Gemeente Dijk en Waard Stemt Over Beladen Begroting 2025

12-11-2024 - Financiën - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Dijk en Waard heeft na een intensief debat de programmabegroting voor 2025 aangenomen. Ondanks de uitdagingen van de zogenaamde "ravijnjaren" en een verhitte discussie over de verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB), koos de meerderheid voor het voorstel van het college.

In een lange raadsvergadering, die tot laat in de avond duurde, stonden de financiële plannen van de gemeente Dijk en Waard voor de komende jaren centraal. De begroting, die een tekort van €659.000 voor 2025 laat zien, werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen. Het debat werd gekenmerkt door scherpe tegenstellingen, vooral over de voorgestelde OZB-verhoging van 12,5% bovenop de inflatiecorrectie.

"We moeten de tering naar de nering zetten," benadrukte wethouder Ruiter, die de noodzaak van de verhoging verdedigde als een middel om de voorzieningen in de gemeente op peil te houden. De wethouder wees erop dat de gemeente voor grote financiële uitdagingen staat door dalende rijksinkomsten en dat de verhoging van de OZB noodzakelijk is om de begroting sluitend te krijgen. ... Meer lezen | Politiek plein

Verkeersveiligheid en Snippergroen: Bewoners Heerhugowaard Spreken Zich Uit

08-10-2024 - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een levendig debat hebben bewoners van Heerhugowaard hun zorgen geuit over verkeersveiligheid en de verhoging van huurprijzen voor snippergroen. De gemeenteraad werd opgeroepen om actie te ondernemen en maatwerkoplossingen te overwegen.

Tijdens een recente commissievergadering in Heerhugowaard kwamen bewoners aan het woord om hun zorgen te delen over twee belangrijke kwesties: de verkeersveiligheid in hun wijken en de verhoging van huurprijzen voor snippergroen. De bijeenkomst bood een platform voor inwoners om hun stem te laten horen en de gemeenteraad aan te sporen tot actie.

Verkeersveiligheid in Butterhuizen ... Meer lezen | Politiek plein

Nieuwe Woonvisie Dijk en Waard: Ambitieus Plan voor de Toekomst

08-10-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Dijk en Waard heeft een nieuwe woonvisie gepresenteerd voor de periode 2024-2029. Deze visie vervangt de eerdere plannen van de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard en bouwt voort op het Coalitieakkoord ‘Thuis in Dijk en Waard’ 2023-2026 en de Woondeal van 2023. Het doel is om voldoende passende woningen te creëren, de positie van verschillende doelgroepen op de woningmarkt te verbeteren en gevarieerde buurten te bevorderen.

Tijdens een recent debat over de nieuwe woonvisie van de gemeente Dijk en Waard kwamen diverse onderwerpen aan bod. De visie, die wettelijk verplicht is en als leidraad dient voor het gemeentelijk woonbeleid, omvat ambitieuze plannen zoals de bouw van 10.000 woningen tussen 2022 en 2032, waarvan 30% in de sociale huur. Ook wordt er een regeling voor Startersleningen ingevoerd.

Mevrouw Boscher van BVNL uitte haar zorgen over het parkeerbeleid dat niet opnieuw ter discussie stond, maar wel invloed heeft op de woonvisie. Ze vroeg zich af hoe het maximale aantal parkeerplaatsen wordt bepaald en hoe de gemeente voorkomt dat bewoners hun auto elders moeten parkeren. "Het is belangrijk dat er goed gekeken wordt naar de behoefte aan parkeerplekken," benadrukte ze. ... Meer lezen | Politiek plein

Strategische Omgevingsvisie Dijk en Waard: Ambitieus Plan voor de Toekomst

08-10-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Dijk en Waard heeft een strategische omgevingsvisie gepresenteerd die de ontwikkeling van de leefomgeving tot 2047 schetst. Het plan, dat binnenkort door de gemeenteraad wordt vastgesteld, integreert uitdagingen zoals klimaatverandering, energietransitie en woningbouw. Ondanks kritiek op de Omgevingseffectrapportage (OER), zet de gemeente door met haar ambitieuze plannen.

Tijdens een recent debat over de strategische omgevingsvisie van de gemeente Dijk en Waard kwamen verschillende standpunten naar voren. De visie, die de ontwikkeling van de leefomgeving tot 2047 schetst, legt de nadruk op het benutten van bestaande stedelijke gebieden voor nieuwe ontwikkelingen en het verbeteren van mobiliteit en infrastructuur.

De heer Perenboom, een inspreker tijdens het debat, prees de gemeente voor haar communicatie met de bewoners, maar uitte ook zorgen over de ambitie van de visie. "Wat ons betreft mag er wel een tandje bij," zei hij namens de bewonersgroep Reik de 1000 Eilanden. Hij pleitte voor meer visionaire plannen, zoals het standaardiseren van 30 km/u zones en het ontwikkelen van een verkeerscirculatieplan voor Langedijk. ... Meer lezen | Politiek plein

Nieuwe Parkeerverordening Dijk en Waard 2025: Gemeenteraad Verdeeld over Uitbreiding Vergunningsgebied

08-10-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Dijk en Waard debatteerde op 22 oktober 2024 over de nieuwe Parkeerverordening 2025. Het voorstel, dat deel uitmaakt van het Integraal Parkeerbeleid 2024-2030, stuitte op gemengde reacties. De verordening beoogt duidelijke parkeerregels te stellen in het Stadshart en Stationskwartier, maar de uitbreiding van het vergunningsgebied roept vragen op.

Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de nieuwe parkeerverordening niet zonder slag of stoot wordt aangenomen. Meerdere raadsleden uitten hun zorgen over de uitbreiding van het vergunningsgebied en de communicatie naar de inwoners. Mevrouw Boscher van BVNL vroeg zich af hoe het maximale aantal parkeervergunningen wordt bepaald en uitte haar zorgen over het uitsluiten van adressen met een eigen oprit van vergunningen. "Hoe ga je controleren hoe mensen hun oprit gebruiken?" vroeg ze zich af.

Mevrouw Bankras van de DOP stelde voor om de gratis parkeeruren in de bezoekersapp te verhogen van 200 naar 300 uur en de tijden voor vergunningparkeren aan te passen van 9 tot 9 uur naar 9 tot 7 uur 's avonds. "Dit doet meer recht aan de reële winkeltijden," aldus Bankras. De DOP overweegt een motie in te dienen om deze aanpassingen door te voeren. ... Meer lezen | Politiek plein

Gemeenteraad Debatteert over Digitalisering Parkeerdienstverlening: "Geen Alternatieven voor de App"

08-10-2024 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat

Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad heeft ingestemd met het Integraal Parkeerbeleid 2024-2030, dat digitalisering van parkeerdiensten centraal stelt. Het lidmaatschap van de coöperatie Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) is noodzakelijk voor de uitvoering. Hoewel er geen financiële risico's zijn, roept het gebrek aan alternatieven voor de verplichte parkeerapp vragen op.

Tijdens de raadsvergadering van 23 april 2024 werd het voorstel om de parkeerdienstverlening te digitaliseren uitgebreid besproken. De gemeente wil lid worden van de coöperatie SHPV, die via het Nationaal Parkeerregister (NPR) de benodigde infrastructuur biedt. Dit lidmaatschap zou efficiëntere handhaving, lagere digitaliseringskosten en gebruiksgemak voor parkeerders met zich meebrengen. Toch waren er zorgen over de verplichte app die inwoners moeten gebruiken.

Mevrouw Boscher uitte namens haar fractie haar bedenkingen: "Wij maken ons zorgen over het gebrek aan alternatieven voor de app. Het vraagt veel van inwoners om iets op hun privételefoon te moeten installeren." Ze benadrukte dat de gemeente hiermee geen keuze biedt, wat haar fractie als problematisch ervaart. Ook de mogelijke impact op parkeertarieven en privacy werd door haar aangekaart. ... Meer lezen | Politiek plein