI aan de gemeenten wordt aangeboden, bevat de speerpunten en vernieuwingen voor 2024. Er zijn geen beleidsmatige ontwikkelingen die het financieel perspectief veranderen, en de invloed van de VVI op financiële stromen is beperkt. De VVI heeft geen eigen personeel of kantoorruimte en geen vrij te besteden middelen. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het besluit, en er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de VVI, dat een bestuurlijke reactie formuleert.
-
Raadsvoorstel Zienswijze kadernota 2024 GR verbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Afvalinzameling - zienswijze kadernota 2024 GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI)
- Samenvatting: De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). De kadernota, die jaarlijks wordt aangeboden, bevat de speerpunten en vernieuwingen voor het komende jaar. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen die invloed hebben op het financieel perspectief van de VVI. De raad heeft geen beleidsbevoegdheid en de invloed op financiële stromen is beperkt. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft waarom er geen zienswijze wordt ingediend. Het bevat alle relevante informatie over de kadernota en de rol van de gemeenteraad.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad wordt gevraagd om een besluit te nemen over het al dan niet indienen van een zienswijze op de kadernota. In dit geval wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit is een keuze om geen verdere invloed uit te oefenen op de kadernota 2024.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk is wat er van de raad wordt verwacht. Het is haalbaar en relevant gezien de beperkte invloed van de raad op de VVI. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen voor de kadernota 2024 van de VVI.
7. Participatie:
- Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel afvalverwerking in bredere zin vaak een duurzaamheidsaspect heeft.
9. Financiële gevolgen:
- Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. De kadernota heeft geen directe financiële impact en de opgenomen bedragen vallen binnen de meerjarenbegroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalinzameling Kadernota 2024 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Gemeenschappelijke regelingen Zienswijze Financiële Uitgangspunten Regietafel Noord-Holland Noord Begroting 2024 Wet Milieubeheer GovernanceVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen over de kadernota 2024 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA). De kadernota bevat de plannen voor 2024 en dient als basis voor de begroting van dat jaar. De GR-RHCA streeft ernaar een betrouwbare partner te zijn in het beheren en toegankelijk houden van informatie. De beleidslijn blijft grotendeels hetzelfde als in voorgaande jaren, maar er zijn enkele verschillen in de begroting vanwege stijgende energieprijzen, inflatie en personeelskosten door nieuwe taken en wetswijzigingen. Voor de periode 2025-2027 wordt een wijziging van de Archiefwet verwacht, wat extra inzet kan vereisen. Er zijn financiële gevolgen voor de gemeente Dijk en Waard, waaronder een hogere bijdrage van € 54.747 door prijsindexatie, extra inzet voor digitale informatie en een stijgend aantal inwoners. Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel en er wordt geen actieve communicatie over het raadsbesluit gevoerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2024 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA)". Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van de GR-RHCA, waarin de plannen voor 2024 worden gepresenteerd. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om een zienswijze te geven. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze in te dienen, aangezien de kadernota geen aanleiding geeft tot opmerkingen. De nota bevat speerpunten en vernieuwingen voor 2024, met aandacht voor stijgende energieprijzen, inflatie, en personeelslasten door nieuwe taken en wetswijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante aspecten van de kadernota behandelt en de financiële gevolgen voor de gemeente Dijk en Waard duidelijk uiteenzet.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de kadernota. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze is om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze te geven, wat impliceert dat de raad akkoord gaat met de voorgestelde plannen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, maar het is duidelijk en consistent in zijn doelstelling om geen zienswijze in te dienen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen over de kadernota 2024 van de GR-RHCA.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien er een verkennend onderzoek gepland is om de energielasten te verminderen en een duurzaam klimaatsysteem te ontwikkelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor Dijk en Waard zijn een hogere bijdrage van € 54.747 in 2024, door prijsindexatie, extra inzet van een adviseur, en stijging van het aantal inwoners. Deze stijging wordt opgenomen als autonome ontwikkeling in de kadernota 2024 van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) Zienswijze Begroting Energieprijzen Inflatie Personeelslasten Digitale archieven Archiefwet Wet open overheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Raadsvoorstel Nieuwbouw kantine en kleedkamers roeivereniging Ossa
Gemeente Dijk en Waard steunt roeivereniging Ossa met € 95.000
De gemeente Dijk en Waard heeft besloten roeivereniging Ossa een eenmalige financiële bijdrage van € 95.000 te geven. Deze steun is bedoeld om de gestegen bouwkosten van hun nieuwe kantine en kleedkamers te compenseren. Het besluit volgt na een intensief overleg tussen de gemeente en de vereniging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om roeivereniging Ossa financieel te ondersteunen met enthousiasme ontvangen. De vereniging had in 2019 al plannen voor nieuwbouw ingediend, maar moest wachten op de voltooiing van de visie Westdijk. Inmiddels zijn de visies vastgesteld en is er een plan ontwikkeld voor de nieuwbouw, die in samenhang met de bestaande botenloods wordt gerealiseerd.Samenwerking en vertrouwen
De heer Brinkerink van roeivereniging Ossa sprak tijdens de vergadering zijn dankbaarheid uit voor de samenwerking met de gemeente. "We hebben gekozen voor arm in arm, samen optrekken en dat is een heel goed proces geweest," aldus Brinkerink. Hij benadrukte dat de nieuwbouw niet alleen de vereniging, maar de hele gemeenschap van Dijk en Waard ten goede zal komen. "We creëren een prachtige sportcluster die het begin kan zijn van iets moois."
Ondersteuning vanuit de Raad
Diverse raadsleden spraken hun steun uit voor het voorstel. Mevrouw Van Ling van D66 prees de samenwerking tussen de gemeente en Ossa en benadrukte het belang van een milieuvriendelijk en duurzaam gebouw. "Gezien de energiekosten is dat natuurlijk ook voor de vereniging zelf heel prettig," voegde ze toe.
De heer Den Bak van Senioren Dijk en Waard stelde wel een vraag over de hoogte van het compensatiebedrag, maar gaf aan dat zijn fractie het voorstel steunt. Ook de heer Koning van de ChristenUnie was positief: "Het verhaal van de gestegen bouwkosten waarmee de vereniging nu geconfronteerd wordt door vertraagde planvorming vanuit de gemeente, is een goede onderbouwing om hier als gemeente ook in te compenseren."
Kritische noot en toekomstperspectief
Hoewel het voorstel breed gedragen werd, klonk er ook een kritische noot. De heer Koning van de ChristenUnie waarschuwde voor het te gemakkelijk aanspreken van de algemene reserve. "Dat zou eigenlijk qua risicobuffer moeten dienen," merkte hij op.
De wethouder reageerde op vragen over de verdeling van de kosten en benadrukte dat de bijdrage het resultaat is van een goede samenwerking. "In het goede gesprek zijn we tot deze verdeling gekomen," legde hij uit.
Met de financiële steun van de gemeente kan roeivereniging Ossa nu verder met de realisatie van hun nieuwbouwplannen. De vereniging kijkt vol vertrouwen naar de toekomst en hoopt snel te kunnen beginnen met de bouw van hun nieuwe onderkomen.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard heeft besloten om roeivereniging Ossa een eenmalige financiële bijdrage van € 95.000 te geven. Deze bijdrage is bedoeld als compensatie voor de gestegen bouwkosten van de nieuwbouw van hun kantine en kleedkamers. Ossa had in 2019 plannen voor nieuwbouw ingediend, maar de gemeente vroeg hen te wachten op de voltooiing van de visie Westdijk. Inmiddels zijn de visies vastgesteld en is er een plan ontwikkeld voor de nieuwbouw, die in samenhang met de bestaande botenloods wordt gerealiseerd. De financiële bijdrage wordt ten laste gebracht van de algemene reserve. Het plan vraagt om een bestemmingsplanwijziging, die in voorbereiding is. Er zijn alternatieven onderzocht, maar deze bleken niet haalbaar. Regelmatig overleg tussen de gemeente en Ossa is noodzakelijk om risico's te beheersen, zoals het mislopen van een rijkssubsidie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Financiële bijdrage aan roeivereniging Ossa als compensatie voor gestegen bouwkosten voor nieuwbouw kantine en kleedkamers." Het voorstel betreft een eenmalige financiële bijdrage van € 95.000 aan roeivereniging Ossa. Deze bijdrage is bedoeld als compensatie voor de gestegen bouwkosten van hun nieuwbouwproject, dat door de gemeente werd uitgesteld in afwachting van de vaststelling van de visie Westdijk. De nieuwbouw omvat een kantine en kleedkamers en is ontworpen in samenhang met de bestaande faciliteiten. De bijdrage wordt gedekt uit de algemene reserve van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond, inclusief de redenen voor de vertraging en de noodzaak van de financiële bijdrage. Er zijn echter geen specifieke details over de exacte stijging van de bouwkosten of een gedetailleerde financiële onderbouwing van het bedrag van € 95.000.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het verstrekken van de financiële bijdrage en het ten laste brengen van deze bijdrage aan de algemene reserve. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële steun en het faciliteren van de bestemmingsplanwijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële steun aan Ossa willen goedkeuren, gezien de stijgende bouwkosten en de eerdere verzoeken van de gemeente om het project uit te stellen. Er moet ook worden overwogen of het gebruik van de algemene reserve gerechtvaardigd is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de bestemmingsplanwijziging kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de financiële bijdrage van € 95.000 aan Ossa en of deze ten laste van de algemene reserve gebracht wordt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat Ossa en Thom van Straten Sport de buurt hebben geïnformeerd over de plannen. Er is sprake van overleg met belanghebbenden, maar verdere details over participatieprocessen ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de financiële en ruimtelijke aspecten van de nieuwbouw.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een eenmalige bijdrage van € 95.000, die ten laste komt van de algemene reserve. Er is geen gedetailleerde uitleg over hoe de stijging van de bouwkosten is berekend of hoe de bijdrage precies is vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Roeivereniging Ossa Bouwkosten Nieuwbouw Financiële bijdrage Westdijk Visie Westdijk in Balans Kanaalpark Thom van Straten Sport Algemene reserve BestemmingsplanwijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Onbekende spreker
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Jolanda Van Ling
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Mike Walter - CDA
Onbekende spreker
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Agendapunt 3 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Gemeenteraad Dijk en Waard: Kritisch op Verhoging Bijdrage Veiligheidsregio
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de Kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord ontvangen en wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen. De kadernota bevat plannen voor 2024, waarbij de gemeenteraad enkele bezwaren heeft. De raad is niet akkoord met een verhoging van de bijdrage voor de overname van ICT-beheerstaken van de Meldkamer Noord-Holland en voor de versterking van informatieveiligheid. Ze verzoeken de veiligheidsregio om te onderzoeken welk bedrag noodzakelijk is om alleen aan de wettelijke vereisten te voldoen. Daarnaast willen ze dat de gevraagde middelen pas in 2024 beschikbaar worden gesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Dijk en Waard werd de Kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord uitvoerig besproken. De gemeenteraad heeft enkele bezwaren tegen de voorgestelde verhogingen van de bijdrage, met name op het gebied van ICT-beheerstaken en informatieveiligheid. De raad vraagt om een gedetailleerdere onderbouwing van de kosten en stelt voor dat de veiligheidsregio onderzoekt welk bedrag strikt noodzakelijk is om aan de wettelijke eisen te voldoen.D66 gaf aan zich te kunnen vinden in de zienswijze van de raad. "We moeten kritisch blijven op de kosten," aldus een raadslid van D66. De VVD uitte zorgen over de structurele tekorten die in de kadernota naar voren kwamen. "Een tekort van €328.000 in 2027 is zorgwekkend," stelde een VVD-raadslid. "We moeten voorkomen dat we als gemeente voor verrassingen komen te staan."
GroenLinks vroeg om meer duidelijkheid over de informatievoorziening richting de raad. "Hoe worden wij als raad op de hoogte gehouden van de voortgang?" vroeg een raadslid van GroenLinks. De wethouder antwoordde dat de eerste versie van het dashboard in april of mei gepresenteerd zal worden en dat de raad een samenvatting zal ontvangen.
Senioren Dijk en Waard benadrukte het belang van recreatiemogelijkheden binnen de gemeente. "Met de groeiende bevolking is het essentieel dat er voldoende recreatiemogelijkheden zijn," aldus een raadslid van Senioren Dijk en Waard. Zij steunden het raadsvoorstel en de zienswijze.
De wethouder gaf aan dat de veiligheidsregio al 15 jaar op hetzelfde budget opereert en dat er vorig jaar zelfs bezuinigd is. "We moeten kritisch blijven, maar ook realistisch zijn over wat nodig is voor de veiligheid van onze inwoners," aldus de wethouder.
De discussie over de kadernota zal worden voortgezet in de vergadering van het algemeen bestuur op 17 maart 2023. De gemeenteraad van Dijk en Waard hoopt met hun zienswijze invloed uit te oefenen op de beleidslijnen van de veiligheidsregio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft de Kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord ontvangen en wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen. De kadernota bevat plannen voor 2024, waarbij de gemeenteraad enkele bezwaren heeft. De raad is niet akkoord met een verhoging van de bijdrage voor de overname van ICT-beheerstaken van de Meldkamer Noord-Holland en voor de versterking van informatieveiligheid. Ze verzoeken de veiligheidsregio om te onderzoeken welk bedrag noodzakelijk is om alleen aan de wettelijke vereisten te voldoen. Daarnaast willen ze dat de gevraagde middelen pas in 2024 beschikbaar worden gesteld. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio. De gemeenteraad wil hiermee invloed uitoefenen op de beleidslijnen van de veiligheidsregio. Er zijn financiële gevolgen voor de begroting van 2024, maar de exacte impact is nog onbekend. De zienswijze wordt besproken in de vergadering van het algemeen bestuur op 17 maart 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Dijk en Waard op de kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De raad wordt gevraagd om niet akkoord te gaan met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage voor de overname van ICT-beheerstaken en versterking van informatieveiligheid. Daarnaast wordt voorgesteld dat de gevraagde middelen pas in 2024 beschikbaar worden gesteld. De zienswijze moet kenbaar worden gemaakt aan het dagelijks bestuur van de VRNHN.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die meer verduidelijking kunnen gebruiken, zoals de exacte financiële gevolgen en de specifieke wettelijke vereisten voor informatieveiligheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsvorming en financiële beslissingen van de VRNHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verhogingen van de bijdrage en of zij de VRNHN wil verzoeken om de financiële lasten elders neer te leggen, bijvoorbeeld bij het Rijk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering van de zienswijze. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze wil afgeven en het college wil verzoeken deze kenbaar te maken bij het dagelijks bestuur van de VRNHN.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak van burgers of andere belanghebbenden bij dit voorstel geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het versterken van informatieveiligheid indirect kan bijdragen aan de duurzaamheid van de veiligheidsregio.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen voor de begroting van 2024, maar de exacte hoogte is nog onbekend. De financiële dekking is afhankelijk van de verdeelsleutel van het gemeentefonds, die pas later bekend wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2024 Informatieveiligheid Beheerstaken ICT Meldkamer Crisisbeheersing Brandweer Ambulancezorg Inflatieontwikkeling Gemeenschappelijke regelingen ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Jolanda Van Ling
Onbekende spreker
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Onbekende spreker
Marjolein Jungbäcker - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Onbekende spreker
Annette Groot
Onbekende spreker
Ben Hoejenbos
Annette Groot
Annette Groot
Onbekende spreker
Ben Hoejenbos
Onbekende spreker
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Onbekende spreker
Daan Pheijffer - D66
Onbekende spreker
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Stefan Brau - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Mike Walter - CDA
Hudson Louis - PvdA
Onbekende spreker
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Stefan Brau - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Fred Ruiten - Wethouder
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Onbekende spreker
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Robert Vermeulen - VVD
Onbekende spreker
Fred Ruiten - Wethouder
Onbekende spreker
Fred Ruiten - Wethouder
Stefan Brau - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jolanda Van Ling -
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Marjolein Jungbäcker - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Mike Walter - CDA
Hudson Louis - PvdA
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 4 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 OD NHN
Gemeenteraad Dijk en Waard: Kritiek op Kadernota OD NHN 2024
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft stevige kritiek geuit op de Kadernota 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Hoewel de raad instemt met de uitbreiding van de formatie voor de Wet open overheid (Woo), is er onvrede over de voorgestelde kostenverhogingen en indexatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Dijk en Waard werd de Kadernota 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) onder de loep genomen. De raad stemde in met de uitbreiding van de formatie met 3 FTE voor de afhandeling van Woo-verzoeken, maar vroeg om monitoring en aparte verantwoording van deze kosten. "Wij vinden die 4 t die wordt gevraagd voor die 3 FTE of 4 FTE extra veel te veel," aldus een raadslid.De raad maakte bezwaar tegen de voorgestelde jaarlijkse verhoging van €406.000 voor Woo-verzoeken en vroeg om aanpassing naar de kosten voor 3 FTE. Ook de voorgestelde indexatie van 7,26% stuitte op weerstand. De raad wil het percentage van 7,1% van de Regietafel aanhouden. "Het is vrij bijzonder dat de OD weer niet met een gedegen kadernota komt," merkte een ander raadslid op.
De financiële impact van de Omgevingswet, die in 2024 wordt ingevoerd, blijft onduidelijk. Er is een PM-post opgenomen voor 2024, wat betekent dat de kosten nog nader bepaald moeten worden. De OD NHN ondersteunt gemeenten ook bij duurzaamheidstaken en de uitvoering van de Wet natuurbescherming.
Tijdens het debat vroeg de heer Pheifer van D66 om verduidelijking over het monitoren van de kosten. "Wat wordt er precies met monitoren bedoeld? Kunt u daar misschien een voorbeeld bij geven?" vroeg hij. De heer Langendijk antwoordde dat het belangrijk is om inzicht te krijgen in de toename of afname van Woo-verzoeken, zodat de raad in de toekomst beter kan acteren op dergelijke verzoeken.
Het college van Dijk en Waard is verzocht om deze zienswijze aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN kenbaar te maken. De raad hoopt dat hun feedback zal leiden tot een meer realistische en transparante begroting voor de komende jaren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een zienswijze opgesteld over de Kadernota 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad stemt in met de uitbreiding van de formatie met 3 FTE voor de afhandeling van verzoeken volgens de Wet open overheid (Woo), maar vraagt om monitoring en aparte verantwoording van deze kosten. De raad is het niet eens met de voorgestelde jaarlijkse verhoging van €406.000 voor Woo-verzoeken en vraagt om aanpassing naar de kosten voor 3 FTE. Ook wordt bezwaar gemaakt tegen de voorgestelde indexatie van 7,26%, waarbij de raad het percentage van 7,1% van de Regietafel wil aanhouden. Het college wordt verzocht deze zienswijze aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN kenbaar te maken. De kadernota bevat plannen voor 2024, waarbij de OD NHN extra bijdragen vraagt vanwege toegenomen Woo-verzoeken en de invoering van de Omgevingswet. De financiële impact van de Omgevingswet is nog onduidelijk, en er wordt een PM-post opgenomen voor 2024. De OD NHN ondersteunt gemeenten ook bij duurzaamheidstaken en de uitvoering van de Wet natuurbescherming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kadernota 2024 OD NHN". De kadernota bevat plannen voor 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De gemeenteraad wordt gevraagd een zienswijze te geven. Het voorstel omvat instemming met de uitbreiding van 3 FTE voor de behandeling van Woo-verzoeken, maar vraagt om monitoring en verantwoording. Er is bezwaar tegen de voorgestelde jaarlijkse verhoging van €406.000 voor Woo-verzoeken en de indexatie van 7,26%, met het verzoek deze aan te passen naar respectievelijk de kosten voor 3 FTE en een indexatie van 7,1%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke motiveringen voor de zienswijzen. Er zijn echter enkele financiële onzekerheden, met name rond de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze geven op de kadernota, die vervolgens door het college aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN wordt doorgegeven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de uitbreiding van de formatie, de hoogte van de financiële bijdragen en de indexatiepercentages.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART, maar er zijn onzekerheden over de financiële impact van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onderbouwing kan sterker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de voorgestelde zienswijze af te geven en het college te verzoeken deze door te geven aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak over dit voorstel geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de taken van de OD NHN op het gebied van energie en circulaire economie.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen door de indexatie en de verhoging voor Woo-verzoeken, die binnen de meerjarenbegroting passen. De dekking is echter niet volledig uitgewerkt, vooral met betrekking tot de Omgevingswet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Wet open overheid (Woo) Omgevingswet Uitbreiding formatie Indexatiepercentage Zienswijze Bodemtaken Verzoek om monitoring Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 GR Recreatieschap Geestmerambacht
Gemeenteraad Dijk en Waard: Kritiek op Kadernota Recreatieschap Geestmerambacht
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft tijdens een recent debat de kadernota 2024 van het Recreatieschap Geestmerambacht besproken. De raad benadrukte het belang van een gedegen sturingsinstrument en uitte zorgen over de voorgestelde personeelsuitbreiding.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Dijk en Waard stond de kadernota 2024 van het Recreatieschap Geestmerambacht centraal. De nota, die plannen voor het komende jaar bevat, vraagt om een zienswijze van de gemeente. Een belangrijk punt van discussie was het gebruik van een in 2022 ontwikkeld dashboard als sturingsinstrument, dat naast de reguliere planning- en controlcyclus moet worden ingezet.De raad benadrukte dat dit dashboard ook jaarlijkse en tussentijdse risicoanalyses moet bevatten en inzicht moet geven in structurele inkomsten. "Het is cruciaal dat we tijdig kunnen bijsturen voor een evenwichtig financieel perspectief," aldus een raadslid.
Een ander punt van zorg was de voorgestelde uitbreiding van het personeelsbestand met 4 FTE. "Wij vinden die 4 FTE veel te veel," stelde een raadslid. "30% overhead is erg veel, en we kunnen ons niet vinden in deze zienswijze van het college."
D66-raadslid Pheifer sloot zich deels aan bij deze kritiek: "Wij vinden 4 FTE voor 3 FTE vrij veel. We hebben gelezen dat het college akkoord wil gaan met een deel van de financiering, maar niet het gehele bedrag. Wat wordt er precies met monitoren bedoeld?"
Wethouder Langendijk reageerde op de vragen en opmerkingen: "Dit verzoek stond ook vorig jaar in de financiële stukken en toen hebben we het niet gehonoreerd omdat er geen onderbouwing was. Nu is er wel een onderbouwing, maar het moet een realistisch verhaal zijn. 3 FTE voor meer dan 4 FTE vindt het college geen realistisch verhaal."
De raad benadrukte verder het belang van inzicht in de ontwikkeling van woonverzoeken, zodat toekomstige verzoeken beter kunnen worden beoordeeld. "Neem ons de komende jaren mee in die ontwikkeling, zodat we beter inzicht krijgen in de toename of afname en hoeveel tijd het kost," aldus Langendijk.
De zienswijzen van de gemeenteraad zullen worden verwerkt in de conceptbegroting 2024, die in april 2023 aan de raad wordt toegestuurd. Het algemeen bestuur stelt de definitieve programmabegroting in juli 2023 vast.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard bespreekt de kadernota 2024 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De kadernota bevat plannen voor 2024 en vraagt om een zienswijze van de gemeente. De raad wil dat het recreatieschap een in 2022 ontwikkeld dashboard vanaf 2023 gebruikt als sturingsinstrument, naast de reguliere planning- en controlcyclus. Dit dashboard moet ook jaarlijkse en tussentijdse risicoanalyses bevatten en inzicht geven in structurele inkomsten gekoppeld aan de visie en uitvoeringsprogramma's. De raad benadrukt het belang van tijdige bijsturing voor een evenwichtig financieel perspectief. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en de participantenbijdragen zijn al vastgesteld. Het recreatieschap zal hogere kosten en opbrengsten hebben door inflatie, wat een neutraal effect voor de participanten oplevert. Het dagelijks bestuur van het recreatieschap verwerkt de zienswijzen in de conceptbegroting 2024, die in april 2023 aan de raad wordt toegestuurd. Het algemeen bestuur stelt de definitieve programmabegroting in juli 2023 vast.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2024 GR Recreatieschap Geestmerambacht". Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van het Recreatieschap Geestmerambacht, waarin de plannen voor 2024 worden gepresenteerd. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd een zienswijze te geven op deze kadernota. De zienswijze richt zich op het gebruik van een dashboard als sturingsinstrument, het opnemen van risicoanalyses in dit dashboard, en het uitbreiden van het dashboard met inzicht in structurele inkomsten. Het doel is om een evenwichtig financieel perspectief op lange termijn te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste punten en aanbevelingen voor de kadernota 2024 behandelt. Het biedt een duidelijke structuur en geeft inzicht in de verwachtingen en vereisten van de gemeenteraad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de kadernota 2024. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders van het Recreatieschap Geestmerambacht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, die onder andere het gebruik van een dashboard als sturingsinstrument en de uitbreiding daarvan met risicoanalyses en structurele inkomsten omvat.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke verzoeken doet over het gebruik en de uitbreiding van het dashboard. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze over de kadernota 2024 willen afgeven.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak over dit voorstel geweest, wat betekent dat de betrokkenheid van andere belanghebbenden beperkt is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van een financieel duurzaam recreatieschap, maar het is geen expliciet onderwerp van het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële kaders en indexatiecijfers worden in de kadernota behandeld, en eventuele hogere kosten worden gecompenseerd door hogere opbrengsten uit pacht en huurcontracten, wat resulteert in een vrijwel neutraal effect voor de participanten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Recreatieschap Geestmerambacht Zienswijze Dashboard Financieel perspectief Risico's Inkomsten Uitvoeringsprogramma Participanten IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Daan Pheijffer - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 7 Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2024 Cocensus
Gemeenteraad Dijk en Waard stemt in met kadernota Cocensus 2024
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van Cocensus. De organisatie, die gemeenten ondersteunt bij belastinginning, zet in op digitalisering en kostenbesparing. Ondanks de mogelijkheid tot een hogere prijscompensatie, kiest Cocensus voor een lagere verhoging.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van Cocensus. Cocensus, een organisatie die gemeenten ondersteunt, heeft in de kadernota haar plannen voor 2024 uiteengezet, met de klant centraal. Er wordt ingezet op digitale loketten, trainingen voor medewerkers en uitbreiding van KCC-activiteiten, terwijl er ook naar besparingen wordt gezocht. Cocensus heeft ervoor gekozen om een lagere prijscompensatie van 3,4% door te voeren, ondanks dat volgens de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) een compensatie van 7,1% mogelijk zou zijn. Dit besluit is genomen omdat niet alle deelnemende gemeenten onder dezelfde afspraken vallen. De verlaging van de bijdrage voor Dijk en Waard vanwege een bestuurlijke fusie is al in de begroting verwerkt. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden. Het financiële gevolg van de indexatie is € 47.000, wat in de kadernota 2024 van Dijk en Waard wordt opgenomen. De zienswijze wordt aan het dagelijks bestuur van Cocensus kenbaar gemaakt, waarna de kadernota definitief wordt vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Kadernota 2024 Cocensus". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Dijk en Waard besluit geen zienswijze in te dienen op de kadernota 2024 van Cocensus. Cocensus heeft als doelstelling voor 2024 om de klant centraal te stellen en wil dit bereiken door het digitaal loket verder te benutten, medewerkers te trainen en KCC-activiteiten uit te breiden. Daarnaast zoekt Cocensus naar besparingen op gebieden zoals gegevensbeheer en huisvesting. De kadernota wordt binnen de beschikbare budgetten uitgevoerd, met een loonprijscompensatie van 3,4%, lager dan de toegestane 7,1% volgens de FUGR.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante informatie bevat over de kadernota en de redenen waarom geen zienswijze wordt ingediend. Het biedt inzicht in de financiële aspecten en de keuzes van Cocensus.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de kadernota van Cocensus. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de voorgestelde plannen van Cocensus zonder verdere opmerkingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de plannen van Cocensus zoals gepresenteerd in de kadernota.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen voor de kadernota van Cocensus.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak over dit voorstel geweest, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een indexatie van 3,4%, wat een financieel gevolg heeft van € 47.000. Dit bedrag wordt opgenomen in de kadernota 2024 van de gemeente Dijk en Waard als autonome ontwikkeling. De verlaging van de bijdrage vanwege de bestuurlijke fusie is al verwerkt in de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Kadernota 2024 Zienswijze Begroting Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Indexatie Bestuurlijke fusie Gemeenschappelijke regelingen Klantgerichtheid Digitaal loketVerfijning van de zoekopdracht: