23-05-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Kwartiertje Dijk en Waard
Samenvatting
De DOP-fractie heeft vragen gesteld aan het college over de uitvoering van de motie "Nu Smeren voor Later," die op 12 juli 2022 door de gemeenteraad van Dijk en Waard is aangenomen. Deze motie benadrukt het belang van bescherming tegen UV-straling en roept op tot het beschikbaar stellen van gratis zonnebranddispensers bij verenigingen en openbare buitenlocaties. Het college is opgedragen om een externe partij te vinden die dit kan realiseren, een kostenraming te maken en deze aan de raad voor te leggen. De DOP-fractie vraagt nu of er al een externe partij is gevonden, wanneer de raad een voorstel kan verwachten en wat de huidige status van de uitvoering is, gezien de toenemende behoefte aan UV-bescherming met het zonnige weer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Nu smeren voor later" en richt zich op het bevorderen van huidkankerpreventie in de gemeente Dijk en Waard. De motie stelt voor om anti-zonnebrandmiddel dispensers op openbare buitenlocaties te plaatsen. Dit initiatief is bedoeld om inwoners, vooral kinderen, te beschermen tegen de schadelijke effecten van UV-straling. De motie vraagt het college om verenigingen en instellingen te voorzien van gratis dispensers en om een externe partij te zoeken voor de uitvoering. De kosten worden geraamd op €37.500, te dekken uit het overschot van de meicirculaire 2022.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorstel voor een oplossing, en een financiële raming. Echter, details over de implementatie en het beheer van de dispensers ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het college verzoeken om de motie uit te voeren, inclusief het zoeken van een externe partij en het maken van een kostenraming. De raad moet ook het uiteindelijke budget goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het investeren in zonnebranddispensers een prioriteit is en of het overschot van de meicirculaire hiervoor moet worden gebruikt. Er moet ook worden overwogen hoe dit initiatief zich verhoudt tot andere gezondheids- en veiligheidsprioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal dispensers en de kosten. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de verantwoordelijkheden voor onderhoud. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en effectiviteit van de dispensers zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college te verzoeken de motie uit te voeren en het benodigde budget beschikbaar te stellen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners, maar impliceert betrokkenheid van lokale verenigingen en instellingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het gebruik van dispensers kan bijdragen aan de gezondheid en welzijn van de inwoners, wat een indirecte duurzame impact heeft.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden geraamd op €37.500, te dekken uit het overschot van de meicirculaire 2022. Er is geen gedetailleerde financiële planning of langetermijnkostenanalyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huidkanker UV-straling Preventie Zonnebrandmiddel Dispensers Beschermende kleding Stichting Veilig buiten in de zon Quickscan Kostenraming Meicirculaire 2022Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoering motie Nu Smeren voor Later". Het voorstel richt zich op het implementeren van zonnebranddispensers bij sportverenigingen in de gemeente Dijk en Waard. De motie, aangenomen op 12 juli 2022, benadrukt het belang van bescherming tegen UV-straling. Het college is opgedragen om gratis dispensers beschikbaar te stellen, een externe partij te vinden voor de uitvoering, een kostenraming te maken en deze aan de raad voor te leggen. Het budget van €37.500,- moet uit het overschot van de meicirculaire 2022 komen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de stappen die moeten worden ondernomen, inclusief het vinden van een externe partij, het maken van een kostenraming en het betrekken van de raad bij de goedkeuring van het budget.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het budget goed te keuren nadat het college een kostenraming heeft gepresenteerd. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het voorgestelde budget goedkeuren en of zij akkoord gaan met de voorgestelde externe partij voor de uitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (op korte termijn). Echter, er ontbreekt een concrete tijdlijn voor de uitvoering, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het budget en de voorgestelde externe partij voor de uitvoering van de motie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of verenigingen in de besluitvorming, maar richt zich op de uitvoering door het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel het bevorderen van gezondheid door UV-bescherming een indirecte link kan hebben met duurzame gezondheidspraktijken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €37.500,-, te dekken uit het overschot van de meicirculaire 2022. Dit bedrag is gebaseerd op een QuickScan en moet nog worden goedgekeurd door de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnebranddispenser UV-straling Motie Nu Smeren voor Later Bescherming Externe partij Kostenraming Budget QuickScan Meicirculaire 2022 SportersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.a Benoemen mevrouw T.H. (Theresia) Prud’homme de Lodder als fractievertegenwoordiger D66
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 23 mei 2023 heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard besloten om mevrouw T.H. Prud’homme de Lodder te benoemen tot fractievertegenwoordiger namens de fractie D66 Dijk en Waard. Dit besluit is genomen in overeenstemming met het Reglement van Orde, dat fracties toestaat om niet-raadsleden als vertegenwoordigers voor te dragen. De benoeming van mevrouw Prud’homme de Lodder vult de laatste openstaande vacature binnen de fractie D66, die al twee andere vertegenwoordigers heeft. De benoeming stelt de fractie in staat om het voorbereidende raadswerk beter te verdelen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, aangezien de vergoeding voor fractievertegenwoordigers binnen het bestaande budget valt. Na haar benoeming en beëdiging zal mevrouw Prud’homme de Lodder direct haar functie kunnen uitoefenen. Het besluit werd unaniem aangenomen met 32 geldige stemmen.
-
Raadsvoorstel Benoemen T.H. Prudhomme de Lodder als fractievertegenwoordiger D66 GETEKEND.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw T.H. (Theresia) Prud’homme de Lodder als fractievertegenwoordiger namens de fractie D66 Dijk en Waard. De fractie D66 heeft de mogelijkheid om tot drie fractievertegenwoordigers te benoemen en wil de laatste openstaande positie vervullen. Het Reglement van Orde vereist dat de raad deze benoeming goedkeurt en dat de benoemde de eed of belofte aflegt. Het doel is om het voorbereidende raadswerk beter te verdelen binnen de fractie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en duidelijk. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de wettelijke basis en de reden voor de benoeming.
Rol van de raad:
De raad moet de benoeming van mevrouw Prud’homme de Lodder goedkeuren en ervoor zorgen dat zij de eed of belofte aflegt.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft binnen de kaders van het Reglement van Orde.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw Prud’homme de Lodder te benoemen als fractievertegenwoordiger.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie met derden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een benoemingsprocedure betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen, omdat de vergoeding voor fractievertegenwoordigers binnen het bestaande budget valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractievertegenwoordiger T.H. Prud’homme de Lodder D66 Reglement van Orde Benoeming Raadsvergadering Eed Voorbereidend raadswerk Commissie onderzoek van geloofsbrieven VacatureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Raadsvoorstel Noodzakelijke actualisatie Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 23 mei 2023 besloten om geen zienswijze in te dienen op de ontwerp-regeling voor de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2023. De actualisatie betreft voornamelijk technische wijzigingen, zoals de vervanging van de Tijdelijke wet ambulancezorg door de Wet ambulancezorgvoorzieningen, de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk tot Dijk en Waard, en de aansluiting bij diverse veiligheidsorganisaties. De raad heeft tevens toestemming verleend aan het college om de aangepaste regeling vast te stellen en verzocht het besluit kenbaar te maken aan het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijzigingen en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden. Indien geen zienswijzen worden ingediend door andere gemeenten, kunnen de colleges de regeling vaststellen.
-
Raadsvoorstel Noodzakelijke actualisatie gemeenschappelijke regeling VRNHN GETEKEND.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Noodzakelijke actualisatie Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het voorstel betreft technische wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, die sinds 2017 van kracht is. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de vervanging van de Tijdelijke wet ambulancezorg door de Wet ambulancezorgvoorzieningen, de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk tot de gemeente Dijk en Waard, en de aansluiting bij diverse veiligheidsorganisaties. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen en toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke technische wijzigingen en de context daarvan duidelijk beschrijft. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen die een zienswijze vereisen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze in te dienen op de ontwerp-regeling en toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze en het verlenen van toestemming aan het college. Gezien de technische aard van de wijzigingen, is er weinig ruimte voor politieke discussie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het om technische wijzigingen gaat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen en toestemming te verlenen aan het college om de regeling vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het om technische en organisatorische wijzigingen gaat.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel om technische wijzigingen gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Technische wijzigingen Zienswijze Toestemming Wet ambulancezorgvoorzieningen Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s Afrondingssystematiek stemmenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.c Raadsvoorstel Vaststellen verordening fysiek leefomgeving 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 23 mei 2023 de Verordening Fysieke Leefomgeving 2023 vastgesteld, waarmee de eerdere versie uit 2022 wordt ingetrokken. De nieuwe verordening bevat technische verbeteringen en aanvullingen die noodzakelijk zijn voor een correcte juridische basis, met name voor handhaving en het aanwijzen van beeldbepalende panden. Enkele artikelen die per abuis niet in de vorige versie waren opgenomen, zoals regels voor evenementen en hinderlijke beplanting, zijn toegevoegd. Ook zijn regels uit eerdere erfgoedverordeningen geharmoniseerd en opgenomen. De verordening dient als juridisch kader voor regels die voorheen in andere verordeningen stonden en zal na de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden geïntegreerd in het omgevingsplan voor Dijk en Waard. Het voorstel heeft geen financiële of personele gevolgen en wordt gecommuniceerd via officiële kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Verordening Fysieke Leefomgeving 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Fysieke Leefomgeving 2023, die enkele verbeteringen en aanvullingen bevat ten opzichte van de versie van 2022. Deze wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn bedoeld om juridische grondslagen te corrigeren en te versterken. De verordening integreert regels uit eerdere verordeningen en is een stap richting het uiteindelijke Omgevingsplan. De wijzigingen omvatten onder andere regels voor evenementen en erfgoed, en zijn noodzakelijk voor een correcte juridische handhaving en bescherming van gemeentelijk erfgoed.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de specifieke wijzigingen en hun juridische implicaties duidelijk uiteenzet. Het bevat ook verwijzingen naar relevante documenten en eerdere verordeningen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en de vorige versie in te trekken. De raad moet de wijzigingen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de juridische en praktische doelen te bereiken. Er moet ook worden overwogen of de integratie van regels uit eerdere verordeningen adequaat is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de geplande inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Fysieke Leefomgeving 2023 vast te stellen en de versie van 2022 in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie plaatsvindt via publicatie en communicatie over de verordening. Er is interne afstemming geweest over de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het bestaande regelgeving handhaaft zonder nieuwe producten of diensten toe te voegen. Het kan worden uitgevoerd binnen de bestaande personele capaciteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Fysieke Leefomgeving 2023 Omgevingswet Erfgoed Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Omgevingsplan Juridische grondslag Handhaving Evenementen Verkeersveiligheid MemoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.d Raadsvoorstel Integraal beleidskader sociaal domein
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 23 mei 2023 het Integraal Beleidskader Sociaal Domein 2023-2027 vastgesteld. Dit beleidskader is een uitwerking van de Visie Sociaal Domein die in 2021 door de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard is vastgesteld. Het kader richt zich op de harmonisatie van het sociaal domein binnen de nieuwe fusiegemeente, zoals vereist door de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi). Het beleidskader legt de nadruk op integraliteit en preventie en dient als basis voor verdere beleidsontwikkeling, zoals verordeningen en uitvoeringsplannen. Het document beschrijft drie routes om de doelen te bereiken: het versterken van de sociale basis, het bieden van passende ondersteuning dichtbij inwoners, en het leveren van kwalitatieve en beheersbare hulp. Deze routes zijn bedoeld om te voorkomen dat inwoners hulp nodig hebben. Het beleidskader is tot stand gekomen na een interactief proces met stakeholders en heeft geen directe financiële gevolgen. Het dient als richtinggevend document voor de komende vier jaar en mogelijk verder.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal beleidskader sociaal domein 2023-2027" voor de gemeente Dijk en Waard. Dit beleidskader is een uitwerking van de eerder vastgestelde Visie Sociaal Domein en richt zich op de transformatie van het sociaal domein binnen de nieuwe fusiegemeente. Het document dient als leidraad voor de komende vier jaar en legt de nadruk op integraliteit en preventie. Het beleidskader beschrijft drie routes: het versterken van de sociale basis, het bieden van passende ondersteuning dichtbij inwoners, en het waarborgen van kwalitatieve en beheersbare hulp. Het kader is onderdeel van de harmonisatieopgave volgens de Wet arhi.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor de transformatie van het sociaal domein. Het beschrijft de doelen, de routes om deze te bereiken, en de wettelijke verplichtingen waaraan moet worden voldaan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het beleidskader vast te stellen, waarmee het richtinggevend beleid wordt voor de gemeente. Dit is essentieel voor de harmonisatieopgave en de verdere uitwerking van beleid binnen het sociaal domein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de drie beschreven routes en de focus op integraliteit en preventie. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe middelen worden ingezet en welke samenwerkingsverbanden worden aangegaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, maar biedt wel een kader voor verdere uitwerking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de uitwerking in KPI’s en monitoring is nog nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om zowel de Visie Sociaal Domein als het Integraal Beleidskader vast te stellen, waarmee deze documenten als geldend beleid worden aangenomen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van interne en externe stakeholders, waaronder de Client Adviesraad, bij de totstandkoming van het beleidskader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar de focus op preventie en een sterke sociale basis kan indirect bijdragen aan duurzame maatschappelijke structuren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het een kaderstellend document is. Eventuele nieuwe projecten of werkzaamheden die hieruit voortvloeien, zullen apart aan de raad worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal beleidskader Sociaal domein Visie Harmonisatieopgave Transformatie Preventie Kwaliteitsslag Routes Participatie ImplementatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.a Raadsvoorstel Subsidiebeleid sociaal domein
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een nieuw subsidiebeleid voor het sociaal domein vastgesteld, dat in lijn is met het integraal beleidskader sociaal domein. Dit beleid is noodzakelijk vanwege de fusie van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk en moet uiterlijk op 1 januari 2024 geharmoniseerd zijn. Het nieuwe beleid legt de nadruk op 'ontmoeten', 'meedoen' en 'je inzetten voor elkaar', en richt zich op buurthuizen, inwonersinitiatieven, kunst en cultuur, welzijn, participatie en jeugd. Sport wordt later in 2023 toegevoegd. Het budget voor subsidies wordt structureel verhoogd met € 285.000 per jaar, en er wordt € 75.000 per jaar beschikbaar gesteld voor inwonersinitiatieven. Het beleid is aangenomen met 19 stemmen voor en 12 tegen. Het doel is om de sociale basis te versterken en deelname en ontmoeting voor iedereen mogelijk te maken. Het beleid zal na één jaar geëvalueerd worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Subsidiebeleid Sociaal Domein". Het richt zich op de vaststelling van het subsidiebeleid binnen het sociaal domein van de gemeente Dijk en Waard. Het amendement constateert dat er momenteel onvoldoende onderbouwing is voor de dekking van de extra benodigde gelden en dat de kadernota en de begroting voor 2024 nog moeten worden vastgesteld. Het benadrukt het budgetrecht van de raad en stelt dat er geen goed afgewogen besluit kan worden genomen zonder kennis van de inhoud van de kadernota. Het besluit om de financiële consequenties van bepaalde punten te betrekken bij de kadernota die aan de raad wordt voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het de huidige situatie en de noodzaak voor verdere onderbouwing en besluitvorming duidelijk schetst. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de geconstateerde problemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het budgetrecht uit te oefenen en een goed afgewogen besluit te nemen over het subsidiebeleid. Dit amendement benadrukt de noodzaak voor de raad om inzicht te hebben in de kadernota voordat er een besluit kan worden genomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het subsidiebeleid willen vaststellen zonder volledige financiële onderbouwing en zonder de kadernota. Ze moeten ook overwegen hoe ze de financiële consequenties willen integreren in de toekomstige kadernota.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over hoe de financiële dekking precies zal worden gerealiseerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat zou betekenen dat ze de financiële consequenties van bepaalde punten betrekken bij de kadernota.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op een gebrek aan onderbouwing voor de dekking van extra gelden, maar biedt geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het stelt voor om deze consequenties te betrekken bij de kadernota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleid Sociaal Domein Kadernota Begroting 2024 Budgetrecht Onderbouwing Dekking Financiële consequenties Amendement AgendapuntVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Subsidiebeleid Sociaal Domein" en is ingediend door D66, BVNL, en VVD in de gemeente Dijk en Waard. Het amendement stelt dat het subsidiebeleid moet worden vastgesteld, maar benadrukt dat er onvoldoende onderbouwing is voor de dekking van de extra gelden. Het amendement stelt voor om de financiële consequenties te betrekken bij de kadernota die nog moet worden vastgesteld, zodat de raad een goed afgewogen besluit kan nemen. Het amendement werd in de raadsvergadering van 23 mei 2023 verworpen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak van een goed onderbouwde financiële dekking benadrukt. Echter, het biedt geen concrete oplossingen voor de financiële onderbouwing, wat een tekortkoming kan zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om het subsidiebeleid vast te stellen en te zorgen voor een goed onderbouwde financiële dekking. Het budgetrecht ligt bij de raad, wat betekent dat zij moeten zorgen voor een verantwoorde besteding van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van het subsidiebeleid zonder volledige financiële onderbouwing of het uitstellen van de beslissing totdat de kadernota is vastgesteld. Dit vraagt om een afweging tussen urgentie en financiële verantwoordelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke oplossingen biedt voor de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven voor het oplossen van de financiële onzekerheden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op een gebrek aan onderbouwing voor de financiële dekking van de extra gelden. Er wordt voorgesteld om de financiële consequenties te betrekken bij de kadernota, maar er wordt geen specifieke dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleid Sociaal Domein Energietoeslag Kadernota Begroting 2024 Financiële consequenties Budgetrecht Onderbouwing Raadsvergadering Agendapunt 7aVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleid Subsidieverordening Subsidieplafonds Wet Markt en Overheid Begrotingspostsubsidies Activiteitensubsidie Evenementen VNG basisbeginselen subsidierecht Harmonisatie ProgrammabegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Subsidiebeleid Sociaal Domein 2023" voor de gemeente Dijk en Waard. Het nieuwe beleid is noodzakelijk vanwege de fusie tussen Heerhugowaard en Langedijk en moet uiterlijk op 1 januari 2024 geharmoniseerd zijn. Het beleid richt zich op het versterken van de sociale basis door thema's als ontmoeten, meedoen en inzet voor elkaar te stimuleren. Het omvat buurthuizen, inwonersinitiatieven, kunst en cultuur, welzijn, participatie en jeugd. Het budget voor subsidies wordt structureel verhoogd met € 285.000 per jaar, en € 75.000 wordt jaarlijks beschikbaar gesteld voor inwonersinitiatieven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een duidelijk overzicht van de doelen, thema's en financiële implicaties van het nieuwe subsidiebeleid.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het nieuwe subsidiebeleid en het intrekken van het oude beleid. Daarnaast beslist de raad over de structurele verhoging van het subsidiebudget.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van het subsidiebeleid, de verhoging van het budget en de structurele financiering van inwonersinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete evaluatiecriteria (specifiek en realistisch). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het nieuwe subsidiebeleid vast te stellen, het oude beleid in te trekken, en de budgetverhogingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door belanghebbenden te betrekken bij de ontwikkeling van het beleid en hen te informeren over de nieuwe regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een structurele verhoging van het subsidiebudget met € 285.000 per jaar en een jaarlijkse toewijzing van € 75.000 voor inwonersinitiatieven. De dekking wordt deels gevonden in de harmonisatie van het beleid en voortzetting van reeds ingezet beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidiebeleid Sociaal domein Fusie Integraal beleidskader Harmonisatie Sociale basis Inwonersinitiatieven Buurthuizen Kunst en Cultuur Welzijn, Participatie en JeugdVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.b Raadsvoorstel Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 23 mei 2023 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026 vastgesteld. Dit plan vervangt eerdere veiligheidsplannen van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het IVP is een strategisch document dat de prioriteiten en doelstellingen voor lokale veiligheid beschrijft, gebaseerd op een veiligheidsanalyse en burgerraadpleging. De vier strategische thema's zijn: een veilige woon- en leefomgeving, ondermijning, digitale veiligheid, en zorg en veiligheid. Jeugd is een belangrijke doelgroep binnen deze thema's. Het plan benadrukt een integrale benadering van veiligheidsproblemen, met aandacht voor sociaal beleid en samenwerking met diverse partners. Het IVP heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien de activiteiten binnen de bestaande begroting worden bekostigd. Jaarlijks wordt een Uitvoeringsagenda Integrale Veiligheid opgesteld om de voortgang te monitoren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Veiligheidsplan 2023-2026" voor de gemeente Dijk en Waard. Dit plan vervangt eerdere veiligheidsplannen van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. Het IVP is een strategisch document dat de prioriteiten en doelstellingen voor lokale veiligheid beschrijft, met thema's als een veilige woonomgeving, ondermijning, digitale veiligheid, en zorg en veiligheid. Het plan is gebaseerd op een veiligheidsanalyse en burgerraadpleging en beoogt een integrale benadering van veiligheidsproblematiek, waarbij ook sociaal beleid en een groene omgeving worden betrokken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke prioriteiten en doelstellingen. Het biedt een uitgebreide basis voor het veiligheidsbeleid van de gemeente.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het IVP vast te stellen, waarmee zij de kaders voor het lokale veiligheidsbeleid bepaalt.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van veiligheidsdoelen en de integratie van sociaal beleid en fysieke omgevingsfactoren in het veiligheidsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en prioriteiten. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het IVP 2023-2026 vast te stellen en de oude veiligheidsplannen in te trekken.
Participatie:
Er is burgerparticipatie geweest via een enquête, hoewel deze niet representatief was. De input is gebruikt voor het formuleren van de doelstellingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de nadruk op een groene en schone omgeving als onderdeel van een veilige leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen. Activiteiten worden bekostigd vanuit de bestaande begroting, en eventuele nieuwe activiteiten worden later financieel afgewogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 Veiligheidsanalyse Ondermijning Digitale Veiligheid Zorg en Veiligheid Veilige woon- en leefomgeving Burgerraadpleging Sociale domein Openbare orde Politiewet 2012Verfijning van de zoekopdracht: