24-09-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7.1 Besluit voortzetten Dienstverleningsovereenkomst Ontwikkelingsbedrijf 2025-2031
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de 17 gemeenten in Noord-Holland Noord, de provincie en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) voor de periode 2025-2031. Het Ontwikkelingsbedrijf, opgericht in 2007, heeft als doel de bedrijvigheid in de regio te behouden en te stimuleren. De huidige overeenkomst loopt af op 31 december 2024. De eindevaluatie van de samenwerking met ONHN was positief, wat aanleiding geeft tot voortzetting. Er zijn verschillende scenario's overwogen, waarbij de voorkeur uitgaat naar het scenario van een economische uitvoeringsorganisatie. Dit scenario benut de bestaande kwaliteiten van ONHN en sluit aan bij de huidige praktijk. De gemeenteraad wordt voorgesteld geen wensen en bedenkingen te uiten over de verlenging van de overeenkomst. De kosten voor de nieuwe overeenkomst zijn al opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente Dijk en Waard en leiden niet tot meerkosten. De definitieve tekst van de nieuwe overeenkomst wordt op 8 november 2024 vastgesteld.
-
Commissieadvies -Besluit voortzetten Dienstverleningsovereenkomst Ontwikkelingsbedrijf 2025-2031.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Dienstverleningsovereenkomst Ontwikkelingsbedrijf NHN". Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de samenwerking met het Ontwikkelingsbedrijf NHN en om te beslissen of er wensen of bedenkingen zijn bij de overeenkomst. De commissie is overwegend positief, maar er zijn vragen over de meetbaarheid van de resultaten en samenwerking met andere ontwikkelingsbedrijven. De portefeuillehouder belooft een meerjarenplan met SMART-doelen te delen en benadrukt de samenwerking met andere regionale organisaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn vragen over de meetbaarheid van resultaten en de samenwerking met andere ontwikkelingsbedrijven. Dit wijst op een behoefte aan meer gedetailleerde informatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of er wensen of bedenkingen zijn bij de dienstverleningsovereenkomst. De commissie adviseert het voorstel als hamerstuk te agenderen, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de huidige vorm van de overeenkomst zonder aanvullende wensen of bedenkingen. Er is ook een keuze om te bepalen hoe belangrijk meetbaarheid en evaluatie zijn voor de aansturing van het ontwikkelingsbedrijf.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, omdat de meetbaarheid van de resultaten nog onduidelijk is. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is behoefte aan meer concrete doelen en evaluatiemethoden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorstel zonder wensen of bedenkingen goedkeuren, zoals geadviseerd door de commissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar er is wel sprake van samenwerking met andere regionale organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmethoden genoemd in het voorstel. Dit kan een punt van zorg zijn als er kosten verbonden zijn aan de dienstverleningsovereenkomst. -
Raadsvoorstel geen wensen en bedenkingen Dienstverleningsovereenkomst Ontwikkelingsbedrijf NHN N.V. (1).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Dienstverleningsovereenkomst Ontwikkelingsbedrijf NHN" voor de periode 2025-2031. Het doel is om de samenwerking tussen de 17 gemeenten in Noord-Holland Noord en de provincie met het Ontwikkelingsbedrijf NHN voort te zetten. De overeenkomst richt zich op het versterken van de regionale economische ontwikkeling en samenwerking. De eindevaluatie van de huidige overeenkomst toont aan dat ONHN een positieve bijdrage levert aan de regio. Scenario 2, de economische uitvoeringsorganisatie, wordt aanbevolen voor de nieuwe overeenkomst, met een focus op economische aspecten binnen het concept van brede welvaart.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de evaluatie, scenario's en aanbevelingen. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het voorgenomen besluit en geen wensen of bedenkingen in te dienen. Hoewel formeel niet verplicht, biedt het college de raad de mogelijkheid om aandachtspunten mee te geven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde scenario en de voortzetting van de dienstverleningsovereenkomst zonder wensen of bedenkingen. Dit impliceert een keuze voor continuïteit en versterking van de regionale economische samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de looptijd van de overeenkomst. Het is realistisch en tijdgebonden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorgenomen besluit en geen wensen of bedenkingen in te dienen over de nieuwe dienstverleningsovereenkomst.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van input van ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen via een vragenlijst voor de eindevaluatie. Ook zijn interviews gehouden met aandeelhoudende portefeuillehouders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar de focus op brede welvaart kan impliceren dat duurzame economische ontwikkeling een rol speelt.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage per gemeente blijft gebaseerd op het aantal inwoners, met jaarlijkse indexatie. De kosten zijn al opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente Dijk en Waard, en er worden geen meerkosten verwacht ten opzichte van de huidige situatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) Dienstverleningsovereenkomst Economische uitvoeringsorganisatie Aandeelhouders Eindevaluatie Scenario's Samenwerking Bedrijvigheid Vestigingsklimaat Noord-Holland NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2 Indicatoren intergraal beleidskader Sociaal Domein
Samenvatting
Het voorstel voor impactindicatoren van IBK richt zich op het meten van sociale veranderingen en de betekenis daarvan voor de inwoners van Dijk en Waard. De indicatoren omvatten onder andere de toename van positief ervaren gezondheid, sportdeelname, en regie over het eigen leven. Daarnaast wordt gestreefd naar een lager percentage laaggeletterdheid dan het landelijk gemiddelde en een gelijk percentage mantelzorgers als landelijk. Er is ook aandacht voor het bevorderen van buurtinteractie, waardering van de woonomgeving, en het verminderen van eenzaamheid. Professionele hulpverlening moet jaarlijks betere resultaten behalen en er wordt gewerkt aan een dekkend netwerk van externe partners per wijk. De inwoners moeten zelfregie ervaren en weten waar ze hulp kunnen vragen. De gemeente streeft naar kwalitatieve, toegankelijke dienstverlening en voorzieningen, en tijdige, passende hulp voor kwetsbare inwoners. Het uiteindelijke doel is dat inwoners gezond, vitaal en betrokken blijven in de maatschappij.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Impactindicatoren IBK" voor de gemeente Dijk en Waard. Het richt zich op het verbeteren van de sociale gezondheid en participatie van inwoners. De indicatoren meten onder andere de ervaren gezondheid, sportdeelname, zelfregie, laaggeletterdheid, mantelzorg, buurtcohesie, woonomgeving, eenzaamheid, en de effectiviteit van professionele hulpverlening. Het doel is om de sociale verandering te bevorderen en de leefbaarheid in de gemeente te verbeteren. De raad heeft dit voorstel in mei 2023 vastgesteld, met als doel dat inwoners gezond, vitaal en betrokken blijven in de samenleving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke indicatoren en doelen. Echter, het mist specifieke actieplannen en tijdlijnen voor de implementatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel vast te stellen, de voortgang te monitoren en bij te sturen waar nodig. Ze moeten ook zorgen voor de benodigde middelen en ondersteuning voor de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over prioriteiten binnen de indicatoren, de verdeling van middelen, en de mate van betrokkenheid van externe partners. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke indicatoren het meest urgent zijn en welke strategieën worden ingezet om de doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn meetbaar en tijdgebonden, maar er ontbreken specifieke acties en realistische haalbaarheidstoetsen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige doelen kan in twijfel worden getrokken zonder concrete plannen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het voorstel te bekrachtigen en de uitvoering te ondersteunen. Ze moeten ook bepalen hoe de voortgang wordt geëvalueerd en welke middelen worden ingezet.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te focussen op zelfregie en buurtcohesie. Er is echter weinig detail over hoe inwoners actief betrokken worden bij de uitvoering en evaluatie van de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid is impliciet relevant door de focus op gezondheid en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen. De raad moet de financiële haalbaarheid beoordelen en bepalen hoe de benodigde middelen worden vrijgemaakt. -
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Indicatoren Integraal Beleidskader Sociaal Domein
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Indicatoren Integraal beleidskader sociaal domein". Het doel is om indicatoren vast te stellen voor de monitoring van het Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK). Deze indicatoren richten zich op de lange termijn doelen en de impact op inwoners. Door gebruik te maken van bestaande databronnen en kwalitatieve data, kan de voortgang op de drie routes van het IBK gemonitord worden. De monitor sociaal domein zal jaarlijks met de raad gedeeld worden, waarbij het college gemandateerd wordt om bijsturingen door te voeren indien nodig.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de te gebruiken indicatoren, de databronnen, en de wijze van rapportage. Het bevat ook een duidelijke structuur voor besluitvorming en bijsturing.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde indicatoren vast te stellen en de voortgang te monitoren. De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang via de monitor sociaal domein.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de impactindicatoren en het mandaat aan het college voor bijsturing. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de mate van betrokkenheid bij eventuele fundamentele wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het gebruik maakt van gevalideerde databronnen en een jaarlijkse rapportagecyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe databronnen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde impactindicatoren vast te stellen en het college te mandateren voor bijsturingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwikkeling van de indicatoren in samenwerking met de commissie sociaal domein is gebeurd, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet wordt vermeld.
In conclusie, het voorstel biedt een gestructureerde aanpak voor het monitoren van het sociaal domein, met een duidelijke rol voor de raad en het college. De focus ligt op het gebruik van betrouwbare data en kwalitatieve informatie om de impact op inwoners te meten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Impactindicatoren Integraal beleidskader sociaal domein (IBK) Monitor sociaal domein Kwalitatieve data Sociale verandering Databronnen Cliëntervaringsonderzoeken Transformatieopgave Benchmarken Commissie sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3 Ontwerpbesluit vvgb en ontwerpbesluit omgevingsvergunning project Handelskade 1 en Veilingweg 3b Noord-Scharwoude
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Noord-Scharwoude is voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van een appartementengebouw met negen woningen, waaronder drie sociale huurwoningen, op de locatie Handelskade 1 en Veilingweg 3b. Dit project vereist een afwijking van het huidige bestemmingsplan, waarvoor een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de gemeenteraad nodig is. Het ontwerpbesluit voor deze verklaring wordt ter inzage gelegd, waarbij belanghebbenden zes weken de tijd hebben om zienswijzen in te dienen. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt het ontwerpbesluit als definitief beschouwd en kan het college de omgevingsvergunning verlenen. Het project voldoet aan de ruimtelijke ordeningseisen en draagt bij aan de woningbehoefte in de regio. Er zijn tien parkeerplaatsen gepland, die openbaar toegankelijk zijn, wat de parkeerdruk voor nabijgelegen bedrijven kan verlichten. De ontwikkelaar heeft omwonenden en ondernemers geïnformeerd en er zijn enkele zorgen geuit over parkeerdruk en mogelijke klachten van toekomstige bewoners. Deze zorgen worden echter niet als belemmerend voor het project gezien.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen (vvgb) woningbouwproject Handelskade 1 en Veilingweg 3b te Noord-Scharwoude." Het college wil een omgevingsvergunning verlenen voor de bouw van een appartementengebouw met negen woningen, waaronder drie sociale huurwoningen, na de sloop van bestaande bedrijfsbebouwing. Dit project wijkt af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure nodig is. De gemeenteraad moet een vvgb afgeven om het project mogelijk te maken. Het ontwerpbesluit wordt ter inzage gelegd, en bij geen zienswijzen wordt het als definitief beschouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische en planologische kaders, argumenten voor de beslispunten, en een overzicht van de betrokken belangen. Het biedt een uitgebreide onderbouwing van de ruimtelijke en stedenbouwkundige aspecten.
Rol van de raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Zonder deze verklaring kan het college geen omgevingsvergunning verlenen. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet doorgaan van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het afwijken van het bestemmingsplan gerechtvaardigd is en of het project in lijn is met de ruimtelijke ordening en beleidsdoelen. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van omwonenden en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de zienswijzen en de uiteindelijke besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbesluit vvgb af te geven en het ter inzage te leggen. Bij geen zienswijzen wordt het ontwerpbesluit als definitief beschouwd.
Participatie:
Er is enige participatie geweest; omwonenden en ondernemers zijn geïnformeerd en konden hun zorgen uiten. Er zijn twee schriftelijke reacties ontvangen, maar deze leiden niet tot aanpassingen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar de herontwikkeling van een bestaande locatie kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De ontwikkelaar draagt de kosten van het project. Er is een anterieure overeenkomst voor bovenwijkse kosten en planschade. Leges worden geheven volgens de legesverordening. De financiële risico's voor de gemeente lijken beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Appartementengebouw Bestemmingsplan Sociale huurwoningen Ruimtelijke ordening Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Parkeerplaatsen Zienswijzen Herontwikkeling Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.5 Wijziging verordening rechtspositie raads- en commissieleden Dijk en Waard 2024
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een geactualiseerde verordening voor de rechtspositie van raads- en commissieleden voor 2024 vastgesteld. Deze aanpassing is nodig om in lijn te blijven met de jaarlijkse wijzigingen in het landelijke Rechtspositiebesluit en de Regeling rechtspositie voor decentrale politieke ambtsdragers. De wijzigingen omvatten onder andere de mogelijkheid voor politieke ambtsdragers om onder bepaalde voorwaarden informatie- en communicatievoorzieningen over te nemen bij aftreden, verduidelijkingen rondom het declareren van onkosten, en aanpassingen in de reiskostenvergoeding voor dienstreizen buiten de gemeente. Ook is een artikel weggelaten dat toelages voor leden van bijzondere commissies regelde, aangezien dit in de praktijk niet wordt toegepast in Dijk en Waard. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijzigingen en de verordening wordt na publicatie van kracht.
-
Raadsvoorstel verordening rechtspositie raads- en commissieleden Dijk en Waard 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Dijk en Waard 2024". Het voorstel betreft een actualisatie van de lokale verordening inzake de rechtspositie van raads- en commissieleden in de gemeente Dijk en Waard. Deze actualisatie is noodzakelijk om de lokale regelgeving in lijn te brengen met de jaarlijkse wijzigingen in het landelijke Rechtspositiebesluit en de Regeling rechtspositie voor decentrale politieke ambtsdragers. De wijzigingen omvatten onder andere verduidelijkingen over vergoedingen en het weglaten van een artikel over toelagen voor leden van bijzondere commissies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft om de lokale verordening in overeenstemming te brengen met de landelijke wet- en regelgeving. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat alle relevante aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit is een formele stap om ervoor te zorgen dat de lokale regelgeving in overeenstemming is met de landelijke voorschriften.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet toestaan van extra toelagen voor leden van speciale commissies. Hoewel de wet- en regelgeving dit toestaat, kiest de gemeente Dijk en Waard ervoor dit niet te doen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties opgemerkt in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Dijk en Waard 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er heeft geen participatie plaatsgevonden bij de wijzigingen in de verordening. Dit kan te maken hebben met de technische aard van de wijzigingen en de noodzaak om te voldoen aan landelijke regelgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld. Er is geen noodzaak om financiële dekking te zoeken, aangezien er geen extra kosten worden geïntroduceerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtspositie Verordening Decentrale politieke ambtsdragers Wet- en regelgeving Gemeentewet Wijzigingen Vergoeding Reiskosten Communicatievoorzieningen DeclarerenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.6 Evaluatie uitvoering toekomstvisie Museum BroekerVeiling 2022-2024
Samenvatting
De gemeente Dijk en Waard werkt samen met Museum BroekerVeiling aan de toekomstbestendigheid van het museum. In augustus 2020 werd een traject gestart voor een toekomstvisie, en in juli 2022 stelde de gemeenteraad deze visie vast, inclusief financiële steun. Het evaluatierapport van de uitvoering van deze visie tussen 2022 en 2024 is nu vastgesteld door de gemeenteraad. Het rapport toont positieve ontwikkelingen, zoals een stijging in bezoekersaantallen en succesvolle afronding van projecten. Er is perspectief op cofinanciering en samenwerking met andere instellingen. De raad moet beslissen over verdere financiële steun voor de doorontwikkeling naar het scenario 'Museum als verrijking', hoewel er enkele financiële onzekerheden zijn, zoals aanbestedingskosten en cofinanciering. Het museum zal verder werken aan deze ontwikkeling met steun van de gemeente.
-
Raadsvoorstel Evaluatie uitvoering toekomstvisie Museum BroekerVeiling 2022-2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Doorontwikkeling Museum BroekerVeiling". Het doel is om de toekomstbestendigheid van het museum te waarborgen door de transitie naar het scenario 'Museum als verrijking'. Het evaluatierapport van de periode 2022-2024 dient als basis voor de besluitvorming over verdere financiële steun. Het rapport toont positieve ontwikkelingen, zoals een stijging in bezoekersaantallen en samenwerking met andere instellingen. De gemeenteraad moet beslissen over een extra subsidie van €1,2 miljoen en een verhoging van de jaarlijkse exploitatiesubsidie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de uitgevoerde projecten, KPI's, en een overzicht van samenwerkingen en financiële perspectieven. Echter, de financiële onzekerheden en de nog niet vastgestelde cofinanciering kunnen als onvolledigheden worden beschouwd.
Rol van de Raad:
De raad moet het evaluatierapport vaststellen en beslissen over de toekenning van extra financiële middelen voor de doorontwikkeling van het museum.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra financiële steun willen toekennen, rekening houdend met de financiële onzekerheden en de potentiële meerwaarde voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en meetbare KPI's, maar de tijdsgebondenheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals cofinanciering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden rond aanbesteding en cofinanciering zijn aandachtspunten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het evaluatierapport vaststellen en de extra financiële steun goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met andere instellingen, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen gedetailleerde beschrijving van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra incidentele subsidie van €1,2 miljoen en een verhoging van de jaarlijkse exploitatiesubsidie met €20.000. De dekking hiervan is afhankelijk van de reguliere trajecten van de kadernota en begroting. Er zijn financiële onzekerheden door mogelijke hogere kosten bij aanbesteding en nog niet vastgestelde cofinanciering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Museum BroekerVeiling Toekomstvisie Evaluatierapport Subsidie Samenwerking Bezoekersaantallen Cofinanciering Citymarketing Projecten Regionale aantrekkingskrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.1.1 Motie Jongerengemeenteraad Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod
-
Collegebericht Afhandeling moties Overnemen motie jongerenraad 2024 (vuurwerkvrije zones) en Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod 26 november 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afhandeling moties: Overnemen motie jongerenraad 2024 (vuurwerkvrije zones) en Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod
Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders van Dijk en Waard behandelt twee moties over vuurwerk, ingegeven door de jongerengemeenteraad. De eerste motie betreft het instellen van vuurwerkvrije zones op negen locaties, zoals parken en kinderboerderijen, om overlast te verminderen. De tweede motie vraagt om een voortrekkersrol binnen de VNG voor een landelijk vuurwerkverbod. Het college heeft de locaties aangewezen en de steun voor een landelijk verbod overgebracht aan de VNG. Communicatie en handhaving zijn belangrijke onderdelen van de uitvoering, met een focus op bewustwording en maatschappelijke discussie.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt zowel de praktische uitvoering van de vuurwerkvrije zones als de politieke lobby voor een landelijk vuurwerkverbod. Er is aandacht voor communicatie, handhaving en de maatschappelijke context. Echter, de financiële dekking en de haalbaarheid van zwaardere straffen worden niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de moties aangenomen en speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering ervan. De raad zal op een later moment beslissen over het implementatieplan voor de vuurwerkvrije zones.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
- De mate van prioriteit en middelen die worden toegekend aan de handhaving van vuurwerkvrije zones.
- De intensiteit van de lobby voor een landelijk vuurwerkverbod binnen de VNG.
- De communicatie-inspanningen om draagvlak te creëren voor de maatregelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes gedefinieerd. Inconsistenties zijn er in de haalbaarheid van zwaardere straffen, aangezien dit buiten de directe invloed van het college valt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten over het implementatieplan voor de vuurwerkvrije zones en de voortgang van de lobby binnen de VNG.
Participatie
Het voorstel erkent de rol van de jongerengemeenteraad en betrekt scholen bij de communicatie, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verminderen van vuurwerkoverlast kan bijdragen aan een schonere en veiligere leefomgeving.
Financiële gevolgen
Er wordt melding gemaakt van een schadepost van 60.000 euro door vuurwerk, maar de financiële dekking voor de voorgestelde maatregelen wordt niet specifiek behandeld. Het voorstel mist een gedetailleerde financiële paragraaf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuurwerkvrije zones Vuurwerkverbod Jongerengemeenteraad Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Illegaal vuurwerk Handhaving Overlast Communicatie Veiligheidsmonitor SchadeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod van fractie Han Fortmann.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod". De motie stelt dat vuurwerk aanzienlijke immateriële, materiële en fysieke schade veroorzaakt, evenals financiële schade en overlast. Het pleit voor een landelijk vuurwerkverbod, aangezien lokale verboden niet effectief blijken te zijn. De motie vraagt de gemeente Dijk en Waard om binnen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een voortrekkersrol te nemen om een gezamenlijk standpunt voor een landelijk vuurwerkverbod te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problemen die vuurwerk veroorzaakt en de noodzaak voor een landelijk verbod. Echter, het biedt weinig gedetailleerde informatie over hoe de lobby binnen de VNG precies vormgegeven moet worden.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en het college op te dragen een voortrekkersrol te nemen binnen de VNG voor een landelijk vuurwerkverbod.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het eens zijn met de voorgestelde aanpak en of zij de gemeente willen positioneren als voortrekker in de lobby voor een landelijk vuurwerkverbod.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsgebonden plan en een gedetailleerde aanpak voor de uitvoering van de lobby.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om de voorgestelde rol binnen de VNG op zich te nemen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de motie de vermindering van luchtvervuiling door vuurwerk als een van de redenen voor het verbod noemt.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt de financiële schade door vuurwerk, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekking voor de uitvoering van de lobbyactiviteiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuurwerkverbod Vuurwerk Schade Overlast Luchtkwaliteit Hulpverleners Vluchtelingen Dieren Effectiviteit HandhaafbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.2 Motie BVNL Aanstelling externe vertrouwenspersoon
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Aanstelling van een externe Vertrouwenspersoon voor Politieke Ambtsdragers
Samenvatting: De motie stelt voor om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen voor politieke ambtsdragers in de gemeente Dijk en Waard. Dit is bedoeld om een veilige omgeving te creëren waar raadsleden, commissieleden, wethouders en de burgemeester terecht kunnen met vragen, twijfels en integriteitskwesties. De vertrouwenspersoon zou neutraal moeten bemiddelen, vertrouwelijke gesprekken voeren en advies geven. Het presidium wordt verzocht om duidelijke procedures op te stellen voor het benaderen van de vertrouwenspersoon en om minimaal twee keer per jaar verslag uit te brengen aan de raad over de activiteiten, met behoud van vertrouwelijkheid.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de noodzaak en de rol van de vertrouwenspersoon. Echter, het mist specifieke details over de selectiecriteria voor de vertrouwenspersoon en de financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het aannemen van de motie. Als de motie wordt aangenomen, is het een oproep aan het college om actie te ondernemen, hoewel het niet bindend is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen en of zij de voorgestelde procedures en rapportageverplichtingen ondersteunen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART:
- Specifiek: Ja, het benoemt de aanstelling van een vertrouwenspersoon.
- Meetbaar: Gedeeltelijk, door de rapportage-eis.
- Acceptabel: Dit hangt af van de politieke wil.
- Realistisch: Ja, maar financiële en praktische haalbaarheid zijn niet uitgewerkt.
- Tijdgebonden: Nee, er is geen tijdspad voor implementatie.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college oproepen om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van politieke ambtsdragers in het proces van aanstelling of evaluatie van de vertrouwenspersoon.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat nog moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Externe vertrouwenspersoon Politieke ambtsdragers Integriteitskwesties Ongewenst gedrag Onafhankelijke partij Neutrale bemiddeling Vertrouwelijke ondersteuning Veilige werkomgeving Verslag uitbrengen Duidelijke proceduresVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening raadsvergadering en mededeling
Agendapunt 2 Vaststellen agenda raadsvergadering
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 9 juli 2024
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 4 Vragenkwartier Dijk en Waard
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Carmen Bosscher - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ester Leibbrand - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 5 Lijst ingekomen stukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Annelies Kloosterboer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 6 Bespreekstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Agendapunt 6.1 Gebiedsvisie Langedijk West
Groen Licht voor Gebiedsvisie Langedijk West: Woningbouw en Verkeersuitdagingen Centraal
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de gebiedsvisie Langedijk West, een ambitieus plan voor de bouw van 600 tot 900 woningen in een groen landschap. Het plan, dat ook sociale huurwoningen omvat, stuitte op brede steun, maar riep vragen op over de verkeersontsluiting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de gebiedsvisie voor Langedijk West besproken, een plan dat voorziet in de ontwikkeling van een nieuw woongebied ten westen van Noord- en Zuid-Scharwoude. Het project, dat in samenwerking met de Provincie Noord-Holland is ontwikkeld, moet bijdragen aan de woningbouwambities van de gemeente Dijk en Waard.Verkeersdrukte en Ontsluiting
Hoewel de gebiedsvisie op brede steun kon rekenen, was er ook zorg over de verkeersontsluiting. Mevrouw Van de Zee benadrukte het belang van een goede aansluiting op het huidige wegennet. "Met de realisatie van deze woningen zullen ook de verkeersbewegingen toenemen," waarschuwde ze. De motie die zij samen met de VVD en andere partijen indiende, roept op tot een grondig verkeersonderzoek.
De heer Koning van de ChristenUnie vroeg zich af of de motie niet overbodig was, gezien de verplichting om mobiliteitsplannen uit te werken bij dergelijke projecten. "Als het antwoord op al deze vragen ja is, dan vinden wij de motie enigszins overbodig," stelde hij.
Wethouder Langendijk: "Samen Stappen Zetten"
Wethouder Langendijk omarmde de motie als een nuttige aanvulling op het bestaande plan. "De aantrekkelijkheid van de motie zit hem in de denkrichtingen die het meegeeft," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat het belangrijk is om met elkaar een spectrum te verkennen en dat de uiteindelijke oplossingen nog open liggen.
Brede Steun voor de Visie
De gebiedsvisie werd uiteindelijk unaniem aangenomen. De heer John van het CDA sprak zijn vertrouwen uit in de verdere uitwerking van het plan. "Er ligt een mooie ambitieus plan voor waarin de uitwerking nog de nodige uitdagingen met zich mee zal brengen," zei hij.
Met de goedkeuring van de gebiedsvisie zet de gemeente Dijk en Waard een belangrijke stap richting de realisatie van haar woningbouwambities. De start van de ontwikkeling is gepland voor 2030, en de komende jaren zullen in het teken staan van verdere uitwerking en overleg met betrokken partijen.
Samenvatting
De gebiedsvisie voor Langedijk West is een toekomstplan voor het gebied ten westen van Noord- en Zuid-Scharwoude, gericht op de ontwikkeling van 600 tot 900 woningen in een groen landschap. Het plan omvat ook verbindingen met Geestmerambacht en behoud van agrarische functies. Minstens 30% van de woningen zal sociale huur zijn. De visie is ontwikkeld in samenwerking met de Provincie Noord-Holland en andere partners, en er is veel draagvlak onder bewoners en stakeholders. Het college vraagt de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet van € 450.000,- om de plannen verder uit te werken en afspraken met grondeigenaren te maken. De start van de ontwikkeling is gepland voor 2030. De gebiedsvisie sluit aan op de Strategische Omgevingsvisie van de gemeente Dijk en Waard en is bedoeld om de woningbouwambities van de gemeente te ondersteunen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Verkeersontsluiting Gebiedsvisie Langedijk West". Het richt zich op de verkeersontsluiting in het gebied Langedijk West, waar nieuwe woningen en voorzieningen worden ontwikkeld. De motie benadrukt de noodzaak om de verkeersstromen te verbeteren en de veiligheid te waarborgen, vooral gezien de toename van autogebruik. Er wordt voorgesteld om de effecten op het huidige wegennet te onderzoeken en nieuwe ontsluitingen te overwegen, zoals de Veertweg en N245, om de verkeersdruk te verminderen en de veiligheid te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van een onderzoek naar oplossingen. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde onderzoeken en maatregelen uitgevoerd zullen worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en moet beslissen over de goedkeuring van de motie. Ze worden ook betrokken bij het verkeersonderzoek, zoals toegezegd door de portefeuillehouder.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan verkeersveiligheid en ontsluiting boven andere mogelijke investeringen. Ze moeten ook beslissen of ze de voorgestelde uitbreidingen van wegen en ontsluitingen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstellingen, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek en een gedetailleerd plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van toekomstige onderzoeken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde onderzoeken en plannen uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt dat de Gebiedsvisie positief is ontvangen tijdens een inwonersbijeenkomst, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen gedetailleerd plan voor verdere participatie opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van verkeersveiligheid en het verminderen van verkeersdruk kunnen indirect bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitvoeren van verkeersonderzoeken en mogelijke infrastructuurverbeteringen kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, waarvoor financiering nog moet worden bepaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Langedijk West Verkeersontsluiting Westelijke Randweg Veertweg Verkeersveiligheid Woningontwikkeling Verkeersonderzoek Alternatieve vervoersmiddelen Oost-West verbindingen VeiligheidsbelevingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gebiedsvisie Langedijk West". Het voorstel betreft de ontwikkeling van een gebiedsvisie voor Langedijk West, een gebied ten westen van Noord- en Zuid-Scharwoude. De visie omvat de bouw van 600 tot 900 woningen in een groen landschap, met een verbinding naar Geestmerambacht. Er is een focus op sociale woningbouw (minstens 30%), recreatieve voorzieningen en goede bereikbaarheid voor langzaam verkeer. Het college vraagt de gemeenteraad om een krediet van € 450.000,- voor de verdere uitwerking van de visie en afspraken met grondeigenaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de betrokken partijen, en de financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte invulling van de groene gebieden en de participatieprocessen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de gebiedsvisie vaststellen en beslissen over het toekennen van het voorbereidingskrediet van € 450.000,-. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in de verdere ontwikkeling van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de gebiedsvisie en de toekenning van het krediet. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van sociale woningbouw, de balans tussen groen en bebouwing, en de rol van de gemeente in de grondpolitiek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële dekking en risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gebiedsvisie vast te stellen en het krediet van € 450.000,- goed te keuren voor de verdere uitwerking van de plannen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er draagvlak is onder bewoners en grondeigenaren en dat er participatie zal plaatsvinden bij de verdere uitwerking. Een participatieplan moet nog worden opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op groene gebieden en de prioritering van langzaam verkeer. Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen worden niet gedetailleerd beschreven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen een krediet van € 450.000,- voor de definitiefase. Er is een risico dat niet alle voorbereidingskosten kunnen worden verhaald. De dekking komt deels uit de reserve "Ruimtelijk Initiatieven". Verdere financiële dekking moet worden uitgewerkt in de ontwikkelstrategie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Langedijk West Woningbouw Groene gebieden Sociale woningbouw Bereikbaarheid Voorzieningen Kramer & Zn. Geestmerambacht Participatie Provincie Noord-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
Maarten Poorter - Burgemeester
Lea van der Zee - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Anja Grim - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Joris Koning - ChristenUnie (CU)
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Nils Langedijk - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Monique Bankras-van der Klein - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Jan van der Starre - 50PLUS
Jasper John - CDA
Quincy Naarden - GroenLinks (GL)
Anja Grim - D66
Agendapunt 6.2 Herijking RES 2024 met toevoeging zoekgebied voor wind
Windenergie in Dijk en Waard: Gemeenteraad verdeeld over nieuw zoekgebied
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft een verhitte discussie gevoerd over de herijking van de Regionale Energiestrategie (RES) 2024. Het voorstel om een nieuw zoekgebied voor windenergie nabij de N504 aan te wijzen, zorgde voor verdeeldheid. Het doel is om bij te dragen aan de regionale ambitie van 3,6 TWh duurzame energieopwekking tegen 2030, maar niet iedereen is overtuigd van de noodzaak.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de meningen sterk uiteenlopen. Aan de ene kant erkenden raadsleden het belang van windenergie voor het ontlasten van het elektriciteitsnet en het behalen van klimaatdoelstellingen. Aan de andere kant waren er zorgen over de impact op natuurgebieden en de leefomgeving van omwonenden. "We moeten voorzichtig zijn met het toevoegen van nieuwe zoekgebieden," benadrukte de heer De Boer van Lokaal Dijk en Waard. Zijn partij diende een amendement in om een 600 meter afstandsnorm te hanteren voor windmolens, in lijn met eerdere afspraken in de voormalige gemeente Langedijk.De VVD, vertegenwoordigd door de heer Vermeulen, sprak zich fel uit tegen windmolens, die volgens hen landschapsvervuiling en gezondheidsschade veroorzaken. "Een windmolen van 150 meter op 300 meter van je huis? Dat is onacceptabel," stelde Vermeulen. De partij diende een eigen amendement in om de 600 meter norm voor de hele gemeente te laten gelden, maar zonder succes.
D66 en GroenLinks/Partij van de Arbeid stonden positiever tegenover het voorstel. Zij benadrukten het belang van duurzame energie en vertrouwen in een zorgvuldig proces met voldoende participatie van belanghebbenden. "We hebben vertrouwen in dat proces," aldus de heer Stet van D66.
Het debat werd verder bemoeilijkt door de vraag of het zoekgebied Breekland op slot moest. De wethouder verduidelijkte dat er nog geen concrete plannen zijn voor windmolens, maar dat het aanwijzen van een zoekgebied noodzakelijk is voor verder onderzoek.
Uiteindelijk werden beide amendementen verworpen. Het voorstel om het nieuwe zoekgebied aan te wijzen werd met een nipte meerderheid aangenomen. De discussie over windenergie in Dijk en Waard is daarmee nog lang niet ten einde, maar de eerste stap richting verdere verkenning is gezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Dijk en Waard bespreekt de herijking van de Regionale Energiestrategie (RES) 2024, waarin een nieuw zoekgebied voor windenergie nabij de N504 wordt voorgesteld. Dit volgt op verzoeken van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en het Recreatieschap Geestmerambacht. Het doel is om bij te dragen aan de regionale ambitie om 3,6 TWh duurzame energie op te wekken tegen 2030, in lijn met het Klimaatakkoord. De verkenning en quickscan suggereren dat er geen directe bezwaren zijn tegen het aanwijzen van het gebied als zoekgebied, hoewel verdere onderzoeken en participatie met belanghebbenden noodzakelijk zijn. Het besluit om het gebied als zoekgebied aan te wijzen, verplicht de raad niet tot de daadwerkelijke plaatsing van windturbines. De herijking van de RES is een stap om de duurzaamheidsdoelstellingen van de regio te realiseren en biedt een basis voor verdere onderzoeken en besluitvorming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Afstand nemen is gezond". Het amendement stelt voor om een minimale afstandsnorm van 600 meter te hanteren voor de plaatsing van windmolens ten opzichte van bebouwing, totdat nieuwe landelijke milieunormen zijn vastgesteld. Dit is bedoeld om een balans te vinden tussen energieopwekking en het minimaliseren van lokale overlast. Het amendement benadrukt dat er momenteel geen windmolens worden ontwikkeld binnen de huidige zoeklocaties en dat de nieuwe milieunormen van het Rijk de 600-meter norm zullen vervangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de huidige situatie en de noodzaak om een tijdelijke norm te hanteren. Het biedt echter weinig detail over de specifieke gevolgen van het hanteren van de 600-meter norm voor toekomstige ontwikkelingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en daarmee de 600-meter norm willen vaststellen als tijdelijke maatregel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de tijdelijke 600-meter norm of het afwachten van de nieuwe landelijke milieunormen. Dit kan invloed hebben op de snelheid en locaties van windenergieontwikkeling in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de 600-meter norm, maar mist tijdsgebondenheid omdat het afhankelijk is van de onbepaalde tijdlijn van de landelijke normen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige landelijke normen kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en de 600-meter norm willen vaststellen als tijdelijke maatregel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement betrekking heeft op de ontwikkeling van windenergie, een hernieuwbare energiebron.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de ruimtelijke en milieutechnische aspecten van windenergieontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windmolens 600-meter norm Zoekgebieden Milieunormen Energieopwekking Lokale overlast RES 1.0 Breekland/n245 RWZI ElektriciteitsnetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herijking RES 2024 met toevoeging zoekgebied voor wind". Het doel is om de Regionale Energiestrategie (RES) Noord-Holland Noord te herijken door een nieuw zoekgebied voor windenergie nabij de N504 toe te voegen. Dit volgt op verzoeken van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en het Recreatieschap Geestmerambacht. De herijking is bedoeld om bij te dragen aan de regionale doelstelling van 3,6 TWh duurzame energieopwekking in 2030, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. De raad wordt gevraagd om de herijking en het nieuwe zoekgebied vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de achtergrond, doelstellingen, en de stappen die zijn genomen. Er zijn echter nog onduidelijkheden over de ecologische impact en de exacte locatie van de windturbines, wat verdere onderzoeken vereist.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de herijking van de RES en het nieuwe zoekgebied vast te stellen. Dit besluit is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van windenergieprojecten in het gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het zoekgebied voor windenergie willen vaststellen, rekening houdend met de balans tussen duurzame energieopwekking en mogelijke impact op de omgeving en omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral wat betreft de ecologische impact en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van verdere onderzoeken kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herijking van de RES 2024 en het nieuwe zoekgebied voor windenergie nabij de N504 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie maatwerk is en op lokaal niveau plaatsvindt. Er is nog geen uitgebreid participatieproces georganiseerd, maar dit zal in de toekomst gebeuren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het voorstel bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en de regionale ambitie voor duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente bij het aanwijzen van het zoekgebied. Eventuele kosten en opbrengsten zullen afhangen van de realisatie van windenergieprojecten, waarbij opbrengsten ten goede kunnen komen aan het Recreatieschap en indirect aan de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herijking RES 2024 Zoekgebied windenergie N504 Regionale Energiestrategie (RES) Klimaatakkoord Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) Recreatieschap Geestmerambacht Duurzame energieopwekking Quickscan ecologie CO2 neutraal 2050Verfijning van de zoekopdracht:
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Perry Stet - D66
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Ben Hoejenbos
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
René Schoemaker
Ben Hoejenbos
René Schoemaker
Ben Hoejenbos
Maarten Poorter - Burgemeester
Ben Hoejenbos
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
René Schoemaker
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Trijntje Johanne Visser-Hogeterp - ChristenUnie (CU)
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Maarten Poorter - Burgemeester
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
René Schoemaker
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Soledad van Eijk - GroenLinks (GL)
Joke Visser
Maarten Poorter - Burgemeester
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Robert Vermeulen - VVD
Niek Hendriks - Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP)
Maarten Poorter - Burgemeester
Jan van der Starre - 50PLUS
Maarten Poorter - Burgemeester
Mike Walter - CDA
Maarten Poorter - Burgemeester
Joke van Ruitenbeek - Senioren Dijk en Waard (SDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
00:51:59 - 00:53:08 - 00:53:09 - 00:55:49 - 00:55:51 - 00:59:46 - 01:00:21 - 01:01:15 - 01:01:16 - 01:01:19 - 01:01:54 - 01:02:37 - 01:02:54 - 01:03:05 - 01:04:10 - 01:04:11 - 01:07:08 - 01:11:05 - 01:15:35 - 01:17:42 - 01:20:56 - 01:22:52 - 01:29:39 - 01:29:46 - 01:30:12 - 01:30:52 - 01:31:48 - 01:31:50 - 01:32:34 - 01:33:30 - 01:33:40 - 01:34:15 - 01:34:18 - 01:34:33 - 01:34:43 - 01:34:48 - 01:35:00 - 01:35:06 - 01:35:20 - 01:35:41 - 01:36:23 - 01:36:36 - 01:36:40 - 01:38:09 - 01:38:33 - 01:39:04 - 01:41:06 - 01:41:35 - 01:41:37 - 01:41:57 - 01:42:05 - 01:42:31 - 01:42:45 - 01:42:46 - 01:43:32 - 01:43:47 - 01:44:16 - 01:44:30 - 01:45:01 - 01:46:16 - 01:46:19 - 01:46:20 - 01:46:29 - 02:12:38 - 02:13:04 - 02:13:36 - 02:13:55 - 02:14:42 - 02:15:35 - 02:15:36 - 02:16:36 - 02:16:37 - 02:17:07 - 02:17:27 - 02:18:09 - 02:18:10 - 02:18:41 - 02:18:42 - 02:19:36 - 02:20:24 - 02:21:08 - 02:21:23 - 02:22:08 - 02:22:10 - 02:22:11 - 02:22:23 - 02:22:29 - 02:22:31 - 02:35:56 - 02:36:59 - 02:37:05 - 02:37:31 - 02:38:13 - 02:38:14 - 02:39:37 - 02:40:03 - 02:40:35 - 02:40:52 - 02:41:02 - 02:41:07 - 02:42:21 - 02:42:22 - 02:43:18 - 02:43:49 - 02:44:11 - 02:44:12 - 02:44:26 - 02:46:23 - 02:48:18 - 02:48:33 - 02:48:40 - 02:49:02 - 02:49:12 - 02:49:35 - 02:49:59 - 02:52:18
Floris de Boer - Lokaal Dijk en Waard (LDW)
00:53:02 - 00:53:03 - 00:53:20 - 00:59:48 - 00:59:49 - 01:00:40 - 01:00:41 - 01:01:55 - 01:01:57 - 01:29:49 - 01:30:56 - 01:30:57 - 01:32:35 - 01:32:36 - 01:42:49 - 01:42:50 - 01:43:23 - 01:43:50 - 01:43:51 - 02:14:35 - 02:14:45 - 02:15:55 - 02:16:40 - 02:17:09 - 02:17:38 - 02:18:33 - 02:36:34 - 02:38:41 - 02:40:04 - 02:40:05 - 02:40:54 - 02:40:55 - 02:44:02 - 02:44:19 - 02:48:21
Perry Stet - D66
René Schoemaker -
01:23:11 - 01:29:40 - 01:30:13 - 01:30:53 - 01:31:51 - 01:33:31 - 01:33:59 - 01:34:14 - 01:34:32 - 01:34:34 - 01:34:45 - 01:34:51 - 01:35:19 - 01:35:21 - 01:36:24 - 01:36:37 - 01:37:19 - 01:37:22 - 01:38:32 - 01:38:38 - 01:39:23 - 01:41:21 - 01:41:36 - 01:42:24 - 01:42:30 - 01:43:33 - 01:44:20 - 01:44:37 - 01:45:00 - 01:45:03 - 02:37:47
Joke Visser -
Jan van der Starre - 50PLUS
Agendapunt 7 Hamerstukken
Maarten Poorter - Burgemeester
Dennis Koopman - Beter voor Dijk en Waard (BvDW)
Maarten Poorter - Burgemeester
Maarten Poorter - Burgemeester
Agendapunt 8.1.1 Motie Jongerengemeenteraad Vuurwerkvrije zones
-
Collegebericht Afhandeling moties Overnemen motie jongerenraad 2024 (vuurwerkvrije zones) en Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod 26 november 2024.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afhandeling moties Overnemen motie jongerenraad 2024 (vuurwerkvrije zones) en Lobbyproject VNG aangaande landelijk vuurwerkverbod." Het voorstel behandelt twee moties die zijn aangenomen in de raadsvergadering van 24 september 2024. De eerste motie betreft het instellen van vuurwerkvrije zones in de gemeente Dijk en Waard, terwijl de tweede motie de gemeente oproept om binnen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) te pleiten voor een landelijk vuurwerkverbod. Het college heeft negen locaties als vuurwerkvrije zones aangewezen en heeft de steun voor een landelijk vuurwerkverbod aan de VNG overgebracht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de inhoud van de moties als de stappen voor uitvoering en communicatie beschrijft. Echter, de haalbaarheid van zwaardere straffen wordt niet volledig uitgewerkt, aangezien dit buiten de bevoegdheid van het college valt.
Rol van de raad:
De raad heeft de moties aangenomen en speelt een toezichthoudende rol bij de uitvoering ervan. De raad moet later beslissen over het implementatieplan voor de vuurwerkvrije zones.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde vuurwerkvrije zones en de lobby voor een landelijk vuurwerkverbod steunen. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de handhaving en communicatie rondom deze zones.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid van de handhaving en de effectiviteit van de communicatie zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de haalbaarheid van zwaardere straffen is een punt van aandacht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde vuurwerkvrije zones en de voortzetting van de lobby voor een landelijk vuurwerkverbod.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat scholen worden geïnformeerd en betrokken bij het vergroten van begrip onder jongeren. Er is echter weinig detail over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel het verminderen van vuurwerkoverlast indirect kan bijdragen aan een schonere en veiligere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de schade door vuurwerk aan gemeentelijke eigendommen vorig jaar 60.000 euro bedroeg. Er is geen specifieke financiële dekking voor de maatregelen genoemd, maar het verwijderen en dichtmaken van afvalbakken kan extra kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuurwerkvrije zones Vuurwerkverbod Jongerengemeenteraad Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Illegaal vuurwerk Handhaving Communicatie Overlast Veiligheidsmonitor SchadeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Overnemen motie jongerenraad 2024" en richt zich op het instellen van vuurwerkvrije zones in de gemeente Dijk en Waard. De motie is gebaseerd op een eerder aangenomen motie van de jongerengemeenteraad, waarin jongeren hun zorgen over vuurwerkoverlast uitten. Het voorstel vraagt het college om te onderzoeken welke locaties als vuurwerkvrije zones kunnen worden ingesteld, een implementatieplan te ontwikkelen en de gemeenschap hierover te informeren. Daarnaast wordt gevraagd te onderzoeken of straffen voor overtreders kunnen worden verzwaard.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de criteria voor het kiezen van vuurwerkvrije zones en de exacte rol van de raad na het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad moet de uitkomsten van het onderzoek beoordelen en beslissen over de implementatie van de voorgestelde vuurwerkvrije zones.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie van de jongerengemeenteraad willen omarmen en hoe streng ze willen zijn in het handhaven van vuurwerkvrije zones.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de focus op uitvoerbaarheid boven handhaafbaarheid kan tot problemen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht geven om het onderzoek en de implementatie uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt de betrokkenheid van jongeren en scholen, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verminderen van vuurwerkoverlast kan bijdragen aan een schonere en veiligere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerengemeenteraad Vuurwerkvrije zones Overlast Motie Veiligheidsmonitor Onderzoek Implementatieplan Locaties Scholen StraffenVerfijning van de zoekopdracht: