31-10-2023 Tafel Parelhof
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.1 Preventie- en handhavingsplan artikel 43a Alcoholwet -burgemeester Poorter - 22:10
Samenvatting
De gemeenteraad heeft besloten om een nieuw preventie- en handhavingsplan vast te stellen volgens artikel 43a van de Alcoholwet, gericht op het reguleren van alcoholgebruik onder jongeren in Dijk en Waard. Dit plan vervangt het verouderde plan uit 2014-2016 en sluit aan bij het Preventieakkoord en het integraal beleidskader sociaal domein. Het doel is om gezondheidsproblemen en overlast door alcoholgebruik te verminderen. Het plan is opgesteld met input van verschillende expertises en externe partners, zoals de welzijnsorganisatie en horeca. Hoewel het voorstel geen directe financiële gevolgen heeft, kunnen toekomstige aanbevelingen wel financiële impact hebben. Communicatie over het plan wordt ondersteund door campagnes zoals NIX18, en het plan wordt gedeeld met ketenpartners om brede bekendheid te verzekeren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Preventie- en Handhavingsplan Artikel 43a Alcoholwet
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Preventie- en handhavingsplan artikel 43a Alcoholwet". Het plan richt zich op het reguleren van alcoholgebruik, met een specifieke focus op jongeren, binnen de gemeente Dijk en Waard. Het doel is om de volksgezondheid te bevorderen en overlast door alcoholgebruik te verminderen. Het plan is een wettelijke verplichting en sluit aan bij het gemeentelijke preventieakkoord en het integraal beleidskader sociaal domein. Het oude plan uit 2014-2016 wordt ingetrokken om plaats te maken voor dit vernieuwde beleid.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de doelen van het plan duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van verschillende teams en externe partners.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het preventie- en handhavingsplan vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting en een belangrijke stap in het vernieuwen van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het voorgestelde plan willen vaststellen en daarmee het oude plan willen intrekken. Dit omvat keuzes over de prioritering van volksgezondheid en overlastbeperking.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de wettelijke verplichting om het plan elke vier jaar te vernieuwen. Het is echter minder meetbaar en realistisch, aangezien er geen concrete indicatoren of evaluatiemethoden worden genoemd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het nieuwe preventie- en handhavingsplan vast te stellen en het oude plan in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met interne teams en externe partners zoals welzijnsorganisaties en de horeca. Dit duidt op een participatieve aanpak bij de ontwikkeling van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het een vernieuwing van bestaand beleid betreft. Toekomstige aanbevelingen binnen het plan kunnen echter wel financiële implicaties hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Preventie- en handhavingsplan Alcoholwet Jongeren Volksgezondheid Overlast Gezondheidsschade Preventieakkoord Beleidsregels Nalevingsonderzoek CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen - 20:00
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Agendapunt 2 Vaststellen agenda - 20:05
Anja Grim - D66
Daniëlle Barhorst
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Agendapunt 3.1 Prognose reserves 2023-2027 -wethouder Ruiten -oordeelsvormend - 20:10
Gemeenteraad Dijk en Waard: Reserves Opnieuw Geordend voor Toekomstige Uitdagingen
In de raadsvergadering van 8 november 2023 werd de "Prognose reserves 2023-2027" besproken. Deze prognose biedt inzicht in de gemeentelijke reserves van Dijk en Waard en heeft als doel om de reserves overzichtelijker te maken en aan te passen aan de vastgestelde beleidskaders. Het voorstel omvat onder andere de instelling van twee nieuwe reserves en de samenvoeging van acht bestaande reserves.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel met overwegend positieve reacties ontvangen. De ChristenUnie sprak haar tevredenheid uit over de financiële ordening die het voorstel met zich meebrengt. "Financieel-technisch gezien brengen we orde op zaken binnen de reserves," aldus de heer Koning van de ChristenUnie. Hij benadrukte het belang van de nieuwe systematiek voor de reserve bouwgronde exploitaties, die ervoor zorgt dat woningbouwprojecten niet als inkomstenbron voor de gemeente fungeren, maar juist bijdragen aan de sociale woningbouw.Mevrouw Van Ruitenbeek van Seniorendijken Waard prees de leesbaarheid van het stuk en de heldere uitleg. Ze uitte wel haar zorgen over de afname van de reserves van 91,4 naar 75,4 miljoen euro in de periode 2023-2027. "Hoewel dit ook een groot bedrag is, staat de oorzaak wederom goed beschreven en we kunnen ons hierin vinden," voegde ze toe.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer John, uitte enige bezorgdheid over de samenvoeging van de reserve sociale woningbouw met de reserve bouwgronde exploitatie. "Ik heb moeite met het feit dat er nu een keuze wordt gemaakt zonder dat we als Raad daar een mening over hebben gevormd," zei hij. Hij benadrukte het belang van duidelijke kaders voor de inzet van de gelden, vooral voor betaalbare koopwoningen.
D66 en de VVD sloten zich aan bij de positieve geluiden over de overzichtelijkheid die het voorstel biedt. De heer Pfeiffer van D66 vroeg om verduidelijking over het vervallen van de reserve grote projecten, terwijl de heer Vermeulen van de VVD vragen stelde over de doelen van de oorspronkelijke reserves en de noodzaak van hun opheffing.
Wethouder Ruiten reageerde op de vragen en benadrukte dat de herziening van de reserves juist bedoeld is om meer inzicht te geven en de risico's beter te beheersen. Hij legde uit dat de integrale aanpak van de grondexploitatie ervoor zorgt dat de sociale woningbouwdoelstellingen worden gehaald zonder dat er aparte potjes nodig zijn.
Het voorstel gaat als bespreekstuk naar de raadsvergadering van 8 november, waar verdere discussie en mogelijke amendementen worden verwacht. De wethouder benadrukte dat de reserves niet van de wethouder zijn, maar van de Raad, en dat het aan hen is om hierover te beslissen.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 8 november 2023 wordt de "Prognose reserves 2023-2027" besproken, die inzicht biedt in de gemeentelijke reserves van Dijk en Waard. Deze prognose volgt op de eerder vastgestelde "Nota reserves en voorzieningen 2023" en heeft als doel om de reserves overzichtelijker te maken en aan te passen aan de vastgestelde beleidskaders. De gemeenteraad wordt voorgesteld om de prognose vast te stellen en de financiële effecten in de jaarrekening van 2023 te verwerken. Er worden twee nieuwe reserves ingesteld: de Reserve kapitaallasten en de Reserve sociaal domein, waarbij acht bestaande reserves worden samengevoegd. Daarnaast worden bedragen tussen bestaande reserves verschoven voor een betere samenhang, en wordt een totaalbedrag van € 2.728.000 aan reserves in 2023 vrijgelaten. Ook wordt voorgesteld om € 273.000 te gebruiken om negatieve saldi in bepaalde reserves te voorkomen. Er zijn geen specifieke risico's of personele gevolgen verbonden aan dit voorstel, en de financiële effecten worden verwerkt in de jaarrekening van 2023. Na vaststelling zal de publicatie plaatsvinden via de wettelijke kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Amendement B Raadsvoorstel Reserves en Voorzieningen". Het amendement stelt voor om de criteria voor het vaststellen van reserves in de gemeente Dijk en Waard aan te vullen. Het belangrijkste voorstel is dat de minimale reserve bij het instellen van een reserve ten minste €150.000 moet zijn. Dit moet bijdragen aan een duidelijkere en meer begrijpelijke besluitvorming over de gemeentelijke financiën. Het amendement is aangenomen tijdens de raadsvergadering op 11 juli 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er is ruimte voor verbetering. Het geeft een duidelijke richtlijn voor de minimale reserve, maar het zou baat hebben bij meer context over waarom juist dit bedrag is gekozen en hoe dit zich verhoudt tot de huidige financiële situatie van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en vaststellen van de nota reserves en voorzieningen. Ze moeten het amendement evalueren en beslissen of de voorgestelde criteria bijdragen aan een betere financiële besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde minimale reserve van €150.000 en of dit bedrag passend is voor de financiële strategie van de gemeente. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde criteria voldoende zijn om de financiële stabiliteit te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (minimale reserve van €150.000), maar mist tijdsgebonden elementen. Het is realistisch en relevant, maar er is een gebrek aan specifieke doelen of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer uitleg over de keuze van het bedrag zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde aanvulling op de criteria in de nota reserves en voorzieningen willen aannemen en de nota voor 2023 willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in het voorstel, maar het kan relevant zijn als de reserves worden gebruikt voor duurzame projecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft directe financiële gevolgen door het vaststellen van een minimale reserve. Er wordt echter niet aangegeven hoe dit bedrag gedekt wordt of welke impact het heeft op de huidige financiële situatie van de gemeente. Meer informatie hierover zou nuttig zijn voor een volledig begrip van de financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserves Voorzieningen Criteria Nota Financieel instrument Besluitvorming Begrijpelijke besluitvorming Minimale reserve Openbare vergadering AanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Raadsvoorstel Reserves en Voorzieningen" van de gemeente Dijk en Waard. Het amendement, ingediend door verschillende partijen, stelt voor om een tekstpassage in de nota reserves en voorzieningen te schrappen. De passage in kwestie, onder punt 2.1.5, stelt dat de gemeenteraad het doel of de bestemming van een reserve kan wijzigen als het oorspronkelijke doel niet meer relevant is. Het amendement beoogt heldere en eenduidige criteria te stellen voor het vaststellen, muteren en beëindigen van reserves, om zo de besluitvorming over gemeentelijke financiën te verduidelijken en te vereenvoudigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke tekst geschrapt moet worden en waarom. Het biedt een duidelijke motivatie voor de wijziging en de verwachte voordelen van heldere criteria.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de aanpassing van de nota reserves en voorzieningen. Het is aan de raad om te beoordelen of het schrappen van de tekst bijdraagt aan een betere en duidelijkere financiële besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de bestaande tekst, die flexibiliteit biedt in het wijzigen van reserves, of het schrappen ervan om de criteria voor het beheren van reserves te verduidelijken en te vereenvoudigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijziging (het schrappen van een specifieke tekst). Het is echter minder duidelijk of het tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke implementatiedatum wordt genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de impact van het schrappen van de tekst op de flexibiliteit van financiële beslissingen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de tekst in punt 2.1.5 van de nota reserves en voorzieningen en de aangepaste nota vaststellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële criteria en besluitvorming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, aangezien het gaat om het schrappen van een tekstpassage. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, maar het doel is om de financiële besluitvorming te verduidelijken en te vereenvoudigen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserves en voorzieningen Nota Criteria Financieel instrument Besluitvorming Eenduidigheid Begrijpelijkheid Openbare vergadering Aanpassing Tekst schrappenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Prognose reserves 2023-2027"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel "Prognose reserves 2023-2027" beoogt inzicht te geven in de omvang, samenstelling en financiële mutaties van de gemeentelijke reserves van Dijk en Waard voor de periode 2023-2027. Het stelt voor om twee nieuwe reserves in te stellen, bestaande reserves samen te voegen en bepaalde reserves vrij te laten vallen. Het doel is een overzichtelijker stelsel van reserves te creëren en de financiële effecten hiervan te verwerken in de jaarrekening 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de voorgestelde wijzigingen, inclusief de financiële implicaties en de onderliggende beleidsuitgangspunten.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat inhoudt dat zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de reserves en de financiële verwerking daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenvoeging en vrijval van reserves, wat invloed heeft op de financiële flexibiliteit en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en tijdsperioden. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de gemeentelijke financiën. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de prognose vast te stellen en de financiële effecten te verwerken in de jaarrekening 2023.
Participatie:
Er is geen participatie geweest, aangezien het voorstel betrekking heeft op de interne financiële harmonisatie van de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de Reserve Duurzaamheid, maar het is geen centraal thema van het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel resulteert in een vrijval van € 2.728.000, die ten gunste komt van de exploitatie. De financiële effecten worden verwerkt in de jaarrekening 2023. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de vrijval een positief effect heeft op de financiële positie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Prognose reserves 2023-2027 Reserve kapitaallasten Reserve sociaal domein Vrijval reserves Amendementen Motie GL-PvdA Harmonisatie Financiële mutaties Algemene Reserve Jaarrekening 2023Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Herziening Reserves en Voorzieningen gemeente Dijk en Waard". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om bij de herziening van de Nota Reserves en Voorzieningen een minimumgrens van €150.000 voor reserves en voorzieningen vast te stellen. Reserves en voorzieningen onder deze grens zouden worden opgeheven en het resterende saldo zou naar de Algemene Reserve gaan. Dit is bedoeld om de lijst van reserves en voorzieningen overzichtelijk te houden en de administratieve last te verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het geeft een duidelijke richtlijn voor de minimumomvang van reserves en voorzieningen en legt uit waarom deze grens wordt voorgesteld. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke gevolgen voor bestaande reserves en voorzieningen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het vaststellen van de minimumgrens van €150.000 voor reserves en voorzieningen. Ze moeten ook het college opdracht geven om deze richtlijn te implementeren in de herziening van de Nota Reserves en Voorzieningen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde minimumgrens willen accepteren, wat kan leiden tot het opheffen van kleinere reserves en voorzieningen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er specifieke belangen zijn verbonden aan kleinere reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (minimumgrens van €150.000), maar het mist tijdsgebonden elementen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op specifieke reserves is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde minimumgrens willen aannemen en het college opdracht geven om dit te verwerken in de herziening van de Nota Reserves en Voorzieningen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van herziening van de reserves en voorzieningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het opheffen van kleinere reserves en het overboeken van deze bedragen naar de Algemene Reserve. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele tekorten worden gedekt, maar het lijkt erop dat de focus ligt op het verminderen van administratieve lasten in plaats van directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziening Reserves Voorzieningen Nota Begroting Ondergrens Maatschappelijk effect Algemene Reserve Openbare vergadering Kadernota'sVerfijning van de zoekopdracht:
Anja Grim - D66
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Anja Grim - D66
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Daan Pheijffer - D66
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Daan Pheijffer - D66
Agendapunt 3.2 Visie werklocaties en Retailvisie -wethouder Ruiten -oordeelsvormend - 21:10
Gemeenteraad Dijk en Waard Bespreekt Nieuwe Retail- en Werklocatievisies
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 8 november 2023 de geactualiseerde Retailvisie en Visie Werklocaties besproken. Deze visies, oorspronkelijk vastgesteld in 2020 door de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, zijn geüpdatet om de harmonisatie van gemeentelijke voorschriften na de fusie in 2022 te voltooien. De nieuwe visies behouden de oorspronkelijke uitgangspunten, maar bevatten geactualiseerde actiepunten en specifiek beleid voor kringloopwinkels, flitsbezorgers en dark kitchens.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er uitgebreid gedebatteerd over de haalbaarheid en de praktische uitvoering van de nieuwe visies. Mevrouw Barhorst van GroenLinks uitte haar zorgen over de beperkte ruimte voor kringloopwinkels. "Het lijkt op ontmoedigingsbeleid," stelde ze, verwijzend naar de verzadigde clusters waar kringloopwinkels zich mogen vestigen. Ze vroeg zich af hoe het college de ambities in de visies denkt te realiseren gezien de beperkte plancapaciteit en verduurzamingsmogelijkheden.De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Lammers, benadrukte het belang van flexibiliteit en ruimte voor ondernemers. Ze vroeg zich af hoe de gemeente ondernemers kan ondersteunen bij uitdagingen zoals netcongestie. "Wat doet de gemeente concreet om netcongestie tegen te gaan?" vroeg ze, wijzend op de noodzaak van innovatieve oplossingen zoals het installeren van batterijen.
D66, bij monde van de heer Poland, ondersteunde de visies op hoofdlijnen maar had vragen over de duidelijkheid van de kaders voor kringloopwinkels en ambachtscentra. Hij wees op de noodzaak van duidelijke afspraken om rechtsonzekerheid te voorkomen. "Er zijn geen duidelijke kaders waar ambachtscentra zich kunnen vestigen," merkte hij op.
De wethouder, de heer Ruiten, benadrukte dat er geen negatief beleid is ten aanzien van kringloopwinkels en dat er ruimte is binnen de aangewezen clusters. Hij erkende de uitdagingen van netcongestie en gaf aan dat de gemeente actief zoekt naar oplossingen in samenwerking met ondernemers. "We zijn bezig met het creëren van een Energy hub op Breekland," deelde hij als voorbeeld van de inspanningen om de energievraagstukken aan te pakken.
Ondanks de zorgen en vragen vanuit de raad, werd besloten om de oude visies in te trekken en de nieuwe vast te stellen. De uitvoering van de visies vraagt om nauwe samenwerking met ondernemers en houdt rekening met externe ontwikkelingen zoals crises en netcongestie. Er zijn geen extra financiële gevolgen, en de uitvoering wordt ondersteund door een structureel budget van €100.000. Het voorstel gaat als bespreekstuk naar de volgende raadsvergadering, waar mogelijk nog moties of amendementen worden ingediend.
Samenvatting
Op 8 november 2023 bespreekt de gemeenteraad van Dijk en Waard de geactualiseerde Retailvisie en Visie Werklocaties. Deze visies, oorspronkelijk vastgesteld in 2020 door de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk, worden nu geüpdatet om de harmonisatie van gemeentelijke voorschriften na de fusie in 2022 te voltooien. De nieuwe visies behouden de oorspronkelijke uitgangspunten, maar bevatten geactualiseerde actiepunten en specifiek beleid voor kringloopwinkels, flitsbezorgers en dark kitchens. De visies dienen als kader voor samenwerking en ontwikkeling, met als doel een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers en een prettig woon- en leefklimaat voor inwoners te creëren. De gemeenteraad besluit de oude visies in te trekken en de nieuwe vast te stellen. De uitvoering van de visies vraagt om samenwerking met ondernemers en houdt rekening met externe ontwikkelingen zoals crises en netcongestie. Er zijn geen extra financiële gevolgen, en de uitvoering wordt ondersteund door een structureel budget van €100.000.
-
Collegebericht tussenbericht motie Kringloopwinkels en motie Circulaire economie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tussenbericht moties ‘Duidelijk beleid voor kringloopwinkels en circulaire ambachtscentra’ en ‘Dijk en Waard circulair in 2050’
Samenvatting: Het college informeert de gemeenteraad over de voortgang van twee moties: één gericht op het ontwikkelen van beleid voor kringloopwinkels en circulaire ambachtscentra, en de andere op het formuleren van een visie en strategie voor een circulaire economie in Dijk en Waard tegen 2050. Het college kan niet voldoen aan de oorspronkelijke termijnen voor beide moties. Voor kringloopwinkels en ambachtscentra wordt het beleid gescheiden, en voor de circulaire economie wordt een beleidsproces gestart dat naar verwachting een jaar zal duren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de huidige stand van zaken en de geplande stappen. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en concrete acties die al zijn ondernomen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de uiteindelijke beleidsvoorstellen en uitvoeringsplannen. De raad moet ook beslissen over de haalbaarheid van de voorgestelde tijdlijnen en prioriteiten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van circulaire economie-initiatieven en de mate van betrokkenheid van lokale stakeholders. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen en de snelheid waarmee de beleidsdoelen worden nagestreefd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de uiteindelijke implementatie. Er zijn inconsistenties in de tijdlijnen, aangezien de oorspronkelijke deadlines niet worden gehaald.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de aangepaste tijdlijnen en de voorgestelde scheiding van beleid voor kringloopwinkels en ambachtscentra.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door stakeholders en ketenpartners, maar biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze participatie zal worden vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, vooral in de context van de circulaire economie en het verminderen van afvalstromen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verdere verduidelijking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Circulaire economie Kringloopwinkels Circulaire ambachtscentra Beleid Stakeholders Visie en strategie Rijksprogramma Samenwerking Inventarisatie UitvoeringsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Dijk en Waard circulair in 2050". Het doel van de motie is om de gemeente Dijk en Waard te transformeren naar een volledig circulaire economie tegen 2050, in lijn met de ambities van de EU, het Rijk en de provincie Noord-Holland. De motie constateert dat er momenteel weinig aandacht is voor circulaire economie binnen de Kadernota 2023 en roept op tot het ontwikkelen van een visie en strategie voor circulaire economie. Dit omvat bewustwording, gemeentelijk inkoopbeleid, en samenwerking met diverse stakeholders. De motie is aangenomen tijdens de raadsvergadering op 12 juli 2022.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de noodzaak en de stappen die moeten worden ondernomen om een circulaire economie te realiseren. Het bevat concrete verzoeken aan het college om een visie en strategie te ontwikkelen en biedt een tijdlijn voor de implementatie.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de voortgang van de inventarisatie en de ontwikkeling van de visie en strategie monitoren en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van circulaire economie binnen het gemeentelijk beleid en de toewijzing van middelen om de gestelde doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn, maar mist concrete meetbare resultaten en een gedetailleerd uitvoeringsplan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie te ondersteunen en de voorgestelde acties en tijdlijnen te volgen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van samenwerking met diverse stakeholders en ketenpartners, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op circulaire economie en de bijdrage aan CO2-reductie en energietransitie.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is aan het college om bij de ontwikkeling van de visie en strategie de financiële implicaties te onderzoeken en te presenteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Circulaire economie Visie en strategie Kadernota 2023 CO2-neutraal Energietransitie Grondstoffen Restafval Werkgelegenheid Bewustwording/onderwijs Gemeentelijk inkoopbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie Duidelijk beleid kringloopwinkels en circulaire ambachtscentra - 22 mei 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Duidelijk beleid voor kringloopwinkels en circulaire ambachtscentra
Samenvatting: De motie roept op tot de ontwikkeling van een duidelijk beleid voor kringloopwinkels en circulaire ambachtscentra in de gemeente Dijk en Waard. Dit beleid moet binnen een jaar worden ontwikkeld en moet de spelregels voor deze centra verduidelijken. De motie benadrukt het belang van kringloopwinkels en ambachtscentra voor de circulaire economie en de maatschappelijke voordelen die zij bieden, zoals het verminderen van afval en het bieden van betaalbare goederen en werkgelegenheid. Het college wordt verzocht om uiterlijk in het tweede kwartaal van 2023 met een beleid te komen, in samenspraak met stakeholders.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en de noodzaak voor beleid. Het benoemt de huidige situatie, de voordelen van kringloopwinkels en ambachtscentra, en de behoefte aan een afwegingskader. Echter, het mist specifieke details over hoe het beleid eruit zou moeten zien en welke concrete stappen genomen moeten worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om richting te geven aan het gemeentebeleid door het aannemen van de motie. De raad dringt aan op de ontwikkeling van beleid en houdt toezicht op de uitvoering ervan door het college.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de ontwikkeling van beleid voor kringloopwinkels en ambachtscentra. Dit omvat keuzes over de mate van regulering, de betrokkenheid van stakeholders, en de integratie van deze centra in de bredere gemeentelijke plannen voor circulaire economie.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk tweede kwartaal 2023), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen om het gevraagde beleid te ontwikkelen binnen de gestelde termijn.
Participatie
De motie vraagt expliciet om het ontwikkelen van beleid in samenspraak met stakeholders, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de nadruk op circulaire economie en het verminderen van afval.
Financiële gevolgen
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het ontwikkelen van beleid kan echter kosten met zich meebrengen, evenals de implementatie ervan. Het is belangrijk dat het college deze aspecten onderzoekt en rapporteert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Circulaire economie Kringloopwinkels Circulaire ambachtscentra Beleid Detailhandel Bestemmingsplannen Maatschappelijke effecten Grondstoffenbeheer Restafval ArbeidsmarktintegratieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie werklocaties en Retailvisie Dijk en Waard". Het voorstel betreft de actualisatie en harmonisatie van de Retailvisie en de Visie werklocaties voor de gemeente Dijk en Waard, na de fusie van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. De visies zijn bedoeld om een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers en een aantrekkelijk woon- en leefklimaat voor inwoners te bevorderen. De actualisatie omvat onder andere beleid voor kringloopwinkels, flitsbezorgers en verduurzaming van werklocaties. De oude visies van de voormalige gemeenten worden ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke besluitpunten en een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de context. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere verdieping.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de geactualiseerde visies vast te stellen en de oude visies in te trekken. Dit is een belangrijke stap in de harmonisatie van beleid na de gemeentelijke fusie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe visies, inclusief de specifieke beleidslijnen voor kringloopwinkels, flitsbezorgers en verduurzaming. Er moet ook worden gekozen voor de mate van flexibiliteit in de uitvoering van de actiepunten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke actiepunten en doelen. Echter, de flexibiliteit die wordt gevraagd vanwege externe factoren kan de meetbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Retailvisie en Visie werklocaties vast te stellen en de oude visies in te trekken.
Participatie:
Er is sprake van participatie, met een ondernemersavond en betrokkenheid van ondernemers bij de herziening van de uitvoeringsprogramma’s.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met specifieke aandacht voor de verduurzaming van werklocaties en de oprichting van een centrum voor verduurzaming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen extra financiële gevolgen. Er is al structureel €100.000,- beschikbaar in de begroting voor de uitvoering van beide visies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Harmonisatie Retailvisie Werklocaties Ondernemers Verduurzaming Kringloopwinkels Samenwerking Uitvoeringsprogramma BedrijventerreinenVerfijning van de zoekopdracht:
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Daniëlle Barhorst
Daniëlle Barhorst
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Femke Lammerts-dekker
Daniëlle Barhorst
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Anja Grim - D66
Femke Lammerts-dekker
Daniëlle Barhorst
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Femke Lammerts-dekker
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Anja Grim - D66
Daniëlle Barhorst
Femke Lammerts-dekker
Daniëlle Barhorst
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Femke Lammerts-dekker
Anja Grim - D66
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Anja Grim - D66
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Anja Grim - D66
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Daniëlle Barhorst
Anja Grim - D66
Daniëlle Barhorst
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Femke Lammerts-dekker
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Femke Lammerts-dekker
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Femke Lammerts-dekker
Femke Lammerts-dekker
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Els Nieuwland-Rijs - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Anja Grim - D66
Richard den Bak - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Fred Ruiten - Wethouder
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
00:47:43 - 00:48:45 - 00:50:11 - 00:50:14 - 00:50:50 - 00:51:14 - 00:56:55 - 00:56:56 - 00:59:45 - 01:04:11 - 01:04:13 - 01:05:16 - 01:05:56 - 01:05:57 - 01:06:12 - 01:08:21 - 01:11:37 - 01:13:03 - 01:15:43 - 01:19:01 - 01:20:41 - 01:20:56 - 01:21:01 - 01:21:15 - 01:21:51 - 01:23:53 - 01:25:07 - 01:25:31 - 01:26:28 - 01:26:48 - 01:27:06 - 01:27:57 - 01:29:55 - 01:30:15 - 01:31:11 - 01:31:45 - 01:32:27 - 01:33:20 - 01:33:21 - 01:33:48 - 01:34:42 - 01:35:18 - 01:35:47 - 01:38:17 - 01:39:39 - 01:40:04 - 01:40:14 - 01:41:27 - 01:41:35 - 01:41:45 - 01:42:27
Fred Ruiten - Wethouder
01:13:27 - 01:16:29 - 01:19:20 - 01:20:44 - 01:20:59 - 01:21:50 - 01:21:53 - 01:24:50 - 01:25:33 - 01:26:32 - 01:26:52 - 01:27:59 - 01:30:05 - 01:30:14 - 01:30:20 - 01:31:44 - 01:31:46 - 01:32:31 - 01:33:27 - 01:33:50 - 01:34:43 - 01:35:46 - 01:35:49 - 01:38:23 - 01:39:38 - 01:39:49 - 01:40:37 - 01:41:32