13-02-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7.1.2 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Cocensus - Zienswijze
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad met betrekking tot de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus, als gevolg van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) en de voorgenomen toetreding van de gemeente Landsmeer. De wijzigingen in de WGR zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben kaders vastgesteld voor deze regelingen, die nu in concept zijn gewijzigd. De raad kan tot 1 maart 2024 een zienswijze geven op deze wijzigingen, waarna definitieve toestemming in april 2024 wordt gevraagd. Daarnaast wordt voorgesteld om in te stemmen met de toetreding van gemeente Landsmeer tot de GR Cocensus per 1 januari 2025. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er wordt niet actief met inwoners over gecommuniceerd. Het besluitvormingsproces is ambitieus maar haalbaar, mits er geen grote tegenslagen zijn.
-
Raadsvoorstel Aanpassing GR Cocensus ivm wijziging WGR en toetreding gemeente Landsmeer.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing GR Cocensus ivm wijziging WGR en toetreding gemeente Landsmeer". Het doel is om de gemeenschappelijke regelingen (GR) aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) en om de toetreding van de gemeente Landsmeer tot de GR Cocensus per 1 januari 2025 te faciliteren. De wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op de GR. De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen en in te stemmen met de toetreding van Landsmeer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de context van de wetswijzigingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn echter enkele afwijkingen van het kaderstellend besluit die nog moeten worden verwerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde wijzigingen van de GR en om te beslissen over de toetreding van de gemeente Landsmeer tot de GR Cocensus.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de toetreding van Landsmeer. Dit omvat het beoordelen van de mate waarin de wijzigingen de invloed van de raad op de GR versterken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor zienswijzen en besluitvorming. Er zijn enkele inconsequenties met het kaderstellend besluit die moeten worden aangepakt, zoals de informatieplicht en de uittredingsbepaling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze af te geven op de voorgestelde wijzigingen en om in te stemmen met de toetreding van Landsmeer.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technische juridische wijzigingen gaat. De wijzigingen zijn onder leiding van de regietafel en ambtelijk getoetst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om juridische en bestuurlijke aanpassingen gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen. Er wordt geen informatie gegeven over eventuele dekking, omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) Gemeenschappelijke regelingen (GR) Cocensus Wijziging Toetreding Zienswijze Landsmeer Regietafel Kaderstellend besluit Noord-Holland NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2.1 Kadernota 2025 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar - Zienswijze
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept kadernota 2025 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA). De kadernota bevat de plannen voor 2025 en dient als basis voor de begroting van dat jaar. De GR-RHCA streeft ernaar om informatie langdurig betrouwbaar en toegankelijk te houden. Hoewel de beleidslijn grotendeels wordt voortgezet, zijn er enkele financiële veranderingen, zoals een toename van loonkosten en energielasten. Voor de periode 2026-2028 wordt een wijziging van de Archiefwet verwacht, wat kan leiden tot extra inzet en kosten. De gemeentelijke bijdrage aan de GR-RHCA stijgt met € 21.712 door prijsindexatie en een hogere inwoneraantallen. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen voor de zienswijze, en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GR-RHCA, dat een reactie formuleert voor het algemeen bestuur.
-
Raadsvoorstel Zienswijze Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2025 Regionaal Historisch Centrum (GR-RHCA)." Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) voor 2025, waarin de plannen en speerpunten voor dat jaar worden uiteengezet. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen, aangezien de concept kadernota geen aanleiding geeft tot opmerkingen. De kadernota dient als basis voor de begroting van 2025, waarbij rekening wordt gehouden met stijgende loonkosten en energielasten. Er zijn ook toekomstige ontwikkelingen zoals wijzigingen in de Archiefwet en een grotere rol van archiefinstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante informatie bevat over de kadernota en de financiële implicaties voor de gemeente. Het biedt een duidelijk overzicht van de verwachtingen en risico's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de huidige inhoud van de kadernota.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde plannen en financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er is een inconsistente vermelding van het jaartal in de tabel op pagina 7 van de concept kadernota.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen over de concept kadernota 2025 van het GR-RHCA.
Participatie:
Er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden over dit voorstel, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de stijgende energielasten een indirecte link kunnen hebben met duurzaamheidskwesties.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente Dijk en Waard zijn een verhoging van de bijdrage aan de GR-RHCA met € 21.712, als gevolg van een prijsindexatie van 3,9% en een aanpassing op basis van het aantal inwoners. Deze verhoging wordt opgenomen als een autonome ontwikkeling in de kadernota 2025 van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2025 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA) Begroting Archiefwet Informatievoorziening Energielasten Loonkosten Gemeenschappelijke regeling Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2.2 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar - Zienswijze
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de mogelijkheid voor de gemeenteraad om een zienswijze te geven op het concept van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA), in het kader van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijzigingen, die per 1 juli 2022 zijn doorgevoerd, beogen gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de gemeenschappelijke regelingen. Op basis hiervan zijn de regelingen in concept gewijzigd. De raad heeft besloten geen zienswijze af te geven op de wijziging van de concept GR RHCA. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er zal niet actief met inwoners over worden gecommuniceerd. Gemeenteraden moeten hun zienswijzen voor 1 maart 2024 kenbaar maken, waarna de definitieve teksten in april 2024 worden voorgelegd voor toestemming. De gewijzigde regelingen worden vervolgens gepubliceerd en zijn uiterlijk per 1 juli 2024 van kracht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het document betreft een overzicht van aanpassingen in collegeregelingen in relatie tot een kaderstellend besluit (kb). Het bevat een evaluatie van verschillende voorstellen van gemeenschappelijke regelingen (GR) en hun conformiteit met het kaderstellend besluit. Voorstellen variëren van het opnemen van zienswijzeprocedures tot het aanpassen van opzegtermijnen en evaluatiecriteria. Het document geeft aan welke voorstellen worden overgenomen, aangepast of afgewezen, met specifieke aandacht voor politieke risico's en actieve informatieplicht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de aanpassingen en de redenen daarvoor. Het behandelt verschillende aspecten van de collegeregelingen en hun relatie tot het kaderstellend besluit.
Rol van de raad:
De raad heeft een beslissende rol bij het goedkeuren van de aanpassingen in de collegeregelingen. Ze moeten de voorstellen evalueren en besluiten welke aanpassingen worden overgenomen of afgewezen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over het al dan niet overnemen van voorstellen die afwijken van het kaderstellend besluit. Dit omvat het beoordelen van politieke risico's en het waarborgen van de actieve informatieplicht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een overzicht biedt zonder specifieke doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van detail varieert per regeling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke aanpassingen in de collegeregelingen worden goedgekeurd, afgewezen of aangepast. Dit omvat het maken van keuzes over politieke risico's en de actieve informatieplicht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het document geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen van de aanpassingen, noch hoe deze eventueel gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad bij de besluitvorming. -
Bijlage 2 bij aanbiedingsbrief Kaderstellend besluit in de Raden (uitkomsten besluitvorming fase 3).pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een amendement op het kaderstellend besluit voor gemeenschappelijke regelingen (GR), specifiek gericht op de evaluatiebepaling en de uittredingsperiode. Het amendement stelt voor om de evaluatie van GR minimaal eens per vier jaar te laten plaatsvinden, met een duidelijke procesbeschrijving en stemprocedure. Daarnaast wordt voorgesteld om de overbruggingsperiode bij uittreding van een GR te verkorten van vijf naar maximaal drie jaar, om de financiële lasten voor uittredende partijen te verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor evaluatie en uittreding. Echter, de financiële implicaties en de praktische uitvoering van de verkorte uittredingsperiode kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement goedkeuren of afwijzen. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de evaluatie- en uittredingsvoorwaarden voor de GR.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de evaluatiebepaling en de verkorte uittredingsperiode willen ondersteunen, wat invloed heeft op de flexibiliteit en financiële verplichtingen van de GR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral met betrekking tot de financiële impact van de verkorte uittredingsperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de driejarige periode kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat de evaluatie- en uittredingsvoorwaarden voor de GR zal wijzigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van stemprocedures voor evaluaties, maar er is weinig informatie over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van langetermijnplanning en de impact van uittreding op de GR.
Financiële gevolgen:
Het voorstel kan financiële gevolgen hebben door de verkorte uittredingsperiode, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven. De impact op de GR en de uittredende partij moet verder worden onderzocht. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeenschappelijke Regeling: RHCA
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de RHCA, inclusief wijzigingen die zijn voorgesteld door de Regietafel. Het omvat onder andere de voorwaarden voor uittreding, aanvullende zienswijzen, en nieuwe termijnen voor kadernota's, begrotingen, jaarrekeningen en meerjarenbeleidsplannen. Er zijn specifieke afwijkingen voor Heiloo, Alkmaar en Texel vanwege aangenomen amendementen. Het voorstel behandelt ook de participatie van ingezetenen en de evaluatie van de regeling. Er is een actieve informatieplicht vanuit het bestuur en een gemeenschappelijke adviescommissie wordt genoemd. Technische wijzigingen betreffen onder andere de bestemming van een batig saldo.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele punten van kritiek, zoals het ontbreken van een terugkoppeling aan de raden over de zienswijze op de kadernota zonder motivatie. Dit kan de volledigheid en transparantie van het voorstel beïnvloeden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, met inachtneming van de specifieke amendementen die in sommige gemeenten zijn aangenomen. De raad moet ook beslissen over de participatie van ingezetenen en de evaluatie van de regeling.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de voorwaarden voor uittreding, de participatie van ingezetenen, en de frequentie van evaluaties. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de actieve informatieplicht en de rol van de gemeenschappelijke adviescommissie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn echter inconsistenties, zoals het ontbreken van een terugkoppeling aan de raden en de afwijkingen van de amendementen in Heiloo, Alkmaar en Texel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het voorstel in de huidige vorm goedkeuren, inclusief de afwijkingen en amendementen, of dat er verdere aanpassingen nodig zijn.
Participatie
Het voorstel noemt de participatie van ingezetenen, maar het is onduidelijk hoe dit precies vorm krijgt. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt geen centrale rol te spelen in de voorgestelde wijzigingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is sprake van een bestemming van een batig saldo, maar verdere details over de financiële dekking ontbreken. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad. -
Raadsvoorstel Zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Mogelijkheid zienswijze op concept GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR-RHCA)." Het doel is om de gemeenteraad de kans te geven een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar, in lijn met de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op GR'en. De raad besluit echter geen zienswijze af te geven op de wijziging van de concept GR RHCA.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de wettelijke kaders, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen grote lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de GR. In dit geval heeft de raad besloten geen zienswijze af te geven.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze afgeeft op de conceptwijzigingen. De raad heeft ervoor gekozen om geen zienswijze af te geven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en het vaststellen van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de wijziging van de concept GR RHCA.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technische en juridische wijzigingen gaat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke wijzigingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Kaderstellend besluit Regietafel Noord-Holland Noord Invoeringstermijn Technische wijziging ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3.1 Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Samenvatting
Het Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en het bijbehorende Dekkingsplan voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) beschrijven de opgaven en strategieën voor de komende jaren. Het beleidsplan, dat elke vier jaar wordt vastgesteld, richt zich op het handhaven en verbeteren van de brandweer, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Het Dekkingsplan specificeert de brandweeropkomsttijden en de aanwezigheid van brandweerposten. Het plan is afgestemd op maatschappelijke ontwikkelingen zoals vergrijzing en klimaatverandering. De gemeenteraad heeft geen opmerkingen ingediend, aangezien het plan zorgvuldig is opgesteld in samenwerking met gemeenteraden en netwerkpartners. Het plan wordt op 15 maart 2024 definitief vastgesteld, na overleg met de gemeenteraad. De financiële gevolgen voor de brandweer zijn aanzienlijk en worden behandeld in het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 en Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Dit beleidsplan, dat elke vier jaar wordt vastgesteld, beschrijft de opgaven voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) voor de komende jaren. Het omvat zowel wettelijke als opgedragen taken, zoals brandweerzorg en crisisbeheersing. Het dekkingsplan specificeert de brandweeropkomsttijden en de aanwezigheid van brandweerposten. Het doel is om een wendbare en toekomstbestendige organisatie te creëren die voorbereid is op nieuwe crisistypen. De gemeenteraad wordt gevraagd geen opmerkingen in te dienen op het ontwerp.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de opgaven en de methodologie die is gebruikt om het dekkingsplan op te stellen. Het is afgestemd met gemeenteraden en netwerkpartners, en er is gebruikgemaakt van een landelijke uniforme systematiek.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het ontwerpbeleidsplan te beoordelen en eventuele opmerkingen te maken. De raad wordt gevraagd om geen opmerkingen in te dienen, gezien de zorgvuldige voorbereiding en afstemming van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om geen opmerkingen in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de zorgvuldigheid en volledigheid van het plan en de afstemming met betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen opmerkingen in te dienen op het Ontwerpbeleidsplan en het Dekkingsplan 2024-2027.
Participatie:
Er is geen directe participatie of inspraak van burgers geweest in dit voorstel. De afstemming heeft plaatsgevonden met gemeenteraden en netwerkpartners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de voorbereiding op klimaatverandering en energietransitie zijn relevante ontwikkelingen die in overweging zijn genomen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, vooral voor de brandweer. Deze zijn uiteengezet in het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 en de Kadernota 2025 VRNHN. De meeste activiteiten worden binnen het bestaande budget uitgevoerd, met uitzondering van de brandweer, waarvoor extra investeringen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbeleidsplan 2024-2027 Dekkingsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Brandweer Crisisbeheersing Regionaal Risicoprofiel Wet veiligheidsregio’s Ambulancezorg Zorg- en Veiligheidshuis Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3.2 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2024 - Zienswijze
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad met betrekking tot de wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) voor 2024. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed moeten geven op dergelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de gemeenschappelijke regelingen. Op basis hiervan zijn de regelingen in concept aangepast. In de concept GR van de VRNHN is ook een wijziging in de samenstelling van het dagelijks bestuur voorgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op deze wijzigingen, aangezien ze in lijn zijn met het kaderstellend besluit. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het voorstel, en er zijn geen financiële gevolgen. Gemeenteraden moeten hun zienswijzen voor 1 maart 2024 kenbaar maken, waarna de definitieve teksten in april 2024 worden voorgelegd voor toestemming. De wijzigingen worden uiterlijk 1 juli 2024 van kracht.
-
Raadsvoorstel Concept Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept GR VRNHN 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) in lijn met de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. De conceptwijzigingen omvatten onder andere een aanpassing van de samenstelling van het dagelijks bestuur. Gemeenteraden kunnen tot 1 maart 2024 hun zienswijze indienen. Het uiteindelijke besluit over de GR wordt na april 2024 genomen. Het voorstel adviseert de raad om geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen conform het kaderstellend besluit zijn.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg biedt over de achtergrond, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Het bevat ook bijlagen die verdere verduidelijking bieden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde wijzigingen in de GR. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vorm van de regeling.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad wel of geen zienswijze wil afgeven op de voorgestelde wijzigingen. Dit kan afhangen van de mate waarin de raad zich kan vinden in de voorgestelde wijzigingen en de invloed die zij willen uitoefenen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en het nemen van besluiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een zienswijze willen afgeven op de voorgestelde wijzigingen in de GR VRNHN.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technisch-juridische wijzigingen gaat. De participatie is beperkt tot de betrokken gemeenteraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Zienswijze Dagelijks bestuur Kaderstellend besluit Regietafel Gemeenschappelijke regelingen Invoeringstermijn Participatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.4.1 Kadernota 2025 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord -Zienswijze
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt de concept kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) en wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen. De belangrijkste punten in de nota zijn de integratie van de Omgevingswet en de vernieuwde Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor 2024-2027. De raad stelt voor om de PM-post voor het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP) af te wijzen totdat er overeenstemming is over een transitieplan dat voldoet aan robuustheidscriteria. Ook wordt het Dagelijks Bestuur verzocht om kostenneutraliteit te overwegen bij de verdere implementatie van de Omgevingswet en de U&H-strategie. De indexatie van de bijdrage is vastgesteld op 3,94%, conform de afspraken in de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR). De raad benadrukt dat de verdere implementatie van de Omgevingswet en de U&H-strategie zoveel mogelijk kostenneutraal moet zijn. Er zijn geen alternatieven voor de zienswijze, en het niet indienen ervan kan worden gezien als instemming met de voorgestelde aanpak en financiële verhoging. De beslissing van de raad wordt aan het Dagelijks Bestuur van OD NHN kenbaar gemaakt, dat vervolgens een bestuurlijke reactie formuleert.
-
Raadsvoorstel concept kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze concept kadernota 2025 OD NHN". Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad op de concept kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen, met name gericht op het afwijzen van de PM-post voor het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP) totdat er overeenstemming is over het transitieplan. Daarnaast wordt het Dagelijks Bestuur verzocht om kostenneutraliteit te overwegen bij de verdere implementatie van de Omgevingswet en de Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H strategie).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de voorgestelde zienswijze. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse van de gevolgen van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota, waarmee zij hun standpunt kenbaar maken over de beleidsmatige en financiële kaders van de OD NHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de PM-post voor het IBP willen afwijzen en of zij aandringen op kostenneutraliteit bij de implementatie van de Omgevingswet en U&H strategie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van kostenneutraliteit is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze willen indienen, inclusief het afwijzen van de PM-post voor het IBP en het verzoek om kostenneutraliteit.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, behalve afstemming met de gemeente Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de U&H strategie zich richt op maatschappelijke transities zoals energie en klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een geschatte structurele verhoging van 2,7 miljoen euro voor een robuuste omgevingsdienst. Er is geen dekking aangegeven voor deze verhoging, en de raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen tegen deze verhoging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Concept kadernota 2025 Interbestuurlijk programma (IBP) Transitieplan Omgevingswet Uitvoerings- & Handhavingsstrategie (U&H strategie) Robuustheidscriteria Kostenneutraliteit Indexatie bijdrage Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.4.2 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord - Zienswijze
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) als gevolg van aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijzigingen, die per 1 juli 2022 zijn ingevoerd, beogen gemeenteraden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de regelingen waaraan zij deelnemen. Op basis van deze kaders zijn de regelingen in concept gewijzigd. De raad kan tot 1 maart 2024 een zienswijze indienen op het concept. Het voorstel is om geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen in lijn zijn met de wettelijke eisen en afgestemd zijn met de betrokken raden. Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan dit voorstel. De definitieve vaststelling van de regelingen vindt plaats in mei of juni 2024, waarna ze per 1 juli 2024 van kracht worden.
-
Raadsvoorstel zienswijze op concept Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op concept Gemeenschappelijke Regeling OD NHN
Samenvatting: Het voorstel betreft de mogelijkheid voor de gemeenteraad om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed moeten geven op dergelijke regelingen. De wijzigingen zijn regionaal voorbereid en afgestemd met gemeentelijke medewerkers en een afvaardiging van de raden. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen voldoen aan de wettelijke en kaderstellende eisen. Er zijn geen financiële gevolgen of participatie van inwoners bij deze technische wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, de wettelijke kaders, en de procedurele stappen die zijn genomen. Het biedt een duidelijk overzicht van de wijzigingen en de redenen waarom geen zienswijze wordt aanbevolen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de GR. Dit is een formele stap in het proces om de wijzigingen te toetsen aan de vastgestelde kaders en wettelijke eisen.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil afgeven. Dit kan impliceren dat de raad akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere opmerkingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en de uiteindelijke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij een zienswijze willen afgeven op de wijziging van de GR OD NHN. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze af te geven.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners bij deze wijzigingen, aangezien het om technische en juridische aanpassingen gaat. De participatie is beperkt tot gemeentelijke medewerkers en een afvaardiging van de raden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en procedurele wijzigingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen Zienswijze Regietafel Gemeenschappelijke regelingen Participatie Informatieplicht Algemeen Bestuur Kaderstellend besluit Noord-Holland Noord Omgevingsdienst NHNVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.5.1 Kadernota Zaffier 2025 - Zienswijze
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de Concept Kadernota Zaffier 2025. Deze kadernota, die jaarlijks door de gemeenschappelijke regeling Zaffier wordt aangeboden, bevat de plannen voor 2025 op het gebied van re-integratie, participatie, werk, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering. Zaffier, operationeel sinds januari 2023, streeft naar innovatie en sociale impact. De begroting van Zaffier voldoet aan de eerder vastgestelde afspraken en de financiële uitgangspunten. Voor Dijk en Waard betekent dit een verhoging van de uitvoeringskosten met € 254.000, inclusief regelingen voor bezwaar en beroep, vroegsignalering en Check-In. Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, en er vindt geen actieve communicatie plaats. Het dagelijks bestuur van Zaffier zal een bestuurlijke reactie formuleren op eventuele zienswijzen van andere gemeenten. De definitieve vaststelling van de kadernota vindt plaats op 15 februari 2024.
-
Raadsvoorstel Zienswijze concept Kadernota gemeenschappelijke regeling Zaffier 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze concept Kadernota Zaffier 2025". Het voorstel betreft de jaarlijkse procedure waarbij de gemeenschappelijke regeling Zaffier haar concept kadernota voor 2025 aan de deelnemende gemeenten voorlegt. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om een zienswijze te geven. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze in te dienen. De kadernota bevat de speerpunten en vernieuwingen voor 2025, die na verwerking van eventuele zienswijzen in de begroting worden opgenomen. Zaffier richt zich op re-integratie, participatie, werk, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante informatie bevat over de kadernota en de procedure voor het indienen van een zienswijze. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, wat suggereert dat het voorstel als afdoende wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de concept kadernota van Zaffier. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de huidige inhoud van de kadernota.
Politieke keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen. Door geen zienswijze in te dienen, geeft de raad aan akkoord te gaan met de voorgestelde plannen en financiële kaders van Zaffier.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar het bevat wel duidelijke financiële afspraken en kaders. Er zijn geen directe inconsequenties in het voorstel, aangezien er geen zienswijze wordt ingediend.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorgestelde besluit is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat betekent dat de betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden niet is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een indexatie van 3,9%, wat resulteert in een verhoging van € 254.000 voor Dijk en Waard. Dit wordt gedekt door de kadernota 2025 van Dijk en Waard. Er is ook een verhoging van € 102.000 voor beschut werken, waarvan € 40.000 gedekt is door een hogere rijksbijdrage. De overige bijdragen zijn vraaggestuurd en worden later in de P&C Cyclus verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Kadernota 2025 Gemeenschappelijke regeling Re-integratie Participatie Schuldhulpverlening Inburgering Innovatievermogen Sociale impact Financiële kadersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.5.2 Wijziging gemeenschappelijke Zaffier - Zienswijze
Samenvatting
De tekst betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Zaffier als gevolg van aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wetswijziging, die per 1 juli 2022 is ingevoerd, heeft als doel gemeenteraden meer invloed te geven op de GR'en. Alle gemeenteraden in Noord-Holland Noord hebben tussen eind september en begin november 2023 kaders vastgesteld voor de GR'en waaraan zij deelnemen. Op basis van deze kaders zijn de GR'en in concept gewijzigd. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft besloten geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR Zaffier. De wijzigingen zijn conform het kaderstellende besluit van 10 oktober 2023 en bevatten ook een technische wijziging met betrekking tot het Overgangsrecht WNK en HalteWerk naar Zaffier. De wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er wordt niet actief met inwoners over gecommuniceerd. Gemeenteraden moeten hun zienswijzen voor 1 maart 2024 kenbaar maken, waarna de definitieve besluitvorming in mei of juni 2024 volgt. De gewijzigde regelingen worden dan gepubliceerd en zijn per 1 juli 2024 van kracht.
-
Raadsvoorstel zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Zaffier 2023-2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze concept wijziging GR Zaffier". Het doel van de wijzigingen is om de gemeenteraad meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen (GR’en) door aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De raad van Dijk en Waard heeft kaders vastgesteld voor deze regelingen, en op basis daarvan zijn de regelingen in concept gewijzigd. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR Zaffier, omdat deze al conform de vastgestelde kaders is aangepast. De definitieve goedkeuring van de wijzigingen wordt na april 2024 verwacht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen duidelijk uiteenzet. Het bevat ook relevante bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de conceptwijzigingen van de GR Zaffier. In dit geval wordt voorgesteld geen zienswijze af te geven, aangezien de wijzigingen al conform de vastgestelde kaders zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze af te geven. Dit is een politieke keuze die afhangt van de tevredenheid van de raad met de voorgestelde wijzigingen en de mate van invloed die zij willen uitoefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor het indienen van zienswijzen en de uiteindelijke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR Zaffier.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest, aangezien het om technische en juridische wijzigingen gaat. De wijzigingen zijn onder leiding van de regietafel en ambtelijk juridisch getoetst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en bestuurlijke wijzigingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Gemeenschappelijke regelingen (GR) Zaffier Wijzigingen Regietafel Kaderstellend besluit Technische wijziging Overgangsrecht Noord-Holland Noord (NHN)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.6 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden 2024 - Zienswijze
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor de GGD Hollands Noorden, in lijn met de aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op de GR's. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op de wijzigingen, inclusief de toevoeging van de taak 'uitvoering In control of alcohol en drugs', die structureel wordt ondergebracht in de GR. Dit programma, dat al incidenteel werd uitgevoerd, richt zich op het verminderen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren. De deelnemersbijdrage voor dit programma wordt vanaf 1 juli 2024 verhoogd van €0,50 naar €0,54 per inwoner en jaarlijks geïndexeerd. De wijzigingen zijn juridisch getoetst en participatie van inwoners was niet nodig vanwege het technische karakter. De raad heeft tot 1 maart 2024 om zienswijzen kenbaar te maken, waarna de definitieve besluitvorming in mei of juni 2024 volgt. De gewijzigde regelingen worden per 1 juli 2024 van kracht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze concept GR GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden, in lijn met de aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om gemeenteraden meer invloed te geven op de GR's. Een belangrijke toevoeging is de structurele opname van de taak 'In control of alcohol en drugs', die voorheen incidenteel werd uitgevoerd. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven op deze wijzigingen en de structurele financiering van deze taak goed te keuren, met een jaarlijkse indexatie van de bijdrage per inwoner.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide uitleg van de wijzigingen, de achtergrond van de wetgeving, en de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed doordacht is.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op het concept van de GR. Hoewel het voorstel suggereert geen zienswijze af te geven, heeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vaststelling van de GR.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de structurele opname van de taak 'In control of alcohol en drugs' in de GR en de bijbehorende financiële bijdrage. Dit omvat ook de keuze om geen zienswijze af te geven op de voorgestelde wijzigingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelen en financiële implicaties zijn helder omschreven.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de wijziging van de GR en de structurele financiering van de taak 'In control of alcohol en drugs' goed te keuren.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners geweest bij deze technisch-juridische wijzigingen. De wijzigingen zijn onder leiding van de regietafel en juridisch getoetst.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op de structurele borging van de taak en de financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een structurele bijdrage van €0,54 per inwoner, met jaarlijkse indexatie. De verschuiving van de financiering naar de GR wordt gedekt binnen de bestaande begroting van taakveld 7.1 Volksgezondheid, met een totale toevoeging van €23.972 aan de GR.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden In control of alcohol en drugs Wijzigingen Gemeenschappelijke regelingen Volksgezondheid Structurele bijdrage Indexatie Regietafel FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 2 Vaststellen agenda gemeenteraadsvergadering
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 3.b Benoemen vertegenwoordigers in diverse gemeenschappelijke regelingen
Gemeente Dijk en Waard benoemt E. Leibrand als vertegenwoordiger in regionale besturen
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Dijk en Waard is besloten om wethouder E. Leibrand te benoemen als lid van het algemeen bestuur van zowel Vuilverbranding Alkmaar als Recreatieschap Geestmerambacht. Deze benoemingen zijn essentieel voor de wettelijke vertegenwoordiging van de gemeente in deze gemeenschappelijke regelingen.
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard maakt deel uit van verschillende gemeenschappelijke regelingen, waaronder Vuilverbranding Alkmaar en Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeenteraad moet vertegenwoordigers benoemen voor deze regelingen. Het voorstel is om E. Leibrand te benoemen als lid van het algemeen bestuur van beide regelingen. Dit besluit zorgt ervoor dat de vertegenwoordiging van Dijk en Waard voldoet aan de wettelijke vereisten. De benoemingen zijn noodzakelijk vanwege de deelname van de gemeente aan deze gemengde regelingen, waar zowel college- als raadsbevoegdheden van toepassing zijn. Er zijn geen risico's of financiële consequenties verbonden aan deze benoemingen, en er zijn geen alternatieven, aangezien de regelingen de benoemingen verplichten. De betrokken gemeenschappelijke regelingen worden schriftelijk op de hoogte gebracht van het besluit.
-
Raadsvoorstel Benoemen van vertegenwoordigers in diverse gemeenschappelijke regelingen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Benoemen Wethouders in Diverse Gemeenschappelijke Regelingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van wethouders in diverse gemeenschappelijke regelingen, specifiek voor de regelingen Vuilverbranding Alkmaar en Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om E. Leibrand te benoemen als lid van het algemeen bestuur van beide regelingen. Dit is noodzakelijk vanwege de wettelijke vereisten en de recente wisselingen in de vertegenwoordiging van de gemeente.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de wettelijke kaders en de specifieke benoemingen beschrijft. Er zijn geen alternatieven of financiële gevolgen, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel ten goede komt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de benoemingen te formaliseren, zoals voorgeschreven door de gemeenschappelijke regelingen en de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoemingen dwingend zijn voorgeschreven. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaat de juiste vertegenwoordiger is.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen, maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, gezien de eenvoud van het besluit.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om E. Leibrand te benoemen in de genoemde besturen van de gemeenschappelijke regelingen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie bij deze benoemingen, wat gebruikelijk is voor dit soort formele besluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het puur om bestuurlijke benoemingen gaat.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, wat expliciet wordt vermeld.
In conclusie, het voorstel is een administratieve formaliteit zonder financiële of politieke complicaties, en de raad wordt gevraagd om de benoemingen te bevestigen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regelingen E. Leibrand Recreatieschap Geestmerambacht Openbaar lichaam vuilverbranding Alkmaar Benoemen Vertegenwoordigers Collegebevoegdheden Raadsbevoegdheden Governance BedrijfsvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 4 Vragenkwartier Dijk en Waard
Robert Vermeulen - VVD
Ben Hoejenbos
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Robert Vermeulen - VVD
Ben Hoejenbos
John Does - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 19 december 2023 en 23 januari 2024
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 6 Lijst ingekomen stukken
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 7 Hamerstukken
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 7.7 Kadernota 2025 GR Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. - Zienswijze
Samenvatting
De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept kadernota 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). De concept kadernota, die de speerpunten en vernieuwingen voor 2025 schetst, geeft geen aanleiding tot een zienswijze omdat er geen beleidsmatige ontwikkelingen zijn die het financiële perspectief veranderen. De GR VVI heeft beperkte invloed op financiële stromen en geen eigen personeel of kantoorruimte, waardoor beleidsmatige keuzes niet van invloed zijn op de geldstromen. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s verbonden aan het besluit, en er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. Het besluit wordt gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de VVI, dat een bestuurlijke reactie formuleert en de kadernota definitief vaststelt.
-
Raadsvoorstel zienswijze concept kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.opdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Concept kadernota 2025 Gemeenschappelijke regelingen (GR) Zienswijze Begroting Afvalstoffen Wet Milieubeheer Financiële stromen Regietafel Noord-Holland Noord HVC (aandeelhouder)Verfijning van de zoekopdracht:
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 8 Bespreekstukken
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 8.1 Wijziging verordening Jeugd en WMO
Gemeenteraad Dijk en Waard: Verordening Jeugdhulp en Wmo 2024 in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 10 oktober 2023 de verordening voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning voor 2024 vastgesteld. Het college stelt nu voor om deze verordening met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 op drie punten te wijzigen. Deze wijzigingen hebben geleid tot een levendig debat binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de politieke avond op 6 februari stond de verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning voor 2024 centraal. Het voorstel van het college om de verordening op drie punten te wijzigen, zorgde voor een levendige discussie. De wijzigingen betreffen het niet verstrekken van een persoonsgebonden budget (pgb) voor logeeropvang binnen het sociaal netwerk, het hanteren van een tarief van € 20 per uur voor begeleiding van jeugd, en het vervangen van de term 'thuisondersteuning' door 'huishoudelijke hulp' binnen de Wmo.Discussie over Tarieven
Het debat spitste zich vooral toe op het voorgestelde tarief van € 20 per uur voor begeleiding van jeugd door personen uit het eigen sociale netwerk. Mevrouw Boscher diende een amendement in om dit tarief te koppelen aan de cao's voor verpleeg- en verzorgingstehuizen en thuiszorg, wat zou neerkomen op € 23,23 per uur. "Het gaat om gelijke zorg, dus moet er ook sprake zijn van gelijke beloning," betoogde Boscher.
De wethouder, de heer Rep, benadrukte dat de gemeente wacht op een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep voordat er wijzigingen worden doorgevoerd. "We willen voorkomen dat we straks moeten terugvorderen als de uitspraak anders uitvalt," aldus Rep. Hij gaf aan dat zodra de uitspraak er is, de gemeente deze direct zal toepassen.
Financiële Overwegingen
Een ander punt van discussie was de financiële impact van de wijzigingen. De gemeente verwacht een besparing van € 10.000 tot € 15.000 door het hanteren van het lagere tarief. Mevrouw Boscher uitte haar zorgen over de mogelijke juridische kosten die kunnen ontstaan als gevolg van ongelijkheid in de tarieven.
Besluitvorming
Na een uitgebreide discussie stemde de raad over het amendement van mevrouw Boscher, dat uiteindelijk werd verworpen. De meerderheid van de raad stemde in met het voorstel van het college om het tarief van € 20 per uur te hanteren, in afwachting van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep.
De verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning voor 2024, met de voorgestelde wijzigingen, werd daarmee aangenomen. De gemeente zal de betrokken inwoners informeren over de aanpassingen en de verordening publiceren op verschillende platforms.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft op 10 oktober 2023 de verordening voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning voor 2024 vastgesteld. Het college stelt nu voor om deze verordening met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 op drie punten te wijzigen. De wijzigingen omvatten het niet verstrekken van een persoonsgebonden budget (pgb) voor logeeropvang binnen het sociaal netwerk, het hanteren van een tarief van € 20 per uur voor begeleiding van jeugd, en het vervangen van de term 'thuisondersteuning' door 'huishoudelijke hulp' binnen de Wmo. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de verordening in lijn te brengen met de huidige wet- en regelgeving en jurisprudentie. De wijzigingen hebben een positief financieel effect voor de gemeente en worden gecommuniceerd aan de betrokken inwoners. De aangepaste verordening zal worden gepubliceerd op verschillende platforms.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Tarief Begeleiding Jeugd
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het uurtarief voor informele begeleiding van jeugd te verhogen van €20 naar een bedrag dat aansluit bij de Cao's voor verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg. Dit is in lijn met een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, die stelt dat PGB-tarieven voor huishoudelijke ondersteuning en begeleiding moeten worden vastgesteld op basis van relevante Cao's. Het doel is om ongelijkheid in tarieven binnen de informele zorg te voorkomen. Het amendement vraagt de raad om het uurtarief te koppelen aan de Cao's, met een richtlijn van €23,23 per uur.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de juridische achtergrond en de financiële implicaties van de wijziging behandelt. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële analyses en een bredere impactbeoordeling.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorgestelde tarief in lijn is met de beleidsdoelstellingen en financiële mogelijkheden van de gemeente. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor eerlijke en rechtvaardige tarieven binnen de jeugdwet.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze het huidige tarief van €20 willen handhaven of het willen verhogen naar het voorgestelde bedrag van €23,23. Dit besluit heeft implicaties voor de gemeentelijke begroting en de toegankelijkheid van zorg.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke haalbaarheidsanalyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen en het uurtarief voor informele begeleiding van jeugd aanpassen aan de Cao's voor verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of betrokkenen bij de totstandkoming van het amendement.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel impliceert een verhoging van de kosten voor informele begeleiding van jeugd. Er wordt echter niet duidelijk aangegeven hoe deze verhoging gedekt zal worden binnen de gemeentelijke begroting. Een gedetailleerde financiële dekking zou nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uurtarief Informele begeleiding Jeugdwet Cao's Verpleeg- en verzorgingshuizen Thuiszorg PGB (Persoonsgebonden Budget) Centrale Raad van Beroep (CRvB) Ongelijkheid TarievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging van de verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Dijk en Waard 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de verordening voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Dijk en Waard, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024. De wijzigingen omvatten het niet verstrekken van een persoonsgebonden budget (pgb) voor logeeropvang binnen het sociaal netwerk, het hanteren van een vast tarief van € 20 per uur voor jeugdbegeleiding, en het vervangen van de term 'thuisondersteuning' door 'huishoudelijke hulp' binnen de Wmo. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de verordening in lijn te brengen met de huidige wet- en regelgeving en jurisprudentie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke wijzigingen en argumenten voor elke aanpassing. Het biedt echter beperkte informatie over de participatie van belanghebbenden en de duurzaamheidseffecten.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde wijzigingen goedkeuren en besluiten of deze met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 worden ingevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de hoogte van het pgb-tarief voor jeugdbegeleiding en de terminologie binnen de Wmo. Er moet ook worden overwogen of de wijzigingen voldoende recht doen aan de behoeften van de betrokkenen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onzekerheden, zoals de mogelijke toekomstige uitspraken van de CRvB die de verordening kunnen beïnvloeden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen goed te keuren en deze met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 in te laten gaan.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie van belanghebbenden in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft een positief financieel effect voor de gemeente, geschat tussen de € 10.000 en € 15.000, door het lagere tarief voor toekomstige pgb's. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het een besparing betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp Maatschappelijke ondersteuning Persoonsgebonden budget (pgb) Sociaal netwerk Logeeropvang Begeleiding Huishoudelijke hulp Wmo Centrale Raad van Beroep (CRvB)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Dijk en Waard 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Dijk en Waard 2024". Het voorstel beoogt de harmonisatie van vier oude verordeningen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard tot één gecombineerde verordening voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Deze verordening regelt de rechten en plichten van inwoners met een hulpvraag en vormt het juridisch kader voor maatwerkvoorzieningen vanuit de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het doel is om beleid en regelgeving in lijn te brengen met lokale en landelijke ontwikkelingen en om een integrale benadering van hulpvragen te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de juridische als praktische aspecten van de harmonisatie behandelt. Het bevat een duidelijke motivering voor de wijzigingen en benoemt de relevante wet- en regelgeving.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en om te zorgen voor een geharmoniseerde aanpak binnen de nieuwe gemeente Dijk en Waard.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de gecombineerde verordening, wat een stap is richting een integrale benadering van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Dit omvat keuzes over de harmonisatie van tarieven en voorwaarden voor persoonsgebonden budgetten (pgb's).
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een deadline van 1 januari 2024 heeft. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de financiële gevolgen van de pgb-aanpassingen, die nog niet volledig zijn ingeschat.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning gemeente Dijk en Waard 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte externe participatie geweest. De Cliënten Adviesraad (CAR) heeft input geleverd, die waar mogelijk is verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het harmoniseren van de verordening zelf heeft geen directe financiële gevolgen. Echter, de actualisatie van pgb-tarieven kan financiële effecten hebben, hoewel deze nog niet zijn gekwantificeerd. Dit is een juridische ontwikkeling waaraan de gemeente moet voldoen.
In conclusie, het voorstel is een noodzakelijke stap voor de harmonisatie van beleid na de gemeentelijke fusie, met aandacht voor juridische en praktische aspecten, maar met onduidelijkheden over de financiële impact van bepaalde wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning Harmonisatie Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Jeugdwet Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK) Sociaal netwerk Persoonsgebonden budget (pgb) Centrale Raad van Beroep (CRvB) Fusie ActualisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Véronique Wanst
Véronique Wanst
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Anja Grim - D66
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Anja Grim - D66
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Véronique Wanst
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Naïma Ajouaau
Naïma Ajouaau
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Naïma Ajouaau
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Robert Vermeulen - VVD
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
00:26:42 - 00:32:19 - 00:33:22 - 00:34:24 - 00:35:39 - 00:36:03 - 00:38:11 - 00:38:43 - 00:38:44 - 00:39:14 - 00:39:56 - 00:40:49 - 00:40:51 - 00:41:46 - 00:43:33 - 00:43:41 - 00:44:23 - 00:44:49 - 00:45:22 - 00:46:06 - 00:46:13 - 00:46:51 - 00:47:11 - 00:47:30 - 00:47:44 - 00:48:46 - 00:49:10 - 00:49:22 - 00:49:29 - 00:49:43 - 00:50:15 - 00:50:57 - 00:51:18 - 00:51:23 - 00:51:27 - 00:52:27 - 00:53:12
Rob Lute - Forum voor Democratie (FVD)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Willem Jan Mandersloot - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Agendapunt 8.2 Kadernota 2025 GGD Hollands Noorden - Zienswijze
Gemeenteraad Dijk en Waard eist meer grip op GGD-uitgaven
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft tijdens een recent debat de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden kritisch onder de loep genomen. De raad dringt aan op meer controle over de bedrijfsvoering en financiële risico's van de GGD.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Dijk en Waard werd de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden besproken. De kadernota, die de basis vormt voor de begroting van de GGD, werd met argusogen bekeken door de raadsleden. De gemeenteraad benadrukte de noodzaak van tijdige informatie over financiële risico's en eiste duidelijkheid over een taakstelling van €280.000 voor informatiebeveiliging en privacybescherming."Deze raad is op zoek naar grip en controle op de uitgaven en bedrijfsvoering van de GGD," verklaarde raadslid Lammers. Samen met GroenLinks en de PvdA diende zij een amendement in dat raadsbreed werd gesteund. Het amendement vraagt de GGD om drie concrete scenario's voor besparingen in 2026 te presenteren. "Hiermee hopen wij dat wij als raad weer meer grip krijgen," aldus Lammers.
De wethouder toonde zich positief over het amendement en gaf aan het als besluitpunt toe te voegen aan de zienswijze. "Ik voel mij gesterkt met dit amendement en ga daar graag mee op pad richting het algemeen bestuur," reageerde de wethouder.
De gemeenteraad stemde unaniem voor het amendement en de aangepaste zienswijze. Hiermee wordt de GGD opgedragen om de gemeente tijdig te informeren over financiële risico's en om binnen de eigen bedrijfsvoering financiële ruimte te creëren voor de kosten van informatiebeveiliging en privacybescherming.
Naast de GGD-kadernota werd ook de kadernota 2025 van de Veiligheidsregio Noord Holland Noord besproken. De raad gaf aan dat de wettelijke eisen een grote druk op de brandweerorganisatie leggen en drong aan op een brief aan het Rijk om hiervoor een oplossing te bieden. Ook hier werd unaniem ingestemd met de voorgestelde zienswijze.
Met deze besluiten hoopt de gemeenteraad van Dijk en Waard meer grip te krijgen op de financiële en operationele aspecten van de GGD en de brandweer, en zo de belangen van de inwoners beter te kunnen behartigen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard bespreekt de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden (GGD HN) en wordt gevraagd een zienswijze in te dienen. De kadernota bevat de plannen voor 2025 en vormt de basis voor de begroting van de GGD. De raad stelt voor dat de GGD de gemeente tijdig informeert over financiële risico's en duidelijkheid biedt over een taakstelling van €280.000 voor informatiebeveiliging en privacybescherming. De GGD moet binnen de eigen bedrijfsvoering financiële ruimte creëren voor deze kosten. De kadernota houdt rekening met een indexatie van 3,9%, wat leidt tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage met ongeveer €420.000. De gemeenteraad moet voor 1 maart 2024 een besluit nemen over de zienswijze, waarna de GGD de begroting voor 2025 opstelt. Er zijn geen alternatieve zienswijzen overwogen en er heeft geen participatie of inspraak plaatsgevonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Amendement Kadernota GGD - Scenario's ravijnjaar 2026". Het richt zich op het verbeteren van de financiële voorspelbaarheid en grip op de financiën van de GGD, in het licht van verwachte bezuinigingen in 2026. Het amendement stelt voor dat de GGD drie scenario's ontwikkelt voor mogelijke besparingen, inclusief de gevolgen voor dienstverlening en wettelijke taken, zonder dat de kwaliteit van de dienstverlening wordt aangetast. De raad wordt gevraagd om het algemeen bestuur van de GGD te verzoeken deze scenario's te rapporteren en de raad actief te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak van financiële grip en voorspelbaarheid adresseert en concrete stappen voorstelt, zoals het ontwikkelen van scenario's. Echter, het mist specifieke details over hoe de kwaliteit van de dienstverlening gegarandeerd blijft.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement goed te keuren en het algemeen bestuur van de GGD te verzoeken om de voorgestelde scenario's te ontwikkelen en te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verzoek aan de GGD om scenario's te ontwikkelen en of ze de voorgestelde aanpak voor financiële besparingen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (kadernota 2026), maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete criteria voor de kwaliteit van dienstverlening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het behouden van kwaliteit bij bezuinigingen kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren en het algemeen bestuur van de GGD te verzoeken de scenario's te ontwikkelen en te rapporteren.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van stakeholders of inwoners in het proces van scenario-ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat er financiële gevolgen zijn door de verwachte bezuinigingen, maar biedt geen gedetailleerde dekking of oplossingen voor deze gevolgen. Het richt zich op het verkrijgen van inzicht in mogelijke besparingen en de impact daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Financiële huishouding Gemeentefonds Bezuinigingen Gemeenschappelijke regelingen Kadernota 2026 Dienstverlening Scenario's Besparingen VoorspelbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Concept kadernota 2025 GGD HN Amendement Kadernota Scenario's ravijnjaar 2026 Risico's Burap Taakstelling Informatiebeveiliging PrivacybeschermingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze concept kadernota 2025 GGD HN". De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd een zienswijze in te dienen over de concept kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden. De kadernota schetst de plannen voor 2025, met als doel de gezondheid en veiligheid van inwoners te bevorderen. De raad wordt gevraagd om de GGD te instrueren om tijdig te informeren over financiële risico's en om duidelijkheid te geven over een taakstelling van €280.000 voor informatiebeveiliging en privacybescherming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke instructies voor de GGD en een overzicht van de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven overwogen, wat kan wijzen op een gebrek aan diepgang in de overwegingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de concept kadernota, waarmee zij invloed uitoefenen op de uiteindelijke begroting van de GGD voor 2025.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze en de financiële prioriteiten zoals gesteld door de GGD, met name de focus op informatiebeveiliging en privacybescherming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke opdrachten en deadlines bevat. Echter, de invulling van de taakstelling van €280.000 is nog onzeker, wat een inconsequentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze indienen bij de GGD HN.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage met ongeveer €420.000 door indexatie. Dit past binnen de begroting van Dijk en Waard, en er is geen extra bijstelling nodig naast de indexatie. De dekking lijkt voldoende te zijn binnen de huidige financiële kaders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 GGD Hollands Noorden (GGD HN) Zienswijze Informatiebeveiliging Privacybescherming Financiële risico's Gezondheid Indexatie Begroting TaakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Robert Vermeulen - VVD
Femke Lammerts-dekker
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Gerard Rep - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Agendapunt 8.3 Kadernota 2025 en Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord - Zienswijze
Brandweerplannen Noord-Holland Noord: Gemeenteraad Dijk en Waard in Dubio
De gemeenteraad van Dijk en Waard debatteerde over de toekomstplannen voor de brandweer in de regio. Hoewel er veel lof was voor de voorgestelde verbeteringen, leidde de mogelijke verplaatsing van het duikteam van Heerhugowaard naar Alkmaar tot verdeeldheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Dijk en Waard stond de Kadernota 2025 en het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) centraal. De plannen, die een investering van bijna 3 miljoen euro in 2025 vragen, zijn bedoeld om de brandweerorganisatie te versterken en te moderniseren. Gemeenten hebben tot 1 maart 2024 de tijd om hun zienswijzen in te dienen.De gemeenteraad was overwegend positief over de plannen, maar een specifiek onderdeel zorgde voor discussie: de verplaatsing van het duikteam van Heerhugowaard naar Alkmaar. "De mens is het grootste bezit, en dat geldt bij de brandweer misschien nog wel meer dan bij de meeste organisaties," benadrukte een raadslid van het CDA. Hij wees op de unieke rol van vrijwilligers binnen de brandweer en uitte zijn zorgen over de impact van de verplaatsing op het gemotiveerde duikteam in Heerhugowaard.
GroenLinks vroeg zich af wat de verplaatsing zou betekenen voor de vrijwilligers. "Moeten zij helemaal weg als de duiktaak naar Alkmaar gaat?" vroeg een raadslid. Het antwoord was dat de duiktaak in zijn geheel zou verdwijnen uit Heerhugowaard, wat gevolgen zou hebben voor het aantal vrijwilligers op de post.
De discussie werd verder aangezwengeld door vragen over de efficiëntie en noodzaak van de verplaatsing. "Als een duikteam goed functioneert, snappen we niet welk probleem we oplossen door het naar Alkmaar te verplaatsen," stelde het CDA-raadslid. Hij pleitte ervoor dat de raad achter de lokale brandweer zou staan en zich zou uitspreken tegen de verplaatsing.
Ondanks de zorgen over de verplaatsing, erkende de raad dat de VRNHN weloverwogen beslissingen had genomen na verschillende dialogen. "Er is goed nagedacht over de verplaatsing van de duiktaak naar Alkmaar," aldus een raadslid van een andere partij.
De uiteindelijke besluitvorming over de zienswijzen en de plannen van de VRNHN vindt plaats op 15 maart 2024. Tot die tijd blijft de gemeenteraad van Dijk en Waard in gesprek over de beste manier om de brandweerorganisatie te ondersteunen en te versterken, met oog voor zowel de financiële als de menselijke aspecten.
Samenvatting
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) heeft de Kadernota 2025 en het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 opgesteld, waarin plannen en investeringen voor de brandweer worden gepresenteerd. Gemeenten kunnen tot 1 maart 2024 hun zienswijzen indienen. De Kadernota 2025 bevat doelstellingen en kosten voor de komende jaren, terwijl het Meerjarenontwikkelplan zich richt op het versterken van de brandweerorganisatie, met aandacht voor vakbekwaamheid, paraatheid en modernisering. De gemeenteraad van Dijk en Waard wordt gevraagd om zienswijzen in te dienen, waaronder een verzoek aan het Rijk om financiële oplossingen te bieden voor de druk op de brandweerorganisatie. De raad wordt ook gevraagd kritisch te kijken naar de uitvoerbaarheid van de plannen en mogelijke bezuinigingen. Het plan vraagt om een investering van bijna 3 miljoen euro in 2025, met verdere investeringen in de daaropvolgende jaren. De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft geen opmerkingen op het Meerjarenontwikkelplan, dat oplossingen biedt voor knelpunten in de brandweerzorg. De financiële gevolgen voor de gemeente worden gespecificeerd, met een verwachte verhoging van de bijdrage aan de VRNHN. De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats op 15 maart 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijze kadernota VR en meerjarenplan brandweer - locatie duikteam". Het amendement stelt voor om de verplaatsing van de duiktaak van Heerhugowaard naar Alkmaar, zoals vermeld in het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027, te herzien. De indieners zijn van mening dat het duikteam in Heerhugowaard goed functioneert en dat de verplaatsing zou leiden tot verlies van capaciteit en motivatie bij de vrijwilligers. Ze pleiten voor het behoud van de duiktaak in Heerhugowaard om de lokale binding en de efficiëntie van de brandweer te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist een gedetailleerde onderbouwing van de voordelen van het behoud van de duiktaak in Heerhugowaard ten opzichte van de verplaatsing naar Alkmaar.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de zienswijze moet worden overgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige plannen van de Veiligheidsregio of het behouden van de duiktaak in Heerhugowaard, wat de voorkeur van de indieners is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan sterker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de zienswijze willen aanpassen om de duiktaak in Heerhugowaard te behouden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van betrokkenen is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duiktaak Heerhugowaard Alkmaar Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 Vrijwilligers Lokale duikcapaciteit Dagbezetting Zienswijze Kadernota 2025Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel VRNHN Kadernota 2025 en Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "VRNHN Kadernota 2025 en Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027". Het voorstel betreft de jaarlijkse kadernota van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) waarin de plannen voor 2025 worden gepresenteerd. De gemeenteraad wordt gevraagd om een zienswijze te geven. Het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 bevat voorstellen om de brandweerorganisatie te versterken, met aandacht voor vakbekwaamheid, paraatheid, beschikbaarheid en modernisering. De raad wordt gevraagd om een brief aan het Rijk te sturen over de financiële druk op de brandweer en om kritisch te kijken naar mogelijke bezuinigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke argumenten voor de voorgestelde investeringen en de noodzaak ervan. Het bevat ook een financiële onderbouwing en een overzicht van de uitdagingen en ontwikkelopgaven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kadernota 2025 en een reactie op het Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027. Deze zienswijzen en reacties worden meegenomen in de besluitvorming door de VRNHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijzen ondersteunt, waaronder het verzoek aan het Rijk voor extra financiering en het kritisch bekijken van bezuinigingsmogelijkheden. Ook moet de raad bepalen of zij instemt met de voorgestelde investeringen in de brandweer.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdspaden. Er zijn echter vragen over de haalbaarheid van het tijdspad voor personeelswerving en -training.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen en reacties indient en of zij instemt met de financiële implicaties van de plannen.
Participatie:
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel modernisering en innovatie impliciet bijdragen aan een duurzamere organisatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een extra investering van bijna 3 miljoen euro in 2025. De kosten worden verdeeld over de gemeenten, en er is een structurele indexatie van 3,9%. De dekking van deze kosten is een punt van zorg, gezien de beperkte ruimte in het Gemeentefonds en de financiële uitdagingen voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Kadernota 2025 Meerjarenontwikkelplan Brandweer 2024-2027 Brandweerorganisatie Investeringen Vakbekwaamheid Paraatheid en beschikbaarheid Modernisering Dekkingsplan 2024-2027 GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Robert Vermeulen - VVD
Jasper John - CDA
Robert Vermeulen - VVD
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Robert Vermeulen - VVD
Femke Lammerts-dekker
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Robert Vermeulen - VVD
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Femke Lammerts-dekker -
Agendapunt 8.4 Kadernota 2025 GR Recreatieschap Geestmerambacht - Zienswijze
Gemeenteraad unaniem akkoord met Kadernota 2025 voor Recreatieschap Geestmerambacht
Tijdens de raadsvergadering van 13 februari 2024 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de zienswijze op de Kadernota 2025 van het Recreatieschap Geestmerambacht. Deze nota, die de plannen voor 2025 uiteenzet, vormt de basis voor de programmabegroting van dat jaar.
Samenvatting
De tekst betreft de Kadernota 2025 van het GR Recreatieschap Geestmerambacht, die op 13 februari 2024 tijdens een raadsvergadering wordt besproken. De kadernota bevat plannen voor 2025 en vraagt om een zienswijze van de gemeenteraad. Deze zienswijzen worden verwerkt in de begroting voor 2025. De gemeente kan hiermee haar mening geven over de plannen en financiële kaders. Eerdere verzoeken om meer inzicht in projecten en financiën worden momenteel uitgewerkt, met een beschikbaar dashboard en herijking van inkomsten. De gemeenteraad verzoekt het Recreatieschap om de herijking van inkomsten te voorzien van kansrijkheid en risico's en de uitkomsten te delen met colleges en gemeenteraden. De kadernota 2025 is vastgesteld op 14 november 2023 en vormt de basis voor de programmabegroting 2025. De indexatie is aangepast van 3,6% naar 3,9%. De inzet blijft gericht op de vastgestelde ambities en het realiseren van de visie Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeenteraad wil betrokken blijven bij het proces, gezien de toekomstige governance. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s bij de voorgestelde zienswijze, en er is geen participatie of inspraak geweest over het voorstel. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt bij het dagelijks bestuur van het Recreatieschap, dat een bestuurlijke reactie formuleert.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "AMENDEMENT GEESTMERAMBACHT" en betreft een aanpassing op agendapunt 7.8: Kadernota 2025 GR Recreatieschap Geestmerambacht. Het amendement, ingediend door GroenLinks, stelt voor dat de herijking van de inkomsten uit het uitvoeringsprogramma tijdig met de colleges en gemeenteraden wordt gedeeld, zodat de raad op basis hiervan een discussie kan voeren. Het amendement voegt een specifieke termijn toe aan besluitpunt 1b, waarin wordt verzocht de uitkomsten van de herijking te delen vóór de begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling Geestmerambacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de inhoud van de herijking en de exacte termijn waarop deze gedeeld moet worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijziging in besluitpunt 1b wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het belangrijk vinden dat de herijking van de inkomsten tijdig wordt gedeeld en of ze de voorgestelde wijziging in besluitpunt 1b willen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de exacte termijn voor het delen van de herijking niet is gespecificeerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou het voorstel versterken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijziging in besluitpunt 1b van de Kadernota 2025.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, behalve dat de herijking gedeeld wordt met de colleges en gemeenteraden, wat een vorm van bestuurlijke participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op de procedurele kant van het delen van informatie over de herijking van inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geestmerambacht Herijking Inkomsten Uitvoeringsprogramma Kadernota 2025 Recreatieschap Begroting 2025 Gemeenschappelijke regeling Openbare vergadering GroenLinksVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kadernota 2025 GR Recreatieschap Geestmerambacht
Samenvatting: De Kadernota 2025 van het Recreatieschap Geestmerambacht bevat de plannen en financiële kaders voor het jaar 2025. Gemeenten, waaronder Dijk en Waard, worden gevraagd hun zienswijze te geven op deze nota. De nota richt zich op het beheer en de vernieuwing van recreatiegebieden en het uitvoeren van een inrichtings- en investeringsprogramma. Er is een verzoek om de herijking van inkomsten te voorzien van kansrijkheid en risico's en om de uitkomsten te delen met colleges en gemeenteraden. De nota benadrukt de noodzaak van een evenwichtig financieel perspectief en de betrokkenheid van gemeenten in het proces.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste aspecten van de kadernota en de bijbehorende zienswijze behandelt. Het biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige kaders en de noodzaak van herijking van inkomsten.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders van het Recreatieschap Geestmerambacht.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, die vraagt om meer inzicht in de kansrijkheid en risico's van de herijking van inkomsten en om deze informatie te delen met de betrokken gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of benchmarks. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de indexatieverschillen kunnen als verwarrend worden ervaren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze indient bij het Recreatieschap Geestmerambacht.
Participatie
Er is geen participatie of inspraak geweest over dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op een evenwicht tussen natuur en recreatie en het streven naar een financieel duurzaam recreatieschap.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een mogelijke herijking van inkomsten en een indexatieaanpassing. De dekking van eventuele tekorten wordt deels voorzien door bijdragen van participanten. De exacte financiële impact moet nog worden verwerkt in toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2025 Recreatieschap Geestmerambacht Zienswijze Herijking inkomsten Uitvoeringsprogramma Visie 2030 Dashboard Financieel perspectief Participantenbijdragen Bestuurlijke toekomstVerfijning van de zoekopdracht: