Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de stedenbouwkundige vuistregels die de ontwikkeling van het gebied De Frans, nabij het Stationsgebied Dijk en Waard, moeten sturen. Deze regels, opgesteld in samenwerking met lokale partners, vormen het fundament voor een aantrekkelijk, bereikbaar en duurzaam woon- en werkgebied.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de stedenbouwkundige vuistregels voor De Frans vast te stellen, met enthousiasme ontvangen. De regels zijn gebaseerd op acht ruimtelijke principes, waaronder het gebruik van landschap als structurerend element en het creëren van een divers woningbouwprogramma. De afwezigheid van inspraakreacties tijdens de inzageperiode maakte de weg vrij voor een snelle vaststelling.
De heer Den Bak van de fractie Seniorendijkerwaarde opende het debat met lof voor het college en de ambtelijke medewerkers: "Het is een waar kunststukje dat geleverd is om op dit uitdagende stukje gebied een situatie te creëren waar wonen, werken, leren en ontspannen op een harmonieuze manier samen kunnen gaan." Hij uitte wel zorgen over de geluidsbelasting van spoorwegen, een punt dat door meerdere raadsleden werd aangestipt. ...
De heer Koning van de ChristenUnie benadrukte de potentie van het gebied: "De Frans heeft veel potentie voor een waardevoller gebruik dan op dit moment, en dat hebben we ook met elkaar vastgelegd in de visie." Hij pleitte voor de vuistregels als een goede manier om de ontwikkeling te regisseren.
Ook de heer John van het CDA sprak zijn steun uit: "Met deze vuistregels leggen we als gemeente wat meer vrijheid en mogelijkheden, maar ook verantwoordelijkheid bij de markt." Hij wees op succesvolle projecten elders die met vergelijkbare vuistregels zijn begonnen.
De discussie over parkeren en verkeersafwikkeling was een rode draad in het debat. De heer Hofman van de VVD uitte zorgen over het autoluwe karakter van het gebied: "In de meeste straten is de auto helemaal niet toegestaan, lijkt het. We moeten wel genoeg parkeerplaatsen worden gecreëerd in de buurt om problemen te voorkomen."
Wethouder Langendijk reageerde op de zorgen door te benadrukken dat de verkeersafwikkeling en parkeernormen zorgvuldig zullen worden gemonitord en aangepast waar nodig. "We hebben een gedifferentieerde parkeernormen nota die stelt normen voor sociale woningen, sociale huurwoningen, voor de grote, voor de koopwoningen," legde hij uit.
De raadsleden spraken hun vertrouwen uit in de flexibele en organische aanpak van de gebiedsontwikkeling, waarbij samenwerking met eigenaren, ondernemers en andere betrokkenen centraal staat. Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk naar de raad gestuurd, wat betekent dat het zonder verdere discussie zal worden aangenomen.
Met een voorbereidingskrediet van €520.000 is de gemeente klaar om de volgende stappen te zetten in de transformatie van De Frans. De komende jaren zullen in het teken staan van verdere planologische uitwerking en samenwerking met alle betrokken partijen. De ambitie is duidelijk: De Frans moet een levendige stadswijk worden waar iedereen wil wonen en werken. Meer lezen |
Politiek plein
Voetbalcomplexen Dijk en Waard blijven grotendeels geprivatiseerd
14-01-2025 - Sociaal domein - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeente Dijk en Waard is besloten om de huidige privatiseringsstatus van de voetbalcomplexen csv BOL, DTS en LSVV te handhaven. Voor SV VRONE wordt privatisering niet wenselijk geacht. Het nieuwe complex van SV VRONE zal vanaf 2027 worden opgenomen in het Meerjarenonderhoudsplan met een budgetverhoging van € 75.800.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Dijk en Waard werd het voorstel besproken om de privatiseringsstatus van diverse voetbalcomplexen te evalueren. Het college had eerder onderzoek gedaan naar de juridische en financiële aspecten van privatisering versus deprivatisering, evenals de maatschappelijke meerwaarde. De conclusie was dat de huidige private status van csv BOL, DTS en LSVV gehandhaafd moet blijven, terwijl privatisering van SV VRONE niet wenselijk is.
Mevrouw Kloosterboer van Lokaal Dijk en Waard opende het debat met lof voor de geprivatiseerde sportverenigingen: "Ze hebben een succes gemaakt van hun privatisering en bieden veel sport aan in bredere zin." Ze benadrukte echter ook begrip te hebben voor SV VRONE, dat niet langer geprivatiseerd wil worden. ...
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Lammers, sprak haar tevredenheid uit over het hybride model dat sportverenigingen faciliteert op een manier die voor hen het beste is. "Wat ons wel enigszins zorgen baart, is dat we het zeggenschap over het gebruik van de velden verliezen bij de geprivatiseerde verenigingen," voegde ze toe.
D66, bij monde van de heer Pheifer, steunde het voorstel en prees het maatwerk dat per vereniging is toegepast. "Het is belangrijk dat er in samenspraak met de voetbalverenigingen is gekeken naar welke vorm hen het beste past," aldus Pheifer.
Ook GroenLinks en de Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Barhorst, sloten zich aan bij de tevredenheid over het raadsvoorstel. "We hechten veel waarde aan gezond functionerende verenigingen," zei Barhorst.
De heer Walter van het CDA benadrukte dat er weinig redenen zijn om wijzigingen door te voeren: "Als het niet stuk is, blijf er dan met je tengels vanaf."
De wethouder, de heer Does, reageerde op de vragen en opmerkingen uit de raad en benadrukte dat het huidige beleid een gelijk speelveld creëert voor de verenigingen. "De regie over de besteding van de gelden ligt bij de sport BV," legde hij uit.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat er geen verdere discussie meer nodig is en het voorstel direct kan worden uitgevoerd. De verenigingen en de gemeente kunnen zich nu richten op de uitvoering van het plan, waarbij de continuïteit en kwaliteit van de sportfaciliteiten gewaarborgd blijven. Meer lezen |
Politiek plein
Verkeersveiligheid op de Reuzenpandasingel: Gemeente luistert naar bewoners
14-01-2025 - Bestuur - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad heeft een motie besproken om de verkeersveiligheid op de Reuzenpandasingel en de Gibbon te verbeteren. Bewoners maken zich zorgen over de verkeerssituaties, zoals te hard rijden en geluidsoverlast. De motie roept op tot een actieplan in samenspraak met de bewoners.
Tijdens de raadsvergadering van 28 januari 2024 diende J.J. van der Starre, samen met GroenLinks en de Partij van de Arbeid, een motie in om de verkeersveiligheid op de Reuzenpandasingel en de Gibbon te verbeteren. De aanleiding was een petitie van bewoners die zich zorgen maken over de verkeerssituaties in hun buurt. "Elke verkeersslachtoffer in onze gemeente is er één te veel," benadrukte Van der Starre.
De discussie in de raad was levendig. Meerdere partijen erkenden het probleem, maar er waren ook vragen over de aanpak. De DOP-fractie, vertegenwoordigd door de heer Tesselaar, worstelde met de motie. "We willen eerst de resultaten van het verkeersveiligheidsplan en het Rekenkamerrapport afwachten," aldus Tesselaar. Hij pleitte voor een integrale aanpak van verkeersveiligheid in de hele gemeente. ...
Mevrouw Lammerts van de VVD vond de worsteling van de DOP onbegrijpelijk. "Er zijn meer dan 100 handtekeningen verzameld. Dit is een uitstekend voorbeeld van inwonersparticipatie," zei ze. De VVD benadrukte dat er snel actie nodig is om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Wethouder Langendijk reageerde op de zorgen en de motie. Hij erkende het belang van verkeersveiligheid en kondigde aan dat de gemeente in gesprek zal gaan met de bewoners. "We moeten de objectieve gegevens combineren met de ervaringen van de bewoners," zei de wethouder. Hij gaf aan dat er gekeken zal worden naar laaghangend fruit, zoals tijdelijke maatregelen en bebording, om snel verbeteringen door te voeren.
De motie zal in de gemeenteraadsvergadering van 28 januari worden ingediend. Het lijkt erop dat de gemeente bereid is om naar de bewoners te luisteren en samen te werken aan een veiliger verkeerssituatie. "We willen daadkracht tonen en ongelukken voorkomen," aldus Van der Starre. De uitkomst van het gesprek tussen de gemeente en de bewoners zal bepalend zijn voor de vervolgstappen. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Dijk en Waard verhoogt subsidie Museum BroekerVeiling: "Een kwestie van broekzak-vestzak?"
14-01-2025 - Bestuur - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Dijk en Waard heeft besloten om de exploitatiesubsidie voor Museum BroekerVeiling te verhogen met € 201.924 vanaf 1 januari 2025. Dit besluit is genomen om te voldoen aan de Wet Markt en Overheid, die voorschrijft dat gemeentelijk vastgoed verhuurd moet worden op basis van een kostprijsdekkende huur.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Dijk en Waard werd het voorstel om de exploitatiesubsidie voor Museum BroekerVeiling te verhogen, uitvoerig besproken. De verhoging is bedoeld om de nieuwe huurovereenkomst voor het gemeentelijke gebouw 'Het Verleden' te compenseren, waardoor het museum kostenneutraal blijft. Hoewel het voorstel als hamerstuk op de agenda stond, leidde het tot een levendig debat.
Mevrouw Lammers van de VVD opende de discussie met vragen over de precieze implicaties van het besluit. "Het is nogal een technische aangelegenheid," merkte ze op. Ze vroeg zich af of het beleid consistent werd toegepast op andere culturele instellingen en of de gemeente eerder in gebreke was gebleven. "Behandelen we dan nu alle culturele instellingen zo eerlijk mogelijk?" vroeg Lammers zich af. ...
De heer De Bak van de fractie Senioren Dijk en Waard sloot zich aan bij de vragen van de VVD en vroeg zich af waarom de gemeente niet eerder gebruik had gemaakt van het BTW-voordeel dat de nieuwe constructie biedt. "De wet Markt en Overheid bestaat al zo'n 12 jaar," benadrukte hij.
Wethouder Ruiten gaf uitleg over de complexiteit van de subsidiëring en de BTW-regelingen. Hij erkende dat de gemeente in het verleden niet altijd optimaal gebruik had gemaakt van de mogelijkheden. "Hadden we in het verleden ook kunnen doen, hebben we niet gedaan," gaf hij toe. De wethouder legde uit dat de nieuwe overeenkomst met de belastingdienst nu zorgt voor een beter fiscaal beheer.
De discussie eindigde zonder verdere vragen, en het voorstel werd als hamerstuk doorverwezen naar de raadsvergadering van 28 januari. De wethouder prees de raad voor het "goede gesprek" dat was gevoerd. Het besluit biedt de gemeente een beperkt financieel voordeel, onder andere door de mogelijkheid om BTW op onderhoudskosten terug te vragen, en zal worden verwerkt in de voorjaarsrapportage van 2025 en de begroting van 2026. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenteraad Dijk en Waard zet licht op groen voor ontwikkeling De Frans
28-01-2025 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft unaniem ingestemd met de stedenbouwkundige vuistregels voor de ontwikkeling van het gebied De Frans. Deze regels, opgesteld in samenwerking met lokale partners, vormen de basis voor de transformatie van het gebied tot een aantrekkelijk en duurzaam woon- en werkgebied.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de stedenbouwkundige vuistregels voor De Frans vast te stellen, met enthousiasme ontvangen. De regels zijn gebaseerd op acht ruimtelijke principes, waaronder het gebruik van landschap als structurerend element en het creëren van een divers woningbouwprogramma. Het doel is om De Frans te transformeren tot een aantrekkelijk, bereikbaar en duurzaam gebied.
De heer Van de Starre van 50PLUS opende het debat met een vraag over de mogelijke gevolgen van de recente gerechtelijke uitspraak over het stikstofbeleid. "We moeten goed op de hoogte blijven of dit geen consequenties heeft voor De Frans en andere bouwprojecten," benadrukte hij. ...
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Churoka, gaf aan in te stemmen met de vuistregels, mede dankzij de toezegging van de wethouder dat parkeren niet bij voorbaat wordt uitgesloten in bepaalde deelgebieden. "Daar stemmen wij in met de vuistregels," aldus Churoka.
Tesla van de DOP sprak haar volledige steun uit voor het voorstel. "Onze vragen en opmerkingen over de verkeersafwikkeling worden meegenomen in de nadere uitwerking van de plannen. Chapeau voor dit voorstel," zei ze enthousiast.
Peter Koopman van de partij Voor Dijk en Waard gaf aan voor te zullen stemmen, maar uitte wel zorgen over de parkeersituatie. "We zitten wel mee in de maag dat parkeren daar erg onder druk komt te staan," waarschuwde hij.
Met de instemming van de gemeenteraad is er nu een voorbereidingskrediet van €520.000 beschikbaar gesteld voor de eerste fase van de gebiedsontwikkeling. De verdere ontwikkeling van De Frans zal plaatsvinden in nauwe samenwerking met eigenaren, ondernemers en andere betrokkenen, waarbij flexibiliteit en organische groei centraal staan.
De vaststelling van de vuistregels markeert een belangrijke stap in de transformatie van De Frans. De gemeente Dijk en Waard speelt hierin een regisserende rol en kijkt uit naar een succesvolle samenwerking met alle betrokken partijen. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeente Dijk en Waard verhoogt subsidie Museum BroekerVeiling: "Kostenneutraal voor het museum"
28-01-2025 - Bestuur - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Dijk en Waard heeft besloten de exploitatiesubsidie voor Museum BroekerVeiling te verhogen met € 201.924 vanaf 2025. Dit besluit volgt op de noodzaak om te voldoen aan de Wet Markt en Overheid, die voorschrijft dat gemeentelijk vastgoed op basis van kostprijsdekkende huur moet worden verhuurd.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de subsidie voor Museum BroekerVeiling te verhogen, besproken en uiteindelijk aangenomen. Het museum, gevestigd in het gemeentelijke gebouw 'Het Verleden', had tot nu toe een beheersovereenkomst zonder huurverrekening. De nieuwe huurovereenkomst leidt tot hogere exploitatielasten voor het museum, die door de verhoogde subsidie worden gecompenseerd. "Het effect is kostenneutraal voor het museum," aldus de gemeente.
Niet iedereen was het eens met het voorstel. Een van de raadsleden uitte zijn zorgen: "Wij stemmen hier tegen omdat wij vinden dat dit een mandaat afgeeft voor andere organisaties." Er werd ook gewezen op de mogelijkheid dat de subsidie als staatssteun kan worden gezien, vooral als er commerciële activiteiten plaatsvinden. "Een consultatie van de Autoriteit Markt en Overheid kan uitwijzen dat een exploitatiesubsidie bij verenigingen met commerciële activiteiten als staatssteun wordt gezien," voegde het raadslid toe. ...
Ondanks deze bezwaren werd het voorstel aangenomen, mede omdat de gemeente door de nieuwe huurovereenkomst een beperkt financieel voordeel behaalt. Dit komt onder andere door de mogelijkheid om btw op onderhoudskosten terug te vragen. De financiële wijzigingen worden verwerkt in de voorjaarsrapportage van 2025 en structureel opgenomen in de Kadernota en begroting van 2026.
Na de stemming over de subsidie werd de vergadering voortgezet met andere moties, waaronder een motie over het toiletvriendelijk maken van de gemeente. Deze motie, ingediend door een brede coalitie van partijen, werd met humor geïntroduceerd door mevrouw Van der Zee: "We voelen de aandrang zeer zeker om deze motie te gaan bespreken." Ondanks de luchtige introductie benadrukte ze dat het om een serieuze kwestie gaat. Meer lezen |
Politiek plein
Fout in belastingtarieven leidt tot verhitte raadsvergadering
28-01-2025 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de raadsvergadering van 10 december 2024 werden de tarieven voor de onroerendezaakbelasting per abuis te hoog vastgesteld. Dit leidde tot een verhitte discussie in de gemeenteraad, waarbij de noodzaak tot correctie en de gevolgen voor de inwoners centraal stonden.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de correctie van de onroerendezaakbelasting (OZB) voor 2025 hoog op de agenda. Door een technische fout waren de tarieven hoger vastgesteld dan bedoeld, wat zou leiden tot een extra opbrengst van € 585.000. Het voorstel was om de verordening met terugwerkende kracht aan te passen en de eerdere verordening in te trekken.
Mevrouw Lammers van de VVD opende het debat met een nuchtere opmerking: "Fouten maken is menselijk, maar dit is wel een erg pijnlijke fout." Ze benadrukte het belang van zorgvuldigheid als het gaat om de financiën van de inwoners en stelde kritische vragen aan de wethouder over hoe de fout was ontdekt en welke maatregelen er worden genomen om herhaling te voorkomen. ...
Wethouder Ruiter gaf aan dat de fout intern was ontdekt en dat er inmiddels maatregelen zijn genomen om het proces te verbeteren. "De berekening van de tarieven is tamelijk complex, en daarom zijn er diverse controles in het proces standaard ingebouwd," legde hij uit. "We hebben het proces aangescherpt met meer standaardisatie en betere vastlegging van controles."
Mevrouw Boscher van Beter voor Dijk en Waard prees de transparantie van het college: "Dit is wat we nodig hebben. Je ontdekt iets, je brengt het eerlijk naar voren en dan kan je het oplossen." Toch gaf ze aan tegen het voorstel te stemmen, omdat haar partij principieel tegen de verhoging van de OZB is.
De stemming verliep zoals verwacht: de meerderheid van de raad stemde voor de correctie van de tarieven, met uitzondering van Beter voor Dijk en Waard. De wethouder benadrukte dat tegenstemmen zou betekenen dat de hogere tarieven in stand zouden blijven, wat nadelig zou zijn voor de inwoners.
Het debat eindigde zonder verdere interrupties, en de correctie van de OZB-tarieven werd aangenomen. De gemeente heeft beloofd de verordening snel te publiceren en te communiceren via diverse kanalen, zodat inwoners op de hoogte zijn van de juiste tarieven. Maatregelen zijn genomen om toekomstige fouten te voorkomen, en de raad hoopt hiermee het vertrouwen van de inwoners te behouden. Meer lezen |
Politiek plein
Dijk en Waard zet koers naar toiletvriendelijke gemeente
28-01-2025 - Sociaal domein - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft unaniem ingestemd met een motie om de gemeente toiletvriendelijker te maken. Het voorstel, dat door meerdere partijen werd ingediend, benadrukt het belang van toegankelijkheid en inclusiviteit voor alle inwoners.
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de beschikbaarheid van openbare toiletten in Dijk en Waard te wensen overlaat. Dit is vooral problematisch voor mensen met maagdarmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn. De motie stelt dat er binnen 10 minuten een openbaar toilet bereikbaar moet zijn en dat er in winkelcentra en voor gehandicapten onvoldoende voorzieningen zijn.
De heer Tesla van de DOP benadrukte het belang van snelle actie: "Laten we niet wachten op plannen, maar direct maatregelen treffen." Mevrouw Ruitenbeek van Seniorendijk en Waard riep ondernemers op om toiletpassen te accepteren, zodat mensen met een medische noodzaak voorrang kunnen krijgen bij het gebruik van toiletten. ...
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door mevrouw Visser, wees op het belang van een inclusieve gemeente: "We willen dat iedereen mee kan doen. Voldoende openbare toiletten zijn daarbij essentieel." Ze verwees naar een norm van de Maag Lever Darm Stichting, die stelt dat er om de 500 meter een toegankelijk toilet moet zijn in drukke gebieden.
De VVD, bij monde van de heer Vermeulen, vroeg zich af of er al acties waren ondernomen sinds de motie in december werd besproken. Hij pleitte voor directe maatregelen in plaats van het opstellen van plannen. "Regel het gewoon," was zijn advies aan het college.
Wethouder Smeets reageerde positief op de motie en verzekerde de raad dat er al stappen worden ondernomen. "We zijn al bezig met ons inclusieve beleid en deze motie helpt ons om specifieke aandacht te geven aan de toiletvoorzieningen," aldus de wethouder. Hij beloofde dat er na de zomer van 2025 een duidelijk beleid en concrete maatregelen gepresenteerd zullen worden.
De vergadering eindigde met een unanieme goedkeuring van de motie, waarmee Dijk en Waard een stap dichterbij komt om een toiletvriendelijke gemeente te worden. De wethouder gaf aan dat er al 78 openbare toiletten zijn, waarvan 14 geschikt voor gehandicapten, maar dat er nog veel werk te doen is om de toegankelijkheid verder te verbeteren. Meer lezen |
Politiek plein
Alkmaar en Dijk en Waard in Verkeersstrijd: "It Takes Two to Tango"
28-01-2025 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Alkmaar heeft een proef gestart om autoverkeer vanuit de wijk De Nollen over de Bovenweg in Sint Pancras toe te laten. Dit besluit heeft geleid tot een verhitte discussie in de gemeenteraad van Dijk en Waard, die zich zorgen maakt over de impact op verkeersveiligheid en leefbaarheid.
In de openbare vergadering van 28 januari 2025 uitte de gemeenteraad van Dijk en Waard haar zorgen over de proef van Alkmaar. De proef, die autoverkeer vanuit De Nollen over de Bovenweg in Sint Pancras toestaat, zou volgens de raad kunnen leiden tot een toename van verkeersbewegingen, wat de leefbaarheid en verkeersveiligheid in gevaar brengt. De gemeente heeft een limiet van 6.000 verkeersbewegingen per dag vastgesteld, maar vreest dat deze grens overschreden zal worden.
Mevrouw Kloosterboer benadrukte de noodzaak van maatregelen: "De wegen in Sint Pancras staan al in de top 10 van verkeersonveilige wegen. Dit zou echt de druppel kunnen zijn." Ze riep het college op om de verkeersdrukte te beperken en hierover in het eerste kwartaal van 2025 te rapporteren. ...
De discussie werd verder aangewakkerd door de heer Van der Starre van 50PLUS, die de noodzaak van de maatregelen in twijfel trok: "Ik begrijp eigenlijk het probleem niet helemaal. Is het probleem die 5.000 verkeersbewegingen door Sint Pancras heen of is het verkeersprobleem de andere kant op?"
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Lammerts, pleitte voor een constructieve dialoog met Alkmaar. "Waarom gaat u niet de verbinding aan met Alkmaar? It takes two to tango," stelde ze voor. De VVD diende samen met D66 een motie in om in gesprek te blijven met Alkmaar en te onderzoeken of inwoners van Sint Pancras ook in aanmerking kunnen komen voor een ontheffing.
Wethouder Langendijk van Dijk en Waard benadrukte het belang van metingen om de situatie goed te kunnen beoordelen. "We moeten eerst de resultaten van de pilot afwachten voordat we maatregelen kunnen treffen," aldus de wethouder. Hij gaf aan dat de relatie met Alkmaar goed is, maar dat er op dit dossier nog geen overeenstemming is bereikt.
Na een schorsing van de vergadering besloot mevrouw Kloosterboer de motie aan te houden. "We wachten de metingen af en hopen op betere communicatie en bebording," verklaarde ze. De gemeenteraad blijft alert en zal indien nodig opnieuw actie ondernemen.
De discussie over de verkeersproef in Sint Pancras laat zien dat samenwerking tussen gemeenten cruciaal is voor het oplossen van regionale verkeersproblemen. Zoals mevrouw Lammerts treffend zei: "It takes two to tango." Meer lezen |
Politiek plein
Alkmaar in de Ban van de Spitspaal: Gemeenteraad Debatteert over Verkeersontheffingen
28-01-2025 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Alkmaar zich gebogen over de verkeerssituatie rondom de spitspaal op de Herenweg. De motie, ingediend door Femke Lammerts en Anja Grim, roept op tot overleg met de gemeente Alkmaar om de proef met ontheffingen voor inwoners van de Nollen te evalueren. De discussie draaide om de vraag of ook inwoners van Sint Pancras in aanmerking moeten komen voor ontheffingen.
Tijdens de openbare vergadering op 28 januari 2025 werd de motie besproken, die pleit voor een veilige en leefbare omgeving voor alle inwoners. "We moeten constructief in gesprek blijven met Alkmaar," benadrukte Femke Lammerts van de VVD. Ze wees erop dat de afspraken over de spitspaal al 19 jaar oud zijn en dat de tijden veranderd zijn. "Er zijn mogelijk andere inzichten gekomen," voegde ze toe.
De discussie werd verder aangezwengeld door vragen van GroenLinks-raadslid mevrouw Van Eijk, die zich afvroeg of de gemeente niet te veel leunt op Alkmaar. "Ik krijg het gevoel dat we ons heel erg laten hangen naar Alkmaar," zei ze. Lammerts reageerde hierop door te benadrukken dat er wel degelijk overleg is geweest en dat de dialoog met Alkmaar altijd is gebleven. ...
Wethouder Langendijk gaf aan dat het college de situatie nauwlettend volgt en dat er metingen worden verricht om de verkeersbewegingen te analyseren. "We moeten emotie en ratio scheiden," stelde hij. "Op basis van de uitkomsten van die metingen kunnen we de juiste keuzes maken."
De motie van Lammerts en Grim werd uiteindelijk aangehouden, in afwachting van de resultaten van de pilot. "We willen eerst de uitkomsten van het onderzoek afwachten," aldus Lammerts. De wethouder werd opgeroepen om de dialoog met Alkmaar voort te zetten en de gemeenteraad uiterlijk in het derde kwartaal van 2025 te informeren over de uitkomsten en vervolgstappen.
De discussie over de spitspaal en de verkeersontheffingen blijft de gemoederen in Alkmaar bezighouden. Het is duidelijk dat de gemeenteraad vastbesloten is om tot een oplossing te komen die recht doet aan de belangen van alle inwoners. Meer lezen |
Politiek plein
Verkeersveiligheid Reuzenpandasingel en Gibbon: Bewoners en Politiek in Actie
28-01-2025 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recente openbare vergadering heeft de gemeenteraad van Dijk en Waard een motie besproken om de verkeersveiligheid op de Reuzenpandasingel en de Gibbon te verbeteren. De motie, ingediend door onder andere GroenLinks, kwam voort uit zorgen van bewoners over onveilige verkeerssituaties en geluidsoverlast.
Tijdens de vergadering op 28 januari 2024 werd de motie uitvoerig besproken. De bewoners hadden eerder al een petitie met meer dan 100 handtekeningen ingediend, wat de urgentie van de situatie onderstreepte. "Complimenten aan de bewoners die een misstand in hun buurt hebben aangekaart," zei een van de raadsleden. De motie roept het college op om in gesprek te gaan met de bewonerscommissie en in het tweede kwartaal van 2025 met een plan te komen voor kortetermijnmaatregelen.
Mevrouw Barhorst van GroenLinks vroeg de wethouder om een update over de gesprekken met de bewonerscommissie. "De intentie van de motie is al omarmd," bevestigde ze. De heer Walter van het CDA benadrukte dat de motie laat zien dat de inwoners zijn gehoord. "Er moet actie worden ondernomen," stelde hij. ...
Er waren echter ook zorgen over de prioritering van verkeersveiligheidsmaatregelen. "Met beperkte middelen moet je prioriteiten stellen," merkte een ander raadslid op. De wethouder gaf aan dat er al een eerste gesprek met de bewoners had plaatsgevonden en dat er gewerkt wordt aan een verkeersveiligheidsplan. "We moeten maatwerk leveren waar mogelijk," aldus de wethouder.
De discussie leidde uiteindelijk tot de intrekking van de motie, nadat de wethouder toezegde binnen drie maanden een update te geven over de voortgang. "We belonen de snelle actie van de wethouder," verklaarde de heer Van der Starden, een van de indieners van de motie.
De vergadering eindigde met een gevoel van samenwerking en vooruitgang. De betrokkenheid van de bewoners en de snelle reactie van de politiek werden alom geprezen. "Dit is een mooi voorbeeld van wijkgericht werken," concludeerde een raadslid. De komende maanden zullen uitwijzen welke maatregelen daadwerkelijk genomen worden om de verkeersveiligheid op de Reuzenpandasingel en de Gibbon te verbeteren. Meer lezen |
Politiek plein
Vrij parkeren op feestdagen: een kwestie van gastvrijheid of chaos?
28-01-2025 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat werd een voorstel besproken om het nieuwe parkeerbeleid, dat sinds 1 januari 2025 van kracht is, aan te passen. Het huidige beleid heeft de vrijstelling van parkeerbeperkingen op officieel erkende feestdagen afgeschaft, wat voor verwarring en ongemak zorgt bij bewoners en bezoekers.
Tijdens de openbare vergadering van 28 januari 2025 werd een motie besproken die pleit voor het herstellen van de vrijstelling van parkeerbeperkingen op feestdagen. De indieners van de motie benadrukten dat feestdagen momenten zijn van samenzijn en gastvrijheid, waarbij flexibiliteit in parkeermogelijkheden wenselijk is. "Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" vroeg een van de indieners retorisch.
De discussie in de raad was levendig. Mevrouw Boscher, een van de voorstanders van de motie, benadrukte dat het schrappen van de vrijstelling voor verwarring zorgt. "Het huidige beleid creëert onnodige verwarring en ongemak voor onze inwoners en bezoekers," stelde ze. Ze riep op tot een herziening van het beleid, zodat parkeren op officiële feestdagen wederom vrijgesteld wordt van beperkingen. ...
De heer Sjoerka van de VVD vroeg om verduidelijking over de gemeentelijke parkeerterreinen en de rol van private partijen. "Kunnen we niet met private partijen in gesprek gaan om uniforme en gastvrije parkeerregels te waarborgen?" vroeg hij.
Aan de andere kant van het debat stond de heer Poland van Lokaal Dijk en Waard, die de motie als "mosterd na de maaltijd" bestempelde. Hij wees erop dat de raad al eerder een besluit had genomen over het parkeerbeleid en dat het niet wenselijk is om dit nu al aan te passen. "We hebben een integraal parkeerbeleid vastgesteld waar ook de VVD mee akkoord is gegaan," benadrukte hij.
Wethouder Langedijk gaf aan dat het nieuwe beleid een grote operatie is en dat er al veel werk is verzet om het systeem te moderniseren. Hij benadrukte dat het huidige beleid is gebaseerd op eerdere keuzes van de raad en dat het belangrijk is om consistent te blijven.
Uiteindelijk werden beide moties verworpen. De motie van de VVD om een geïntegreerd avond-weekendabonnement in te voeren, kreeg steun van de VVD, CDA, 50PLUS en Beter voor Dijk en Waard, maar werd verworpen door de meerderheid van de raad. Ook de motie van Beter voor Dijk en Waard om de vrijstelling van parkeerbeperkingen op feestdagen te herstellen, haalde het niet.
Het debat toont aan dat parkeren in de gemeente een onderwerp blijft dat de gemoederen bezighoudt. Terwijl de ene kant pleit voor meer flexibiliteit en gastvrijheid, wijst de andere kant op de noodzaak van consistentie en het belang van een integraal parkeerbeleid. Meer lezen |
Politiek plein