04-03-2025 Commissie Parelhof
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5.1 Regionaal beleidskader toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet (portefeuillehouder Leibbrand) - 22:15
Samenvatting
De gemeenten in de regio Alkmaar besteden jaarlijks meer geld aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet. Om misbruik en fraude te voorkomen, is er een regionaal beleidskader voor toezicht en handhaving opgesteld. Dit kader biedt een fundament voor het toezicht op de rechtmatigheid en kwaliteit van de zorg en ondersteuning. Het beleidskader moet zorgen voor samenhang en onderbouwing van toezichtactiviteiten, en is bedoeld om preventief te werken en onrechtmatigheden te voorkomen. Het document beschrijft de visie, uitgangspunten, vormen van toezicht, handhavingsmaatregelen, en samenwerkingspartners. Het beleidskader wordt regionaal en lokaal geïmplementeerd, waarbij lokale prioriteiten worden meegenomen. De gemeenteraad wordt gevraagd het beleidskader vast te stellen, wat geen directe financiële gevolgen heeft, maar wel kan leiden tot kosten bij de uitvoering. De Cliëntenadviesraad heeft advies uitgebracht met aanbevelingen voor verdere uitwerking van het beleid.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal beleidskader Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet". Het doel is om een stevig fundament te leggen voor adequaat toezicht en handhaving van de Wmo en Jeugdwet in de regio Alkmaar. Dit beleidskader richt zich op het voorkomen van onrechtmatig gebruik en het waarborgen van de kwaliteit van zorg en ondersteuning. Het document biedt een visie, uitgangspunten en richtlijnen voor toezicht en handhaving, en benadrukt samenwerking tussen gemeenten en andere betrokken partijen. Het uiteindelijke doel is om de financiële beheersbaarheid te verbeteren en de kwaliteit van zorg voor kwetsbare inwoners te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke visie en richtlijnen voor toezicht en handhaving. Het bevat ook een plan voor evaluatie en verbetering, wat wijst op een dynamische en aanpasbare aanpak.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de beslissingsbevoegdheid om het beleidskader vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het formaliseren van het toezicht- en handhavingsbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het beleidskader en de mate van investering in toezicht en handhaving, gezien de kosten en baten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en een tijdlijn voor evaluatie bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheden zijn een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Regionaal beleidskader Toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest van de Cliëntenadviesraad, die aanbevelingen heeft gedaan voor verdere uitwerking van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het beleidskader heeft geen directe financiële gevolgen, maar er kunnen kosten ontstaan bij de uitvoering van toezicht en handhaving. De dekking van deze kosten is onderdeel van de besluitvorming rond de Hervormingsagenda.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezicht en handhaving Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Jeugdwet Regionaal beleidskader Rechtmatigheid Kwaliteit van zorg Fraude Gemeentelijke samenwerking Preventie Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Vaststellen agenda - 20:10
Pauline Bovenkerk
Anja Grim - D66
Agendapunt 4.1 Evaluatie en vervolg Dorps- en wijkgericht werken (portefeuillehouders Langedijk en Leibbrand) - 20:15
Dorps- en Wijkgericht Werken: Gemeente Dijk en Waard Zet Volgende Stap
Na een succesvolle pilot in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk, kiest de gemeente Dijk en Waard voor een gebiedsgerichte aanpak. Het doel: samen met inwoners en organisaties lokale opgaven aanpakken. Maar de weg naar volledige implementatie is niet zonder uitdagingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van de gemeente Dijk en Waard werd het voorstel voor de evaluatie en het vervolg van het Dorps- en Wijkgericht werken besproken. Na een pilot in enkele wijken, is het plan om de aanpak uit te breiden naar de gehele gemeente. Dit betekent een verdeling in drie gebieden: Noordelijk Heerhugowaard, Zuidelijk Heerhugowaard en Langedijk. De pilot leverde waardevolle lessen op, maar voor een bredere implementatie zijn aanpassingen nodig.Positieve reacties, maar ook zorgen
De fracties van DOP, Senioren Dijk en Waard, en andere partijen reageerden overwegend positief op het voorstel. "Gebiedsgericht werken is voor ons belangrijk," aldus meneer Teselaar van de DOP. "Het is geen sprint, maar een marathon. We moeten dit samen doen met inwoners en stakeholders."
Mevrouw Visser van Senioren Dijk en Waard benadrukte het belang van voldoende middelen: "Het was bijna onmogelijk om met zo weinig budget een goede pilot uit te voeren. We hebben meer capaciteit nodig."
Financiële vraagtekens
Toch waren er ook zorgen, vooral over de financiële onderbouwing. De VVD en 50Plus vroegen zich af hoe de financiering eruit gaat zien. "Het blijft allemaal een beetje vaag," stelde meneer Churka van de VVD. "We willen keiharde garanties dat het binnen de huidige begroting past."
De wethouders gaven aan dat er gewerkt wordt aan een duidelijker financieel plaatje. "We gaan de uitdaging aan om die bandbreedte veel kleiner te maken," beloofde wethouder Langendijk.
Samenwerking en maatwerk
Een ander belangrijk punt was de samenwerking met maatschappelijke partners en het bieden van maatwerk in de verschillende wijken. "We moeten niet dogmatisch zijn," zei wethouder Langendijk. "Als blijkt dat andere combinaties nodig zijn, moeten we daar flexibel in zijn."
Conclusie en vervolgstappen
Het voorstel gaat als bespreekstuk naar de gemeenteraad op 18 maart. De wethouders hebben toegezegd voor die tijd met een duidelijker financieel overzicht te komen. De gemeenteraad zal dan beslissen of de plannen doorgang kunnen vinden.
De vergadering eindigde met een positieve noot, maar ook met de wetenschap dat er nog veel werk aan de winkel is. De gemeente Dijk en Waard staat aan de vooravond van een belangrijke verandering in de manier waarop zij met haar inwoners samenwerkt.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel over de evaluatie en het vervolg van het Dorps- en Wijkgericht werken in de gemeente Dijk en Waard. Na een pilot in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk, is besloten om gebiedsgericht werken in te voeren in de gehele gemeente, verdeeld in drie gebieden: Noordelijk Heerhugowaard, Zuidelijk Heerhugowaard en Langedijk. De pilot heeft waardevolle lessen opgeleverd, maar de werkwijze moet worden aangepast voor een bredere implementatie. Het voorstel omvat het beëindigen van de pilot, het verankeren van gebiedsgericht werken met een gebiedscyclus, en het aanwijzen van verantwoordelijke wethouders per gebied. Er is extra capaciteit en financiering nodig voor de implementatie, en de gemeenteraad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang. Het doel is om samen met inwoners en organisaties lokale opgaven aan te pakken. De tekst benadrukt het belang van een zorgvuldige implementatie en samenwerking met maatschappelijke partners.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie en vervolg Dorps- en wijkgericht werken". Het voorstel betreft de evaluatie van een pilotproject voor dorps- en wijkgericht werken in Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk. De pilot heeft lessen opgeleverd die nu worden gebruikt om gebiedsgericht werken in de gehele gemeente Dijk en Waard in te voeren. Het voorstel omvat het afronden van de pilot, het invoeren van gebiedsgericht werken in drie nieuwe gebieden, en het structureren van dit proces via een gebiedscyclus. Het college krijgt de opdracht om de implementatie te begeleiden en de gemeenteraad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke stappen en verantwoordelijkheden. Het bevat een evaluatie van de pilot, een plan voor de implementatie van gebiedsgericht werken, en een kader voor monitoring en rapportage. Het voorstel lijkt volledig, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en daarmee de geleerde lessen uit de pilot onderschrijven. De raad heeft ook de taak om het college te controleren op de uitvoering van het gebiedsgericht werken en de voortgang te monitoren via de P&C-cyclus en jaarlijkse reflectiebijeenkomsten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de schaal en indeling van de gebieden, de mate van bestuurlijke verantwoordelijkheid, en de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld voor de implementatie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de snelheid en prioritering van de implementatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter nog onduidelijkheden over de exacte financiële dekking en de beschikbaarheid van ambtelijke capaciteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geleerde lessen te onderschrijven, de pilot af te ronden, en gebiedsgericht werken in te voeren volgens de voorgestelde gebiedsindeling en gebiedscyclus.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van bewoners en maatschappelijke partners tijdens de pilotfase. Er is een plan om deze participatie voort te zetten en te versterken in de nieuwe gebiedsgerichte aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar het kan impliciet een rol spelen in de lokale en maatschappelijke opgaven die worden aangepakt.
Financiële gevolgen:
Er zijn extra incidentele middelen nodig voor de implementatie in 2025 en 2026. De exacte financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht en zullen afhankelijk zijn van de besluitvorming van de raad. Het college moet binnen de begroting financiering vinden of een separaat voorstel indienen als dat niet lukt. Vanaf 2027 worden geen extra kosten voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsgericht werken Pilot Evaluatie Gebiedscyclus Implementatie Startgebieden Gebiedsanalyse Participatie Capaciteit FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Anja Grim - D66
Joke Visser
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
00:04:32 - 00:08:37 - 00:09:13 - 00:10:03 - 00:10:25 - 00:10:44 - 00:11:06 - 00:11:29 - 00:12:12 - 00:15:36 - 00:18:41 - 00:19:13 - 00:21:32 - 00:27:53 - 00:31:06 - 00:33:45 - 00:38:03 - 00:38:39 - 00:39:19 - 00:39:50 - 00:40:11 - 00:42:23 - 00:42:24 - 00:43:56 - 00:44:33 - 00:48:52 - 00:49:17 - 00:51:52 - 00:53:15 - 00:53:56 - 00:54:11 - 00:55:23 - 00:56:19 - 00:56:38 - 00:57:12 - 00:57:31 - 00:58:31 - 01:00:30 - 01:01:23 - 01:01:26 - 01:01:47 - 01:02:03 - 01:03:53 - 01:04:02 - 01:12:11 - 01:12:12
Hudson Louis - PvdA
Perry Stet - D66
Agendapunt 4.2 Kredietaanvraag doorontwikkelvisie en strategie Stadshart (portefeuillehouder Langedijk) - 21:45
Nieuwe Glorie voor het Stadshart: Gemeenteraad Debatteert over Doorontwikkelvisie
De gemeenteraad van Dijk en Waard overweegt een voorbereidingskrediet van €150.000 toe te kennen voor de ontwikkeling van een Doorontwikkelvisie voor het Stadshart. Deze visie moet het gebied levendiger, economisch vitaler en groener maken. Tijdens het debat kwamen verschillende standpunten naar voren over de noodzaak en timing van deze investering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraadsvergadering van Dijk en Waard stond het voorstel voor een Doorontwikkelvisie voor het Stadshart centraal. Het doel van deze visie is om toekomstige ontwikkelingen in het gebied te structureren en te stimuleren, met een focus op levendigheid, economische vitaliteit en vergroening. De kosten voor het opstellen van deze visie worden geraamd op €150.000, exclusief btw.Meneer Poland van Lokaal Dijk en Waard toonde zich enthousiast over het voorstel. "Hoewel veel inwoners het stadshart alleen kennen als winkelgebied, hebben we nooit echt nagedacht over wat we met ons centrumgebied willen," stelde hij. Poland pleitte voor een heropleving van het uitgaansleven en kondigde een motie aan om samen met horecaondernemers en evenementenorganisatoren te onderzoeken welke kansen er zijn voor het stadshart.
De discussie werd verder aangezwengeld door de VVD, die zorgen uitte over mogelijke milieuzones in de toekomst. "We willen onze inwoners en ondernemers niet op extra onnodige kosten jagen," aldus meneer Turka van de VVD. Hij kondigde een motie aan om milieuzones uit te sluiten in de doorontwikkelvisie.
Niet iedereen was echter overtuigd van de noodzaak van het krediet op dit moment. Meneer van der Starre uitte zijn twijfels over de timing van het voorstel. "Waarom doen we dit nu? Er zijn nog zoveel projecten niet afgerond," stelde hij. Van der Starre pleitte voor een alternatieve aanpak waarbij eerst ideeën uit de gemeenschap worden verzameld voordat een duur bureau wordt ingehuurd.
Ondanks de verschillende meningen was er een overwegend positieve grondhouding ten opzichte van het voorstel. De wethouder benadrukte het belang van een integrale aanpak en nodigde de raad uit om mee te denken over de invulling van de visie. "Laten we met elkaar kijken hoe we er een bruisender plek van kunnen maken," aldus de wethouder.
Het voorstel zal als bespreekstuk terugkomen in de raadsvergadering van 18 maart, waarbij de aangekondigde moties verder besproken zullen worden. De gemeenteraad lijkt vastberaden om het Stadshart een nieuwe glorie te geven, maar de weg naar een definitieve visie is nog lang en vol discussie.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van €150.000 (exclusief btw) toe te kennen voor het opstellen van een Doorontwikkelvisie en -strategie voor het Stadshart. Deze visie is nodig om de toekomstige ontwikkelingen in het Stadshart te structureren en te stimuleren, met als doel het gebied levendiger, economisch vitaler, klimaatadaptiever en groener te maken. De visie moet marktpartijen aanmoedigen om bij te dragen aan de gewenste transformaties, zoals woningbouw en verbeterde mobiliteit. Er zijn al diverse initiatieven en projecten in het gebied, maar een integrale aanpak ontbreekt. De Doorontwikkelvisie en -strategie zullen participatief worden opgesteld met belangrijke stakeholders en moeten leiden tot een samenhangend kader voor toekomstige ontwikkelingen. De kosten voor de visie worden geraamd op €150.000 en er wordt gekeken naar mogelijke externe subsidies voor financiering. De uitvoering van de visie begint na goedkeuring van het krediet, met een verwachte oplevering van de conceptvisie in oktober 2025 en de definitieve versie begin 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Met een gerust hart je fiets parkeren bij het Station en Middenwaard
Samenvatting: De motie richt zich op het verbeteren van de veiligheid van fietsenstallingen in het Stadshart en Stationsgebied, waar fietsdiefstal een groeiend probleem is. De motie benadrukt de noodzaak om het gebruik van fietsen en openbaar vervoer te stimuleren door veilige parkeeroplossingen te bieden. Het stelt voor om de NS-fietsenstalling te bemensen en beveiligde stallingen nabij Middenwaard te realiseren. De gemeente wordt gevraagd om voor eind 2024 concrete maatregelen te ontwikkelen en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het suggereren van mogelijke oplossingen. Echter, het mist gedetailleerde financiële ramingen en een concreet plan van aanpak.
Rol van de Raad
De raad moet de motie goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Ze moeten ook de voortgang en resultaten evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze gemeentelijke middelen willen inzetten voor de bemensing van fietsenstallingen en of ze willen samenwerken met externe partijen zoals Zaffier en Rataplan.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden deadline (eind 2024), maar mist meetbare criteria en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en de voorgestelde maatregelen ondersteunen.
Participatie
Het voorstel suggereert samenwerking met organisaties zoals Zaffier en Rataplan, maar er is weinig informatie over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het stimuleren van fietsen en openbaar vervoer bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, en er is geen duidelijkheid over hoe de kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsdiefstal Beveiligde fietsenstalling Veiligheidsgevoel Integraal parkeerbeleid NS-station Personele bewaking Middenwaard Zaffier Rataplan Openbaar vervoerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afhandeling motie 'Een groen en bruisend Stadsplein'
Samenvatting: De gemeenteraad heeft de motie 'Een groen en bruisend Stadsplein' aangenomen, waarin wordt gevraagd om meer groen en activiteiten op het Stadsplein. Het college heeft stedenbouwkundig onderzoek laten uitvoeren door Kuiper Compagnons en het gemeentelijk ingenieursbureau, resulterend in twee schetsontwerpen: "De Groene Stadskamer" en "De Groene Stadstuin". Beide ontwerpen bieden verschillende benaderingen voor vergroening en activiteiten op het plein. De kosten worden geschat tussen € 1.500.000 en € 2.000.000. Verdere uitwerking en participatie zijn nodig. Het college wil na het zomerreces met de raad in gesprek over de plannen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van de denkrichtingen en de bijbehorende kostenindicaties. Echter, verdere details over de exacte uitvoering, zoals de soorten bomen en participatieprocessen, moeten nog worden uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de uiteindelijke plannen en het maken van keuzes tussen de voorgestelde denkrichtingen. Ze moeten ook beslissen over de financiering en prioritering binnen de gemeentelijke begroting.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen de twee voorgestelde ontwerpen en beslissen over de mate van vergroening en de soorten activiteiten die op het Stadsplein moeten worden gefaciliteerd. Daarnaast moeten ze beslissen over de financiering en of dit project prioriteit krijgt binnen de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke details en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar verdere specificatie is nodig voor een SMART-doelstelling.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welk ontwerp verder uitgewerkt moet worden en hoe de financiering geregeld zal worden. Ook moeten ze besluiten over de participatieprocessen die gevolgd moeten worden.
Participatie
Het voorstel erkent de noodzaak van een participatieproces, maar biedt nog geen gedetailleerd plan. Er zijn wel al interviews met ondernemers afgenomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op vergroening en het creëren van een milieuvriendelijker stadsplein.
Financiële Gevolgen
De kosten worden geschat tussen € 1.500.000 en € 2.000.000. Het voorstel geeft aan dat deze kosten nog niet in de Kadernota 2025 zijn opgenomen, wat betekent dat de raad moet beslissen hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergroening Stadsplein Motie Groene Stadskamer Groene Stadstuin Kuiper Compagnons Ontmoetingsruimte Participatieproces Schetsontwerpen KostenindicatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kredietaanvraag Doorontwikkelvisie en -strategie Stadshart". Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van €150.000 voor het opstellen van een Doorontwikkelvisie en -strategie voor het Stadshart. Deze visie en strategie zijn bedoeld om de toekomstige ontwikkeling van het Stadshart te structureren en te stimuleren, met aandacht voor woningbouw, klimaatadaptatie, energietransitie, mobiliteit en het veranderende winkellandschap. Het doel is om het Stadshart levendiger, economisch vitaler, klimaatadaptiever en groener te maken, met voldoende ruimte voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak, doelen en financiële aspecten. Er zijn echter nog onzekerheden over de uiteindelijke dekking van de kosten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van het voorbereidingskrediet en later over de uiteindelijke Doorontwikkelvisie en -strategie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde visie en strategie willen ondersteunen, inclusief de financiële investering en de focus op duurzaamheid, woningbouw en mobiliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor de uiteindelijke uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiering is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van €150.000 toe te kennen voor de ontwikkeling van de Doorontwikkelvisie en -strategie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met stakeholders, waaronder eigenaren, ondernemers en bewoners, via inloopbijeenkomsten en communicatiekanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor klimaatadaptatie, energietransitie en vergroening van het Stadshart.
Financiële gevolgen:
De kosten worden geraamd op €150.000, exclusief btw. De dekking is nog niet volledig uitgewerkt, maar er zijn mogelijkheden voor grondverkoop, grondexploitatie en externe subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doorontwikkelvisie Stadshart Ontwikkelstrategie Voorbereidingskrediet Woningbouwopgave Klimaatadaptatie Energietransitie Mobiliteitstransitie Vergroening ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Jasper John - CDA
Jasper John - CDA
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Milo Poland - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Pauline Bovenkerk
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Anja Grim - D66
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jasper John - CDA
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Pauline Bovenkerk
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Pauline Bovenkerk
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Anja Grim - D66
Pauline Bovenkerk
Pauline Bovenkerk
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Pauline Bovenkerk
Anja Grim - D66
Daan Pheijffer - D66
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Daan Pheijffer - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Daan Pheijffer - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Kees Tesselaar - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Sander Csurka - VVD
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
Jan van der Starre - 50PLUS
Anja Grim - D66
Anja Grim - D66
01:12:12 - 01:13:04 - 01:17:46 - 01:17:49 - 01:19:41 - 01:20:21 - 01:21:40 - 01:22:09 - 01:22:10 - 01:22:35 - 01:22:58 - 01:23:26 - 01:23:27 - 01:23:44 - 01:25:00 - 01:26:18 - 01:26:48 - 01:27:06 - 01:27:25 - 01:28:53 - 01:30:50 - 01:31:54 - 01:35:50 - 01:38:17 - 01:39:30 - 01:40:05 - 01:40:10 - 01:43:48 - 01:43:49 - 01:44:25 - 01:45:15 - 01:47:20 - 01:47:31 - 01:47:33 - 01:48:16 - 01:49:30 - 01:49:41 - 01:49:59 - 01:50:12 - 01:50:13 - 01:50:36 - 01:50:47 - 01:51:34 - 01:52:06 - 01:52:37 - 01:53:29 - 01:54:13 - 01:54:51 - 01:55:07 - 01:55:32 - 01:56:26 - 01:56:38 - 01:57:08 - 01:57:26 - 01:57:27 - 01:57:37
Jan van der Starre - 50PLUS
01:23:46 - 01:23:47 - 01:26:20 - 01:26:49 - 01:45:53 - 01:47:21 - 01:48:19 - 01:49:40 - 01:49:42 - 01:50:02 - 01:50:14 - 01:50:37 - 01:50:48 - 01:52:05 - 01:52:07 - 01:53:31 - 01:54:14 - 01:54:50 - 01:54:52 - 01:55:31 - 01:55:34 - 01:56:29 - 01:56:40 - 01:57:07 - 01:57:28